Gå til innhold

Skravletråd november og desember 2016


A4-livet

Anbefalte innlegg

Hos fastlegen min tok de ikke imot timebestilling for svangerskapskontroll før jeg var rundt 10 uker på vei forrige gang, første legetime var i uke 12. Det samme denne gangen (ny fastlege) men så viste det seg at jeg kunne ta alle blodprøvene og sånn hos jordmor, for i denne kommunen (ikke samme som forrige gang) har de aller svangerskapsomsorgen samlet på ett sted. Men tror det vanligste er lege første gangen. Har du sett om detter noe på kommunens hjemmeside? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her hvor jeg bor så er det lege i uke 12, jordmor i uke 16 og så velger du hvem du går til hver fjerde uke etter det. Sist valgte jeg jordmor hver gang. Var jo innom hos fastlegen uansett (var sykemeldt fra uke 21). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår det sånn at det er veldig ulikt fra sted til sted så var umulig å sjekke dette på nett . Så ringte like gjerne . Det var visst vanlig å gå til legen i uke 8 og ta blodprøver og sånn men jordmor trengte man ikke før i 6 måned visst . 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått legetime til når jeg er nesten 15 uker på vei, forsto det sånn at alle blodprøver/tester MÅ tas etter uke 12. Regner med at du må til lege første gang, og at du så kan velge, var iallfall slik min lege fikk det til å høres ut, sikkert pga blodprøvene. 

Du kan jo bare ringe å høre når de vil ha deg inn? Lettere å få den tiden/dagen man vil ha når man bestiller tidlig :-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Chichich skrev:

Forstår det sånn at det er veldig ulikt fra sted til sted så var umulig å sjekke dette på nett . Så ringte like gjerne . Det var visst vanlig å gå til legen i uke 8 og ta blodprøver og sånn men jordmor trengte man ikke før i 6 måned visst . 

Man trenger ikke, men jeg gikk kun til jordmor fra uke 16. Er det fastlegen eller helsestasjonen du snakket med? Du får gjerne forskjellig svar fra de :) Jeg har også fått beskjed om at blodprøvene skal tas etter uke 12, sånn som Labyrint. Men skader jo ikke dra til fastlegen i uke 8 om du vil det, men da må du nok tilbake i uke 12.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok er helsestasjonen jeg snakket med , får høre med legekontoret imorgen hva de sier da :PRart hvor forskjell det er , trodde det skulle være enkelt å finne svar på nettet men sånn at man må visst ringe der du faktisk skal gå 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjenner jeg begynner å bli litt småstresset her. Jeg har store problemer med å få i meg mat. Matlysten er helt vekke. Får i meg chips, for det døyver kvalmen. Men er ikke så veldig mye næring i chips at det gjør noe. I dag lagde vi hjemmelaget hamburger. Men den sto bare igjen på bordet. Orket ikke smake en gang. Er ikke dritkvalm heller. Har bare ikke matlyst. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har heller ikke så mye lyst på mat . Tar meg en proteinshake , smoothie , knekkebrød innimellom . Og chips om kvelden.  du skulle ikke kanskje prøvd smoothie eller noe ? Er sikkert bedre for deg å drikke det , da får du Ihvertfall i deg noe næring :herremann:

Endret av Chichich
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Chichich skrev:

Jeg har heller ikke så mye lyst på mat . Tar meg en proteinshake , smoothie , knekkebrød innimellom . Og chips om kvelden.  du skulle ikke kanskje prøvd smoothie eller noe ? Er sikkert bedre for deg å drikke det , da får du Ihvertfall i deg noe næring :herremann:

Knekkebrød klarer jeg å spise til frokost. Men har rett og slett ikke lyst på noe om kvelden. Smoothie høres bare kvalmende ut. Men så er jeg ikke noe glad i smoothie sånn ellers. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Pentu skrev:

Kjenner jeg begynner å bli litt småstresset her. Jeg har store problemer med å få i meg mat. Matlysten er helt vekke. Får i meg chips, for det døyver kvalmen. Men er ikke så veldig mye næring i chips at det gjør noe. I dag lagde vi hjemmelaget hamburger. Men den sto bare igjen på bordet. Orket ikke smake en gang. Er ikke dritkvalm heller. Har bare ikke matlyst. 

Tror ikke det er noe å stresse over, mange som ikke får i seg særlig næringsrik mat i første trimester. Tror du at du orker litt grønnsaker kuttet opp i etater f.eks? Ellers er det vel bare å vente på at det går over....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går hadde jeg ved et toalettbesøk en blødning, ikke mye, men friskt. Har ikke noe smerter, men liker ikke dette noe særlig :sukk: hadde svak blødning første gang jeg var gravid, da viste det seg å være en MA. Denne gangen har jeg jo sett hjertet slå, så jeg håper det var noe ufarlig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Håper det går bra :ohmy: ta en tur til legen og få målt HCG om det kommer mer . :hjerte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, Nattsvart skrev:

I går hadde jeg ved et toalettbesøk en blødning, ikke mye, men friskt. Har ikke noe smerter, men liker ikke dette noe særlig :sukk: hadde svak blødning første gang jeg var gravid, da viste det seg å være en MA. Denne gangen har jeg jo sett hjertet slå, så jeg håper det var noe ufarlig...

Det er mange som får ufarlige blødninger (men det vet du jo), så sjansen er stor for at det var det. Men skjønner godt at det er skummelt likevel, SA/MA-monsteret henger jo over oss alle de første 12 ukene. Hvor langt er du nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, A4-livet skrev:

Tror ikke det er noe å stresse over, mange som ikke får i seg særlig næringsrik mat i første trimester. Tror du at du orker litt grønnsaker kuttet opp i etater f.eks? Ellers er det vel bare å vente på at det går over....

Mannen har begynt å bli bekymret. Når han kommer hjem fra jobb så er noe av det første han spør "hva har du spist i dag?" Når vi skal legge oss "hva har du spist siden middag" :P Så får sette han i grønnsakstjeneste. For jeg syns det høres godt ut, men samtidig så orker jeg ikke å faktisk lage det til :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det kommer seg sikkert etterhvert . Drikk juice , spis nøtter og ta multivitaminer , folat og D vitaminer så får du i hvertfall i deg noe 😊 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Chichich skrev:

Det kommer seg sikkert etterhvert . Drikk juice , spis nøtter og ta multivitaminer , folat og D vitaminer så får du i hvertfall i deg noe 😊 

Satser på det. Var helt motsatt med datteren min. Da var jeg SULTEN! :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Chichich skrev:

Håper det går bra :ohmy: ta en tur til legen og få målt HCG om det kommer mer . :hjerte:

Skal på 1. Svangerskapskontroll i morgen så får sjekket det ut da :) 

4 timer siden, A4-livet skrev:

Det er mange som får ufarlige blødninger (men det vet du jo), så sjansen er stor for at det var det. Men skjønner godt at det er skummelt likevel, SA/MA-monsteret henger jo over oss alle de første 12 ukene. Hvor langt er du nå?

Det var jo også bare ved det ene toalettbesøket så håper det er ufarlig :) akkurat 9 uker nå, og jeg leste at rundt denne tiden kan man oppleve en liten blødning siden plommesekken forsvinner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Nattsvart skrev:

Skal på 1. Svangerskapskontroll i morgen så får sjekket det ut da :) 

Det var jo også bare ved det ene toalettbesøket så håper det er ufarlig :) akkurat 9 uker nå, og jeg leste at rundt denne tiden kan man oppleve en liten blødning siden plommesekken forsvinner. 

Ah, men da var det helt sikkert det :Nikke: Jeg skal også på første kontroll i dag. Gleder meg til å få helsekortet. Det er liksom beviset (for ultralyden jeg skal på først teller liksom ikke.... :fnise:)

Endret av A4-livet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...