Gå til innhold

Er det usunt å gi barn middag kl. 19?


Zienna

Anbefalte innlegg

15 timer siden, Zienna skrev:

Far henter barna i barnehage/SFO kl. 16.  Vel hjemme spiser de Biola med sunn frøblanding, varm suppe eller omelett.  Mens den eldste gjør lekser ved spisebordet, lager far middag og har god tid til prat og barnetv. Han lager sunn middag, fra grunnen.  Ingen ferdigmat.  Far mener det er blitt mindre stress etter at han begynte med dette, og at middagene er sunnere fordi han har god tid på å lage den. 

Nå hevder mor, som ikke bor sammen med dem, at dette er usunt.  Er det?   

Nei, mor skal ikke legge seg opp i når middagen serveres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette er jo bare tull, og tyder på en desperat handling fra en mor som ikke finner noe annet å utsette på hos far, og bruker det hun kan finne på for å lage bråk. Den dagen et menneske mister hovedomsorg for å servere middag kl 19 i stedet for 16, da kan griser fly. Alle barn som bor nedover i Europa blir da utsatt for usunne matvaner? Det er kun i Norge vi spiser middag så tidlig som de fleste av oss gjør. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, melatonin skrev:

Jeg leste et intervju med Berit Nordstrand, som er lege og foredragsholder om livstil, helse og kosthold. Hun byttet kveldsmat og middag pga alle barnas aktiviteter. Slik slapp de unna alle usunne kjappe middager som oftest blir til når man er på farten og slik ble middagen et bedre samlingspunkt for hele familien. Ville heller stolt på det en lege sier enn en advokat.

Takk.  Jeg skal Google på henne.  Det er slike ting vi trenger :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Zienna skrev:

Takk.  Jeg skal Google på henne.  Det er slike ting vi trenger :)

Dere trenger ikke å motbevise overfor mor eller hennes advokat at det er usunt å spise middag klokka 19. Ikke styr noe med sånne håpløse utspill, det skaper bare stress hos dere. Du tror ikke at det å spise middag klokka 19 har noe å si i en barnefordelingssak, håper jeg? Det de gjør nå gjør de bare for å skape uro og usikkerhet hos far. Ikke bit på.

Anonymkode: c4541...436

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Mythic skrev:

Dette er jo bare tull, og tyder på en desperat handling fra en mor som ikke finner noe annet å utsette på hos far, og bruker det hun kan finne på for å lage bråk. Den dagen et menneske mister hovedomsorg for å servere middag kl 19 i stedet for 16, da kan griser fly. Alle barn som bor nedover i Europa blir da utsatt for usunne matvaner? Det er kun i Norge vi spiser middag så tidlig som de fleste av oss gjør. 

Godt å høre at de fleste av dere ikke synes det er noe feil med dette.  Når det gjelder konflikter i barnefordelingssaker kommer nok det verste fram i mange. 
Tror også at holdningen om at mor er den beste til omsorg i hus og hjem fortsatt sitter igjen i mange. Mange mødre tror de har evner som far ikke har, og tar som en selvfølge at de får hovedomsorgen når de måtte ønske det.  Heldigvis er ting i endring. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dere trenger ikke å motbevise overfor mor eller hennes advokat at det er usunt å spise middag klokka 19. Ikke styr noe med sånne håpløse utspill, det skaper bare stress hos dere. Du tror ikke at det å spise middag klokka 19 har noe å si i en barnefordelingssak, håper jeg? Det de gjør nå gjør de bare for å skape uro og usikkerhet hos far. Ikke bit på.

Anonymkode: c4541...436

Takk.  Du har rett, han har ingen ting å måtte forsvare.  Skole, barnehage, alle er positive og har aldri klaget på noe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, Zienna skrev:

Godt å høre at de fleste av dere ikke synes det er noe feil med dette.  Når det gjelder konflikter i barnefordelingssaker kommer nok det verste fram i mange. 
Tror også at holdningen om at mor er den beste til omsorg i hus og hjem fortsatt sitter igjen i mange. Mange mødre tror de har evner som far ikke har, og tar som en selvfølge at de får hovedomsorgen når de måtte ønske det.  Heldigvis er ting i endring. 

Sønnen din høres ut som en god far, og han har en god mor i deg, så at disse barna skulle bli tilbakeført til mor etter 2 år, tror jeg er svært lite sannsynlig. Jeg tror også at hun sager av greina hun selv sitter på, ved å lage store saker av sånne ting som dette med middag. Hun tenker ikke på at dette er noe hun har satt i gang, og at dette kommer til å henge ved henne og få henne til å framstå som lite fleksibel og kontrollerende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det er ikke galt å gi middag kl 19. Advokaten til  or burde fortelle henne at det er ett ikke punkt på listen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 25. februar 2016 at 21.19, Zienna skrev:

Far henter barna i barnehage/SFO kl. 16.  Vel hjemme spiser de Biola med sunn frøblanding, varm suppe eller omelett.  Mens den eldste gjør lekser ved spisebordet, lager far middag og har god tid til prat og barnetv. Han lager sunn middag, fra grunnen.  Ingen ferdigmat.  Far mener det er blitt mindre stress etter at han begynte med dette, og at middagene er sunnere fordi han har god tid på å lage den. 

Nå hevder mor, som ikke bor sammen med dem, at dette er usunt.  Er det?   

Å bytte om på rekkefølgen på kveldsmat og middag kan være lurt i en travel hverdag, og gi mulighet for en sunnere, bedre og mindre stressfull middag. 

Mine innvendinger (basert på opplysninger lenger ned i tråden) er at  mine barn har trengt mye mer søvn enn dette når de er 3 år, de har lagt seg mye tidligere enn denne treåringen (hensyntatt når de står opp).  Også når de har vært seks år har de lagt seg tidligere enn dette. 

Barna har våknet tidlig uansett, men jeg merker av allmenntilstand, konsentrasjon og humør på ettermiddagen hvis noe går dem i mot, at det er forskjell på gjennomsnittlig søvn 12 timer pr natt og 10  timer pr natt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er på ingen måte usunt! Så lenge de spiser litt når de kommer hjem fra sfo/barnehage så lider de ingen nød.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

T iler på han trenger å bekymre seg altså! Man spiser middag når det passer familien brst, uansett om det er kl13 eller 20...

mine barn blir 2 og 6 år i år. De legger seg med 5-10 minutters mellomrom, også leser vi noen sider i en bok til eldste. De legger seg ca 1930. Hun eldste trenger mer søvn enn lillebror, han sover ikke på dagtid hver dag heller. Han legger seg 1930 og våkner før kl7, eldste sover gjerne til kl8. Man kjenner sine barn best, og jeg regner med sønnen din gjør det han vet er best for sin familie. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi gjør det samme, bare litt tidligere ettersom min jente legger seg tidligere. Vi er hjemme ca 15-15:30 og spiser da noe lett, f.eks yoghurt, frukt eller grønnsaker eller en brødskive. Mens hun ser på barne-tv fra 17:30 lager jeg middag, vi spiser ca 18-18:30 og 19-19:30 er hun i seng. Vi har prøvd "middag kl 16", men det ble bare mas syns jeg. Man er allerede litt sulten, stresset og sliten, hun er opptatt av å fortelle og prate om dagen, så skal man bare hive seg på middagslaging uten at man i det hele tatt får landet etter jobb og barnehage. Slik vi gjør det nå så blir ettermiddagene roligere.

Anonymkode: 5e320...34f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den 25.2.2016 at 21.22, cheshirecat skrev:

Emmm.. Hvor store er barna? Tenker 19.00 for barnehagebarn egentlig er sengetid... 

De kan da ete før de legger seg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 25.2.2016 at 22.03, Zienna skrev:

Har hørt at de som slanker seg (voksne) blir anbefalt å ikke spise etter kl. 18, men om det er noe i det, vet jeg ikke.  Man skulle tro at det var hva man puttet i seg i løpet av døgnet som betyr noe.  Barna ser i hvert fall ikke ut til å lide under dette.  Tvert i mot, far forteller at det er langt hyggeligere kvelder nå som han ikke behøver å stresse med å få ferdig mat til barna fort som svint :)

Er bullshit. Er verre å legge seg sulten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er hverken usunt eller uvanlig å spise "sen" middag. Det er ikke mange land hvor det er som i Norge at vi på død og liv skal spise så tidlig som 15-16-17 og så spise enda et måltid brødskiver (som om det ikke er nok av det resten av dagen) rett før sengetid. Man skal ikke langt unna får det er helt vanlig å spise middag så sent at det er dagens siste måltid.

En annen ting er at når man er skilt så har man ikke lenger noe man skulle sagt om hvordan ekspartneren lever livet sitt og spesielt ikke bagateller som når middagen serveres. Man må bare innse at man ikke lenger har kontroll på alt som skjer med barnet og at man ikke innhar noen fasit på barneoppdragelse. Dette er heller ikke en måte å skape godt samarbeid på.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, Arkana skrev:

Det er hverken usunt eller uvanlig å spise "sen" middag. Det er ikke mange land hvor det er som i Norge at vi på død og liv skal spise så tidlig som 15-16-17 og så spise enda et måltid brødskiver (som om det ikke er nok av det resten av dagen) rett før sengetid. Man skal ikke langt unna får det er helt vanlig å spise middag så sent at det er dagens siste måltid.

En annen ting er at når man er skilt så har man ikke lenger noe man skulle sagt om hvordan ekspartneren lever livet sitt og spesielt ikke bagateller som når middagen serveres. Man må bare innse at man ikke lenger har kontroll på alt som skjer med barnet og at man ikke innhar noen fasit på barneoppdragelse. Dette er heller ikke en måte å skape godt samarbeid på.

Jeg leser at de fleste her mener at det er helt ok, og det er betryggende å høre.  Husker selv hvor stressende var å skynde seg hjem fra jobb for å lage middag, og innrømmer at jeg ikke alltid var flink til å planlegge, så det ble noen lettvint-middager i uka.  Derfor syntes jeg sønnens omlegging var så bra. 
Mor tyr nok til det hun kan nå når hun vil ha omsorgen.  Men merkelig at advokaten hennes synes at dette var et godt argument?  Hun har kritisert ham for slike ting som at huset ikke holdes rent og at barnas klær ikke er bra nok lenge.  Han har det ikke mer skittent og rotet enn jeg hadde det da jeg hadde barn i huset og jobbet for fullt.  Barna går riktignok ikke i dyreste moteklær, men de er kledd fornuftig.  Her fikk han tidlig barnehagen på lag, og de forteller når det er noe barna trenger. 
Nei, det blir ikke godt samarbeid av sånt, men jeg tror det er hennes måte å unnskylde sitt eget fravær overfor barna på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har man ikke tid til å lage middag rett etter jobb/skole/bhg, så blir det da gjerne noe kjapt og usunt. Da er det mye bedre med mindre stress, og lage noe sunt senere. Om hun vil gå til retten med dette, så er det nok flere enn oss som får seg en god latter :)

Stress er skadelig! Sunn mat er IKKE skadelig! :)

Anonymkode: 6716f...e94

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...