Gå til innhold

Er det usunt å gi barn middag kl. 19?


Zienna

Anbefalte innlegg

Et øyeblikk siden, Macro skrev:

Hahaha, da kan dere slappe av. Viss det er DET som er hovedproblemet har de en dårlige saker. Desperate folk blir jammen kreative.

 

Våg å stole på dere selv :) dere finner en rutine som funker for barna, og det er nettopp det omsorg handler om.

Nå er jeg bare farmoren da, og jeg blander meg ikke inn uten at jeg får spørsmål.  Men det har jeg altså fått nå :) 

Ja, takk og pris, hun har en dårlig sak!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Virker som at konflikten kanskje er litt dypere mellom mor og far enn når barna spiser middag? ;)

Middag kl 1900 er ikke noe problem. Og ihvertfall ikke når det stort sett er lette måltider med fisk og masse grønnsaker. Liggetiden er ikke relevant i denne diskusjonen, for det er ikke temaet.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Zienna skrev:

Nå er jeg bare farmoren da, og jeg blander meg ikke inn uten at jeg får spørsmål.  Men det har jeg altså fått nå :) 

Ja, takk og pris, hun har en dårlig sak!

Åja, tenkte automatisk at du var stemoren. Beklager det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

:ler:

Burde være smellfeite jeg og søstrene mine da.. det var sjeldent vi spiste middag tidligere enn 7-8 da vi var små, og jeg spiser fortsatt middag sent (gjerne i 10-11 tiden), og vi er langt ifra feite altså.. 

 

Vet av flere som alltid har spist middag sent, ingen av de er feit. 

Anonymkode: bf50f...275

Har hørt at de som slanker seg (voksne) blir anbefalt å ikke spise etter kl. 18, men om det er noe i det, vet jeg ikke.  Man skulle tro at det var hva man puttet i seg i løpet av døgnet som betyr noe.  Barna ser i hvert fall ikke ut til å lide under dette.  Tvert i mot, far forteller at det er langt hyggeligere kvelder nå som han ikke behøver å stresse med å få ferdig mat til barna fort som svint :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Macro skrev:

Åja, tenkte automatisk at du var stemoren. Beklager det :)

Forståelig nok, det er visst ikke mange bestemødre her på KG :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Synes det er merkeligere at han ikke prioriterer å få minste i seng litt før eldste. Tre års forskjell er mye når det gjelder søvnbehov.

Anonymkode: e22a8...47c

Tror ikke han har tenkt på det, og tror også det er umulig å endre nå.  Lesestunden er dagens høydepunkt, på hver sin armekrok hos far.  Tror det ville blitt rabalder om den rutinen ble endret :)  Det hender den yngste tar en blund i barnehagen, men hun er ellers hva vi kaller ei "styrmanns-Johanna", altså veldig våken og aktiv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Trollkarlen skrev:

Det er ikke usunt for små barn å spise middag klokka 19:00.

Det tror ikke jeg heller, men jeg er åpen for annen kunnskap om noen vet mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, atropos skrev:

Virker som at konflikten kanskje er litt dypere mellom mor og far enn når barna spiser middag? ;)

Middag kl 1900 er ikke noe problem. Og ihvertfall ikke når det stort sett er lette måltider med fisk og masse grønnsaker. Liggetiden er ikke relevant i denne diskusjonen, for det er ikke temaet.

Siden du spør.  Nei, det har ikke vært noen konflikt i de snart 2 årene far har hatt hovedomsorgen for dem. I så fall har misnøyen ligget hos far, fordi mor ikke overholdt den omsorgen hun skulle ha.  Endringen er at hun nå er i fast forhold, og dermed mener at hun er klar for å overta omsorgen.  Joda, hun mener også at far ikke har tid til barna :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest cheshirecat

Vet at å legge seg å sove på full mage lett kan gi mareritt, men om barna ikke plages av dette ser jeg ikke noe problem.. Alle familier må gjøre det som er best for dem, så lenge ungene får nok søvn, mat, hvile og masse kjærlighet er vel det, det elementære. Flott at de har en far og farmor som stiller opp ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo slik dei har hatt det i Spania i alle år. Heim frå arbeid i 19- eller 20-tida, og tre-rettars middag kl 20 eller 21 heime eller ute. Eit så stort måltid så seint er au forklaringa på at spanjerame et veldig lite til morgonmat. 

Endret av Vox_populi
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, cheshirecat skrev:

Emmm.. Hvor store er barna? Tenker 19.00 for barnehagebarn egentlig er sengetid... 

Det er veldig individuelt. Min 4-åring har lagt seg klokken 20 siden han fikk fast leggetid. Legger jeg ham tidligere er det morgen før 5. Ikke alle barn har like stort søvnbehov, og far har sikkert funnet ut av hvor mye søvn akkurat hans barn trenger. :)

Anonymkode: ac835...673

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, cheshirecat skrev:

Vet at å legge seg å sove på full mage lett kan gi mareritt, men om barna ikke plages av dette ser jeg ikke noe problem.. Alle familier må gjøre det som er best for dem, så lenge ungene får nok søvn, mat, hvile og masse kjærlighet er vel det, det elementære. Flott at de har en far og farmor som stiller opp ❤️

Det er slik jeg har resonnert selv, at så lenge barna er sunne og fornøyde, så kan det ikke være feil.  Derfor var jeg positiv da sønnen fortalte om endringen han hadde gjort.  Derfor var mors kritiske innspill så uventet, og noe jeg ikke hadde tenkt over skulle være feil. 
Ja, det er riktig, jeg er en sånn farmor som stoler på at sønnen greier brasene selv, men har vett til å spørre om han trenger hjelp. Og så spør jeg om å låne barna i blant, kun for min egen del :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Synes det er merkeligere at han ikke prioriterer å få minste i seng litt før eldste. Tre års forskjell er mye når det gjelder søvnbehov.

Anonymkode: e22a8...47c

Dette stemmer ikke alltid. Alle barn er individer, på lik linje som voksne, og derfor også forskjellige. Jeg har 2 barn, og det er 4 år mellom dem, de har alltid hatt lik leggetid, frem til nå (9 og 13 år nå) da den ene har mye større søvnbehov enn den andre. Så dette kommer jo an på barnas søvnbehov. Nå som den eldste har blitt 13 år, merker vi at søvnbehovet har endret seg, og endret derfor også legge-tid.

Anonymkode: b9b97...5f1

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste et intervju med Berit Nordstrand, som er lege og foredragsholder om livstil, helse og kosthold. Hun byttet kveldsmat og middag pga alle barnas aktiviteter. Slik slapp de unna alle usunne kjappe middager som oftest blir til når man er på farten og slik ble middagen et bedre samlingspunkt for hele familien. Ville heller stolt på det en lege sier enn en advokat.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest cheshirecat
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er veldig individuelt. Min 4-åring har lagt seg klokken 20 siden han fikk fast leggetid. Legger jeg ham tidligere er det morgen før 5. Ikke alle barn har like stort søvnbehov, og far har sikkert funnet ut av hvor mye søvn akkurat hans barn trenger. :)

Anonymkode: ac835...673

Såklart. Men legger barnet seg kl 20.00 skal det vel også ha litt tid med rutiner som tannpuss, pysj, kanskje en nattahistorie osv. Så derfor jeg tenker at å sitte å spise middag kl 19.00 kan fort gjøre at barna ikke er i seng før både 20.30- 21.00 og tenker at isåfall kan det bli knapt med søvn om man skal tidlig opp igjen neste dag, og dette er rutinen. 

 

35 minutter siden, Zienna skrev:

Det er slik jeg har resonnert selv, at så lenge barna er sunne og fornøyde, så kan det ikke være feil.  Derfor var jeg positiv da sønnen fortalte om endringen han hadde gjort.  Derfor var mors kritiske innspill så uventet, og noe jeg ikke hadde tenkt over skulle være feil. 
Ja, det er riktig, jeg er en sånn farmor som stoler på at sønnen greier brasene selv, men har vett til å spørre om han trenger hjelp. Og så spør jeg om å låne barna i blant, kun for min egen del :)

Det høres veldig ba ut. Om mor nå plutselig etter to år ønsker foreldrerett er det vel lett å leite etter feil hos den andre, for å styrke sin egen sak, dessverre. Håper de voksne klarer å holde hodet kaldt, og samarbeide sånn at det er barnas beste som står i fokus. Ut ifra det du skriver tror jeg ikke det blir noe problem fra deres side. Så får vi krysse fingre for at mor er like fornuftig 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her blir det ofte middag sent, og bare noe enkelt da vi kommer hjem. Og vi er sunne og normalvektige.

Anonymkode: 74f66...141

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Zienna skrev:

Jeg skal si det til ham :):)  Påstanden om at det er usunt kom fra mors advokat, som argument for at hun vil ha hovedomsorgen.  Så det vakte noe bekymring, kan jeg si.

Støtter det Macro sier. Det har ingenting å si når på døgnet hvert måltid inntas i forhold til overvekt osv. Jeg syntes det høres ut som et fint opplegg han har. Barna får litt påfyll før middag, maten blir sunn og far stresser ikke. Tror de barna har det veldig bra jeg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi spiser også middag som dagens siste måltid, og har alltid gjort det. Mitt barn trenger såpass mye søvn, at han ikke rekker to måltider etter bhg, men prinsippet blir jo det samme. Vi er generelt alt for låst til "middag klokken 16" her i Norge.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...