Gå til innhold

Til menn: Dersom du hadde kunnet, ville du vært den som ble gravid?


Kelsier

Anbefalte innlegg

2 minutter siden, Summers skrev:

"Human studies more reliably show that men have higher pain thresholds than women, and some show that men have a higher pain tolerance as well," Graham adds. Another way of thinking about these results, she points out, is that women show more sensitivity to pain.

http://news.psu.edu/story/141291/2008/11/10/research/probing-question-do-women-have-higher-pain-threshold-men

 

Selvsagt finnes individuelle forskjeller, men generelt tåler menn mer og sutrer mindre. 

Kommer helt an på hvilke kilder man velger å vise til ;) Det er omtrent like mange saker som mener at menn tåler mest og motsatt. 

http://www.nrk.no/ostlandssendingen/_-menn-klager-mest-over-smerter-1.11122183

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/helse-og-medisin/ny-forskning-menn-blir-sykere-enn-kvinner/a/10149339/

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

 

Synes du ikke kvinner takler det bra å føde? Er jo mange som takler det helt fint. Dessuten er jeg ganske sikker på at når mannens underliv hadde revnet under fødsel, hadde han også hylt som en stokken gris. 

Anonymkode: a60e4...cbd

Synes kvinner takler det greit.

Forholder meg til TS sitt spørsmål hvor hun ber oss anta at det ikke var noen biologiske problemer med at menn bærer og føder barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, MarteM skrev:

Ville du ha blitt gravid, gitt at det hadde vært helt uproblematisk biologisk sett? Forutsetter at man på tidspunktet ønsker barn, men at spørsmålet er hvem i paret som skal gå svanger. 

Damer kan gjerne svare på om hva de tenker om å la mannen gå gravid, i stedet for seg selv. 

Utrolig sært spørsmål, jeg vet, men begynte å tenke på det og ble fryktelig nyskjerrig på hva folk mener.:ph34r: 

Jeg er usikker. På en måte så ville jeg gjort hva som helst for å slippe å føde igjen. Men på den annen side så elsker jeg mannen min så høyt at jeg ikke ønsker å utsette ham for noe så satans forbanna dritvondt. 

Endret av Ultiva
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant spørsmål! Jeg for min del tror nok ikke jeg ville "gitt fra meg" det å bære fram et barn helt uten videre. Kan hende jeg sier noe annet etter første barn da, og gjerne ville overlatt det neste til mannen :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke helt om jeg ville byttet med samboern min. Er gravid nå, uke 38, og syns svangerskapet har vært helt fantastisk. Føler meg så rolig liksom, zen eller hva man sier :P har adhd, så det har vært en deilig avveksling. Har heller aldri følt meg så komfortabel med min egen kropp som nå. Jeg som til vanlig ikke går i bikini en gang kunne sikkert sprada naken rundt på en strand uten problemer nå, haha.

Også er samboern en sånn som blir så ufattelig dårlig når han blir dårlig. Det er ikke måte på hvor grusomt det er å være forkjølet. Virker som om han er døende hver gang. Så jeg tror jeg hadde blitt litt lei av syting etteehvert om han hadde vært gravid og fått noe plager.

Anonymkode: 5fdc2...cb5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Hindenburg skrev:

Selvfølgelig. Jeg har nok en smerteterskel som overgår gjennomsnittsmennesket. Tror ikke fødselen ville vært noe stort problem.

Fødsler er bare barnemat ja, i u-land hvor de ikke har tilgang til sykehustjenester så dør hver sjuende kvinne når de føder. Hvert eneste minutt dør det en kvinne i fødsel eller barsel. Kvinner i Afghanistan er 200 ganger mer utsatt for å dø mens de føder enn å bli drept av en bombe eller ei kule. Men det er jo sikkert bare fordi kvinner er så pysete ☺

Anonymkode: 99aa0...1b1

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 minutter siden, Summers skrev:

Morsomt klipp, men null vitenskapelig verdi.

Har du kilder til noe med "vitenskapelig verdi"?

 

Youtube har flere liknende klipp. 

 

Anonymkode: 48f74...105

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, urenluren skrev:

Kommer helt an på hvilke kilder man velger å vise til ;) Det er omtrent like mange saker som mener at menn tåler mest og motsatt. 

http://www.nrk.no/ostlandssendingen/_-menn-klager-mest-over-smerter-1.11122183

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/helse-og-medisin/ny-forskning-menn-blir-sykere-enn-kvinner/a/10149339/

Du viser jo bare til enkeltstudier og ikke den generelle trenden. I tillegg viser vel ikke studiene det  vi diskuterer. Ene viser bare at menn har dårligere immunforsvar, det er jo ikke det vi diskuterer.

Den andre sier bare at en større andel kvinner enn menn fikk klinisk diagnose etter å ha klaget over smerte. At man ikke får klinisk diagnose betyr jo ikke at man har noe mindre å klage over. Klinisk diagnose er diagnose uten laboratorieundersøkelser.

Er det ikke legitimt å klage over ting man må til laboratorieundersøkelser for å finne den underliggende årsaken?

 

Endret av Summers
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Summers skrev:

Du viser jo bare til enkeltstudier og ikke den generelle trenden. I tillegg viser vel ikke studiene det  vi diskuterer. Ene viser bare at menn har dårligere immunforsvar, det er jo ikke det vi diskuterer.

Den andre sier bare at en større andel kvinner enn menn fikk klinisk diagnose etter å ha klaget over smerte. At man ikke får klinisk diagnose betyr jo ikke at man har noe mindre å klage over. Klinisk diagnose er diagnose uten laboratorieundersøkelser.

Er det ikke legitimt å klage over ting man må til laboratorieundersøkelser for å finne den underliggende årsaken?

 

Vil si det er ganske relevant å dra frem sykdom og immunforsvar her ja, ettersom det ikke er fødsel men svangerskap det hovedsaklig er snakk om. 

Endret av urenluren
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hindenburg
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fødsler er bare barnemat ja, i u-land hvor de ikke har tilgang til sykehustjenester så dør hver sjuende kvinne når de føder. Hvert eneste minutt dør det en kvinne i fødsel eller barsel. Kvinner i Afghanistan er 200 ganger mer utsatt for å dø mens de føder enn å bli drept av en bombe eller ei kule. Men det er jo sikkert bare fordi kvinner er så pysete ☺

Anonymkode: 99aa0...1b1

Ikke hisse seg opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Summers skrev:

Synes kvinner takler det greit.

Forholder meg til TS sitt spørsmål hvor hun ber oss anta at det ikke var noen biologiske problemer med at menn bærer og føder barn.

Det er jo mulig at smerteterskel er personavhenig. Jeg tåler f.eks mer fysisk smerte enn min mann. 

Anonymkode: 254a3...ba5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig å lese at folk er sikker på at de vet svaret, at det finns en fasit. Alle har ulik smerteterskel, fødsler er også forskjellige. Fødsler kan bli kompliserte, og da kan fødselen bli 10x verre. Noen har også smalere hofter, og så finns det babyer med store hoder = fødselen kan bli ganske vond. Så å si at "æh, en fødsel kan jeg klare mye bedre enn alle andre" blir bare dumt, når man ikke har født selv. 

Uansett! Jeg ville ikke latt samboer gå igjennom en fødsel. Men om han ville ha gjort det - greit for meg! :) 

Anonymkode: 55428...b87

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er ikke halvveis i svangerskapet en gang, så kan jo hende jeg tenker annerledes senere, men foreløpig ville jeg absolutt ikke byttet med han! Jeg koser meg som gravid, og jeg nyter at han "skjemmer meg" litt bort - han er veldig god å ha som støtte. Tror ikke jeg hadde vært like tålmodig. :ler: dessuten er han latere enn meg, så han har ingen problemer med å akseptere at det blir noen dølle dager på sofaen fordi jeg er sliten. Jeg hadde nok blitt mer rastløs hvis jeg var full av energi og han sliten. 

Så det er ikke fordi jeg ikke tror han hadde håndtert å være gravid jeg ikke vil bytte, men fordi jeg tror han er en bedre støtte for meg som gravid enn jeg ville vært. Han er helt perfekt nå! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og ellers tror jeg ikke kjønnenes generelle smerteterskel har så mye å si på hvilket kjønn som takler fødsel best. Smerteterskel har ikke så mye å si når det er snakk om ekstreme smerter. Og alle fødsler er forskjellige, ikke alle er like vonde. Jeg tror nok både kvinner og menn vil håndtere fødsler like greit, hvis de først har vært gjennom et svangerskap - da ville jo kroppen vært biologisk tilpasset til å føde også. 

Jeg har ikke særlig høy smerteterskel, men tror virkelig ikke det gjør meg mindre egnet til å føde. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du kilder til noe med "vitenskapelig verdi"?

 

Youtube har flere liknende klipp. 

 

Anonymkode: 48f74...105

Skjønner at du liker å hause deg opp og dere er flinke som føder og alt det, men det kan ikke sammenlignes på noe grunnlag. Strøm som går gjennom kroppen og fører til muskelsammentrekning er ikke det samme som å føde så man får "dobbelt opp" av smerten. I tillegg har kvinner en hel cocktail av ulike kjemiske stoffer og signalstoffer som sendes rundt i kroppen for å dempe smerten og kroppen deres har gått i månedsvis og forberedt seg på at dette skal skje. Hva om man tester å putte elektroder på vagina/klitten og kjører strøm igjennom sånn uten forberedelser og så samenligner hvem som får mest vont av det og å sparke en mann i skrittet?

Anonymkode: abc89...b5a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg som kvinne ville helt klart ha overlatt graviditeten til mannen om det var mulig. Dessverre har jeg svært dårlige sykepleier-evner og hadde nok vært heller dårlig som ugravid støttespiller for den stakkars gravide mannen, men kanskje han har noen kompiser som kunne massert føttene hans og sagt "staaaaakars deg" :fnise:    Jeg har ikke det minste lyst å gå gravid noensinne.

Anonymkode: 8af0f...d20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har gått gravid to ganger, og skulle gjerne sett han gå gravid en gang, gitt at han fikk alle de plagene jeg hadde..  *mohahahahaha* Han skjønte aldri hvor dårlig jeg var, og hvor ille det var å ha kvalme 24t i døgnet i 9mnd, pluss alle andre småplager.. Så syns han hadde hatt godt av det.

Med andremann fikk jeg bekkenlåsning, og måtte ofte avlaste med krykker.. Og da fikk han sympativondt i ryggen sin. Gjett hvem som søyt og bar seg for litt ryggondt og selvsagt hadde det verre enn meg?! Greit, smerter kan ikke sammenlignes, men at han skulle få vondt i ryggen hver gang jeg hadde de verste bekkensmertene er jo litt merkelig..

Anonymkode: f8a14...a6a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...