Gå til innhold

Når folk sier i forhold til...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

...hører jeg det de faktisk sier. Er du positiv i forhold til jobben din, sier du? Trodde ikke det var så vanskelig å være mer positiv enn en jobb, for den kan strengt tatt ikke føle. Har du problemer i forhold til mannen din? Han har det mye lettere enn deg, altså? Eller er du bare såpass ute å kjøre at han virker helt normal ved siden av deg?

Når jeg hører på nyhetene, får jeg ofte ikke med meg hva de egentlig mener. "Læreren gjør en god jobb i forhold til barna". Ja, det er læreren som er på jobb, så jeg håper da hun jobber mer enn barna.

Det virker som folk er for late til å gidde å snakke ordentlig. Folk har problemer i forhold til fritid i stedet for fritidsproblemer. De spør hvordan folk forholder seg i forhold til dette, i stedet for å spørre hvordan de forholder seg TIL noe.

Er jeg alene om å høre hva de egentlig sier, eller er det flere som meg der ute? Jeg får helt vondt av folk som snakker sånn.



Anonymous poster hash: f5d74...a7f
  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror nok ikke dette nødvendigvis handler om at folk er late, men heller om at de er lite språkbevisste/har dårlig språkforståelse, og at de lett lar seg rive med og påvirke.

Anonymous poster hash: 1e77e...e30

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ha et trist liv.

Anonymous poster hash: 198e2...ff8

Jo, takk det samme, siden du følte for å bruke litt av ditt liv for å hakke på meg :)

Anonymous poster hash: f5d74...a7f

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At de er rammet av ‹‹i forhold til››-syken.



Anonymous poster hash: 8cedf...629
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men hva har du tenkt å gjøre i forhold til dette, da?



Anonymous poster hash: 198e2...ff8
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som kritiserer bruken av "i forhold til" bruker gjerne nynorsk?

Hva mener dere bør brukes isteden da?

Det er jo bare latterlig at så mange er negative i forhold til bruken av dette uttrykket. Det er dårlig gjort i forhold til andre at man skal bry seg om slike ting når man snakker med dem.

Anonymous poster hash: 198e2...ff8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle jeg kjenner bruker "i forhold til" i ulike sammenhenger, det gjelder medstudentene mine, arbeidskollegene mine og professorene mine. Jeg er blitt så vant til det at jeg ikke tenker over det engang. Det er nok akseptert å bruke det i flere sammenhenger.



Anonymous poster hash: b3fee...8d0
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle jeg kjenner bruker "i forhold til" i ulike sammenhenger, det gjelder medstudentene mine, arbeidskollegene mine og professorene mine. Jeg er blitt så vant til det at jeg ikke tenker over det engang. Det er nok akseptert å bruke det i flere sammenhenger.

Anonymous poster hash: b3fee...8d0

Helt riktig, og i forhold til språkutvikling så er det nettopp slik det foregår. Vi snakker helt annerledes nå enn man gjorde for 1000 år siden, og at ord og uttrykk kan få ny betydning er ikke feil i forhold til hva som har skjedd opp gjennom historien.

Anonymous poster hash: 198e2...ff8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle jeg kjenner bruker "i forhold til" i ulike sammenhenger, det gjelder medstudentene mine, arbeidskollegene mine og professorene mine. Jeg er blitt så vant til det at jeg ikke tenker over det engang. Det er nok akseptert å bruke det i flere sammenhenger.

Anonymous poster hash: b3fee...8d0

Det er mulig det blir regnet som riktig i fremtiden, men det er ikke riktig norsk per i dag.

Anonymous poster hash: 8cedf...629

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig det blir regnet som riktig i fremtiden, men det er ikke riktig norsk per i dag.

Anonymous poster hash: 8cedf...629

Vel, det betyr jo bare at de som klager på at man sier "i forhold til" i forhold til språk og sånn, de er bakstreverske mens de som tenker framover i forhold utvikling osv., de bruker "i forhold til", og det bør de være stolte i forhold til.

Anonymous poster hash: 198e2...ff8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt grusomt å høre på. Det gir jo ikke mening! "Jeg er positiv i forhold til julen" eller "jeg er positiv satt opp mot julen" betyr jo akkurat det samme.

Anonymous poster hash: 5a113...d30

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vel, det betyr jo bare at de som klager på at man sier "i forhold til" i forhold til språk og sånn, de er bakstreverske mens de som tenker framover i forhold utvikling osv., de bruker "i forhold til", og det bør de være stolte i forhold til.

Anonymous poster hash: 198e2...ff8

Hvis de har lyst til å fremstå som idioter, så vær så god.

Anonymous poster hash: 8cedf...629

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hvordan forholde seg i forhold til bruk (forholdsvis misbruk) av i forhold til, selv i forhold der den andre har bedre språkevner i forhold til en selv?



Anonymous poster hash: 6f9f7...e2e
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vel, det betyr jo bare at de som klager på at man sier "i forhold til" i forhold til språk og sånn, de er bakstreverske mens de som tenker framover i forhold utvikling osv., de bruker "i forhold til", og det bør de være stolte i forhold til.

Anonymous poster hash: 198e2...ff8

Det blir et mer upresist språk, og det er ikke noe å være stolt av. "Lillebror er flink i forhold til hunden", betyr det at han er flink med hunden eller at han er smartere enn bikkja? Hvis du mener det første, hvorfor ikke bruke et halvt sekund på å tenke, slik at du bruker riktig preposisjon i stedet for å bare fylle på med "i forhold til"?

Det ender med at folk sier at de skal utforme en plan for implementering i forhold til brann, i stedet for å skrive "branninstruks". Folk tror de sier noe smart, mens de egentlig høres latterlige og dumme ut.

Anonymous poster hash: f5d74...a7f

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som kritiserer bruken av "i forhold til" bruker gjerne nynorsk?

Hva mener dere bør brukes isteden da?

"Når det gjelder", eller i mange sammenhenger: Til, for, med osv. "Hvordan forholde seg i forhold til bruk av", da holder det med "hvordan forholde seg til bruk av". "Det bør de være stolte i forhold til", der holder det med "Det bør de være stolte av".

Anonymous poster hash: f5d74...a7f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En god forhåndsregel er å ikke reagere så sterkt i forhold til bruken av dette uttrykket.



Anonymous poster hash: 198e2...ff8
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Houdini

Ifølge Språkrådet brukes «i forhold til» først og fremst når man skal sammenlikne noe med noe annet. Dersom man ikke kan bytte ut «i forhold til» med «sammenlignet med» uten å endre meningsinnholdet, bør man altså prøve å finne et annet ord.

http://www.aftenposten.no/spraak/I-forhold-til---en-spraklig-utfordring-for-mange-politikere-6849911.html

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...