Gå til innhold

Hverdagen med Frøken Fryd og Lillesøster


Haley

Anbefalte innlegg

Pasjonsblomst: Magen kom fortere denne gangen, men har heldigvis hørt at størrelsen stagnerer etterhvert slik at man ikke ender opp dobbelt så stor med nr.2. Men det er faktisk ikke før nå de siste 2 ukene folk på jobb har spurt om jeg er gravid. Muligens pga de lekre - og ikke fullt så ettersittende - uniformene våre ;)

Joyce: Lillesøster er notert :) Jeg har også hørt at magen er synlig tidligere, men at den stopper opp i størrelsen tidligere (om man lever tilnærmet lik forrige svangerskap og ikke bare lever på hveteboller, selvfølgelig). Ordner seg helt sikkert med jobbgreiene, men det er litt frustrerende å ikke få noe svar før den tid ;)

---

Skittentøyskurven blir visst aaaaldri tom :sukk: (og det blir vel ikke noe bedre til sommeren :fnise: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mayami: :fnise: Kanskje lykken snur denne gangen? :tongue:

Pasjonsblomst: Tja, jeg har ikke følt meg så veldig fin oppi all kvalmen/hodepinen/trøttheten så speilet har ikke vært min beste venn de siste månedene, men den har nok sett ut som en babymage de siste 2-3 ukene. Heldigvis føler jeg meg finere når den kom skikkelig på plass og de verste plagene ble borte :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok da, man kan bli litt utålmodig med nr. to også, ihvertfall i ventingen på UL :fnise: 3 uker igjen... :popcorn:

I morgen skal vi en tur på politistasjonen før levering i barnehagen. Vi må nemlig skaffe pass til Frøken Fryd fordi vi skal ut og fly utenlands (ikke lenger enn til Køben da) om 3 uker. Norwegian opererer med at barn under 2 år ikke trenger, mens SAS mener at alle skal ha. Så da blir det sånn. Har prøvd å ta noen bilder av henne, og håper at et av dem blir godkjent ihvertfall. Ikke lett å få til både riktig lys, en unge som sitter i ro og som ikke smiler, ler, har surleppe eller lager grimaser ;)

Ellers er dette en dag kveld med tusen (positive og kreative, heldigvis) tanker i hodet (en bivirkning av nytt år og mye mimring og fremtidsdrømmer) og jeg er nødt til å skrive dem ned på papiret for å ikke bli liggende i timesvis og tenke når jeg skal legge meg etterpå. Skulle ønske det fantes en "Skriv ut"-knapp på hjernen og at alle tankene ble skrevet ut på et ark, ferdig systematisert :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

;)) Er også inne i en periode der jeg ligger mye våken om kveldene i senga.. full av tanker og delvis av energi.. Litt slitsomt når man skal sove er det jo.. Tenker naturlig mye på hva som vil skje fremover med graviditet, mage og familieliv.. hus og jobb og hverdager og oppussingsprosjekter osv osv…

Nope, ikke lett å ta bilder av de små nå… hun vår tok passbilde hos fotograf, og han klarte det på første forsøk tror jeg.. satt helt alvorlig på pappas fang og så rett inn i kamera. hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er vel ganske naturlig at det blir mange sånne tanker når det er nytt år og ikke minst forandringer på familiefronten :)

Heldige som fikk det til så enkelt da! Er spent på om bildet ble for mørkt eller ikke, men de skulle ringe oss hvis vi måtte komme med nytt bilde, og da får vi vel høre med en fotograf.

---

Bestille time hos JM - check! (bare vente på at rette vedkommende ringer opp og avtaler tidspunkt :biggrin: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kollega hadde med seg de nyeste Ellos-katalogen på jobb i går og gjett om det fikk frem savnet etter sommeren hos meg da! Og selv om jeg gleder meg til å gå i sommerklær, så vet jeg at det ikke er noe vits i å kjøpe noe annet enn ammevennlige klær (og at man ikke nødvendigvis føler seg så fresh og fjong som nybakt mamma...). Heldigvis er det meldt sol så langt øyet kan se i helgen og videre fremover, og det skal bli godt! Er så lei grått vær. Og så går vi jo mot lysere tid :tommel: (Er forøvrig spent på hvordan det påvirker døgnrytmen til frøkna, og om hun evt. slutter med dagsoving. Hvor gamle pleier de å være når de kutter ut det? :klo: )

Ellers har jeg nå både UL, legetime og JM-time å se frem til de neste 3-7 ukene :rodmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ukemeny :hjerte: Det er såååå deilig å slippe å tenke på hva man skal ha til middag midt i rushtrafikken hjem fra barnehagen med en sulten unge i baksetet! Og jeg tror både vi spiser sunnere og mer variert (både vegetar, fisk minst 2 ganger i uka, kylling, svin, mindre bruk av kjøttdeig) når vi gjør det på denne måten! Frøkna fikk ihvertfall smake seibiff for første gang denne uken og hun elsket det! Hvorfor har jeg ikke laget det før?! Det er jo en av mine storfavoritter når det kommer til fiskeretter også! Å gjeninnføre ukemenyer er definitivt det beste påfunnet jeg har hatt på lenge :jepp: Og menyene sparer jeg til inspirasjon til "dårligere tider" :tommel:

Var på barselbesøk hos en venninne i går og fikk endelig ferdig babyteppet jeg strikket. Har liksom ikke hatt den store motivasjonen og gledet meg til å få det unna, men så fort det var levert så føler jeg at det klør i fingrene etter mer strikking. Rare greier :ler: Blir ikke noe strikking til mageboeren før vi vet om det blir jente eller gutt, men det er jo bare litt over to uker til nå! :hoppe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ukemenyer en gang vi også, men så falt vi ut av det systemet. Og jeg måtte finne på menyen selv og mistet motivasjonen! Så tips mottas med takk! :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lite spennende retter hos oss, så jeg kan ikke skryte av noe annet pasta carbonara, fiskekaker, "skattekiste" (fisk, poteter og grønnsaker i alu.folie i ovnen), koteletter, wok, kjøttkaker og sånt :ler:

---

I dag dukket det opp en akuttsituasjon på jobb like før vaktskiftet, så jeg kom meg ikke fra jobb før klokka var nesten 16 og så fort jeg blir mer enn 10 minutter forsinket til henting i barnehagen i forhold til når jeg pleier å være der, så får jeg dårlig samvittighet. Men heldigvis tror jeg ikke frøkna merker noe til det. Hun var blid og fornøyd ute i snøen.

Akuttsituasjonen ble litt krevende for kroppen min også, kjente jeg når adrenalinet la seg og jeg kom meg hjem, for jeg har hatt ganske vondt i halebeinet/baksiden av bekkenet, mot venstre side i kveld. To ganger har jeg til og med bannet og det gjør jeg vanligvis aldri, så Mannen ble litt sjokkert :fnise: Men satser på at en natts hvile og fridagen i morgen gjør det bedre :)

Ellers er formen bra! Sliten blir man jo etter en arbeidsdag, så jeg er ofte i seng rundt 21:30-22 (ikke-gravid pleier jeg ikke å komme meg til sengs før nærmere 24), men skulle gjerne sovet lenger enn til 6:15 :tongue:

Frøken Fryd spiser som et voksent menneske for tiden, ihvertfall når det kommer til brødmat. Ofte 2-3 skiver til både frokost, lunsj og kvelds :omg: Den gravide mamma'n spiser bare 1-2 :lol:

Babler i vei gjør hun også, og selv om det kommer mange nye ord, så er det så vittig å se på når hun ser på oss med alvorlig mine og legger ut om et eller annet og bruker hendene sine til å gestikulere og peke (ofte på seg selv og oss, og gjenstander som befinner seg lengre bort) som om hun har noe veldig seriøst å si oss. Kan flire oss i hjel noen ganger :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er så herlige! :rodmer:

---

Jammen godt jeg har fri i dag for nå er hormonene i full sving og tårene triller for absolutt ingenting :grine:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, det er jo det. Selv om man ikke alltid vet hvorfor man gråter når det er hormonene som styrer :fnise:

---

I går lå jeg på sofaen med venstrehånda på magen og kjente det tydeligste sparket så langt i svangerskapet. Tok bort hånda og løftet på genseren og fikk Mannen til å se og det vistes tydelig utenpå magen! Så koselig! :rodmer: Det har generelt vært mye aktivitet siden før helga, og det er så deilig å kjenne på!

Frøken Fryd har begynt å bli forkjølet igjen, så de to siste nettene har hun våknet 2-3 ganger med tett og rennende nese og hoste. Men hun har jo vært frisk siden julen, så det var vel på tide med en ny runde :tongue: Vi skal til København i helga, så håper ikke hun blir så mye dårligere. Det blir frøknas første flytur, og minst like spennende for mamma'm og pappa'n som for henne, tror jeg :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så var helgen (straks) over, og vi har kost oss masse i København sammen med mamma, pappa, mine brødre og deres samboere. Desverre var det litt for kaldt (-4 grader, men med litt vind så kjentes det ut som minst -10 grader) til at vi fikk gjort noe særlig sightseeing, men det viktigste var jo å kose oss sammen :jepp: Bekkenet mitt var ikke så glad i kulda, så etter mye gåing ble jeg så stiv i bekkenet at jeg bare måtte slakke ned på tempoet. Heldigvis gjorde det ikke vondt, og det gikk over når jeg kom inn og fikk varmen i meg.

Flyturene gikk veldig fint! Flyet var heldigvis langt fra fullt, så frøkna fikk gå litt i midtgangen mellom vår seterad og 2 rader fremover (det satt ingen der, men der det satt folk turte hun ikke å gå) og opp i setene. Hjem igjen var hun så trøtt (egentlig passert sovetid) at hun sovnet så fort vi var kommet opp i lufta og sov mer eller mindre hele veien.

Vi er en smule slitne alle tre, så det skal bli godt med en god natts søvn i egen seng og tilbake til hverdagen. Rart hvordan man alltid lengter til ferie og sånt, men når den nærmer seg slutten, så gleder man seg til hverdagen ;)

Ellers er det bare 1,5 dag igjen til jeg er halvveis i dette svangerskapet, og på tirsdag skal vi endelig på ordinær UL! Mange (f.eks. kolleger og bekjente) mener at siden jeg var så mye dårligere de tre første månedene denne gangen enn forrige gang, så må det være gutt. Og det kan jo hende, men tiden etter de tre månedene har vært veldig lik i begge svangerskapene så langt, så jeg blir liksom ikke noe klok på det. Og heller mest mot at alt er tilfeldigheter, at både det ene og det andre symptomet kan bety gutt, så vel som jente. Uansett; tippelisten er som følgende:

Gutt :babygutt:

Mannen

Pasjonsblomst

Mayami

Kommode

Jente :babyjente:

Jeg

*Joyce*

Unknown

Er også spent på om jeg blir flyttet noe hit eller dit. Forrige gang ble jeg flyttet fra 18. til 20., og denne gangen mener legen at termin er den 14.06, mens jeg mener 18.06 utifra menstermin. Vi får bare vente i spenning :)

Endret av Haley
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Unknown

Og jeg vil også gjette en lillesøster! :)

Nå var det lenge siden jeg har fått lest hos deg. Kjenner jeg gleder meg på dine vegne over alt du går igjennom og får oppleve mtp graviditet og en baby til, men jammen føler jeg meg ferdig med det også :) Håper det går bra på tirsdag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unknown: Plutselig en dag blir du babysyk igjen :fnise: Neida, to barn er jo kjempeflott og jeg har tenkt flere ganger i dette svangerskapet at to er nok. Men jeg tør ikke si noe bestemt før jeg kjenner det ordentlig på kroppen at jeg er ferdig med å få barn. Jente er notert på tippelisten :)

Kommode: Du kan vel anbefale gutter? ;)

Mayami: Takk for det! Venter i spenning...

---

Så er ukemenyen for denne uken klargjort og handlelisten skrevet. Hva kan jeg da finne på for å få tida til å gå? :klo: Blir nok tidlig senga på meg i dag (også) og så håper jeg at frøkna vil sove til 07:30 i morgen siden vi har anledning til det.

Gleder meg til å kunne kjøpe garn til Mor Signe-teppet og På veg-teppet til babyen, for h*n må jo få likt med storesøster ;) Har liksom ikke hatt lyst til å strikke noe i brunt, beige, hvitt, men etter i morgen kan jeg (forhåpentligvis) handle garn i fine farger :)

Har vurdert å sy et babynest, men lurer på om det blir litt trangt å ha det oppi vår 150cm seng for samsoving. Vil jo gjerne samsove den første tiden, og på tryggest mulig måte, men vi hadde jo ikke noe babynest til Frøken Fryd og det gikk fint. Selv om det ikke var så lenge vi samsov skikkelig (ble etterhvert til at hun ble lagt i vugga til kvelden, men vi samsov etter amming om natten).

Ellers er det mange tanker om det å gå fra ett til to barn for tiden, og tanker om det å få en liten nyfødt i hus igjen. Blir det mye sjalusi? Vil denne babyen også få kolikk? Vil denne babyen klare ammingen like greit som FF? Vil jeg(/vi foreldre) få masse dårlig samvittighet overfor storesøster? Vil vi få like mye tid til kos og nærhet med babyen som forrige gang? Vil det bli mye stress med barnehagelevering/-henting? Osv, osv... Prøver å ikke ha for mange (positive) forventninger (til barseltiden og permisjonen), og heller ikke ta sorgene på forskudd, men litt tanker og refleksjon er ikke til og unngå. Og sikkert ikke bare dumt heller ;)

Det er ihvertfall masse liv i magen i kveld, og jeg gleder meg sånn til å få endelig få se (og høre) den lille spiren i morgen :rodmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...