AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2010 #1 Skrevet 11. oktober 2010 Hva mener dere på kg etter å ha lest blogginnlegget til Kari Jaquesson? Enige eller uenige? Begrunn gjerne. http://karijaquesson.blogg.no/1286527456_fedme_er_ikke_noe_du_.html
Gjest Raindrops Skrevet 11. oktober 2010 #2 Skrevet 11. oktober 2010 Jeg er enig i mye av det hun sier. Det er jo ikke til å se vekk ifra at fysikken på et menneske sier en del om livsstilen.
barnehagetanten Skrevet 11. oktober 2010 #6 Skrevet 11. oktober 2010 Uenig med noe og enig med noe. Men at fedme er en sykdom: det er det.
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2010 #8 Skrevet 11. oktober 2010 Jeg er enig i det meste, men misliker måten hun skriver på. Og så er ikke det blogginnlegget noen motivasjonsfaktor akkurat.
Gjest Elin Skrevet 11. oktober 2010 #9 Skrevet 11. oktober 2010 Hmm? Er fedme sykdom..? Nei. Er fedme resultat av livsstil og spisevaner. Ja. Legger du om livstilen og kostholdet går fedmen ned. Kan man spise sunt av følelsesmessige, miljømessige og alle andre grunner. Ja. Det blir likevel ikke en sykdom av den grunn. Mer symtomet på årsaken bak spisingen. Dere som definerer det som sykdom, forklar litt for meg? Vet godt at folk kan legge på seg ekstra kg på grunn av feil i hormoner. Men de fleste som er sykelige overvektig er det på grunn av livsstil og ikke sykdom.
Gjest Raindrops Skrevet 11. oktober 2010 #10 Skrevet 11. oktober 2010 Overspising er en sykdom, det er jeg med på. Men alle som er overvektige lider ikke av overspising, det får være måte på.
Gjest Gjest Skrevet 11. oktober 2010 #11 Skrevet 11. oktober 2010 Jeg er enig. Når jeg ser en hel familie med overvektige mennesker så tror jeg rett og slett ikke er genetisk som mange prøver å unnskylde seg med. De spiser det samme til middag hele gjengen, da sier det seg selv.
Fantomina Skrevet 11. oktober 2010 #12 Skrevet 11. oktober 2010 (endret) . Endret 29. oktober 2015 av Fantomina
Gjest Lea Skrevet 11. oktober 2010 #13 Skrevet 11. oktober 2010 Tror gener kan ha litt å si. http://www.vg.no/helse/artikkel.php?artid=10025478 Kjenner hele familier som er tynne, men også noen som er litt små runde til tross for sund kost og trim. Problemet med Kari Jaquesson er at hun er så overbevist om at hun har rett i alt. Så en realitets serie med trim, hun var på de andre instruktørene med engang å hevdet at de var inkompetente. I sofienberg park saken var hun 100% sikker på at det dreide seg om rassisme uten at hun selv var til stede. Ambulanse sjåførene har blitt frikjent i flere instanser siden. Mange bruker sikkert gener som en unskyldning, men det med vekt og ernæring er kompleks vitenskap. Kari Jaquesson, har ingen faglig vitenskaplig bakgrunn etter min mening. Her kan man lese om fedme genet : http://www.vg.no/helse/artikkel.php?artid=197321 Les litt i den Norske lege forening om hvordan Arv og miljø har betydning for overvekt : http://www.tidsskriftet.no/?seks_id=1290217 Det som er trist er at vi i Norge har en litt dårlig presse som ikke greier å stille et eneste kritiskt spørsmål til henne.
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2010 #14 Skrevet 11. oktober 2010 Jeg er enig i noe, men jeg kjenner likevel jeg blir provosert av hvor snevert det blogginnlegget var skrevet. Fedme kan ha med gener og gjøre. Fedme er også et symptom på sykdommer, det er også en bivirkning av en del medisiner. Og det hun sier om lover for hvor mye bilbruk man skal ha lov til for å hindre at folk kjører for mye (for å holde seg sunne og slanke, til og med) gjør det veldig klart at hun f.eks. ikke bor øverst i vårt landstrakte land. Jeg er litt overvektig, det hun kaller hverdagsfeit eller hva det nå var, og jeg er fullt klar over at jeg må ta en del grep for å endre dette, og at det ikke kommer til å bli lett. Dessverre er jeg psykisk syk og kommer meg ikke ut av huset mer en et par ganger i uka max (for å handle), og når man noen dager sliter med å børste håret, så er det et strev å i det hele tatt få slengt en grandiosa i microen. Da sier det seg selv at det å lage seg en frisk salat eller en sunn middag ikke er innenfor rekkevidde. Så i mitt tilfelle er overvekten et symptom på dårlig livsstil, som igjen er følge av psykisk sykdom. Jeg prøver nå å ta tak i det, men det er vanskelig å få til rutiner som jeg vet at kan gjenomføres ikke bare i en mnd, men som kan fortsette om 1 år også.
Periwinkle Skrevet 11. oktober 2010 #16 Skrevet 11. oktober 2010 Hun har et poeng, men det er så mye som ikke stemmer. For det første: fedme kan skyldes sykdomsrelaterte ting. Det er nevnt medisiner her som en årsak til at noen blir overvektige, andre ting kan være lavt stoffskifte, hormonforstyrrelser, Overspising (Som er en spiseforsrtyrrelse som følge av psykiske plager, og IKKE nødvednigvis selvforskyldt) For det andre: Fedme kan være genrelatert. At all overvekt har med gener å gjøre det tror ikke jeg heller, men at noen har lettere for å legge på seg enn andre det ser man i samfunnet hver dag. Jeg kjenner mange som kunne spise fast food og godteri hver dag uten å bli tykke utenpå, men andre igjen kunne ha et helt greit kosthold men være en anelse overvektig. Jeg mener ikke nødvendigvis at fedme er en sykdom, men på måten Kari J. skriver blogginnlegget sitt så virker det som at alle overvektige mennesker kan for dette selv, og at ingen har noen "unnskyldninger" å komme med. Det å komme seg opp av sofaen kan være, og er nok, for mange grunnen til deres overvekt, men enkelte andre igjen prøver sitt for å bli kvitt kiloene men av en eller annen årsak så går det ikke. Og jeg er en av dem. Kanskje blir seg spesielt påvirket fordi jeg føler at Kari J. sitt blogginnlegg er kritikk mot meg fordi jeg er overvektig, men når jeg trener HVER dag og spiser et strengt sunt kosthold fordi jeg har et desperat behov for å bli kvitt de ekstra kiloene, så er det et hån mot meg at jeg, etter Kari Js standard, er for lat til å gjøre noe med min egen overvekt.
muesli Skrevet 12. oktober 2010 #17 Skrevet 12. oktober 2010 Må sei meg ganske enig med ho, veldig mange ER "sofa-feite" og ikkje pga medisiner/hormonfeil. Og fedme er i mine auger ikkje ein sjukdom, men sjukdom kan føre til fedme. Men eg syntes at innlegget var veldig dårlig skrevet, det var ikkje noko som virka veldig gjennomtenkt og det var ikkje mange virkelig gode argument. Fekk litt følelsen av at dette var noko ho var litt overivrig med og skreiv det kjapt, før ho sprang ut døra. Er enig med ho at MANGE er overvektige pga dei er inaktive. Joda, dei trener kanskje 2-3 ganger i veka, men det hjelper lite når ein sitter resten av tida i sofaen og "belønner" seg sjølv med godteri, for ein har jo vore så flink å trent. Og det er ikkje bare dei som spiser hamburgere og anna fast-food som blir overvektige, ein blir feit av all mat så lenge inntaket er større enn forbruket. Men det blir feil å skrive at dette er einaste grunnen til overvekt.
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2010 #18 Skrevet 12. oktober 2010 Enig. Jeg blir bare irritert når overvektige skylder på genetikk, medisiner, hormoner osv. Man må ta ansvar for egen kropp og slutte å bortforklare. Jeg har en enorm apetitt, går på medisiner ol, men er likevel slank. Nettopp fordi jeg begrenser meg med maten og holder meg aktiv. Synes jeg det er gøy å trene? nei. Vil jeg spise kaker og godteri hver dag? ja. Overvektige kan bare slutte med alle disse unnskyldningene!
Periwinkle Skrevet 12. oktober 2010 #19 Skrevet 12. oktober 2010 (endret) Enig. Jeg blir bare irritert når overvektige skylder på genetikk, Men gener har noe med saken å gjøre! Jeg skjønner man ikke kan "skylde" på genene fordi man er feite, men hvor går grensa for hvor mye ekstra fett på kroppen man kan ha før man blir karakterisert som feit. Jeg har en samboer som kan, og har, proppet i seg potetgull, fast food, cola (I mengder!) og allikevel er tynn som ei flis, ja nesten for tynn. Og han trener ikke, har en kontorjobb, og tar buss/kjører bil til jobb. Hvordan kroppen er på innsiden kan man jo spørre seg, men han er ikke feit. Jeg har ei venninne som alltid har vært smålubben, til tross for et fantastisk sunt kosthold. I de siste par årene så har hun trent som en toppidrettsutøver og spist som en toppidrettsutøver, men fremdeles vil nok mange karakterisere henne som ei dame med "hverdagsfett". Og det er gener! Det finnes mange som skylder på dette, men det er ikke alltid bare et spørsmål om vilje heller. Skal love deg det er demotiverende å trene dag på dag uten å merke resultater. Endret 12. oktober 2010 av melis90
Gjest Sjokoladebolle Skrevet 12. oktober 2010 #20 Skrevet 12. oktober 2010 Er enig med noe, men når hun trekker inn dette med at det burde være ulovlig med all bilkjøring x antall dager i uka så klarer jeg ikke å ta henne helt seriøst. Hun viser at hun lever i sin lille boble når hun ikke forstår at mange folk i Norge trenger bilen sin på grunn av avstander til både jobb og butikk.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå