Gå til innhold

Handikaptoalettet


Gjest Lily1

Anbefalte innlegg

Gjest Lily1

Jeg har en tarmsykdom som isolerer meg mye i hverdagen, avhengig som jeg er av at et toalett er tilgjengelig på kort varsel.

Men av og til må, eller vil, jeg også utenfor døren, og drar da helst på plasser der jeg vet at det er en handikaptoalett tilgjengelig. (og tro meg, det er i alles interesse at jeg bruker handikaptoalettet framfor et vanlig toalett… det er ikke bare tidsaspektet som er et tema, men "Lyd-og-Lukt-effekten" er også plagsom for alle i umiddelbar nærhet!)

Men stadig oftere opplever jeg at handikaptoalettene er okkuperte av (unge) funksjonsfriske kvinner, som ikke orker stå i kø på dametoalettet!

Det er ikke noe problem at de bruker handikaptoalettet hvis ingen andre venter, det må de gjerne gjøre, men forventer jeg for mye når jeg synes de burde vike plassen i køen når det kommer mennesker som toalettet faktisk er laget for, og som legger fram dokumentasjon på behovet?

Så hva mener dere?

Bruker dere handikaptoalettet ukritisk, eller tenker dere at det er der for mennesker med spesielle behov, og prøver å unngå å okkupere det hvis det ikke er absolutt nødvendig?

Hvis dere står i kø for å bruke handikaptoalettet, viker dere plassen for de som har behov for å gå før dere, eller tenker dere at "Jeg kom hit først, kan de ikke vente, bør de holde seg hjemme!"?

Jeg opplever at jeg, på grunn av flere ubehagelige opplevelser rundt bruken av handikaptoalettet den siste tiden, gruer meg til å gå ut...

Endret av Lily1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest

Er det ikke kø, men det er opptatt på den "vanlige" doen, bruker jeg handikaptoalettet. Ser ingen grunn til at den skal stå og "vente" på en som skal bruke den.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig med deg, Lily1. Handikaptoalettet er selvfølgelig primært for de som er handikappede på en eller annen måte, og ikke for funksjonsfriske mennesker. Jeg for min del bruker omtrent alltid dametoalettet, med mindre det er enormt lang kø og jeg absolutt ikke kan vente. Men jeg bruker faktisk heller herretoalettet enn handikaptoalettet om det er krise ... :sjenert: Uansett skal en selvsagt vike når det kommer en som toalettet faktisk er for.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker ALDRI handikaptoalettet uansett om det er krise... Det gjør jeg veldig bevisst!

Men på gamlehjemmet der min morfar bor er det faktisk bare handikaptoalett for besøkende! Vi går ofte turer rundt på gamlehjemmet for å mosjonere, så jeg kan ikke alltid gå tilbake til rommet hans for å gå på do..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet du jo ikke om folk er funksjonsfriske elle ikke da. Noen kan ha f.eks utlagt tarm, uten at du ser det :)

Jeg bruker det sjeldent. Men må innrømme å ha gjort det noen få ganger, når det ikke har vært noen i kø der.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lily1
Nå vet du jo ikke om folk er funksjonsfriske elle ikke da. Noen kan ha f.eks utlagt tarm, uten at du ser det :)

Jeg bruker det sjeldent. Men må innrømme å ha gjort det noen få ganger, når det ikke har vært noen i kø der.

Jeg vet om de er funksjonsfriske når de sier at de er det... ;)

I dag for eksempel var jeg på vei bort til toalettet, da det kom 4 kvinner ut fra dametoalettet og stilte seg utenfor handikaptoalettet bak en kvinne med barnevogn (kombinert handikaptoalett og stellerom)... et blikk inn på "damer" viste LANG kø.

Jeg trakk fram "handikapbeviset" mitt (der det står at jeg har en tarmsykdom og at jeg ikke kan vente) og spør om jeg kan få få foran fordi det hastet...

Den bakerste sa; "selvsagt", men de tre neste (en venninnegjeng) sa klart og tydelig fra at "handikaptoalettet er ikke bare for handikappede... det er åpent for alle, men tilrettelagt for at rullestolbrukere også kan bruke det. Kan du ikke vente, får du holde deg hjemme!"

Jeg ble temmelig forskrekket over en slik reaksjon, det er ikke den første gangen, men jeg blir like sjokkert hver gang.

Heldigvis forbarmet barnemoren seg over meg, og sa at jeg kunne gå foran henne (hun sto først i køen), og det gikk bra, men jeg skulle vært slike opplevelser foruten.

Endret av Lily1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg trakk fram "handikapbeviset" mitt (der det står at jeg har en tarmsykdom og at jeg ikke kan vente) og spør om jeg kan få få foran fordi det hastet...

Den bakerste sa; "selvsagt", men de tre neste (en venninnegjeng) sa klart og tydelig fra at "handikaptoalettet er ikke bare for handikappede... det er åpent for alle, men tilrettelagt for at rullestolbrukere også kan bruke det. Kan du ikke vente, får du holde deg hjemme!"

:overrasket:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag for eksempel var jeg på vei bort til toalettet, da det kom 4 kvinner ut fra dametoalettet og stilte seg utenfor handikaptoalettet bak en kvinne med barnevogn (kombinert handikaptoalett og stellerom)... et blikk inn på "damer" viste LANG kø.

Jeg trakk fram "handikapbeviset" mitt (der det står at jeg har en tarmsykdom og at jeg ikke kan vente) og spør om jeg kan få få foran fordi det hastet...

Den bakerste sa; "selvsagt", men de tre neste (en venninnegjeng) sa klart og tydelig fra at "handikaptoalettet er ikke bare for handikappede... det er åpent for alle, men tilrettelagt for at rullestolbrukere også kan bruke det. Kan du ikke vente, får du holde deg hjemme!"

Herregud :kjefte:

Jeg kan ikke tro at folk kan være så frekke og lite medfølende! De jentene burde lært seg litt om hvordan en skal behandle andre!

Jeg bruker en sjelden gang handikaptoalettet, men det er som oftest hvis jeg ikke har noe anner alternativ, eller hvis det er utrolig lang kø på de andre toalettene. Jeg hadde aldri stått i kø der og nektet de som faktisk trenger det toalettet å komme inn før meg! Det er jo reservert for handikapede!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker glatt et handikaptoalett om det er lang kø ellers. Om "herrer" er ledig går jeg heller dit enn å stå i lang kø. Såframt det er "singeldo" da, ikke hvis det er to doer med pissoar utenfor.

Hadde noen vist fram et "handikapbevis" hadde jeg selvsagt sluppet fram vedkommende.

Jeg har faktisk aldri tenkt over om handikapdo er forbeholdt handikapede eller bare tilrettelagt for handikapede. Det virker bare så meningsløst å stå i kø om det er en do tilgjengelig.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker gjerne handicaptoalettet om det er kø til dametoalettet, jeg.

Det fordi det er laget for at det skal være brukbart for f.eks rullestolbrukere som ville hatt problemer med å komme inn på et vanlig toalett, ikke for at de skal slippe å vente. Det at man sitter i rullestol betyr ikke at man har dårligere blærekontroll enn andre (selv om jeg har forståelse for at det kan ta lengre tid å kle av seg, på seg, ordne og slikt).

MEN, det skal nevnes at jeg ble sjokkert av episoden du fortalte om trådstarter! Hadde jeg opplevd noe slikt hadde jeg selvfølgelig sluppet deg frem i køen, men jeg lar ikke et tomt handicaptoalett forbli tomt om de andre toalettene er opptatt, fordi det kan hende at det kommer noen handicappede. :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Uff er det mulig? Ja noen har tydeligvis den derre frekkhetens nådegave ja.

Er det uutholdelig lang kø eller en annen situasjon har jeg brukt den. Men mener da helt klart at de som har handicap slipper først uansett. Et bevis skulle ikke være nok liksom,jeez

Nei,det er jo klart du skulle holdt deg hjemme :roll::ironi:

Endret av Cordelia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Det fordi det er laget for at det skal være brukbart for f.eks rullestolbrukere som ville hatt problemer med å komme inn på et vanlig toalett, ikke for at de skal slippe å vente. Det at man sitter i rullestol betyr ikke at man har dårligere blærekontroll enn andre (selv om jeg har forståelse for at det kan ta lengre tid å kle av seg, på seg, ordne og slikt).

Kommer alt an på årsaken til at man sitter i rullestol ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer alt an på årsaken til at man sitter i rullestol ;)

Jojo, det er klart, men det finnes jo de som ikke sitter i rullestol som også har behov for å komme seg på do raskt :P Slik som ts for eksempel, og da ville jeg selvfølgelig gitt bort plassen min i køen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg må si jeg aldri har tenkt tanken på at handicap-toalettet skulle være for folk med tarmproblemer, jeg trodde målene var beregnet for de som satt i rullestol, ved bred dørkarm, lav gulvlist og stor nok bredde til å snu rullestolen innenfor toalettet.

Men nå vet jeg jo at det ikke er sant.. Jeg ville ha sluppet deg forbi, men jeg føler ikke at du og andre har rett til å bli sur for at andre folk bruker det toalettet, jeg bruker det hvis det er kø på dame-toalettet; uten særlig dårlig samvittighet. Ofte er det jo bare et handicap-toalett på enkelte utesteder og kafeer, da må vi jo som ikke er det, få lov til å bruke det?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker handikaptoalettet om det er fullt på dametoalettet og ledig på handikaptoalettet, hvis jeg har dårlig tid. Men om noen som virkelig trengte handikaptoalettet hadde spurt om å bruke det før meg, hadde de selvfølgelig det. Men må si det er sjelden jeg opplever at det er helt fult på dametoalettet og at jeg samtidig har dårlig tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Jeg ville ha sluppet deg forbi, men jeg føler ikke at du og andre har rett til å bli sur for at andre folk bruker det toalettet, jeg bruker det hvis det er kø på dame-toalettet; uten særlig dårlig samvittighet. Ofte er det jo bare et handicap-toalett på enkelte utesteder og kafeer, da må vi jo som ikke er det, få lov til å bruke det?

Det er ikke noe problem at de bruker handikaptoalettet hvis ingen andre venter, det må de gjerne gjøre, men forventer jeg for mye når jeg synes de burde vike plassen i køen når det kommer mennesker som toalettet faktisk er laget for, og som legger fram dokumentasjon på behovet?
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har utlagt tarm men bruker stort sett det vanlig toalettet. Noen ganger bruker jeg imidlertid handikaptoalettet, hvis det haster eller hvis jeg vet at jeg må ha tilgang til vask og rennende vann. Har opplevd å få kjeft fordi jeg ser så frisk ut, men det gir jeg blaffen i. For så vidt synes jeg det er greit at andre bruker handikaptoalettet dersom det er veldig lang kø osv, men da synes jeg handikappede (uansett handikap, så lenge de har behov for toalettet) skal få komme først i køen.

Lily1, jeg håper du blir bedre av sykdommen din slik at du slipper å grue deg for å gå ut :klem:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...