Gå til innhold

Handikaptoalettet


Gjest Lily1

Anbefalte innlegg

Gjest Lily1

Takk for svar alle sammen!

Det er veldig betryggende for meg, og jeg regner med for alle de andre som befinner seg i en tilsvarende situasjon, å vite at så mange ville tatt hensyn til at det haster.

Det høres kanskje dumt ut, men svarene som har kommet i denne tråden gjør det lettere for meg å tørre å gå ut selv om formen er slik at sannsynligheten er tilstede for at en akuttsituasjon kan oppstå, og jeg kanskje må spørre om å få "snike i køen" dersom det er kø på "handikapen". :)

Det er jeg veldig takknemlig for!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest
Du er flink til å forhåndsdømme i hvertfall.

Ja, jeg mener at så langt det er mulig bør TS stå i kø i likhet med andre mennesker. Jeg mener også at om det er ledig på vanlig dametoalett, men kø på handicap/stellerom så bør TS gå på et vanlig toalett framfor å flashe lappen fra legen. Det betyr likevel ikke at jeg ikke hadde sluppet vedkommende framfor meg i køen om jeg hadde fått en forespørsel om det. Foreløpig har jeg aldri opplevd at det har vært kø på handicapdoer.

:frustrert: Så min svigerhar, som har Bechtrev, 1 forkortet ben og går med krykker til enhver tid, får ikke lov til å bruke handicaptoalettet da, mener du? Jeg blir totalt oppgitt av meningene du kommer med her; noe sier meg at du er en person som fint kunne gjort det som TS opplevde tidlig i tråden...

Hva med å lese det du svarer på?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Hva med å lese det du svarer på?

Beklager, men her er det nok du som trekker ting ut av sammenheng, ikke Grafica. :)

Grafica svarte på denne kommentaren fra Sol79

SITER(Sol79 @ 11.05.2009 (10:09) )

Handicapdoer er for folk med rullestol.

Grafica bestred den påstanden, ved å vise til andre med et handikap som også har behov for spesielle tilrettelegging ved toalettbesøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Hurra for damen foran i køen! Og fy skam seg til de damene som ikke ville slippe deg forbi! Enkelte lidelser gjør faktisk at folk har dårligere tarm-/blærekontroll enn friske mennesker. Hadde jeg stått i den køen kunne jeg godt ha irettesatt de bitchene... :-P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Virker som det er mange egoistiske mennesker der ute! Samme om det er Handicapdo eller vanig do, irritabel tarm, matforgiftning, eller hva som helst...kommer det noen som sier at jeg MÅ komme før deg i køen eller så går det galt, SÅ SLIPPER MAN PERSONEN FORBI UANSETT! Regner med at terskelen for å deklarere i køen at man er i ferd med å gjøre i buksa er såpass høy, at ingen gjør det om de ikke virkelig må.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

På mitt lokale "kjøpesenter" Har de et herretoalett og et dametoalett/stellerom/handicaptoalett (kombinert). Kan ikke skjønne at det er lov!

Jeg har begynt å stelle lillemann i vogna eller bilen om jeg er i sentrum..det er alltid kø der og når man endelig har kommet inn så er det alltid noen som røsker og river i døra. Må jeg på do kjører jeg hjem. Jeg klarer ikke å gå på herretoalettet fordi det alltid lukter så heslig der inne.

Men til saken: hadde noen bedt om å få gå før meg fordi det hastet hadde de selvfølgelig fått gå først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bruker ofte handicaptoalettet. Som regel er de renere, og det er bedre plass. Har aldri opplevd kø på handicaptoalettet. Dessuten må man alltid regne med litt kø på et offentlig toalett. Det er ikke gitt at det alltid er ledig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker hanicaptoalettet om alt annet er opptatt eller om jeg trenger litt plass til å sette fra meg bagasje. Aldri vært ute for at noen med handicap har kommet i kø bak meg men om så hadde skjedd så hadde jeg sluppet de forbi.. om jeg da ikke var desperat selv, i så fall hadde jeg spurt tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser, som jeg har nevnt tidligere, ikke på det som et problem.

Men jeg synes jo at det er veldig kjekt at den som har mulighet til å vente, gjør det når det kommer hastetilfeller, selv om det egentlig er hans/hennes tur.

Hvis jeg kommer med min 5 åring som holder på å tisse i buksa, ville du da ventet Lily1?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg kommer med min 5 åring som holder på å tisse i buksa, ville du da ventet Lily1?

Ja, det er jo det. Hvem haster det mest for? Skal ts bæsje på seg selv fordi hun lar dere slippe foran i køen pga. barnet ditt, når handicapdoen faktisk er til for slike som henne? :popcorn:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må ærlig innrømme at jeg har gått noen ganger på handcaptoalettet. (Jeg har CP, så egentlig har jeg jo gyldig grunn til å dra på handicap. Men får veldig dårlig samvittighet om jeg gjør det.) Men det er mest når det kun er handicap toalett i nærheten. (På flyplasser og noen sykehus.) Jeg ville så klart sluppet fram folk om de har en grunn til å skulle gjøre det. Enten det er at de sitter i rullestol eller har irritabel/vrengt tarm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg kommer med min 5 åring som holder på å tisse i buksa, ville du da ventet Lily1?

Har en tissetrengt 5-åring behov for et handikaptoalett da, eller er det tilstrekkelig at barnet får komme foran i køen på et hvilket som helst toalett?

Jeg tenker da i forbindelse med hva trådstarter skrev, som viste at det er to grunner til at handikaptoalettet var å foretrekke: tidsaspektet, samt lyd og lukt.

(og tro meg, det er i alles interesse at jeg bruker handikaptoalettet framfor et vanlig toalett… det er ikke bare tidsaspektet som er et tema, men "Lyd-og-Lukt-effekten" er også plagsom for alle i umiddelbar nærhet!)

Jeg har selv en tarmsykdom, men er heldigvis ikke lenger like plaget som jeg var.

Jeg har mange ganger grått av ydmykelse når jeg har vært tvunget til å bruke et vanlig toalett (fordi handikaptoalettet var opptatt), og opplevde at ventende mennesker holdt sseg for nesa, og brakk seg på grunn av lukten som snek seg ut i rommet når jeg åpnet toalettdøren.

Så da kan du svare meg: Hvorfor er det så viktig at din tissetrengte 5-åring fikk gå foran Lily1 på handikaptoalettet? Kunne ikke din 5-åring ha klart seg med å komme foran i køen på et hvilket som helst toalett?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bruker ikke handicaptoalettet med mindre personalet (på f.eks restaurant) sier at jeg kan bruke det av visse grunner. Jeg er ekstremt rask på toalettet og det har ALDRI stått folk utenfor.

Det jeg så en annen gang var at det var en handicappet person som stod utenfor og ventet utenfor handicap-toalettet i 15(!!) minutter! Ut kommer det en frisk småbarnsmamma med vogn og en 1,5 åring etter 15 minutter og hun sprader av gårde. Da kunne jeg virkelig ikke dy meg og spurte henne hvorfor i alle dager hun brukte handicaptoalettet når det tydelig står folk utenfor og banker på (personen som stod i kø begynte jo å lure når det tok så lang tid) og stellerommet er døren VED SIDEN av handicaptoalettet hvor det faktisk er et eget toalett for barn. Jeg fikk da til svar at "det lukter ikke så godt der inne". Oh yes, jeg eksploderte :kjefte:

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ufør, men bruker kun Handikap toalettet om det er lang kø eller mye skiit på de andre toalettene.

Har opplevd å bli skjelt ut etter noter,som det heter,av ei dame som mente jeg burde skamme meg som brukte toalettet for de svake.(hennes ord).

Det damen ikke visste var at min mann var og hentet krykkene mine da jeg ikke klarte å røre meg uten hjelp selv. Derfor "hang" jeg på handikapptoalettets dør.Ble så paff at jeg ikke fikk sagt mye,men mannen min fikk lirket av seg noen mindre pene ord. :fnise:

Ikke alle har et handikapp som tilsier rullestol-bruk,men en kan ha bevegelsesproblemer alikevel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg må si meg enig med handicap-forbundet her. Jeg har aldri sett på handicap-toaletter som reservert kun for handicappede. De kan brukes fritt av alle, forskjellen er at de er tilpasset så også handicappede kan bruke dem. Noe egentlig alle toaletter burde vært, så enig med handicap-forbundet der også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker gjerne handicaptoalettet om det er kø til dametoalettet, jeg.

Det fordi det er laget for at det skal være brukbart for f.eks rullestolbrukere som ville hatt problemer med å komme inn på et vanlig toalett, ikke for at de skal slippe å vente. Det at man sitter i rullestol betyr ikke at man har dårligere blærekontroll enn andre (selv om jeg har forståelse for at det kan ta lengre tid å kle av seg, på seg, ordne og slikt).

MEN, det skal nevnes at jeg ble sjokkert av episoden du fortalte om trådstarter! Hadde jeg opplevd noe slikt hadde jeg selvfølgelig sluppet deg frem i køen, men jeg lar ikke et tomt handicaptoalett forbli tomt om de andre toalettene er opptatt, fordi det kan hende at det kommer noen handicappede. :)

det er en del som sitter i rullestol som har dårligere blærekontroll enn andre.

jeg bruker stort sett bare handicap toalettet om jeg ikke finner dametoalett....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker handicaptoalettet kun hvis det er veldig akutt og kø andre steder. Jeg har fjernet galleblæra så hvis jeg har fått i meg noe jeg ikke helt tåler så kan behovet melde seg ganske så akutt. Jeg bruker også handicaptoalettet hvis det ikke er toalett på stelle/ammerommet og jeg har babyen med meg, har lite lyst å sette henne alene utenfor toalettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...