Gå til innhold

Handikaptoalettet


Gjest Lily1

Anbefalte innlegg

Fordi at hvis hun må stå i kø er det en stor sannsynlighet for at hun faktisk gjør på seg? Men det synes du sikkert ikke er noen god grunn i det hele tatt, det er sånt du kanskje mener hun (og de rundt henne i køen) bare må leve med, så lenge de friske får tisse når det er deres tur?

Det at du også har ITS betyr ikke at det du "lider" av er i nærheten av det TS lider av. Jeg har også ITS og kan også få skikkelig hastverk til tider, men det er aldri så ille at jeg ikke klarer å stå i kø om jeg må. Det betyr ikke at jeg ikke greier å forstå at andre med ITS absolutt IKKE kan vente, for jeg kjenner flere som sliter med sånt, og jeg vet at de virkelig ikke kan vente...

Men for all del, steng de med dårlig tarm inne, forstyrr for guds skyld ikke tissekøen til de pripne... :roll:

Noen mennesker er altså helt utrolige...

Du er flink til å forhåndsdømme i hvertfall.

Ja, jeg mener at så langt det er mulig bør TS stå i kø i likhet med andre mennesker. Jeg mener også at om det er ledig på vanlig dametoalett, men kø på handicap/stellerom så bør TS gå på et vanlig toalett framfor å flashe lappen fra legen. Det betyr likevel ikke at jeg ikke hadde sluppet vedkommende framfor meg i køen om jeg hadde fått en forespørsel om det. Foreløpig har jeg aldri opplevd at det har vært kø på handicapdoer.

Jeg veit ikke hva ITS er, men jeg har irritabel tarm uten at jeg på noen måte har vært hos legen for å få påvist det. For min del betyr det at av og til greier jeg absolutt ikke å vente, og når det var kø på doen på statoil måtte jeg faktisk gå ut bak hekken på do fordi jeg hadde ikke tid til å forklare 5 personer at jeg måtte på do NÅ. Sånn er det bare.

Du er utrolig lite empatisk!

Synes du det er OK at hun event "gjør i buksa" fordi noen skal kverulere om sykdommen hennes og at hun ikke sitter i rullestol.

Trådstarter har forklart alt veldig grundig.

Jeg syns ikke det er ok at noen må gjøre i buksa tarmsykdom eller ikke.

Handicapdoer er for folk med rullestol.

Som flere har påpekt er det mindre kø på vanlige doer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Lily1
Du er flink til å forhåndsdømme i hvertfall.

Ja, jeg mener at så langt det er mulig bør TS stå i kø i likhet med andre mennesker. Jeg mener også at om det er ledig på vanlig dametoalett, men kø på handicap/stellerom så bør TS gå på et vanlig toalett framfor å flashe lappen fra legen. Det betyr likevel ikke at jeg ikke hadde sluppet vedkommende framfor meg i køen om jeg hadde fått en forespørsel om det. Foreløpig har jeg aldri opplevd at det har vært kø på handicapdoer.

Jeg veit ikke hva ITS er, men jeg har irritabel tarm uten at jeg på noen måte har vært hos legen for å få påvist det. For min del betyr det at av og til greier jeg absolutt ikke å vente, og når det var kø på doen på statoil måtte jeg faktisk gå ut bak hekken på do fordi jeg hadde ikke tid til å forklare 5 personer at jeg måtte på do NÅ. Sånn er det bare.

Jeg syns ikke det er ok at noen må gjøre i buksa tarmsykdom eller ikke.

Handicapdoer er for folk med rullestol.

Som flere har påpekt er det mindre kø på vanlige doer.

Jeg har aldri opplevd at det er kø på handikaptoalettet, hvis det ikke er kø på dametoalettet OGSÅ... handikaptoalettet blir brukt som et tillegg/en avlastning til dametoalettet, og det er greit så lenge de med et fysisk handikap (ja, min tarmsykdom er også regnet som et fysisk handikap) får gå foran når det er behov for det.

Og jeg venter i kø, og bruker vanlig toalett når det går! Det er jo ikke alltid at det er krise...

Slik som du beskriver da du måtte gå bak hekken er dagligdags for meg... bortsett fra at jeg sjelden har tid til å gå bak hekken! Jeg hadde mest sannsynlig hatt et "uhell" lenge før jeg hadde kommet meg ut døren.

Du skriver også :

Ja, jeg mener at så langt det er mulig bør TS stå i kø i likhet med andre mennesker.....Handicapdoer er for folk med rullestol.

Men i ditt første innlegg skriver du:

Jeg er frisk, men har irritabel tarm så må ofte løpe for å rekke do. Da går jeg på den som er ledig uavhengig av dame, herre eller handicap.

Hvorfor er det greit for deg å bruke handikaptoalettet, men ikke for meg?

Endret av Lily1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yihaa
Ja, jeg mener at så langt det er mulig bør TS stå i kø i likhet med andre mennesker. Jeg mener også at om det er ledig på vanlig dametoalett, men kø på handicap/stellerom så bør TS gå på et vanlig toalett framfor å flashe lappen fra legen.

Så vidt jeg kan se, har aldri trådstarter hevdet at hun ikke ønsker å stå i kø. Hun presiserer jo at problemet gjelder når hun ikke har tid til å vente og derfor spør om å komme foran noen i køen til handikaptoalettet, men får negativt svar.

Trådstarter sier jo også at av hensyn til andre, burde hun få lov til å gå på handikaptoalettet da dette er mer diskret.

For min del betyr det at av og til greier jeg absolutt ikke å vente, og når det var kø på doen på statoil måtte jeg faktisk gå ut bak hekken på do fordi jeg hadde ikke tid til å forklare 5 personer at jeg måtte på do NÅ. Sånn er det bare.

Om trådstarter er på et senter eller i en butikk, vil jeg anta at det i de aller fleste tilfeller vil ta atskillelig kortere tid å spørre om å komme foran i køen, fremfor å løpe ut og finne seg et usjenert sted.

Og jeg må si at jeg synes det høres ganske guffent ut å gjøre fra seg på offentlige steder. Jeg håper ikke jeg fyller bensin på "din" Statoil.

Hvis mennesker hjelper hverandre bittelitt i enkelte situasjoner, ville man raskt og enkelt kunne fått gått på do på en verdig og renslig måte. Jeg synes du forfekter helt merkelige synspunkter i denne tråden.

Står jeg i en kø, og en sier "Beklager, jeg må på do NÅ" hadde jeg da aldri begynt å kverulere om hvem som hadde stått i kø lengst, eller om personene satt i rullestol eller ei.

Handicapdoer er for folk med rullestol.

Dette er jeg helt uenig i!!!!

Hva for eksempel med eldre som trenger å støtte seg for å komme seg opp?

Eller et annet eksempel: Jeg har ei venninne med muskelsvinn. Hun vil ikke klare å reise seg fra et vanlig toalett uten å ha noe å støtte seg på. Hun sitter ikke i rullestol og bortsett fra at hun vagger litt når hun går, kan ingen se at hun lider av muskelsvinn. Men hun har likevel et handikap som gjør toalettbesøk vanskelig for henne i trange båser på "normale" doer. Føler du, Sol79, at du i følge dine etiske normer kan påstå at hun ikke har fortrinnsrett på et handikaptoalett fordi hun ikke sitter i rullestol?

Denne personen har også mulighet til å parkere på parkeringsplasser merket med handikap-parkering. Mener du disse også bare er for mennesker i rullesto,l eller har du ikke samme argumentasjon her?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Sier hvem? Du? Da er det sikkert sånn da...

Det står på skiltet på doen.

Det er bilde av en person i rullestol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest strykebrett

Jeg bruker handicapdoen hvis de andre soene er opptatt. Tenker ikke noe særlig over det egentlig, ville liksom vært dumt å la den stå ubrukt når jeg er tissetrengt og det er kø.

Men hadde det kommet en person som hadde behov for denhadde jeg selvfølgelig skluppet vedkommende fram, uansett hvilken do det var egentlig. En selvfølge spør du meg!

Blir helt sjokkert over hva ts har opplevd jeg. Tror/håper de fleste har mer folkeskikk enn som så.

Det står på skiltet på doen.

Det er bilde av en person i rullestol.

Og damedoen er bare for de som har på seg kjole. De med bukse på må bruke mannedoen slik det er bilde av på døra.

Endret av strykebrett
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Yihaa
Det står på skiltet på doen.

Det er bilde av en person i rullestol.

Himmel, er det mulig?

Det er for å forklare på en måte alle forstår er det er for handikappede.

Internasjonale standarder.

Mener du at skiltet av en mann/dame som henger på vanlig toalettdører skal tolkes "bokstavelig" også? Hva med de da som mangler en arm? Hvilket toalett skal de benytte?

Hvis man ikke kan sitte i rullestol, men må ligge i "rulleseng" (ja, for det er det faktisk enkelte som må), kan man da ikke få benytte handikaptoalettet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står på skiltet på doen.

Det er bilde av en person i rullestol.

Hadde sett litt merkelig ut om det skulle være et bilde for hver sykdom som gjør at noen kan ha bruk for handicapdo på døren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yihaa
Jeg bruker handicapdoen hvis de andre soene er opptatt. Tenker ikke noe særlig over det egentlig, ville liksom vært dumt å la den stå ubrukt når jeg er tissetrengt og det er kø.

Men hadde det kommet en person som hadde behov for denhadde jeg selvfølgelig skluppet vedkommende fram, uansett hvilken do det var egentlig. En selvfølge spør du meg!

Slik gjør jeg det også.

Jeg valgte også gjerne handikapdo når jeg hadde med barnevogn eller barna var så små at jeg gjerne ville ha de med inn.

Men selvfølgelig tar man hensyn til andre mennesker både med og uten handikap som trenger en do raskt! Tilogmed mine barn i barneskolen ville tatt et slikt hensyn uten å nøle.

Blir helt sjokkert over hva ts har opplevd jeg. Tror/håper de fleste har mer folkeskikk enn som så.

Ja, det er trist! Og ganske ufattelig.

Men det er jo flere i denne tråden som synes man ikke skal ta spesielle hensyn til noen med mindre de sitter i rullestol, så det er tydeligvis mer utbredt enn jeg ante.

Og damedoen er bare for de som har på seg kjole. De med bukse på må bruke mannedoen slik det er bilde av på døra.

Ja, sånn må det være! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går vanligvis alltid på vanlig do, om det ikke er noe helt spesielt. (På jobb har vi derimot bare tre doer, en herredo, en damedo og en handicapdo, men ingen som er handicapede. Derfor går naturlig nok alle på handicapdoen på lik linje med de andre doene.) Om jeg mot formodning skulle stått i kø på en handicapdo ville jeg selvfølgelig sluppet fram ts eller andre som sa eller så ut som de hadde behov for akkurat denne doen, og dette ville jeg også gjort i kø foran en vanlig do dersom noen sa at de hadde det travelt.

Jeg mener handicapdoer er laget for alle som av en eller annen grunn skulle ha spesielle fysiske behov knyttet til dobesøk. Det er jo det som er poenget, å tilrettelegge slik at alle skal ha mulighet til å bruke do uansett hva slags begrensninger de måtte ha.

Jeg ville selvfølgelig hatt forståelse for at f.eks mennesker med psykiske problemer knyttet til å gå på do i nærheten av andre eller frykt for bakterier eller hva det måtte være også brukte handicapdoen, men de må i så fall fint kunne stille seg i kø bak de som fysisk ikke kommer seg på do andre steder eller har akutte behov.

Endret av Gåsemor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet du jo ikke om folk er funksjonsfriske elle ikke da. Noen kan ha f.eks utlagt tarm, uten at du ser det :)

Jeg bruker det sjeldent. Men må innrømme å ha gjort det noen få ganger, når det ikke har vært noen i kø der.

På det lokale kjøpesenteret mitt så er det slik at man må ned i informasjonsskranken for å hente en nøkkel for å få låst opp handikapdoen. Tror at dette er en bra løsning sånn at ikke funkjsonsfriske bruker handikaptoalettet når de absolutt ikke trenger det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På det lokale kjøpesenteret mitt så er det slik at man må ned i informasjonsskranken for å hente en nøkkel for å få låst opp handikapdoen. Tror at dette er en bra løsning sånn at ikke funkjsonsfriske bruker handikaptoalettet når de absolutt ikke trenger det :)

Det hørtes mildt sagt tungvindt ut for slike som ts, synes jeg. :sjenert: Men det er jo en god tanke, selvsagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grafica
Handicapdoer er for folk med rullestol.

:frustrert: Så min svigerhar, som har Bechtrev, 1 forkortet ben og går med krykker til enhver tid, får ikke lov til å bruke handicaptoalettet da, mener du? Jeg blir totalt oppgitt av meningene du kommer med her; noe sier meg at du er en person som fint kunne gjort det som TS opplevde tidlig i tråden...

På det lokale kjøpesenteret mitt så er det slik at man må ned i informasjonsskranken for å hente en nøkkel for å få låst opp handikapdoen. Tror at dette er en bra løsning sånn at ikke funkjsonsfriske bruker handikaptoalettet når de absolutt ikke trenger det :)

Ja, slik er det her også, på det ene handicaptoalettet. Det synes jeg er en veldig bra løsning. Det andre ligger i en annen del av senteret hvor det ikke er så mye folk, og er vel mer eller mindre konstant ledig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bruker gjerne handicaptoalettet om det er kø til dametoalettet, jeg.

Det fordi det er laget for at det skal være brukbart for f.eks rullestolbrukere som ville hatt problemer med å komme inn på et vanlig toalett, ikke for at de skal slippe å vente. Det at man sitter i rullestol betyr ikke at man har dårligere blærekontroll enn andre (selv om jeg har forståelse for at det kan ta lengre tid å kle av seg, på seg, ordne og slikt).

MEN, det skal nevnes at jeg ble sjokkert av episoden du fortalte om trådstarter! Hadde jeg opplevd noe slikt hadde jeg selvfølgelig sluppet deg frem i køen, men jeg lar ikke et tomt handicaptoalett forbli tomt om de andre toalettene er opptatt, fordi det kan hende at det kommer noen handicappede. :)

Men det er jo gjerne bare ett handikaptoalett og flere vanlige. Synes du det da er rettferdig at man okkuperer handikaptoalettet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hørtes mildt sagt tungvindt ut for slike som ts, synes jeg. :sjenert: Men det er jo en god tanke, selvsagt.

Helt klart! Skal sies at det er en svært liten avstand fra informasjonen til toalettene da, men uansett :) Er jo sikkert gjort netopp i den mening at den ikke skal 'okkuperes' av mennesker uten noen form for handikap som bare ikke gidder å stå i kø

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Helt klart! Skal sies at det er en svært liten avstand fra informasjonen til toalettene da, men uansett :) Er jo sikkert gjort netopp i den mening at den ikke skal 'okkuperes' av mennesker uten noen form for handikap som bare ikke gidder å stå i kø

Aha, daså! Tolket det som at det var ned minst en etasje da du sa "ned i informasjonsskranken", og da er det jo litt voldsomt. ;)

Selv går jeg kun på handicaptoalettet om det ikke er annet toalett i nærheten, og handicaptoalettet ikke har kø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker aldri et handikaptoalett hvis jeg da ikke "må". Det vil si, det har hendt et par ganger hvis jeg har blitt akutt syk og vært i en "krisesituasjon" for å si det sånn. Ellers bruker jeg heller herretoalettet hvis det er lang kø hos damene. Selv om det heller ikke skjer ofte. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha, daså! Tolket det som at det var ned minst en etasje da du sa "ned i informasjonsskranken", og da er det jo litt voldsomt. ;)

Selv går jeg kun på handicaptoalettet om det ikke er annet toalett i nærheten, og handicaptoalettet ikke har kø.

Høhø, kanskje jeg sier 'ned' fordi jeg jobber i etasjen over, og når jeg skal veilede folk så sier jeg ofte "Da må du den i informasjonen i første etage etc etc" ;)

Ikkesant, men må man så må man. Det skulle vært flere handikaptoaletter! Synes det er dumt at det er kanskje 7 båser på dametoalettet, og en handikapdo..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Complex

Jeg bruker som oftest vanlig dame do. Unntaket er vel faktisk på skolen der det er lengre til vanlig do enn handikap, bruker derfor den. Men kommer den en person i rullestol eller krykker eller som spør om h*n kan komme før meg pga en eller annen sykdom, så slipper jeg selvsagt vedkommende fordi.

Skjønner ikke at det er mulig å si nei til det. Jeg mener på den andre siden ikke at BARE de med lapp fra legen skal få bruke slik do.

Selv har jeg ofte uvi, og da går jeg på nærmeste do, uansett hva slags do det er :ler:

Synes forøvgrig at handikaptoalett er noe folk bør unngå å lage kø foran, men er det helt tomt foran det og lange køer andre plasser, ja da synes jeg det skal være lov å gå dit...

TS (husker ikke nicket ditt akkurat nå): Håper du slipper å møte slike damer igjen som sier nei til at du går foran de i køen når det haster! Makan til oppførsel! :klem:

Endret av Complex
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...