Gå til innhold

Handikaptoalettet


Gjest Lily1

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest

Det spørs vel hva du definerer som handicap. Slik jeg ser det er toalettet tilrettelgat for folk med fysisk funksjonshemning som rullestol, ikke de med alle mulige andre sykdommer. Psykisk sykdom er jo tross alt også et handicap, men du mener vel ikke at de og skal gå forran..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Må innrømme at jeg har brukt hadikaptoalett.

Ikke hvis jeg selv skal på do, men når det har vært dags for bleieskift...

Ofte er handikaptoalett og stellerom slått sammen + at det er umulig å få skiftet bleie inne på ett vanlig toalettavlukke...

MEN hadde det kommet noen som hadde behiv for toalettet mer enn meg hadde jeg såklart sluppet de foran meg:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Er enig med de som tolker det slik at handicaptoalettene er tilrettelagt for handicappede, men ikke reservert kun for dem. Disse er vel heller ikke spesielt bygget for folk som har hastverk, men for folk som trenger plass til rullestol mv. Det er ikke bygget for å være garantert køfritt. Men hvis noen kom og insisterte på at de hadde hastverk så hadde jeg sluppet dem frem, enten de hadde handicapbevis eller ei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spørs vel hva du definerer som handicap. Slik jeg ser det er toalettet tilrettelgat for folk med fysisk funksjonshemning som rullestol, ikke de med alle mulige andre sykdommer. Psykisk sykdom er jo tross alt også et handicap, men du mener vel ikke at de og skal gå forran..

Både utlagt tarm og tarmsykdommer som ulcerøs kolitt og chrons er regnet som fysiske funksjonshemminger, og både Norilco og LMF er medlem av FFU. Der er tolkningen av handikaptoalettet er til for alle de med en fysisk funksjonshemming som gjør at man har behov for ekstra plass på do, vask på do, å komme seg fort på do osv. Altså ikke bare rullestolbrukere.

Psykisk sykdom er er ikke en fysisk funksjonshemming, selv om det er et handikap i noen tilfeller.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Hvis man har hastverk så er det ofte bedre å gå på vanlig toalett, siden det er flere å velge i der, men ofte bare ett handicaptoalett. Jeg pleier bruke handicapen under mensen for å få egen vask og mer hygieniske forhold. Slipper å komme ut med blodige fingre, og kan vaske meg skikkelig før tampongskifte. Har forresten aldri sett noen med rullestol i kø ved handicaptoalettene. Det er ikke så mange av dem, så det er naturlig at andre også kan bruke toalettene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Hvis man har hastverk så er det ofte bedre å gå på vanlig toalett, siden det er flere å velge i der, men ofte bare ett handicaptoalett. Jeg pleier bruke handicapen under mensen for å få egen vask og mer hygieniske forhold. Slipper å komme ut med blodige fingre, og kan vaske meg skikkelig før tampongskifte. Har forresten aldri sett noen med rullestol i kø ved handicaptoalettene. Det er ikke så mange av dem, så det er naturlig at andre også kan bruke toalettene.

(og tro meg, det er i alles interesse at jeg bruker handikaptoalettet framfor et vanlig toalett… det er ikke bare tidsaspektet som er et tema, men "Lyd-og-Lukt-effekten" er også plagsom for alle i umiddelbar nærhet!)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bruker handikaptoalettet kun hvis jeg har veldig dårlig tid. Ellers står jeg heller i en kø til dametoalettet. Hvis det hadde kommet noen med et handikap hadde jeg sluppet dem forbi uansett hva dette innebar. Dette er fordi jeg føler at doen egentlig er for dem.

Jeg slipper også forbi folk som har veldig dårlig tid på dametoalettet hvis jeg selv ikke har noe spesielt jeg skal rekke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Hvis jeg har med barn bruker jeg ofte handikaptoalettet, både når barnet skal stelles, gå på do eller jeg skal gå på do. Det blir fort trangt inne i et vanlig avlukke. Hvis jeg er alene går jeg vanligvis på det vanlig toalettet (med mindre det er stor kø).

Jeg hadde selvfølgelig sluppet fram en med handikapbevis som hadde forklart meg at hun hadde bruk for å bruke toalettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får man handicap bevis fordi at man har tarmsykdom? Jeg trodde handicapdoen var beregnet for folk i rullestol, og ikke for oppegående folk med forskjellige sykdommer. Jeg er frisk, men har irritabel tarm så må ofte løpe for å rekke do. Da går jeg på den som er ledig uavhengig av dame, herre eller handicap. Med fare for å virke usympatisk så forstår jeg jeg ikke hvorfor ts har handicapbevis og mener at hun skal slippe å stå i kø på do.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lily1
Får man handicap bevis fordi at man har tarmsykdom? Jeg trodde handicapdoen var beregnet for folk i rullestol, og ikke for oppegående folk med forskjellige sykdommer. Jeg er frisk, men har irritabel tarm så må ofte løpe for å rekke do. Da går jeg på den som er ledig uavhengig av dame, herre eller handicap. Med fare for å virke usympatisk så forstår jeg jeg ikke hvorfor ts har handicapbevis og mener at hun skal slippe å stå i kø på do.

Jeg har ikke et handikapbevis, men jeg har et "handikapbevis"... det vil si at jeg har et notat fra legen som forklarer at jeg har en tarmsykdom, og at jeg har problemer med å kontrollere tarmfunksjonen på grunn av det.

Og det viser jeg når det haster... virkelig haster!

jeg tenkte å svare på resten av innlegget ditt, men jeg kjenner at det bør jeg ikke gjøre, for det såret meg en del og da kommer jeg nok til å komme med noe som burde vært usagt...

Endret av Lily1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med fare for å virke usympatisk så forstår jeg jeg ikke hvorfor ts har handicapbevis og mener at hun skal slippe å stå i kø på do.

Resultatet kan da bli at trådstarter må la være å gå ut, akkurat på samme måte som en person i rullestol må bli hjemme dersom det ikke fantes handikaptoaletter. Synes du det høres rimelig ut?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lily1
Jeg har utlagt tarm men bruker stort sett det vanlig toalettet. Noen ganger bruker jeg imidlertid handikaptoalettet, hvis det haster eller hvis jeg vet at jeg må ha tilgang til vask og rennende vann. Har opplevd å få kjeft fordi jeg ser så frisk ut, men det gir jeg blaffen i. For så vidt synes jeg det er greit at andre bruker handikaptoalettet dersom det er veldig lang kø osv, men da synes jeg handikappede (uansett handikap, så lenge de har behov for toalettet) skal få komme først i køen.

Lily1, jeg håper du blir bedre av sykdommen din slik at du slipper å grue deg for å gå ut :klem:

Takk! :klem:

Jeg håper også at jeg blir bedre, for øyeblikket er jeg fremdeles litt for "frisk" for operasjon, og jeg vet ikke helt om jeg er glad eller lei meg for det...

Ønsker av og til at jeg også hadde kunnet få stomi, men det er ikke en løsning for øyeblikket.

Har fått kjeft fordi jeg ser for frisk ut jeg også, men det bryr jeg meg ikke om... jeg synes det er verre å få slike kommentarer som den jeg fikk i går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk! :klem:

Jeg håper også at jeg blir bedre, for øyeblikket er jeg fremdeles litt for "frisk" for operasjon, og jeg vet ikke helt om jeg er glad eller lei meg for det...

Ønsker av og til at jeg også hadde kunnet få stomi, men det er ikke en løsning for øyeblikket.

Har fått kjeft fordi jeg ser for frisk ut jeg også, men det bryr jeg meg ikke om... jeg synes det er verre å få slike kommentarer som den jeg fikk i går.

Jeg vet hvor håpløst det kan føles, og det blir iallefall ikke bedre når omgivelsene viser så utrolig liten forståelse. Det er sikkert ikke noen trøst, men det er mange som vet hvordan du har det...

Jeg fikk stomien min etter å ha hatt en tarmsykdom i 8 år, og for meg var operasjonen et vendepunkt ettersom jeg ble "frisk" (etterhvert ble det klart for meg at jeg aldri kom til å bli bedre av medisiner, selv om det er mange som har god effekt av det!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_~Fantabulous_kitten~_*

Heisann

Jeg bruker såfremst jeg kan, kun handicaptoalettene. Grunnen til det er at jeg ikke klarer de små avlukkene som vanligvis er på dame- og herredo, fordi jeg da lett kommer borti toalettpapirholder, vegger og dør. Er det opptatt, prøver jeg bare å la være å gå om det er mulig, fordi jeg har problemer med å skulle gå på et toalett som nettopp er brukt.

Men om jeg ser at noen som per definisjon trenger å bruke det toalettet mer enn meg, så lar jeg dem gå først. Og selv om det aldri har skjedd meg per dags dato, om noen hadde kommet løpende og måtte bruke handicaptoalettet idet jeg var på vei inn døren, ville jeg antakelig sluppet dem inn først, om det ikke hadde vært krise for meg selv også.

Det ser dere kanskje på som egoistisk og lite forstående, men da mener jeg at dem som har fysiske grunner til å bruke et slikt toalett, også må vise forståelse for dem som har psykiske grunner til det, selv om man ikke har et notat fra legen... :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lily1
Det ser dere kanskje på som egoistisk og lite forstående, men da mener jeg at dem som har fysiske grunner til å bruke et slikt toalett, også må vise forståelse for dem som har psykiske grunner til det, selv om man ikke har et notat fra legen... :jepp:

Jeg ser, som jeg har nevnt tidligere, ikke på det som et problem.

Men jeg synes jo at det er veldig kjekt at den som har mulighet til å vente, gjør det når det kommer hastetilfeller, selv om det egentlig er hans/hennes tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Coarvi
Med fare for å virke usympatisk så forstår jeg jeg ikke hvorfor ts har handicapbevis og mener at hun skal slippe å stå i kø på do.

Fordi at hvis hun må stå i kø er det en stor sannsynlighet for at hun faktisk gjør på seg? Men det synes du sikkert ikke er noen god grunn i det hele tatt, det er sånt du kanskje mener hun (og de rundt henne i køen) bare må leve med, så lenge de friske får tisse når det er deres tur?

Det at du også har ITS betyr ikke at det du "lider" av er i nærheten av det TS lider av. Jeg har også ITS og kan også få skikkelig hastverk til tider, men det er aldri så ille at jeg ikke klarer å stå i kø om jeg må. Det betyr ikke at jeg ikke greier å forstå at andre med ITS absolutt IKKE kan vente, for jeg kjenner flere som sliter med sånt, og jeg vet at de virkelig ikke kan vente...

Men for all del, steng de med dårlig tarm inne, forstyrr for guds skyld ikke tissekøen til de pripne... :roll:

Noen mennesker er altså helt utrolige...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Gjest
Fordi at hvis hun må stå i kø er det en stor sannsynlighet for at hun faktisk gjør på seg? Men det synes du sikkert ikke er noen god grunn i det hele tatt, det er sånt du kanskje mener hun (og de rundt henne i køen) bare må leve med, så lenge de friske får tisse når det er deres tur?

Det at du også har ITS betyr ikke at det du "lider" av er i nærheten av det TS lider av. Jeg har også ITS og kan også få skikkelig hastverk til tider, men det er aldri så ille at jeg ikke klarer å stå i kø om jeg må. Det betyr ikke at jeg ikke greier å forstå at andre med ITS absolutt IKKE kan vente, for jeg kjenner flere som sliter med sånt, og jeg vet at de virkelig ikke kan vente...

Men for all del, steng de med dårlig tarm inne, forstyrr for guds skyld ikke tissekøen til de pripne... :roll:

Noen mennesker er altså helt utrolige...

Jeg skulle ønske at man kunne stille et enkelt spørsmål uten å bli nermest brent på bålet.

Kanskje hun ikke visste hvorfor? Da kan forklare det på en ordentlig måten å komme med ironi mot den personen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_hogwash_*
Jeg skulle ønske at man kunne stille et enkelt spørsmål uten å bli nermest brent på bålet.

Spørsmål er gjerne markert med ett tegn som ser slik ut: ?

Det var ingen slike tegn i den posten som Coarvi quotet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yihaa
Det spørs vel hva du definerer som handicap. Slik jeg ser det er toalettet tilrettelgat for folk med fysisk funksjonshemning som rullestol, ikke de med alle mulige andre sykdommer. Psykisk sykdom er jo tross alt også et handicap, men du mener vel ikke at de og skal gå forran..

Jeg slipper gjerne foran både de med alle former for handikap (som spør, jeg vet jo ikke om event skjulte handikap som TS), funksjonsfriske som er veldig nødne eller de med små barn. Stort sett har jeg mulighet til å holde meg noen minutter ekstra uten problemer, da jeg er funksjonsfrisk i så måte, og takknemlig for det - spesielt etter å ha lest denne tråden.

Får man handicap bevis fordi at man har tarmsykdom? Jeg trodde handicapdoen var beregnet for folk i rullestol, og ikke for oppegående folk med forskjellige sykdommer. Jeg er frisk, men har irritabel tarm så må ofte løpe for å rekke do. Da går jeg på den som er ledig uavhengig av dame, herre eller handicap. Med fare for å virke usympatisk så forstår jeg jeg ikke hvorfor ts har handicapbevis og mener at hun skal slippe å stå i kø på do.

Du er utrolig lite empatisk!

Synes du det er OK at hun event "gjør i buksa" fordi noen skal kverulere om sykdommen hennes og at hun ikke sitter i rullestol.

Jeg skulle ønske at man kunne stille et enkelt spørsmål uten å bli nermest brent på bålet.

Kanskje hun ikke visste hvorfor? Da kan forklare det på en ordentlig måten å komme med ironi mot den personen.

Trådstarter har forklart alt veldig grundig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MåneSkygge

Jeg bruker ledet om jeg er alene med ungen og det ikke er toalett på stellerommet. Da må jeg ha med barnevognen inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...