Gå til innhold

Frekt med ketchup


Gjest TS

Anbefalte innlegg

Jeg var å spiste middag hos et familiemedlem jeg ikke har hatt noe særlig kontakt med og som jeg egentlig ikke kjenner (de er fra mann min sin familie som han kjenner litt) i går.

Sønnen min spurte om de hadde noe ketchup til maten. Da nermest eksploderte damen i huset (hun som laget maten) og sa at sånt spørr man ikke om, ble fornærmet og skjelte ut min sønn noe voldsomt. Jeg ville ikke ødelegge familiemiddagen med krangling så gadd ikke å si noe, sa bare at de sikkert ikke hade, spiste viderre og pratet.

Men jeg skjønner ikke hva som var så galt med å spørre om det. Er det frekt å spørre etter ketchup? Hverken jeg eller min mann har hørt om noe lignende.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er i hvertfall mye frekkere å fornærme en gjest som ber om det. Ketchup er ikke akkurat verdens mest raffinerte tilbehør, og det kan føles litt ergelig dersom man har gjort seg flid med maten, hvis gjestene dynker den i ketchup. Men jeg ville latt som ingenting.

  • Liker 22
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kanskje damen anså seg selv som en dyktig kokk, og så det som kritikk av hennes kokekunster å be om ketchup? Jeg vet at proffe kokker gjerne går av skaftet om du spør om ketchup eller annet som ikke har noe i retten å gjøre.

At enkelte er vant til å dynke alt de spiser i ketchup er en annen sak...

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvor gammel er sønnen din?

Jeg ville nok ikke reagert uansett, ihvertfall ikke hørbart, men hadde jeg jobbet lenge med en rett jeg syntes var veldig bra, så ville jeg nok inni meg reagert litt på det om noen ba om ketchup til... så lenge det ikke var ett barn, siden endel barn faktisk bruker ketchup på så mangt.

så jeg ville ikke sagt noe uansett, men jeg ville reagert inni hodet mitt om det kom fra en voksen/ung voksen. Hadde det kommet fra ett barn, ville jeg ikke reagert i det hele tatt, hentet ketchup (om jeg hadde, noe som vel er tvilsomt) og smilt mens jeg ga det til barnet.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud...

Visst er det synd at noen er nødt til å ødelegge alt med ketchup, men det er da vitterlig verst for dem selv!

I mine øyne sier dette mer om denne kokken enn om deg og din sønn.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville nok også tenkt mitt om et såpass stort barn (eller enda verre viss det var en voksen såklart) spurte etter ketchup, men jeg ville hentet ketchupen uten å si noe.

Prøver å lære eget avkom at alt ikke skal druknes i ketchup og at man aldri spø etter ketchup, piffi eller annet lignende som ikke står på bordet. Viss barnet var lite (5 år eller yngre) ville jeg bare tenkt at han var liten og vant til "barnemat".

Men jeg ville aldri sagt noe til barnet, heller ikke til en voksen. Og jeg ville slett ikke blitt fornærmet. Å skjelle ut en gjest hører ingen steder hjemme, så det spørs om det ikke var vertinna som var litt uhøflig her.

Endret av Pauline
  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke hundre prosent korrekt oppførsel å be om ketchup til et fint måltid i familieselskap. Men sønnen din bør unnskyldes siden han bare er 13.

Definitivt verre å eksplodere over noe slikt enn å be om ketchup. Vertinnen er dessuten voksen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke ketchup hører hjemme på noe annet enn pølser, og det bør en 13-åring ha lært seg. Enkelte barn spiser ikke med mindre maten er dynket i ketchup, men når man er 13 år bør man ha vendt seg av med denne uvanen. Det var vel ikke pølser dere fikk, regner jeg med. Jeg hadde ikke hisset meg opp over dette, men tenkt i mitt stille sinn at denne gutten manglet litt i forhold til bordskikk, og det får foreldrene ta på sin kappe. Man ber rett og slett ikke om ketchup når man får servert en bedre middag.

Endret av Pet
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

at hun er kokk og dermed har det å lage mat som sitt yrke, kan nok gjøre sitt til at hun reagerer ja. For en som virkelig har mat som "livsstil", så tror jeg på at man kan ta det som en fornærmelse når noen pøser på med ketchup.

Men, jeg synes det er enda mer uhøflig å kjefte på noen som spør etter det, det er ikke på sin plass uansett. Og selv om jeg er enig i at 13 er stort nok til at de bør klare mat uten ketchup, så er det allikevel ikke sååå stort, den store elsken på smakfull mat er kanskje ikke utviklet like mye som hos en voksen enda tross alt.

Også går det jo faktisk an å si at nei, det har de ikke, også være ferdig med det. Å kjefte på besøkende er en uting uansett om det er besøkendet gjør oppfattes som en fornærmelse eller ei.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår godt at hun reagerte - jeg hadde selv blitt provosert - men det var heller ikke særlig pent av henne å ekslodere.

Såh... ufint av henne, men jeg forstår henne faktisk.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har laget mat og servert i mange selskaper, og aldri blitt fornærmet om noen av gjestene har spurt etter et eller annet tilbehør til maten. Jeg vet at jeg kan være ganske vimsete og glemsom, og kan fort glemme å ta fram noe som burde vært på bordet. Og da blir jeg faktisk glad for å bli minnet på det. Jeg pleier også ofte å spørre om det er noe som mangler på bordet.

Jeg ser heller ingen grunn til å bli fornærmet om noen liker f.eks. ketchup på en rett det ikke hører naturlig sammen med. Det er nå engang slik at smaken er forskjellig. Det er faktisk viktigere for meg at gjestene får den maten de liker, enn at mine eminente kokkekunster kommer i fokus. Er gjestene mine fornøyde, så er jeg fornøyd!

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags rett serverte hun? Jeg ble bare litt nyskjerrig.Må ha vært noe veldig fancy og fint siden hun eksploderte når det ble spurt etter ketchupflaska... :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min sønn på 13 spør stadig etter ketchup på det meste av mat, og jeg har aldri tenkt over at han er uoppdragen av den grunn. Hvis noen hadde kjeftet på ham for det så ville jeg ment at det var vedkommende som var uoppdragen.

Hvorvidt min sønn ønsker å dynke maten i ketchup før han spiser den er vel hans problem, og ikke vertinnens??

Hvis min mann derimot hadde spurt om det samme på en raffinert rett ville jeg nok reagert, selv om han også liker å dynke maten med ketchup.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville ikke hevet et øyenbryn en gang om en 13-åring hadde spurt etter ketchup, og ville ikke reagert nevneverdig om en voksen hadde gjort det en gang (selv om jeg sikkert hadde undret litt over smaken til vedkommende).

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke ketchup hører hjemme på noe annet enn pølser, og det bør en 13-åring ha lært seg.

At DU syns ketchup bare hører hjemme på pølser, betyr ikke at alle synes det - og dermed er ikke dette noe en 13-åring bør ha lært seg, slik jeg ser det.

Jeg spiser ketchup på pølser, ostesmørbrød, kjøttkaker, kjøttpudding, fiskeboller, fiskekaker, fiskepinner, osv osv. Gjerne også på elgstek også, de gangene vi har det (Og jeg orker å hente ketchupflaska)

Og jeg kjenner de som har ketchup på risgrøt og pannekaker også.

Hva du synes om det spiller jo ingen rolle - det handler om hva den som skal spise det synes er godt.

Men som voksen så er det jo ikke slik at jeg MÅ ha det, men dersom det står på bordet, ja så ja takk...

At en 13-åring også liker ketchup og spør etter det er da ingen stor sak - selv om du synes det bare er tilbehør til pølse...

Dette blir litt som om noen liker mye pepper i maten, så er det andre som liker salt, og andre liker ketchup

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg forstår godt at hun reagerte - jeg hadde selv blitt provosert - men det var heller ikke særlig pent av henne å ekslodere.

Såh... ufint av henne, men jeg forstår henne faktisk.

Som jeg skulle sagt det selv... Hater å lage mat til folk, som skal ødelegge alt med å pøse "sukkerklin", som ketchup over..

Da kunne jeg like gjerne stekt en gummisåle. De kjenner jo ikke smaken av maten....

Undrer meg også over ketchupbruken i barnebursdager...

Jeg lærer barna å like forskjellige smaker. Da kan man ikke pøse på ketchup, etter dressing - så ALT smaker likt..

Endret av Myrthel
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ketchup er harry!

Og hvem er det som har "bestemt" dette?

Hvem har bestemt hva det er ok å bruke ketchup på, og hva man absolutt IKKE skal bruke ketchup på?

Dette er da vel, som alt annet, en smakssak...

Selv om dere synes de ødelegger maten ved å ha på ketchup, så er jo det deres mening. Den som har på ketchup synes vel det er en "berikelse", eller et tilbehør som tilhører den retten...

HVorfor henge seg opp i det?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ketchup er harry!

Og hva så? Noen liker ketchup. Og det bør man respektere. Det er ingen grunn til å skjelle ut verken barn eller voksne som spør om å få ketchup på maten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...