Gå til innhold

Arkadia (Arkanas lille matkrok)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Du kan alltids prøve. Jo mer interessert i faget du er, jo lettere vil det bli å få god karakter (det vil i allefall hjelpe mye). Har akkurat duppet av litt på sofaen, sambo er på vei ut til taekwondo-trening. Jeg skal lese ferdig en artikkel og ellers bare ta det med ro. Forelesning og prosjektgruppe i morgen, og så har jeg 6 dager "fri". Ikke verst. :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg skal se om jeg får fatt i mer pensumlitteratur i morgen, jeg... På biblioteket på skolen. Kanskje de har noe dagslån eller noe jeg kan låne. Får se. :) Har ikke penger til å kjøpe pensum.

Skrevet

Jeg er på mine siste sommerjobbkroner selv. Pga mangel av pinkode har jeg ikke fått betalt semesteravgift og meldt meg til eksamen før sent i forrige uke. Men jeg regner med å ha semesterkortet i posten i morgen og kan få hentet lån/stipend og endelig gå på en skikkelig shoppingtur.

Skrevet

Jeg får lønn fra sommerjobben jeg hadde i slutten av måneden. Fikk jo ikke jobbet noe i juni, siden vi var ute i praksis. Og studielånet venter jeg fortsatt på at skal bli innvilget.

Vi trenger faktisk ikke å ha semesterkort for å hente lån... Så lenge man har legitimasjon så er det registrert på studentkontoret om du har betalt, med mindre det er veldig nylig, og da kan man ta med kvittering på at det er betalt. Hjelper uansett meg lite, da...

Jeg er ei fattiglus!

Skrevet

Vi må ha semesterkort i tillegg. Du studerer vel på høyskole? Der trenger man ikke melde seg til eksamen slik man gjør på universitetene, det er eksamensmelding som teller, ikke betalt semesteravgift. Men, som sagt håper jeg at det er her i morgen, i allefall i løpet av uka.

Sitter og lurer på hva slags telefon jeg skal kjøpe. Det står mellom Samsung X450 og LG 5400. Den første er stiligere synes jeg, og jeg stoler mer på merket. Men, den andre har utvendig skjerm, noe jeg tror kan være praktisk. Jeg har derimot hørt at den virker litt "billig og plastaktig", men det er vel strengt tatt ikke så vesentlig. Jeg synes ikke 1700 kroner for en mobil er billig, det ligger over det jeg vanligvis er villig til å betale for en mobil. Jeg skal tross alt bare prate og sende SMS'er og det gjør en billig telefon like bra som en dyr.

Skrevet
Vi må ha semesterkort i tillegg. Du studerer vel på høyskole? Der trenger man ikke melde seg til eksamen slik man gjør på universitetene' date= det er eksamensmelding som teller, ikke betalt semesteravgift.

Jovisst må vi semesterregistrere oss! Og velge fag... Jeg har til og med valgt to ekstra fag i år... Vet ikke hvor lurt det var, kan hende jeg melder meg av det ene. Får se.

Jeg savner Blindern litt, egentlig... Det vil si, Blindern slik det var da jeg studerte der... Friheten til å gjøre ting slik det passet en selv, ikke haugevis av innleveringer og styr.

Skrevet

Frihet og frihet.... Med den nye kvalitetsreformen er alle forelesninger og seminarer obligatoriske. Det liker jeg ikke helt. Ja, jeg innrømmer at jeg nok ikke hadde hatt like perfekt oppmøte hadde det vært frivillig, men det kommer ikke av at jeg er useriøs men at jeg får mer av å lese selv enn å høre på andre prate. Men, jeg skal ikke klage. Jeg har bare forelesninger på tirsdager og onsdager (riktignok lange dager siden alt er samlet da) og snart har jeg praksis på torsdager. Så to dager "fri" til å lese selv er ikke så verst.

Skrevet
Frihet og frihet.... Med den nye kvalitetsreformen er alle forelesninger og seminarer obligatoriske.

Nei, det er det jeg sier... Sånn det var... Tok en cand. mag. på Blindern, var ferdig der i 1999. Savner det slik det var den gangen. Vi hadde masse frihet!

Skrevet

Ja, jeg tok noen fag i 2001, mye bedre enn det var nå. Men men, får bare holde seg til reglene. Jeg har allerede planlagt skulking neste tirsdag. Mamma kommer og selv om hun skal være her i 2 uker (masse kurs og slikt) har hun bare to hele dager fri, og det er selvsagt tirsdag og onsdag, de to eneste dagene jeg har forelesninger. I og med at vi aldri er ute i byen før 12 uansett skal jeg gå på 10-12 forelesningene, men resten lar jeg være. Må jo være med Mamma mens jeg kan. Har lov til å være borte en gang uten at det gjør noe heldigvis.

Skrevet

Sambo var forkjølet forrige helg (er det noe rart, med doble dager fordi det nærmet seg prosjektlansering), og det ser ut til at han har smittet meg. Har hatt litt sår hals to dager nå. Men jeg har helt innpå med solhatt (smaker grusomt), hvitløk, C-vitaminer og noen blåbærtabletter som skal styrke immunforsvaret og det ser ut til at jeg klarte å kvele alt i starten. Det var bra, hater å være forkjølet.

Skrevet

Så bra!

Forkjølelse er no herk!

Skrevet (endret)

Ny dag, nye muligheter. Har forelesning 10-12 og prosjektgruppe 13-16. Fra og med neste uke har jeg forelesning 16-18 i tillegg, ser ikke så veldig fram til det. Jaja, i da mer det i allefall levelig og når jeg er ferdig har jeg ingenting å møte opp på før neste tirsdag. Jeg håper veldig veldig semesterkortet mitt kommer i dag. Men jeg er jo ikke hjemme før tidligst 16.45 og selv om det skulle ligge i postkassen er jo Studentkontoret stengt så jeg må da gå en ekstratur senere i uka. Men, det går bra det også, hadde bare vært greit å få gjort alt når jeg først er der. Når jeg får semesterkortet kan jeg endelig kjøpe kompendiet også. Ikke at det haster så fryktelig da, jeg er bare på kapittel 2 i den ene boka. :roll:

Tror ikke jeg vil ha LG-telefon likevel. Har lest så mye negativt om den på nettet. Den henger seg visst opp hele tiden, og i tillegg skal den være fryktelig upraktisk når det gjelder SMS/MMS. Så det blir vel Samsung, selv om den er uten utvendig skjerm. Det overlever jeg vel, for den er jo veldig søt og stilig. :)

Jeg synes det har blitt så kaldt i det siste. Det er da ikke så mange dagene jeg hadde problemer med å sove selv med to vifter på, fordi det var så varmt. Og nå er dyna tatt fram og jeg vurderer genser på dagtid, ute har jeg alltid jakka på. Og det er da enda bare august. Er dette all sommeren vi får???

Endret av Arkana
Skrevet (endret)

Kikerter, chili og korianderkaker med rødløk-salat (forett:6/hovedrett:4)

225 g kikerter, lagt i bløt over natten

2 små røde chili, uten frø, finhakket

15 g koriander

1 ts korianderfrø

1 ts spisskummenfrø

50 g smør

1 liten finhakket løk

1 liten grønn paprika, finhakket

3 finhakkede hvitløksfedd

1 ts gurkemeie

500 g gresk yoghurt

revet skall av ½ sitron

1 ss sitronsaft

salt/pepper

1 stort vispet egg

3 ss sammalt hvete, fin

2 ss jordnøttolje

1 rød løk, skåret i tynne halvmåner

1 ts revet sitronskall

saften av 1 sitron

3 ss koriander

Hell kikertene i en kjele, og dekk dem med vann. Kok opp og la småkoke ca 30 minutter. Bland løken med sitronskall, saft og koriander og la marinere minst 30 minutter.

Rist koriander og spisskummenfrø i tørr panne noen minutter. Knus dem.

Fres løken og paprika i smøret, sammen med hvitløk og chili til de er myke og begynner å brunes. Rør inn krydrene og gurkemeie og la steke ½ minutt til. Mos kikertene i foodprocessor sammen med koriander. Rør inn løk, krydder, 3 ss av yoghurten og sitronskall og saft. Form til 12 kaker som dyppes i egg og så i mel. Stek dem i olje ca 1 minutt på hver side og server med rødløksalaten og yoghurt.

Kikerter i karri (4 pers.)

2 løk

4 hvitløksfedd

1 ts chilipulver

1 ts salt

1 ts gurkemeie

1 ts paprikapulver

1 ss malt spisskummen

1 ss malt koriander

2 bokser kikerter

1 boks tomater

1 ts garam masala

Skjær løken i tynne skiver og press hvitløken, fres det blankt i litt olje. Tilsett chili, salt, gurkemeie, paprikapulver, spisskummen og koriander. La surre 1 minutt. Tilsett kikertene og tomater og la surre under lokk i 20 minutter, rør av og til. Rør inn garam masala. La surre under lokk i 10 minutter.

Suppe med kylling, grønnsaker og kikerter (4-6 pers.)

1 stor finhakket løk

2-3 knuste hvitløksfedd

½-1 finhakket rød chili

1 kyllingbryst

2 finhakkede selleristenger

175 g grovrevne gulrøtter

1,25 liter hønsebuljong

2 laurbærblad

½ ts tørket oregano

¼ ts kanel

salt/pepper

en boks kikerter

250 g hakkede tomater, uten skall eller frø

1 ss tomatpuré

hakket koriander eller bladpersille til pynt

Stek løk, hvitløk og chili mykt i litt olje. Skjær kyllingen i tykke skiver og stek med løken til den er stekt overalt. Tilsett selleri, gulrøtter, buljong, laurbærblad, oregano, kanel, salt og pepper. Kok opp og la småkoke under lokk ca 20 minutter. Ta kyllingen ut av suppen og finhakk den før den legges tilbake. Tilsett også kikerter, tomater og tomatpuré. La småkoke 15-20 minutter, og kast laurbærbladene. Server med koriander/persilledryss og varme tortilla.

Endret av Arkana
Skrevet

Nå ble jeg skikkelig sulten...

Mot forkjølelse bruker jeg urtete av hylleblomst, salvie og peppermynte. Må lages av egne urter. :)

Skrevet (endret)

Jippi, jippi, jippi!!! :hoppe:

Semesterkortet mitt kom i dag så i morgen er kontoen fylt. Gjett hvem som skal shoppe i helga. :roll: Jeg har allerede planene klare for hver eneste krone: jeg skal klippe håret, kjøpe ny mobil, kjøpe nytt tastatur/ny mus, bestille København-tur med venninne og bestille billett hjem til jul (må være tidlig ute, ellers blir det dyrt). Penger er sterkt undervurdert. :ler:

Endret av Arkana
Skrevet

Jeg skal være hjemme i jula, jeg, tenker jeg. :)

Skrevet
Penger er sterkt undervurdert. :ler:

:Nikke: Det er så sant som det er sagt. Man får faktisk ikke stort om man ikke har penger.

Skrevet
Jeg skal være hjemme i jula, jeg, tenker jeg. :)

Jeg drar alltid "hjem" til foreldrene mine, har aldri klart å feire jul noe annet sted. Gruer meg litt nå, første jul uten Pappa. Det kommer til å bli veldig trist og rart, og godt å få overstått, men jeg satser på at vi kan le og kose oss også. :)

Skrevet

Uff.. :trøste:

Første julen uten bestefar var ikke lett for mamma.

Heldigvis klarte vi å kose oss masse likevel, selv om vi merket at det savnet en i rommet.

:klem:

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...