Gå til innhold

Bemanning i barnehager

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er sjeleglad for at min unge ikke har gått i barnehage med en del her som personale..... :forvirret:

Forøvrig: det er vel ikke 20 unger på tre voksne i en normal barnehage heller. Der min unge har gått, der veninners unger har gått, der bekjente jobber (og dette har vært både kommunale og private) så har det i prinsippet vært

9 unger under 3 pr. 3 voksne og

18 unger over 3 pr. voksen.

Noen er sk. "søskenavdelinger" hvor ungene er fra 2-5, og da er det gjerne 14 barn på 3 voksne, fordi hvert barn under 3 teller som 2 store.

Så det må være en meget spesiell barnehage f.eks. evelina jobber i, med 20 unger på en voksen. Ikke rart de må bruke tvang på ungene da.....

Ellers syns jeg Bodillen har mange fine innlegg! :klappe:

Videoannonse
Annonse
Skrevet
http://www.lovdata.no/for/sf/bl/tl-20051216-1507-0.html

Som gjesten over her sa, ifølge denne forskiften av 16. des. i fjor kan man maks være 18 barn pr. pedagogisk leder dersom barna er over tre år.

-Eller man kan drive etter Solgården modellen, som tillater tyve barn pr tre voksne, hvis barnehagen er stor nok i antall kvm.

Skrevet

18 barn pr. pedagogisk leder. Dette kan være feks. 20 barn som deler på 18 plasser. Man teller ikke hoder på den måten i barnehagen.

Har man 20 barn som teller for 18 plasser kan det hende at selv om to barn deler en 100% plass så er det dager de er der samtidig. Dette skjedde ikke så mye før, men er blitt mer og mer vanlig. Disse to vil selcfølgelig ha samme fridager slik at det noen dager kanskje bare er 15 barn på avdelingen. Så i løpet av en uke er det ikke mer enn 18 plasser, om dere forstår hva jeg mener.

I tillegge er det slik at det er 18 barn pr. pedagogisk leder, men eller skal bemaninngen være tilstrekkelig. Hva er tilstrekkelig? Tilstrekkelig for de som styrer og steller er akkurat så mye det er mulig å skjære inn til beinet for å spare penger - mange steder er det 1.86% stilling med assistenter pr. 18 barn.

Når du da i tillegg har pedagogiske ledere som har ubunden arbeidstid og dermed ikke er i barnehagen 100% da er det ganske mange timer i løpet av en dag man ikke er fullt bemannet (altså er der alle 3 personene samtidig)

Gjest Bodillen
Skrevet
-Eller man kan drive etter Solgården modellen, som tillater tyve barn pr tre voksne, hvis barnehagen er stor nok i antall kvm.

Driver din barnehage etter Solgården-modellen?

Det står i Barnehageloven (som alle, uansett modell, må følge) i kapittel V, § 18 at "Bemanningen må være tilstrekkelig til at personalet kan drive en tilfredsstillende pedagogisk virksomhet."

Når det er èn ansatt på 20 barn over timer, sier det seg selv at dette kravet i lovverket ikke oppfylles.

Skrevet

Ja

Det står i Barnehageloven (som alle, uansett modell, må følge) i kapittel V, § 18 at "Bemanningen må være tilstrekkelig til at personalet kan drive en tilfredsstillende pedagogisk virksomhet."

Når det er èn ansatt på 20 barn over timer, sier det seg selv at dette kravet i lovverket ikke oppfylles.

Det blir et vurderingsspørsmål. Jeg antar at du ikke er politiker, og dermed at din synsing ikke teller i denne sammenhengen.

Skrevet

Definering av tilstrekkelig er så mangt

Skrevet

Dette er vel ikke helt sant vel?

Man kan absolutt ikke risikere gjentatte ganger å være alene voksen med  tyve barn i tre timer, fordi det gir grunnlag for å stenge barnehagen etter loven

Hva er det du prater om?

Rett før jul fikk en av mine kollegaer en sykdom. Hun måtte sporenstreks sykemeldes, og ble borte i hele desember. Jeg og avd leder sto alene igjen på avdeling i hele desember, med alt desember fører med seg.

Det betydde i praksis for meg at jeg hadde ikke mindre enn elleve dager i desember der jeg stod alene fra 14 - 17, og ikke mindre enn eleve dager jeg jeg stod alene fra 7.30 - 10.

Sånn er det faktisk i praksis, når det ikke er noe penger på vikarbudsjettet, og det heller ikke finnes tilgjengelige vikarer. Dette er faktisk vanlig barnehagehverdag.

Gjest Bodillen
Skrevet
I vår barnehage er det tyve barn på fulltid.

Helt lovlig.

På tre avdelinger skal styreren i tillegg til bemanningen på tre benytte 20 % av sin stilling tilsammen direkte i kontakt med barna.

Hvilket vil altså si at vi skal ha styreren på vår avdeling to timer pr uke.

Når det passer inn i styrerens timeplan.

Da er det lov med tyve barn på fulltid, i følge Solgårdenmodellen.

jaja, 20 barn er greit, men ikke på EN ansatt....

Skrevet
jaja, 20 barn er greit, men ikke på EN ansatt....

Du prater som om du aldri har satt dine ben i en barnehage. Innbilder du deg at alle tre er på jobb hele dagen?? Eller at vi bare har konflikter mellom 10 og 14?? :roll:

Skrevet
Nei, men jeg er mor, så det du kaller min "synsing" teller i høyeste grad... Hadde jeg hatt barn i denne barnehagen skulle de fått problemer.

Ja om du vil starte en underskriftskampanje for å få flere voksne på jobb i barnehagen, skal jeg være den første til å skrive under.

Gjest Bodillen
Skrevet (endret)
Du prater som om du aldri har satt dine ben i en barnehage. Innbilder du deg at alle tre er på jobb hele dagen?? Eller at vi bare har konflikter mellom 10 og 14?? :roll:

Neimen i alle dager! Du mener da vel ikke at du er alene om 20 unger i en barnehage og at det er normalt??? Jeg har at barn i barnehage antagelig i flere år enn du har jobbet i en, så jeg har vel grunnlag for å uttale meg jeg og!

Det skal føres tilsyn med alle barnehager, jeg regner med det skjer i din også - er de klar over situasjonen??

Endret av Bodillen
Skrevet
Neimen i alle dager! Du mener da vel ikke at du er alene om 20 unger i en barnehage og at det er normalt??? Jeg har at barn i barnehage antagelig i flere år enn du har jobbet i en, så jeg har vel grunnlag for å uttale meg jeg og!

Hva er det du prater om, hva vet du om hvor mye jeg har jobbet i barnehage??

Jo, jeg er alene med tyve unger hver eneste dag på jobb, enten i flere timer eller i kortere perioder. Jeg skjønner at det er vanskelig å akseptere, og vi liker det ikke vi heller. Men SÅNN ER DET!

Skrevet

Det skal føres tilsyn med alle barnehager, jeg regner med det skjer i din også - er de klar over situasjonen??

Hvis du tror at dette ikke skjer i alle barnehager, er du svært naiv

Skrevet
I vår barnehage er det tyve barn på fulltid.

Helt lovlig.

På tre avdelinger skal styreren i tillegg til bemanningen på tre benytte 20 % av sin stilling tilsammen direkte i kontakt med barna.

Hvilket vil altså si at vi skal ha styreren på vår avdeling to timer pr uke.

Når det passer inn i styrerens timeplan.

Da er det lov med tyve barn på fulltid, i følge Solgårdenmodellen.

Dette står (bl.a. på nettet) om barnehager med avdelinger som drives etter Solgårdmodellen; at avdelingene er med inntil 21 hele plasser for barn i alderen 3-6 år med 4 voksne og 0-3 år er med inntil 14 hele plasser med 4 voksne

Så hvor du får det fra at denne modellen tillater en voksen på 21 barn er utenfor min fatteevne....

Skrevet
Hva er det du prater om?

Rett før jul fikk en av mine kollegaer en sykdom. Hun måtte sporenstreks sykemeldes, og ble borte i hele desember. Jeg og avd leder sto alene igjen på avdeling i hele desember, med alt desember fører med seg.

Det betydde i praksis for meg at jeg hadde ikke mindre enn elleve dager i desember der jeg stod alene fra 14 - 17, og ikke mindre enn eleve dager jeg jeg stod alene fra 7.30 - 10.

Sånn er det faktisk i praksis, når det ikke er noe penger på vikarbudsjettet, og det heller ikke finnes tilgjengelige vikarer. Dette er faktisk vanlig barnehagehverdag.

Det er IKKE vanlig barnehagehverdag og det forbauser meg at dere tør å holde på sånn(med mindre du smører på endel ekstra nå

Skrevet
Det blir et vurderingsspørsmål. Jeg antar at du ikke er politiker, og dermed at din synsing ikke teller i denne sammenhengen.

fordi det er bare politikere som kan få lov til å mene noe om en sak da eller?

Jeg sjekket denne loven hos en kamerat som er både jruist og politiker.

Videre, jeg driver litt med sånt selv, og satt blant annet i går i møte om bla reviderte opptakskriterier til barnehager i vår kommune, så da regner jeg med at MIN synsing er greit da?

Gjest Bodillen
Skrevet (endret)
Hvis du tror at dette ikke skjer i alle barnehager, er du svært naiv

Jeg har vært borti flere barnehager, men noe så vanvittig som dette har jeg aldri sett før. Er man naiv hvis man ikke tror at det er vanlig at èn voksen er alene med tyve barn i en barnehage omtrent daglig??? Neppe. Det er fler enn meg som reagerer her.

Hvis det ikke er sånn at du smører utrolig tykt på her, så synes jeg det er over enhver fatteevne at du finner deg i arbeidsforhold som du beskriver her.

Egentlig vil jeg si dette med bemanning ikke bør være et tema i denne sammenhengen i det hele tatt. Det at både foreldre og barn har krav på en trygg hverdag i barnehagen er udiskutabelt.

Endret av Bodillen
Skrevet

Bodillen skrev:

Det at både foreldre og barn har krav på en trygg hverdag i barnehagen er udiskutabelt.

Enig med deg fullstendig i det.

Og da mener jeg at i stedet for å hamre løs på barnehagepersonellet når det er lite personell på jobb så bør dere kanskje bruke energi på å få politikere til å forstå at det trengs flere i grunnbemanningen på en avdeling

Skrevet
Dette står (bl.a. på nettet) om barnehager med avdelinger som drives etter Solgårdmodellen; at avdelingene er med inntil 21 hele plasser for barn i alderen 3-6 år med 4 voksne og 0-3 år er med inntil 14 hele plasser med 4 voksne

Så hvor du får det fra at denne modellen tillater en voksen på 21 barn er utenfor min fatteevne....

-ja, og den fjerde voksne er barnehagens styrer, som skal fordeles 20 % av sin stilling på barnehagens barn. I vårt tilfelle tre avdelinger og da 55 barn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...