Gå til innhold

Er et samfunn uten religion ønskelig?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

At religionen tar så mye plass, vil jeg tro har bakgrunn i at et flertall av jordens befolkning er religiøse. Religionen har også en stor betydning for den enkelte, og er på mange måter en del av identiteten. Det å forstå religionene, gir også på mange måter et grunnlag for å forstå kultur og tradisjoner, slik de er i dag. 

Anonymkode: 77712...a7c

Ja, helt klart. Jeg bare sier at det hadde vært bedre om det ikke var sånn. Det er selvsagt helt utopisk, og man må jo forholde seg til verden sånn den er. At mange er og har vært troende betyr jo at man faktisk må bruke en del tid på å forstå religionene, både av sosiale hensyn og for å kunne forstå kulturhistorien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette har du helt misforstått. Det å ikke tro på en høyere makt som skal gi deg et nytt (og bedre) liv etter døden gjør jo at man må leve fullt og helt i det livet man har. Jeg er gavmild, god og kjærlig fordi det er det rette for meg å gjøre, det gjør livet mitt bedre og verden rundt meg til et bedre sted. Det gjør godt for de jeg omgir meg med og det gjør at andre er gavmilde, gode og kjærlige mot meg. Jeg gjør ikke ting med et håp om å få en belønning en gang i fremtiden etter at jeg dør. Og jeg velger å se på livet som alt annet enn en rekke med lidelser vi må komme oss igjennom. Det innebærer at jeg selv har ansvaret for mitt liv, og for hvor bra det livet blir. Det er ingen andre som styrer det, ikke en gud, et overhode i en menighet eller en mann religiøse bøker sier skal bestemme over meg. Det er bare jeg og hva jeg gjør det til. 

Om ikke verden ble et bedre sted om alle begynte å gjøre så godt de kan istedetfor å følge gamle regler og fåfengte håp om noe bedre etterpå så vet ikke jeg. Hvorfor kan man ikke bare være god uten å måtte ha en belønning for det?

Så du sier at alle kristne som tror på ett liv etter døden gir en blank f**** i det livet de lever her nå? For en merkelig konklusjon. Å være gavmild og god mot folk har ingenting med Gud å gjøre isolert sett. Det er sundt bondevett og normal folkeskikk. Det får man prentet i skallen som 5åring det, dersom man har foreldre som bryr seg om en og vil ens beste. Gud kommer først inn i bildet når en person har innsett at det å leve etter sin egen egoisme ikke fører til noe godt. Når man ønsker å komme ut av ett liv med løgn, dømming, baksnakking, mobbing, drap, skillsmisser, utroskap, hat og djevelskap. Nå driver jo ikke folk flest med de verste eksemplene her, men du ser hvor jeg vil hen? :P. De kristne snakker vel om de tingene som ligger der nede i mørke dypet av en selv. Ikke om man spanderer en slikkepinne på nabogutten eller ikke. Kristendom dreier seg ikke om det lille overfladiske standardfjaset om hvor snill man er dagen lang.

 

Mener du da at når du er til matteundervisning på skolen, så bestemmer læreren at du skal lære det han forteller deg? Er det ikke meg selv som bestemmer hva jeg skal ta imot? Er det ikke lærerens oppgave å tilby meg undervisning på det han/hun (og samfunnet i dette tilfelle) mener er riktig? Hvorfor tror du da at kristne "lar andre diktere og bestemme" over en bare fordi man velger å tro at det er ett liv etter døden og at man har tilhørighet i en kristen forsamling? Hvor er logikken?....For dette livet handler desverre om mye lidelse for de fleste av oss. Med mindre man er født med milliardærforeldre og lever på en bekymringsløs rosa sky. Livet er hardt! Det dreier seg om å velge å gjøre de bra, gode tingene slik at de valgene man tar fører til noe godt. Ett flåsete eksempel, men jeg siterer Russell Crow`s karakter i The Gladiator: "What we do in life, echoes in eternity". Det er vel det som er noe av poenget med å ha ett kristent levesett vil jeg tro? At når man gjør godt, vil man få godt igjen...også i det neste livet. For en ekte kristen, betyr ikke det å dømme andre for det de gjør galt, men å passe på selv å ikke gjøre de gale valgene i livet sitt. Veldig enkelt og veldig lite dømmende og negativt med andre ord.

 

Og forresten. Om man lever som kristen i frykt for å komme til ett helvete etter man dør, da er man ikke kristen. Da er man redd og feig. Skal man være en riktig kristen gjør man det fordi man ikke ønsker å leve i fordærvelse og ondskap og at man ønsker å forandre seg til noe bedre.

Anonymkode: 880d8...80e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HarryDotter

Men hva er "gode viktige verdier"? I de mange religioner er dette snakk om hat mot særlig homofile, kvinner, osv.
Religion handler altså ikke om "gode viktige verdier" men om verdier religionen har diktert til å være rikrige. Det betyr ikke at de faktisk er det hvis man har et menneskesyn som ikke er pill råttent.

Så du trekker frem noen få sine vrangforestillinger som "gode verdier" ALLE kristne har?? Ta deg en bolle med allt dette hatet du pålegger kristendommen. Dersom du blir bedt om å vurdere disse verdiene som gode, hvem av dem velger du? Løgn eller oppriktighet? Hat eller kjærlighet? Stjele eller gi? Skjønner du hvor teit det argumentet ditt om at "gode verdier religionen har diktert" er? Håper du er så smart at du ser forskjell på disse og at du vet hvilke bås du bør sette dem i og slutte å skylde på de kristne for verdiene deres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Gud kommer først inn i bildet når en person har innsett at det å leve etter sin egen egoisme ikke fører til noe godt. Når man ønsker å komme ut av ett liv med løgn, dømming, baksnakking, mobbing, drap, skillsmisser, utroskap, hat og djevelskap. Nå driver jo ikke folk flest med de verste eksemplene her, men du ser hvor jeg vil hen? :P.

Nei, jeg ser virkelig ikke hvor du vil hen.

Jeg er ikke religiøs, så da mener du at jeg "lever etter min egen egoisme"? Og driver med løgn, dømming, baksnakking,drap, hat, djevelskap osv? Hvor i alle dager har du fått disse absurde tankene fra?

Anonymkode: d5177...f47

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Så du trekker frem noen få sine vrangforestillinger som "gode verdier" ALLE kristne har?? Ta deg en bolle med allt dette hatet du pålegger kristendommen. Dersom du blir bedt om å vurdere disse verdiene som gode, hvem av dem velger du? Løgn eller oppriktighet? Hat eller kjærlighet? Stjele eller gi? Skjønner du hvor teit det argumentet ditt om at "gode verdier religionen har diktert" er? Håper du er så smart at du ser forskjell på disse og at du vet hvilke bås du bør sette dem i og slutte å skylde på de kristne for verdiene deres.

Jeg tror poenget er at kristendommen slik den er praktisert inkluderer blant mange ting sekulære finner moralsk tvilsomt. De gode verdiene som mange ofte trekker frem er derimot ganske universelle, både hos sekulære og i så godt som alle andre religioner. Bevarte lover som med god margin er eldre enn bibelen inneholder stort sett de samme basale greiene, og for den saks skyld finner vi moralkultur blant andre høyerestående primater, så det er nærliggende å tro at moralske innvendiger mot f.eks. å drepe, skade eller stjele faktisk er eldre enn menneskeheten.

Endret av Okapi
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HarryDotter

Jeg tror poenget er at kristendommen slik den er praktisert inkluderer blant mange ting sekulære finner moralsk tvilsomt. De gode verdiene som mange ofte trekker frem er derimot ganske universelle, både hos sekulære og i så godt som alle andre religioner. Bevarte lover som med god margin er eldre enn bibelen inneholder stort sett de samme basale greiene, og for den saks skyld finner vi moralkultur blant andre høyerestående primater, så det er nærliggende å tro at moralske innvendiger mot f.eks. å drepe, skade eller stjele faktisk er eldre enn menneskeheten.

Ja det er jeg enig i. Men det er også verdt å huske på at det er grader for hvor mye noen faktisk er kristne. Om du skjønner den teite formuleringen min? Noen praktiserer kristendom slik at bare de tror på Gud så er alle ens synder tilgitt og vipps man komme til himmelen når man dør. Mens andre jobber iherdig med seg selv for å bli kvitt sine dårlige menneskelige og syndige egenskaper. For dem dreier det seg om å bli ett genuint bedre menneske. Altså...slutte å lyve, baksnakke osv osv....permanent. Altså å bli lik forbildet Jesus. For å sitere bibelen: "han som ikke gjorde synd, og i hvis munn det ikke blev funnet svik, han som ikke skjelte igjen når han blev utskjelt, ikke truet når han led, men overlot det til ham som dømmer rettferdig".

 

Å skulle få det levesettet der til å sitte på refleks koster mer enn å bare smile og være grei.....

 

Det vil nok være nært umulig for en som ikke bryr seg om kristendom og den læren de er under, å forstå hva slags liv de retter seg etter. Det dreier seg faktisk ikke om å hate homofile og leve med en glorie rundt hodet døgnet rundt. Det er ett personlig liv hvor hver enkelt velger om han/hun vil bruke bibelen som rettesnor for livet sitt. Om andre dreper, stjeler, lyver og er utro mot partnerene sine er ikke deres sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, jeg ser virkelig ikke hvor du vil hen.

Jeg er ikke religiøs, så da mener du at jeg "lever etter min egen egoisme"? Og driver med løgn, dømming, baksnakking,drap, hat, djevelskap osv? Hvor i alle dager har du fått disse absurde tankene fra?

Anonymkode: d5177...f47

Det blir desverre litt absurd å diskutere religion med folk som ikke har satt seg inn i hva kristendom er og hvordan de lever. Men jeg gjør ett forsøk.

 

Ifølge bibelen er alle mennesker født med iboende synd, helt fra Eva og Adam falt for fristelsen og spiste av eple Gud sa de ikke fikk lov til. Tilbøyligheten til å gjøre onde gjerninger ligger derfor latent i oss alle fra vi er født. Men det som er poenget er at det ikke er noen fordømmelse i det. Det er å leve i og gjøre bevisst synd som fordømmes i enhver kristen. Selv Jesus var født med synd. Det som skiller ham fra alle andre mennesker er at han syndet ikke, og er derfor ett forbilde for alle kristne som vil følge i hans fotspor. Alle har vi snakket litt stygt bak en venns rygg når anledningen har bydd seg. Alle har vi løyet litt når vi har havnet i en skikkelig lei knipe som vi trenger å komme ut av for å redde ansikt. Jeg har det, mine venner har det og det har helt garantert du også? Eller anser du deg som unik? Jeg snakker ikke om å leve ut alle de værste egenskapene som finnes, men alle de små tingene vi mennesker ofte gjør. Mange av oss ønsker ikke å gjøre slike ting, men vi renner over av og til og benytter oss av disse syndene når kanskje ingen ser oss eller vi blir klemt opp i ett hjørne. Dette er de tingene kristne gjerne vil komme ut av.

Anonymkode: 880d8...80e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror poenget er at kristendommen slik den er praktisert inkluderer blant mange ting sekulære finner moralsk tvilsomt. De gode verdiene som mange ofte trekker frem er derimot ganske universelle, både hos sekulære og i så godt som alle andre religioner. Bevarte lover som med god margin er eldre enn bibelen inneholder stort sett de samme basale greiene, og for den saks skyld finner vi moralkultur blant andre høyerestående primater, så det er nærliggende å tro at moralske innvendiger mot f.eks. å drepe, skade eller stjele faktisk er eldre enn menneskeheten.

Kristne verdier er ganske mye mer enn å ikke drepe, skade eller stjele. Det handler også om å ikke snakke stygt til andre, om å vende det andre kinnet til å gå to mil med han som tvinger deg til å gå en. Det handler om å elske til og med de som hater deg. Dette er ganske radikalt, og langt mer enn å følge det som er "normal folkeskikk".

Anonymkode: 77712...a7c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristne verdier er ganske mye mer enn å ikke drepe, skade eller stjele. Det handler også om å ikke snakke stygt til andre, om å vende det andre kinnet til å gå to mil med han som tvinger deg til å gå en. Det handler om å elske til og med de som hater deg. Dette er ganske radikalt, og langt mer enn å følge det som er "normal folkeskikk".

Anonymkode: 77712...a7c

Det er jo et tolkningsspørsmål. Uansett, dette har tydeligvis ingen praktisk effekt, da ingen undersøkelser viser kristne som mer moralske enn andre grupperinger. Hver eneste gang man ser på slikt viser det seg at religiøse statistisk sett er raskere til å dømme enn sekulære.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir desverre litt absurd å diskutere religion med folk som ikke har satt seg inn i hva kristendom er og hvordan de lever. Men jeg gjør ett forsøk.

 

Ifølge bibelen er alle mennesker født med iboende synd, helt fra Eva og Adam falt for fristelsen og spiste av eple Gud sa de ikke fikk lov til. Tilbøyligheten til å gjøre onde gjerninger ligger derfor latent i oss alle fra vi er født. Men det som er poenget er at det ikke er noen fordømmelse i det. Det er å leve i og gjøre bevisst synd som fordømmes i enhver kristen. Selv Jesus var født med synd. Det som skiller ham fra alle andre mennesker er at han syndet ikke, og er derfor ett forbilde for alle kristne som vil følge i hans fotspor. Alle har vi snakket litt stygt bak en venns rygg når anledningen har bydd seg. Alle har vi løyet litt når vi har havnet i en skikkelig lei knipe som vi trenger å komme ut av for å redde ansikt. Jeg har det, mine venner har det og det har helt garantert du også? Eller anser du deg som unik? Jeg snakker ikke om å leve ut alle de værste egenskapene som finnes, men alle de små tingene vi mennesker ofte gjør. Mange av oss ønsker ikke å gjøre slike ting, men vi renner over av og til og benytter oss av disse syndene når kanskje ingen ser oss eller vi blir klemt opp i ett hjørne. Dette er de tingene kristne gjerne vil komme ut av.

Anonymkode: 880d8...80e

Jeg skjønner fremdeles ikke hva noe av dette har med kristendom eller religion å gjøre. Hvordan kommer man seg ut av dårlige situasjoner ved hjelp av religion? 

At man ikke er perfekt gjelder vel i like stor grad religøse og ikke relilgiøse? Og ønsket om å være et godt menneske og  leve best mulig gjelder begge. Så jeg ser virkelig fremdeles ikke relevansen.

Og til forsøket om å "lære meg opp", så kan jeg fortelle at jeg har vokst opp i et kristen hjem og gått på sødagsskole,. så jeg trenger ingen innføring i kristendom. Det jeg trenger er en skikkelig forklaring fra deg på hvorfor i alle dager du innbiller deg at det å være "kristen" er bedre enn å ønske å være et godt mennekse og gjøre gode ting helt uten å tro på noen gud.

Anonymkode: d5177...f47

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 16.12.2015 at 11.06, Okapi skrev:

Det er jo et tolkningsspørsmål. Uansett, dette har tydeligvis ingen praktisk effekt, da ingen undersøkelser viser kristne som mer moralske enn andre grupperinger. Hver eneste gang man ser på slikt viser det seg at religiøse statistisk sett er raskere til å dømme enn sekulære.

Strengt tatt er det jo ikke et tolkningsspørsmål, da dette er noe Jesus selv sier. En "ekte kristen", om man kan si det, lever med Bibelen som rettesnor, og da er dette noe man strekker seg mot. At man kaller seg kristen, uten å følge dette, er jo en annen sak.

Anonymkode: 77712...a7c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Den 16.12.2015 at 11.12, AnonymBruker skrev:

Jeg skjønner fremdeles ikke hva noe av dette har med kristendom eller religion å gjøre. Hvordan kommer man seg ut av dårlige situasjoner ved hjelp av religion? 

At man ikke er perfekt gjelder vel i like stor grad religøse og ikke relilgiøse? Og ønsket om å være et godt menneske og  leve best mulig gjelder begge. Så jeg ser virkelig fremdeles ikke relevansen.

Og til forsøket om å "lære meg opp", så kan jeg fortelle at jeg har vokst opp i et kristen hjem og gått på sødagsskole,. så jeg trenger ingen innføring i kristendom. Det jeg trenger er en skikkelig forklaring fra deg på hvorfor i alle dager du innbiller deg at det å være "kristen" er bedre enn å ønske å være et godt mennekse og gjøre gode ting helt uten å tro på noen gud.

Anonymkode: d5177...f47

Akkurat når det gjelder kristendommen, skiller nok den seg ut fra religioner flest akkurat på det området. I de fleste religioner skal man følge en hel masse regler for så å bli god nok til å komme til himmelen. I kristendommen tok Jesus på seg dette, vi er allerede frelst - og som et resultat av dette, vil man leve et bedre liv. Man snakker gjerne om å bli lik Jesus ved å være sammen med han, på samme måte som man blir påvirket av de man ellers bruker sammen med. For å se det på denne måten, må man riktignok selv være kristen.

Likevel tror jeg at det er noe i det at å bli møtt av Gud med kjærlighet og tilgivelse, samme hva man har gjort (enten dette er reelt, eller bare noe man tror) vil gi et oppriktig ønske om å ikke såre Gud, og ikke misbruke det at man igjen fikk en ny sjanse, til å gjøre det samme en gang til.

Uansett hva det er som gjør at man ønsker å være et godt menneske (og faktisk streber etter å være det), være seg egen samvittighet, guddommelig veiledning eller en masse lover og regler er strengt tatt ikke viktig - resultatet for livsførselen vil jo være det samme :)

Anonymkode: 77712...a7c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkelt og greit ja, men er det mulig nei. Siden de fleste trenger religion for å få svar på viktige spørsmål rundt deres eksistens, så er det umulig for menneskeheten å ha samfunn uten religion. Men ja det er så mange problemer vi hadde unngått, samt menneskets utvikling hadde gått raskere. 

Anonymkode: 58dd2...b20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er veldig veldig glad for at vi ikke bor i et kristen samfunn lenger. Nå må vi bare bli kvitt blasfemiloven slik at alle får like rettigheter uansett tro. Jeg jobber selv med å bli kvitt jula, men denne galskapen kommer til å ta tid å få vekk.

 

Anonymkode: b11aa...4a2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Balian de Ibelin

Det er ikke religion i seg selv som er problemet. Det er den forvrengte tolkning som fundamentalister har av religion som er problemet.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner godt at folk "trengte" religion for 2.000 år siden da de manglet kunnskap. Nå har vitenskapen gitt svar på de aller fleste av spørsmålene religionen svarte på, og hele greia har utspilt sin rolle.

Vi VET hvorfor vi har årstider, hvorfor sola skinner, hvordan universet, jorda og mennesket har oppstått.

Vi lærer stadig mer om hvordan hjernen og bevisstheten fungerer og det er fortsatt ingenting som tyder på at det er noe "magi" der. Tvert i mot bruker vi kunnskapen om hvordan menneskehjernen fungerer til å lage bedre datamaskiner.

Det begynner å bli veldig lite igjen av religion som ikke er motbevist av vitenskapen, og den lille biten som mangler forsvinner fort.

 

 

 

 

    

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Den 13.1.2016 at 11.23, AnonymBruker skrev:

Enkelt og greit ja, men er det mulig nei. Siden de fleste trenger religion for å få svar på viktige spørsmål rundt deres eksistens, så er det umulig for menneskeheten å ha samfunn uten religion. Men ja det er så mange problemer vi hadde unngått, samt menneskets utvikling hadde gått raskere. 

Anonymkode: 58dd2...b20

Hvilke problemer hadde vi egentlig unngått uten religion, mener du?

Den 13.1.2016 at 11.36, AnonymBruker skrev:

Jeg er veldig veldig glad for at vi ikke bor i et kristen samfunn lenger. Nå må vi bare bli kvitt blasfemiloven slik at alle får like rettigheter uansett tro. Jeg jobber selv med å bli kvitt jula, men denne galskapen kommer til å ta tid å få vekk.

 

Anonymkode: b11aa...4a2

Blasfemiloven er et hinder for like rettigheter uansett tro? Hvordan da, mener du?

Anonymkode: 77712...a7c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, prt90 skrev:

Jeg skjønner godt at folk "trengte" religion for 2.000 år siden da de manglet kunnskap. Nå har vitenskapen gitt svar på de aller fleste av spørsmålene religionen svarte på, og hele greia har utspilt sin rolle.

Vi VET hvorfor vi har årstider, hvorfor sola skinner, hvordan universet, jorda og mennesket har oppstått.

Vi lærer stadig mer om hvordan hjernen og bevisstheten fungerer og det er fortsatt ingenting som tyder på at det er noe "magi" der. Tvert i mot bruker vi kunnskapen om hvordan menneskehjernen fungerer til å lage bedre datamaskiner.

Det begynner å bli veldig lite igjen av religion som ikke er motbevist av vitenskapen, og den lille biten som mangler forsvinner fort.

Jeg er ikke egentlig enig med deg i at vitenskapen gir svar på det religionen tidligere svarte på. Min tanke er at religion og vitenskap gir svar på to forskjellige ting. Jeg mener heller ikke at vitenskapen egentlig er noen motsetning til religion - men der vet jeg at mange er uenige med meg, både religiøse og ikke-religiøse. Til slutt: jeg anser det ikke som magisk hvordan hjernen fungerer - men jeg ville ansett det som magisk om noe så komplekst ble til ut av ingenting :)

Anonymkode: 77712...a7c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ikke egentlig enig med deg i at vitenskapen gir svar på det religionen tidligere svarte på. Min tanke er at religion og vitenskap gir svar på to forskjellige ting. Jeg mener heller ikke at vitenskapen egentlig er noen motsetning til religion - men der vet jeg at mange er uenige med meg, både religiøse og ikke-religiøse. Til slutt: jeg anser det ikke som magisk hvordan hjernen fungerer - men jeg ville ansett det som magisk om noe så komplekst ble til ut av ingenting :)

Anonymkode: 77712...a7c

Det er jo ganske ubestridelig at vitenskapen nå gir oss svar på ting religionen besvarte. De fleste religioner begynner som naturreligioner, der målet er å forklare hvordan verden fungerer. Bibelen er også full av slike ting, og forklarer oss hvordan universet, jorda, dyrelivet, mennesker, sykdommer og hundre andre ting oppsto og utarter seg. De fleste av disse forklaringene vet vi nå er gale, fordi vi har fått bedre måter å undersøke dem på.

Vitenskap og religion er ikke nødvendigvis motsetninger, men de kan være det. Det er ikke mangel på tilfeller, også i dag, der religiøse nekter å akseptere vitenskapelige funn fordi disse bestrider religiøs dogma. Mange legger de religiøse forklaringene til side når de vitenskapelige etterhvert dukker opp (gjerne med en påstand om at de var ment billedlig til å begynne med, og egentlig er riktige om man bare ser på dem fra den og den vinkelen), men enkelte påstår hardnakket at dersom Bibelen sier én ting, og vitenskapelig konsensus sier en annen, så er det Bibelen som har rett, uansett og alltid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ikke egentlig enig med deg i at vitenskapen gir svar på det religionen tidligere svarte på. Min tanke er at religion og vitenskap gir svar på to forskjellige ting. Jeg mener heller ikke at vitenskapen egentlig er noen motsetning til religion - men der vet jeg at mange er uenige med meg, både religiøse og ikke-religiøse. Til slutt: jeg anser det ikke som magisk hvordan hjernen fungerer - men jeg ville ansett det som magisk om noe så komplekst ble til ut av ingenting :)

Anonymkode: 77712...a7c

Hvis du lurer på hva som skjer når man dør, prøv å slå av strømmen på datamaskinen din uten å lagre filene du jobber med :)

*wosh* *borte*

Anonymkode: 4cce3...270

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...