Gå til innhold

Sende barn i seng uten mat


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Tror ikke at noen voksne sitter og tvinger i seg mat de ikke liker for så å legge seg sulten til natta pga de ikke spiste middag... men barna skal tydeligvis utifra enkelte her inne. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er da helt vanlig å forvente at voksne mennesker klarer å spise den maten som blir satt foran dem.  Selvfølgelig er det ikke alt man liker eller klarer å spise opp, men man smaker på det som blir servert og ber ikke om noe annet.  Det er helt vanlig folkeskikk, og det er dette man prøver å lære barna sine.  Noen ganger ender man da opp med å gå sulten fra bordet. Ingen har vondt av å ikke spise middag en gang i blant.

Som forelder så tror jeg også de fleste klarer å skille på trass og at barnet genuint ikke liker noe.  Dersom barnet generelt spiser det meste, men at akkurat brokkoli klarer de ikke å få i seg, så er det helt greit å lage alternativer.  Men dersom det blir en kamp hver gang det er servert noe som ikke er pasta, pizza eller pølser, så må barnet lære seg til å smake, og jeg mener at det ikke skal tilbys alternativer.  Man kan gjerne ha en dialog med barnet, men ikke la det bare få den maten det selv bestemmer.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da helt vanlig å forvente at voksne mennesker klarer å spise den maten som blir satt foran dem.  Selvfølgelig er det ikke alt man liker eller klarer å spise opp, men man smaker på det som blir servert og ber ikke om noe annet.  Det er helt vanlig folkeskikk, og det er dette man prøver å lære barna sine.  Noen ganger ender man da opp med å gå sulten fra bordet. Ingen har vondt av å ikke spise middag en gang i blant.

Som forelder så tror jeg også de fleste klarer å skille på trass og at barnet genuint ikke liker noe.  Dersom barnet generelt spiser det meste, men at akkurat brokkoli klarer de ikke å få i seg, så er det helt greit å lage alternativer.  Men dersom det blir en kamp hver gang det er servert noe som ikke er pasta, pizza eller pølser, så må barnet lære seg til å smake, og jeg mener at det ikke skal tilbys alternativer.  Man kan gjerne ha en dialog med barnet, men ikke la det bare få den maten det selv bestemmer.

Det er ikke snakk om å tilby alternativer i stedet for middag, men det er snakk om å la barnet få spise kveldsmat sånn at det ikke legger seg sulten. Tviler på at vi voksne ville fått ei god natt søvn hadde vi lagt oss og vært sultne. Å spise et par knekkebrød/et par brødskiver/en yoghurt med musli til kvelds er ikke å lage alternativ til middag i mine øyne. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke snakk om å tilby alternativer i stedet for middag, men det er snakk om å la barnet få spise kveldsmat sånn at det ikke legger seg sulten. Tviler på at vi voksne ville fått ei god natt søvn hadde vi lagt oss og vært sultne. Å spise et par knekkebrød/et par brødskiver/en yoghurt med musli til kvelds er ikke å lage alternativ til middag i mine øyne. 

Jeg mener at dette er nettopp et alternativ til middag.  Det er kanskje noe annet for familier som vanligvis spiser kveldsmat, men jeg klarer ikke å se på det som noe annet enn en "siden du ikke spiste middag skal du få noe annet å spise".

Fra tid til annen skjer det at vi voksne legger oss sultne av ulike grunner.  Jeg mener at det er en av livets realiteter som det er best å lære seg å leve med.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en ekstremt middagskresen fireåring som pr nå spiser: pasta, pannekaker, gulrot, lasagne, moussaka. Hvis hun er i humør til det, kan hun spise pølser, fiskepinner, fiskekaker og tacokjøtt. Når vi har taco spiser hun vanligvis kun agurk, paprika og ost.

Jeg koker ekstra gulrot og gjør ellers ikke noe ut av det. Jeg passer på at det alltid er noe hun liker på bordet, snakker om hvor godt det er med f.eks laks og oppfordrer henne til å smake. 

Jeg har vurdert å innføre dessert, slik at den som smaker på x antall matvarer får dessert. Om så bare en sjokoladebit eller noen eplebåter. Kanskje hun da får lyst til å smake på mer. Jeg er nemlig sikker på at det er mye hun vil like hvis hun bare tør.

 

Vi har også middag tidlig nok til at det er naturlig med kveldsmat. Og husk at det ikke trenger å gå mer enn en halvtime fra bordet er ryddet før hjernen vil oppfatte en ny servering som et nytt måltid. Så lenge man er bevisst på å si 'vil du ha kveldsmat' eller lignende og ikke 'siden du ikke spiste middag så får du vel få ei skive' eller lignende, vil barnet sannsynligvis ikke oppfatte sammenhengen. 

Anonymkode: 0d2e9...196

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at dette er nettopp et alternativ til middag.  Det er kanskje noe annet for familier som vanligvis spiser kveldsmat, men jeg klarer ikke å se på det som noe annet enn en "siden du ikke spiste middag skal du få noe annet å spise".

Fra tid til annen skjer det at vi voksne legger oss sultne av ulike grunner.  Jeg mener at det er en av livets realiteter som det er best å lære seg å leve med.

Nå tar jeg stilling til ts sitt innlegg der hun skriver at hun hadde fått tips om å flytte/bytte om på middag og kveldsmat, ergo blir middagen det siste måltidet mot at hun bruker å ha kveldsmat som siste måltid. Når ungen da ikke spiser så går han sulten til sengs/blir sulten ila natta. Derfor mener jeg at hun bør bytte tilbake og innføre kveldsmat igjen sånn som hun hadde tidligere. Hun skrev at ungen hadde spist 2 skiver og en yoghurt den aktuelle dagen og hun hadde dårlig samvittighet for at han la seg uten å spise noe. 2 skiver og en yoghurt er for lite mat for en barnehageunge. Det er generelt for lite mat uansett alder. 

Å lage alternativer hvis ungen ikke liker middagen er i mine øyne å lage to forskjellige middager for at ungen skal få noe han liker. I tilby ungen kveldsmat før han legger seg er ikke et alternativ til middag hvis middagen var for ei stund siden. 

Jeg personlig hadde ikke sendt mine døtre til sengs uten mat i magen, på lik linje som at jeg hadde ikke klart å gå til sengs sulten selv heller. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Magnifiq

Det er da helt vanlig å forvente at voksne mennesker klarer å spise den maten som blir satt foran dem.  Selvfølgelig er det ikke alt man liker eller klarer å spise opp, men man smaker på det som blir servert og ber ikke om noe annet.  Det er helt vanlig folkeskikk, og det er dette man prøver å lære barna sine.  Noen ganger ender man da opp med å gå sulten fra bordet. Ingen har vondt av å ikke spise middag en gang i blant.

Som forelder så tror jeg også de fleste klarer å skille på trass og at barnet genuint ikke liker noe.  Dersom barnet generelt spiser det meste, men at akkurat brokkoli klarer de ikke å få i seg, så er det helt greit å lage alternativer.  Men dersom det blir en kamp hver gang det er servert noe som ikke er pasta, pizza eller pølser, så må barnet lære seg til å smake, og jeg mener at det ikke skal tilbys alternativer.  Man kan gjerne ha en dialog med barnet, men ikke la det bare få den maten det selv bestemmer.

Jeg mener at dette er nettopp et alternativ til middag.  Det er kanskje noe annet for familier som vanligvis spiser kveldsmat, men jeg klarer ikke å se på det som noe annet enn en "siden du ikke spiste middag skal du få noe annet å spise".

Fra tid til annen skjer det at vi voksne legger oss sultne av ulike grunner.  Jeg mener at det er en av livets realiteter som det er best å lære seg å leve med.

Vi spiser middag rundt kl 16-17, så her serveres alltid kveldsmat. Det er et helt nytt måltid, og ikke et alternativ til middag.

Om en av ungene spiser lite/ingen ting til middag, så må de gå sultne frem til kveldmat. Vi tilbyr ikke middagen på nytt igjen da, men brødmat/annen kveldsmat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Vi spiser middag rundt kl 16-17, så her serveres alltid kveldsmat. Det er et helt nytt måltid, og ikke et alternativ til middag.

Om en av ungene spiser lite/ingen ting til middag, så må de gå sultne frem til kveldmat. Vi tilbyr ikke middagen på nytt igjen da, men brødmat/annen kveldsmat.

Åja, så det er helt uaktuelt å få ta seg en banan, en youghurt, eller få  ei brødskive med leverpostei? Da går man istedet 6 timer uten mat?

Veldig glad jeg ikke har den holdningen, det strider i mot så mye ..

Anonymkode: bd640...caa

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magnifiq

Åja, så det er helt uaktuelt å få ta seg en banan, en youghurt, eller få  ei brødskive med leverpostei? Da går man istedet 6 timer uten mat?

Veldig glad jeg ikke har den holdningen, det strider i mot så mye ..

Anonymkode: bd640...caa

Glad du ikke har den holdningen at barna må enten spise middag, eller vente til kvelds? Selvsagt får de ikke småspise mellom måltidene.

Ingen her går heldigvis 6 timer uten mat. Ikke at det hadde skadet heller, da man lærer at man må spise når man får servert mat.

Hva strider dette i mot?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åja, så det er helt uaktuelt å få ta seg en banan, en youghurt, eller få  ei brødskive med leverpostei? Da går man istedet 6 timer uten mat?

Veldig glad jeg ikke har den holdningen, det strider i mot så mye ..

Anonymkode: bd640...caa

Jeg med fireåringen som er middagskresen... Vi spiser 16-17, kveldsmat serveres rundt 18.30 - 19. Hun spiser fruktmåltid i bhg 14-14.30. Hvor blir det 6 timer? 

Er hun sulten, så spiser hun. Om så bare gulrot. Er hun veldig sulten kl 18, begynner vi kveldsmaten tidligere. Men vi serverer altså vanligvis ikke snacks mellom måltidene. 

Anonymkode: 0d2e9...196

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Vi spiser middag rundt kl 16-17, så her serveres alltid kveldsmat. Det er et helt nytt måltid, og ikke et alternativ til middag.

Om en av ungene spiser lite/ingen ting til middag, så må de gå sultne frem til kveldmat. Vi tilbyr ikke middagen på nytt igjen da, men brødmat/annen kveldsmat.

Som sagt, dersom man likevel spiser kveldsmat blir det noe annet.  Jeg så for meg at det var snakk om å innføre kveldsmat fordi barnet ikke spiste nok middag.  Det mener jeg blir feil.

(Jeg er ikke vant med konseptet kveldsmat, så glemmer noen ganger at det er en naturlig del av noen familier)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magnifiq

Som sagt, dersom man likevel spiser kveldsmat blir det noe annet.  Jeg så for meg at det var snakk om å innføre kveldsmat fordi barnet ikke spiste nok middag.  Det mener jeg blir feil.

(Jeg er ikke vant med konseptet kveldsmat, så glemmer noen ganger at det er en naturlig del av noen familier)

Nei, folk er jo vandt med forskjellig, men vi spiser middag så tidlig som rundt kl 16-17, så da blir det naturlig å servere barna kveldsmat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, folk er jo vandt med forskjellig, men vi spiser middag så tidlig som rundt kl 16-17, så da blir det naturlig å servere barna kveldsmat.

Vi har også middag rundt kl 16.30/17, så her er det og naturlig med kveldsmat. I vår omgangskrets er det veldig vanlig med kveldsmat, likedan er vi begge oppvokst med kveldsmat (minus lørdager, for da hadde vi alltid grøt på formiddagen og noe ekstra god/spesiell middag til kvelds/dagens siste måltid)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå tar jeg stilling til ts sitt innlegg der hun skriver at hun hadde fått tips om å flytte/bytte om på middag og kveldsmat, ergo blir middagen det siste måltidet mot at hun bruker å ha kveldsmat som siste måltid. Når ungen da ikke spiser så går han sulten til sengs/blir sulten ila natta. Derfor mener jeg at hun bør bytte tilbake og innføre kveldsmat igjen sånn som hun hadde tidligere. Hun skrev at ungen hadde spist 2 skiver og en yoghurt den aktuelle dagen og hun hadde dårlig samvittighet for at han la seg uten å spise noe. 2 skiver og en yoghurt er for lite mat for en barnehageunge. Det er generelt for lite mat uansett alder. 

Å lage alternativer hvis ungen ikke liker middagen er i mine øyne å lage to forskjellige middager for at ungen skal få noe han liker. I tilby ungen kveldsmat før han legger seg er ikke et alternativ til middag hvis middagen var for ei stund siden. 

Jeg personlig hadde ikke sendt mine døtre til sengs uten mat i magen, på lik linje som at jeg hadde ikke klart å gå til sengs sulten selv heller. 

Vi fikk tips om å tilby middagen på nytt SOM KVELDSMAT, ikke å bytte om på måltidene. Middag er kl fem, kveldsmat kl seks. Mao, ikke noe stort offer for barnet å vvente på kveldsmat. Som frem til nå har vært en skive brød.

Anonymkode: 72e20...d25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken prinsipper er det som er så viktig her mtp krangling over middag?

Tror noen av dere at det er oppdragelse i å legge seg sulten!

Hardt mot hardt hjelper ikke!!!

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fikk tips om å tilby middagen på nytt SOM KVELDSMAT, ikke å bytte om på måltidene. Middag er kl fem, kveldsmat kl seks. Mao, ikke noe stort offer for barnet å vvente på kveldsmat. Som frem til nå har vært en skive brød.

Anonymkode: 72e20...d25

Så, den middagen som ungen i utgangspunktet ikke spiste klokka 17 blir på nytt servert han før han skal legge seg? 

Det hørtes ikke ut som et godt tips i mine ører iallefall. Blir jo en kamp fra dere foreldre der dere bruker tvang for å få ungen til å innfinne seg. Og så viktig er faktisk ikke middagsmat. Mye bedre at ungen får ei brødskive med noe sunt pålegg og kanskje noe frukt eller grønt til kvelds istedet for å skal presses til å spise det samme to ganger etterhverandre. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvilken prinsipper er det som er så viktig her mtp krangling over middag?

Tror noen av dere at det er oppdragelse i å legge seg sulten!

Hardt mot hardt hjelper ikke!!!

 

Jeg er helt enig.

Ganske sjokkert over at flere her mener at det er god barneoppdragelse å la ungene legge seg sultne pga de ikke ville ha middag. Minner meg om de som lar barna sitte på timesvis ved middagsbordet og får ikke gå fra bordet før det har spist opp.. Måltider skal ikke bestå av tvang og kamp. 

Jeg sier ikke at man skal lage flere middagsalternativer til samme måltidet, men spiser ikke barnet opp middagen så ikke lag noe styr over det. Overse og la heller barnet vente til det skal legge seg og tilby da kveldsmat. Ikke samme middagen på nytt igjen.. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken prinsipper er det som er så viktig her mtp krangling over middag?

Tror noen av dere at det er oppdragelse i å legge seg sulten!

Hardt mot hardt hjelper ikke!!!

 

Det å spise middag på skikkelig måte handler om to ting: helse og folkeskikk.  Så, ja jeg mener at noen ganger er det til det beste at barnet legger seg sultent.

Det finnes mange måter å lære barnet til å spise ordentlig på, og langt fra alle involverer kjefting og trusler, men dersom man mener at det er mulig å oppdra et barn helt uten krangler så mener jeg at man gjør noe alvorlig feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest chisandra

Forstår jeg det riktig at han ikke får tilbud om brødskive til kvelds, men i stedet den middagen han ikke ville ha?

I så fall er jeg dypt uenig. Greit at han dropper middagen, men tilby brødskiver til kvelds hvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At små barn må legge seg sultne pga foreldre skal presse frem viljen sin og benytte seg av tvang for å oppdra barnet grenser til barnemishandling. Greit nok at barnet velger å ikke spise og kjenner litt på sulten mellom måltidene, men aldri ville jeg lagt barnet mitt sulten til natta. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...