Gå til innhold

Sende barn i seng uten mat


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Forstår jeg det riktig at han ikke får tilbud om brødskive til kvelds, men i stedet den middagen han ikke ville ha?

I så fall er jeg dypt uenig. Greit at han dropper middagen, men tilby brødskiver til kvelds hvertfall.

Det var det vi fikk beskjed om å teste, ja. Siden det dreier seg om vil ikke, og ikke liker ikke.  Brødskive har vært det barnet har levd på det siste året, utenom den gangen i uka vi har P-maten hun spiser. 

Anonymkode: 72e20...d25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

At små barn må legge seg sultne pga foreldre skal presse frem viljen sin og benytte seg av tvang for å oppdra barnet grenser til barnemishandling. Greit nok at barnet velger å ikke spise og kjenner litt på sulten mellom måltidene, men aldri ville jeg lagt barnet mitt sulten til natta. 

Som sagt så er det mange situasjoner i oppdragelsen der jeg mener det er helt greit å bruke tvang, men det er også helt lov å være uenig med meg.

Nå mener jeg ikke at man skal stå og true barnet med at det ikke får gå fra bordet før det har spist en hel skål med brokkoli, eller at barnet må legge seg sultent hver kveld fordi fordi man nekter å gi dem noe man vet at de liker.  Men helt generelt så mener jeg at det ikke er noe galt å ikke tilby barnet et alternativ dersom det nekter å spise, så lenge det ellers er friskt og vokser som det skal.  Dersom man vanligvis har brødskiver til kveldsmat er det selvfølgelig helt OK å fortsette med dette, men å innføre kveldsmat fordi barnet ikke har lyst til å smake på middagen blir helt feil for meg.

Igjen, så stoler jeg faktisk på at de fleste foreldre kjenner barnet sitt godt nok til å forstå de bakenforliggende årsakene, og har et genuint ønske om å gjøre det de mener er best for barnet sitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat når det kommer til maten så kjører jeg prinsippet som med hunder. Det er mat til faste klokkeslett, og spiser h*n ikke da, må han vente til neste gang vi skal spise. Ferdig med den saken. Spise gjør de uansett bare de blir sultne nok, så da går det meste ned. "Jeg liker ikke" er bare trass. Det dummeste man gjør er å gi litt og litt, tvinge til å spise litt, smake litt osv. Da får de i seg litt mat gjennom hele dagen og ingen fullverdige måltider... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo faktisk mat ikke alle liker. Husker jeg ble tvunget til å spise leverpostei som barn, noe jeg hatet da og hater nå. Forholdet til den som tvang meg til det (dagmamma) ble delvis på grunn av det særlig bra, og den dag i dag er tvangsforing med denne dritten det jeg først og fremst forbinder med henne. Hvis du antar at barn bare sier nei på trass bør du jammen sette deg ned og spise det du hater et par ganger i uka selv.

Anonymkode: 58e35...888

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var en periode her og. Fullstendig middagsnekt. Det var alltid mye styr rundt bordet, krangel og kjeft, men til slutt gav jeg en lang rennefart. Ungen fikk sette seg med bordet om h*n ville spise eller ei, og vi andre sa ikke et kvekk om det med maten. Etter noen dager med fullstendig ignorering, og at h*n MÅTTE sitte med bordet, så begynte h*n forsiktg med ei potet her, et kjøttstykke der.

Det løste seg altså her av at vi ignorerte og sluttet å styre med det rett og slett. Men å sitte med bordet, det måtte h*n. Uten noe annet å gjøre enn å sitte å stirre på oss andre som spiste. 

Ungen var 4 år her også den verste perioden. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er jo faktisk mat ikke alle liker. Husker jeg ble tvunget til å spise leverpostei som barn, noe jeg hatet da og hater nå. Forholdet til den som tvang meg til det (dagmamma) ble delvis på grunn av det særlig bra, og den dag i dag er tvangsforing med denne dritten det jeg først og fremst forbinder med henne. Hvis du antar at barn bare sier nei på trass bør du jammen sette deg ned og spise det du hater et par ganger i uka selv.

Anonymkode: 58e35...888

Hvis det var meg du mente, så vet jeg jo selvsagt at det alltid er ting ikke alle liker. Noe er jo selvfølgelig reelt, men når ungen ikke liker potet, pølse, gulrot, fisk, kjøttdeig, you name it, da er det trass :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

noe vi også gjorde her, var at barnet og jeg satt oss ned å skrev ned favorittmiddagene på lapper. Vi brettet dem sammen og puttet dem i en flosshatt. Så trakk vi en lapp hver annenhver dag. Morsomheter vett, haha. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

noe vi også gjorde her, var at barnet og jeg satt oss ned å skrev ned favorittmiddagene på lapper. Vi brettet dem sammen og puttet dem i en flosshatt. Så trakk vi en lapp hver annenhver dag. Morsomheter vett, haha. 

Bor barnet ditt hos deg?

Anonymkode: 9de8f...3ff

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nope, hvordan det?

Bare lurte:), hvorfor gjør ikke han/hun det?

Anonymkode: 9de8f...3ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare lurte:), hvorfor gjør ikke han/hun det?

Anonymkode: 9de8f...3ff

Det er en lang historie jeg ikke har ork til å begynne på nå. Men om du er meget interessert, så kan du sende meg en pm heller :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å spise middag på skikkelig måte handler om to ting: helse og folkeskikk.  Så, ja jeg mener at noen ganger er det til det beste at barnet legger seg sultent.

Det finnes mange måter å lære barnet til å spise ordentlig på, og langt fra alle involverer kjefting og trusler, men dersom man mener at det er mulig å oppdra et barn helt uten krangler så mener jeg at man gjør noe alvorlig feil.

Å legge seg sulten er definert som fysisk avstraffelse!

Her er det i tillegg snakk om veldig små barn.

Fysisk avstraffelse driver man normalt ikke med! Det er uhørt!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å legge seg sulten er definert som fysisk avstraffelse!

Her er det i tillegg snakk om veldig små barn.

Fysisk avstraffelse driver man normalt ikke med! Det er uhørt!

Dette!

Så får de som ønsker det pynte på det så mye de bare gidder!!

Skriv så lange tirader om trass og oppdragelse dere gidder. Det er ikke greit!.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å legge seg sulten er definert som fysisk avstraffelse!

Her er det i tillegg snakk om veldig små barn.

Fysisk avstraffelse driver man normalt ikke med! Det er uhørt!

Nå får du gi deg.  Å nekte barnet mat kan jeg gå med på at er straff, men å tilby mat som barnet velger å ikke spise er ikke barnemisshandling!  Ingen har vondt av å legge seg sultne en gang i blant så lenge de er frisk og vokser som de skal.

Det er også stor forskjell på å ha en ting eller to man ikke liker, og å nekte å smake på alt som er nytt.  De fleste foreldre ser lett hva som er forskjellen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå får du gi deg.  Å nekte barnet mat kan jeg gå med på at er straff, men å tilby mat som barnet velger å ikke spise er ikke barnemisshandling!  Ingen har vondt av å legge seg sultne en gang i blant så lenge de er frisk og vokser som de skal.

Det er også stor forskjell på å ha en ting eller to man ikke liker, og å nekte å smake på alt som er nytt.  De fleste foreldre ser lett hva som er forskjellen.

Jo. Det er vondt.

Man får tilby alternativ kveldsmat.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nå får du gi deg.  Å nekte barnet mat kan jeg gå med på at er straff, men å tilby mat som barnet velger å ikke spise er ikke barnemisshandling!  Ingen har vondt av å legge seg sultne en gang i blant så lenge de er frisk og vokser som de skal.

Det er også stor forskjell på å ha en ting eller to man ikke liker, og å nekte å smake på alt som er nytt.  De fleste foreldre ser lett hva som er forskjellen.

Det hjelper ikke å ro seg bort med at barn skal smake.

Det er ingen sammenheng mellom å oppmuntre til ny mat og å legge seg sulten.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo. Det er vondt.

Man får tilby alternativ kveldsmat.

Man kan ikke skåne barn fra alt som er vondt her i verden.  Det gjør vondt å dette ut av trær, men heller enn å holde på dem mens de klatrer mener jeg det er mer riktig å lære dem til hvordan å klatre på en fornuftig måte, og selvfølgelig til å prøve og feile på egenhånd.  Når barnet får prøvd å trasse seg til å slippe middag, så lærer de til at det gir en ubehagelig følelse i magen.  Verre enn det er det heller ikke.

Igjen, dersom familien vanligvis spiser kveldsmat så skal man ikke straffe med å fjerne kveldsmaten bare fordi de ikke spiste middag.  Men man skal heller ikke plutselig innføre kveldsmat fordi barnet ikke spiste middag heller.  Det siste mener jeg er å tilby et alternativ til middag, og er ikke noe jeg vil anbefale for et barn som trasser.

Det hjelper ikke å ro seg bort med at barn skal smake.

Det er ingen sammenheng mellom å oppmuntre til ny mat og å legge seg sulten.

Barnet blir oppfordret til å smake noe nytt.  Barnet nekter.  Barnet legger seg sultent.  Jeg synes det er en ganske klar sammenheng der. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Man kan ikke skåne barn fra alt som er vondt her i verden.  Det gjør vondt å dette ut av trær, men heller enn å holde på dem mens de klatrer mener jeg det er mer riktig å lære dem til hvordan å klatre på en fornuftig måte, og selvfølgelig til å prøve og feile på egenhånd.  Når barnet får prøvd å trasse seg til å slippe middag, så lærer de til at det gir en ubehagelig følelse i magen.  Verre enn det er det heller ikke.

Igjen, dersom familien vanligvis spiser kveldsmat så skal man ikke straffe med å fjerne kveldsmaten bare fordi de ikke spiste middag.  Men man skal heller ikke plutselig innføre kveldsmat fordi barnet ikke spiste middag heller.  Det siste mener jeg er å tilby et alternativ til middag, og er ikke noe jeg vil anbefale for et barn som trasser.

Barnet blir oppfordret til å smake noe nytt.  Barnet nekter.  Barnet legger seg sultent.  Jeg synes det er en ganske klar sammenheng der. 

Sammenligner du de voksnes makt til å velge ut mat til barna med at de leker? Den er totalt fremmed for meg. Eksepelet er elendig.

Barn er ikke voksne. Barn klarer ikke nødvendigvis å identifisere sult engang.

Slik jeg ser det roter du det bare mer og mer til for deg selv her.

Vi snakker om 3-4 åringer. Det er DE som skal se sammenhengen mellom å ikke spise og ubehag, urolig søvn. Ikke du!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Eller så får du vel bare lage pasta eller pølser davel, det er bedre enn ingenting. Barn i vekst trenger energi.

da blir jo ungen en vanskelig og superkresen og bortskjemt drittunge. Barn sulter ikke foran matfatet. De spiser bare de er sultne nok. Jeg syns man skal tvinge barn til å i det minste smake på nye retter før de får lov til å si at de ikke liker. Så kan de da heller få en ekstra brødskive da om de ikke likte middagen. Ikke bare la de få pizza og pølser hver dag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...