Gå til innhold

Sende barn i seng uten mat


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvis man tar utgangspunkt i Maslows behovspyramide, for de som har hørt om den, så står faktisk sult som første trinn, sammen med søvn, tørste osv.. Så; det å få mat og ikke gå sulten er et av de essensielle behovene et menneske har. Å nekte et barn mat for å "prove at statement" er bare helt horribelt. 

Jeg er jo så enig!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå er kanskje ikke Dagbladet den mest seriøse av kilder, men det var det første som dukket opp i et Google søk:

http://www.dagbladet.no/2010/03/08/tema/mat/mat_og_drikke/mattips/barn/10703400/

Aftenposten er hakket mer seriøst:

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/--La-kresne-barn-legge-seg-sultne-5568812.html

Også har vi rådene vi fikk på helsestasjonen, men de er jo vanskeligere å linke til.  En kveld med mer tid og overskudd kan jeg lete opp mer seriøs forskning på dette, om du ønsker.

Måtte oppdatere meg her litt.

Første linken handler om å la barna bli sultne - Det er Kari Jaquesson som uttaler seg; ikke et ekspertpanel akkurat!... OG - Det står ingenting om å at barn skal LEGGE SEG sultne. Så den linken utgår. Nå skal jeg se på neste

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er kanskje ikke Dagbladet den mest seriøse av kilder, men det var det første som dukket opp i et Google søk:

http://www.dagbladet.no/2010/03/08/tema/mat/mat_og_drikke/mattips/barn/10703400/

Aftenposten er hakket mer seriøst:

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/--La-kresne-barn-legge-seg-sultne-5568812.html

Også har vi rådene vi fikk på helsestasjonen, men de er jo vanskeligere å linke til.  En kveld med mer tid og overskudd kan jeg lete opp mer seriøs forskning på dette, om du ønsker.

Så neste:

Hun mener det ikke er noe problem om barna går sulten til sengs en kveld, fordi de nekter å spise brødskive til kveldsmat.

Altså: Barna FÅR tilbud om vanlig mat før leggetid..  Det er også en ørliten del av hennes ambisjon om å få barn til å smake og spise variert.Fint om du finner noen ordentlig linker. Jeg bruker samme som tidligere brukt her..http://www.helse-stavanger.no/no/OmOss/Avdelinger/barneklinikken/Sider/Måltidsråd-til-foreldre.aspx

Det er altså helsenorge sin anbefaling.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så neste:

Hun mener det ikke er noe problem om barna går sulten til sengs en kveld, fordi de nekter å spise brødskive til kveldsmat.

Altså: Barna FÅR tilbud om vanlig mat før leggetid..  Det er også en ørliten del av hennes ambisjon om å få barn til å smake og spise variert.Fint om du finner noen ordentlig linker. Jeg bruker samme som tidligere brukt her..http://www.helse-stavanger.no/no/OmOss/Avdelinger/barneklinikken/Sider/Måltidsråd-til-foreldre.aspx

Det er altså helsenorge sin anbefaling.

 

Jeg har da ikke sagt noe imot dette?  Tilby barnet mat som normalt, men dersom det nekter å spise på grunn av trass så skal man ikke tilby noe annet, og barnet får heller legge seg sultent.  Jeg har også kommentert på linken din tidligere og sagt at jeg er helt enig i det som står der, men ser ingenting der om at man ikke kan legge barnet sultent dersom det nekter å spise den maten den blir tilbudt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man tar utgangspunkt i Maslows behovspyramide, for de som har hørt om den, så står faktisk sult som første trinn, sammen med søvn, tørste osv.. Så; det å få mat og ikke gå sulten er et av de essensielle behovene et menneske har. Å nekte et barn mat for å "prove at statement" er bare helt horribelt. 

Men herregud da. Hvis et barn blir tilbudt mat, men ikke vil ha, så er ikke det å nekte barnet mat. Når barn da lærer at det ikke er mat på bordet før neste måltid så spiser de når de får sjansen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men herregud da. Hvis et barn blir tilbudt mat, men ikke vil ha, så er ikke det å nekte barnet mat. Når barn da lærer at det ikke er mat på bordet før neste måltid så spiser de når de får sjansen. 

Her er det snakk om et barn (til ts) som ikke spiser middagen sin. Til kvelds varmer tydeligvis ts opp den middagen som barnet i utgangspunktet ikke ville ha/ikke spiste til middag og skal presse på at ungen må spise den opp. Spiser ikke ungen= i seng uten mat/sulten. Ungen til ts hadde spist 2 brødskiver og en yoghurt den aktuelle dagen. Herregud. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her er det snakk om et barn (til ts) som ikke spiser middagen sin. Til kvelds varmer tydeligvis ts opp den middagen som barnet i utgangspunktet ikke ville ha/ikke spiste til middag og skal presse på at ungen må spise den opp. Spiser ikke ungen= i seng uten mat/sulten. Ungen til ts hadde spist 2 brødskiver og en yoghurt den aktuelle dagen. Herregud. 

Skjønner ikke helt det med to brødskiver og en yoghurt, spiste ikke barnet frokost og lunsj den dagen...? Tolka det også som at TS bare hadde bytta om middag og kvelds, men det var litt uklart. Uansett, å "straffe" med mat gjør alt verre.

Synes likevel ikke du kan si at ungen ble sendt sulten i seng når hun fikk tilbud om middag som hun tidligere har likt. Å la være å spise av ren stahet bør ikke belønnes. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke helt det med to brødskiver og en yoghurt, spiste ikke barnet frokost og lunsj den dagen...? Tolka det også som at TS bare hadde bytta om middag og kvelds, men det var litt uklart. Uansett, å "straffe" med mat gjør alt verre.

Synes likevel ikke du kan si at ungen ble sendt sulten i seng når hun fikk tilbud om middag som hun tidligere har likt. Å la være å spise av ren stahet bør ikke belønnes. 

Les tråden så ser du ts svarer etterhvert. Jeg tolka det også i begynnelsen som at ts hadde byttet om på middag og kvelds, og foreslo derfor først at hun bare burde bytte tilbake og ha middag til vanlig tid og heller gi ungen kveldsmat før han la seg. Ts kom inn i tråden og korrigerte meg med at hun serverte middagen som ungen i første omgang ikke spiste da det var middag en gang til, altså samme maten til kvelds. Og ungen spiste da heller ikke. 

Ts serverte middag, ungen spiste ikke, og ts fulgte et tips om å servere middagen på nytt til kvelds. Ungen spiste fortsatt ikke, og la seg dermed uten mat. I min verden ville jeg ikke trumfet igjennom middag for andre gang, men heller gitt ungen brødskiver/yoghurt/banan/musli/ett eller annet enn middag til kvelds. Ts opprettet da en tråd her og hadde tydeligvis litt dårlig samvittighet, og lurte på om handlet korrekt...noe jeg mener hun ikke gjorde. Ts skrev selv at alt ungen hadde spist den dagen før han la seg var to brødskiver og en yoghurt, så det er ts sine ord og ikke mine. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å gi noe annet næringsrikt til kvelds? Omelett, grønnsaker, bananpannekaker, smoothie med avokado, kalde fiskekaker etc? Personlig ville jeg ikke syntes det var ok at barnet mitt bare spiste brød og yoghurt i løpet av en dag - uansett mengde. 

Det er i alle fall viktig å bestemme seg for en strategi man kan stå for. Å servere middagen på nytt og så få dårlig samvittighet og ombestemme seg er en dårlig deal. Ikke la matbordet bli en maktarena. Server måltider til faste tider og server den maten dere har bestemt dere for. Ikke lag styr hvis barnet ikke spiser, bare ta bort maten og vent til neste måltid. Det er greit å være sta, men det betyr ikke at man trenger å få viljen sin.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble sendt til sengs med tom mage. Hos meg var det andre grunner enn hos deg.

Men det jeg tror du bør gjøre er å si "hvis du blir sulten, si ifra". 
Ikke nekt barnet å spise klokken 1-2 om natten om barnet gråter av sult. DET er barnemishandling. Stå på ditt ang HVA barnet spiser. Men ikke nekt barnet mat på grunn av klokken, det å si "det er for seint å spise nå" er barnemishandling, spesielt når du vet at barnet ikke har spist noe siden frokost. Ikke gi pizza, gi normale alternativer som du vet barnet har likt før. Så klart, et barn som spiser alt og ingenting hele tiden, et barn som ikke klarer å stoppe og kjenne etter at "nå er jeg mett", da kan man fint sette grenser og si nei til mat, det er en helt annen problemstilling enn den du beskriver. 

Jeg spiste kun middag, for det var det foreldrene mine gjorde. Jeg var lubben som liten, og ble nektet mat på grunn av dette. Foreldrene mine forsto ikke sammenhengen mellom dårlig kosthold, få måltider og overvekt. De nektet meg mat på grunn av klokken. Jeg lå ofte i sengen å gråt av sult, fordi jeg ikke fikk lage meg ei brødskive, ta meg frukt eller noe annet sunt og enkelt, fordi det var for seint. Setningen "men du har jo spist middag" og "vent til middag" var standard i vårt hus. 
Samme om jeg spurte om frokost, kvelds eller mellommåltid. Mitt største problem nå i dag, er at jeg ikke spiser nok. Jeg spiser stor middag, gjerne usunn på grunn av dårlige vaner, og det har ført til overvekt og en psykisk kamp mot mat. 

DET er feil, og foreldrene mine har unnskyldt seg 20 år senere. 20 år for seint. Jeg sliter nå med mat. Den følelsen av å spise for mye henger over meg. Fordi jeg fikk kjeft og ble nektet mat. 

 

Anonymkode: a064c...54c

Helt enig! Man skal ikke la barnet ligge i sengen å gråte fordi han eller hun er sulten! Hvis vi en sjelden gang blir sulten om natten, så er det vel ingen som nekter oss å spise. Når man er 4 år så er man fortsatt veldig liten..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blomsterert

Vi har en fireåring som i over ett år har nektet å spise middag med mindre det har vært de typiske favorittene pasta, pizza, pannekaker og pølser. Før det var hen altetende.

Nå har vi fått tips om å tilby middagen som kveldsmat. Vel å merke middag som barnet pleide å spise før. Men det går ikke helt etter planen. Hen er sta og vil ikke spise til kvelds heller. Påstår at hen ikke er sulten. 

Nå er barnet i seng og jeg føler meg direkte slem. Det må jo være sultent! To brødskiver og en yoghurt er jo ikke nok for en dag! 

Dette er vel ikke så veldig god idé... Men etter et år med middagsnekt er vi litt desperate. Tidligere har barnet fått brødmat til kvelds.

Anonymkode: 72e20...d25

Fire år og trassalder på sitt verste.Da må en være konsekvent! Vel,spiser du ikke,neivel,da er du sulten til du spiser.For det gjør de nemlig,barn driver ikke sultestreik,de tester grenser.Slapp av,hen spiser tilslutt,og før det får mangelstoffervi blodet :-) Du trenger ikke ha dårlig samvittighet,du tar kontroll og setter grenser,hvilket barn bare har veldig godt av! Det gjør dem trygge.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fire år og trassalder på sitt verste.Da må en være konsekvent! Vel,spiser du ikke,neivel,da er du sulten til du spiser.For det gjør de nemlig,barn driver ikke sultestreik,de tester grenser.Slapp av,hen spiser tilslutt,og før det får mangelstoffervi blodet :-) Du trenger ikke ha dårlig samvittighet,du tar kontroll og setter grenser,hvilket barn bare har veldig godt av! Det gjør dem trygge.

 

Åh, nå blir jeg provosert! Å legge seg sulten gjør ikke barn trygge! 

Og hva mener du med mangelstoffer via blodet? Man blir ikke mett av av blodomløpet. 

Grensesetting gir trygge barn, den er jeg enig i. Men å la barn legge seg sultne for å trumfe igjennom noe gir ikke trygge barn. 

Helt oppgitt over de som svarer at det er helt kurant å la unger legge seg sultne for å få smelle igjennom en eller annen form for misforstått barneoppdragelse. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blomsterert

Åh, nå blir jeg provosert! Å legge seg sulten gjør ikke barn trygge! 

Og hva mener du med mangelstoffer via blodet? Man blir ikke mett av av blodomløpet. 

Grensesetting gir trygge barn, den er jeg enig i. Men å la barn legge seg sultne for å trumfe igjennom noe gir ikke trygge barn. 

Helt oppgitt over de som svarer at det er helt kurant å la unger legge seg sultne for å få smelle igjennom en eller annen form for misforstått barneoppdragelse. 

Jeg står på mitt.Foreldre stter grenser,barn må innrette seg.De trenger det! At voksne tar styring for barnas beste,og utvikling.Ingen barn sultervav dette! De vil kjenne ubehag,og tenje et firsøk. La barn vokse! Ikke overbeskytt og sy outer alltid,De blir dårlig forberdet til samfunnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg står på mitt.Foreldre stter grenser,barn må innrette seg.De trenger det! At voksne tar styring for barnas beste,og utvikling.Ingen barn sultervav dette! De vil kjenne ubehag,og tenje et firsøk. La barn vokse! Ikke overbeskytt og sy outer alltid,De blir dårlig forberdet til samfunnet.

Og jeg står på mitt. Grensesetting er bra, men man sulter ikke en unge for å trumfe igjennom noe. Det er maktmisbruk. Barn er også individer, på lik linje som voksne. Vanner du ei plante med kjærlighet og omsorg så vokser den og trives....kveler du den derimot... 

Anbefaler deg forøverig til å slå på ordliste på telefonen din, evt lese over hva du skriver før du poster. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror mange begynner for seint å sette grenser ved matbordet. En sta fireåring vil kunne holde ut leeenge før hun gir seg, hvis hun er vant til å få noe annet når hun nekter å spise. Da blir kanskje resultatet at hun legger seg sulten når foreldrene endelig begynner å være konsekvente (i form av at barnet må spise det som serveres eller la være).

Begynner man mens barna er babyer så lærer de seg kjapt at det ikke er vits å lage tull. Hvis min ettåring kaster mat eller dytter vekk fatet så tar vi ham bare ned fra bordet en liten stund. Vi tilbyr ikke noe annet. Er han sulten så spiser han fint når vi setter ham tilbake noen minutter seinere. Vi kunne neppe brukt samme taktikk på en fireåring som var vant til å bestemme selv.

Det finnes selvsagt barn som har store problemer med mat, enten det er psykisk eller fysisk, men de fleste spiser når de er sultne. Det er ikke barns ansvar å velge hva de skal spise.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har til gode å høre at et friskt barn har sultet i hjel ved matbordet. Har du fått sjekket at det ikke er noe som feiler ungen?
Jo mer man styrer med spisingen, jo mer styr blir det. 

Anonymkode: a1043...a09

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Fire år og trassalder på sitt verste.Da må en være konsekvent! Vel,spiser du ikke,neivel,da er du sulten til du spiser.For det gjør de nemlig,barn driver ikke sultestreik,de tester grenser.Slapp av,hen spiser tilslutt,og før det får mangelstoffervi blodet :-) Du trenger ikke ha dårlig samvittighet,du tar kontroll og setter grenser,hvilket barn bare har veldig godt av! Det gjør dem trygge.

 

Vet du hva... Det eneste du oppnår med et slik oppførsel overfor et barn er et barn som tar etter denne "nulltoleransemetoden". Og det tror jeg ikke er så bra i lengden, har sett hvordan barn av slike aggresive foreldre tar etter måten å snakke på og det er ikke særlig hyggelig.

Anonymkode: a2fa8...20c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du hva... Det eneste du oppnår med et slik oppførsel overfor et barn er et barn som tar etter denne "nulltoleransemetoden". Og det tror jeg ikke er så bra i lengden, har sett hvordan barn av slike aggresive foreldre tar etter måten å snakke på og det er ikke særlig hyggelig.

Anonymkode: a2fa8...20c

Mener du at å være konsekvent og å ha tydelige regler er det samme som å være aggressiv?  Noen regler er absolutte og noen regler kan man diskutere.  Hvilke regler som havner i hvilken kategori må få være opp til hver enkelt foreldre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...