Gå til innhold

Sende barn i seng uten mat


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Dette er jo en helt annen problemstilling. Du fikk ikke lov til å spise. TS sitt barn vil ikke spise (annet enn favorittmaten). 

Anonymkode: 8544d...143

Jeg vet. Men et barn som nekter å spise, blir jo sulten en gang. Og da er det viktig å ikke nekte barnet mat. Altså, det å si at "nå er klokken 11 om kvelden, alt for seint å spise nå, du må vente til frokost". 
Det er barnemishandling i mine øyne. For når du vet at barnet ikke har spist på en hel dag, og du nekter barnet mat på grunn av klokken, det er feil. Det er feilen mine foreldre gjorde. Men jeg nektet ikke å spise, de nektet meg. 
Foreldrene mine fulgte klokken. Var klokken 8 på kvelden så fikk jeg ikke mat, samme hva slags mat. Om det så var frukt eller brødskive. 

Dersom barnet nekter å spise middag, men spør etter mat klokken 12 om natten, så bør man tilby barnet brødskive eller frukt. Ikke pølse i brød, hamburger, taco eller pizza.  Det å nekte et barn middag, er også dumt synes jeg. 
Det er forskjell på å gi barnet pizza eller brødskive, når barnet nekter å spise det som blir servert. Brødskive og frukt mene jeg er et nøytral måltid. Altså, vil ikke barnet spise fisk, tilby brødskive eller frukt. Nekter barnet så er det bare å slutt å mas, og vent til barnet selv blir sulten. Så alternativene bør ikke være fisk, pizza eller taco. Men middag eller brødskive/frukt. Punktum. Er ikke det bra nok så er det bare å slutt å mas, også får barnet selv avgjøre om h*n klarer å gå sulten til neste dag. 

Dette gjelder også eldre barn og ungdommer. 
Brødskive og frukt er "nøytral", og en fin erstatning til det de nekter å spise. Pizza er IKKE en god erstatning, for da vinner barnet. 

Anonymkode: a064c...54c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at dette er nettopp et alternativ til middag.  Det er kanskje noe annet for familier som vanligvis spiser kveldsmat, men jeg klarer ikke å se på det som noe annet enn en "siden du ikke spiste middag skal du få noe annet å spise".

Fra tid til annen skjer det at vi voksne legger oss sultne av ulike grunner.  Jeg mener at det er en av livets realiteter som det er best å lære seg å leve med.

er forsåvidt enig med deg. Men har jeg vært i selskap og ikke ble mett fordi jeg ikke klarte å spise opp pga at jeg ikke likte det, så smører jeg meg gjerne brødskive før jeg legger meg om jeg ennå er sulten. 

 

Er jo ikke greit å ha middag som siste måltid mener jeg uansett. Man blir jo sulten til kvelds ofte likevel, selv om man har spist middag. Trodde det var vanlig å gi alle barn kveldsmat uansett

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sammenligner du de voksnes makt til å velge ut mat til barna med at de leker? Den er totalt fremmed for meg. Eksepelet er elendig.

Barn er ikke voksne. Barn klarer ikke nødvendigvis å identifisere sult engang.

Slik jeg ser det roter du det bare mer og mer til for deg selv her.

Vi snakker om 3-4 åringer. Det er DE som skal se sammenhengen mellom å ikke spise og ubehag, urolig søvn. Ikke du!

Du var den som mente at man ikke skal la barn legge seg sultne fordi det kan gjøre vondt.  La oss heller si på når barnet skal lære å gå da.  Man kan løpe etter det og ta det imot hver gang det faller.  Da slipper barnet å få vondt, men det lærer ikke så mye.  Lar man derimot barnet få dette og slå seg noen ganger, så vil de få en del kuler og blåmerker, men de vil bli flinkere til å gå.  

Å lære seg til å spise sunt og variert er også en viktig lærdom.  Noen ganger må man lære på den vonde måten.  Jeg mener absolutt ikke å si at dette er den eneste riktige måten å gjøre det som gjelder for alle barn, men noen ganger, med noen barn, mener jeg det absolutt ikke er feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åja, så det er helt uaktuelt å få ta seg en banan, en youghurt, eller få  ei brødskive med leverpostei? Da går man istedet 6 timer uten mat?

Veldig glad jeg ikke har den holdningen, det strider i mot så mye ..

Anonymkode: bd640...caa

hvor sent legger du unga dine? 6 timer etter kl 16-17 er 22-23.. litt sent å servere kvelds og legge en 4 åring vel..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

Er jo ikke greit å ha middag som siste måltid mener jeg uansett. Man blir jo sulten til kvelds ofte likevel, selv om man har spist middag. Trodde det var vanlig å gi alle barn kveldsmat uansett

Jeg vet ikke hvor vanlig eller uvanlig det er, men jeg klarer ikke å se hvordan man rekker det, i en vanlig hektisk hverdag.  En standard dag er vi hjemme litt over 17, og setter oss til bords kl 18. Går fra bordet igjen kl 18:20.  Kl 18:45 begynner vi leggestell.  Dette holder vi på med mer eller mindre konstant frem til kl 20 (tre barn en etter den andre).  Enten så må det gå svært kort tid fra middag til kveldsmat, eller så må vi f.eks utsette leggetiden til mellomste slik at vi rekker å lage kveldsmat mellom første og andre leggestell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du var den som mente at man ikke skal la barn legge seg sultne fordi det kan gjøre vondt.  La oss heller si på når barnet skal lære å gå da.  Man kan løpe etter det og ta det imot hver gang det faller.  Da slipper barnet å få vondt, men det lærer ikke så mye.  Lar man derimot barnet få dette og slå seg noen ganger, så vil de få en del kuler og blåmerker, men de vil bli flinkere til å gå.  

Å lære seg til å spise sunt og variert er også en viktig lærdom.  Noen ganger må man lære på den vonde måten.  Jeg mener absolutt ikke å si at dette er den eneste riktige måten å gjøre det som gjelder for alle barn, men noen ganger, med noen barn, mener jeg det absolutt ikke er feil.

Man kan ikke lære rting man ikke har forutsetninger for å lære.

Eksemplene dine er helt elendig.

Barn slutter ikke å løpe selv om det er en risiko for å falle. Dette er helt uavhengig av om foreldrene løper etter.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hvor vanlig eller uvanlig det er, men jeg klarer ikke å se hvordan man rekker det, i en vanlig hektisk hverdag.  En standard dag er vi hjemme litt over 17, og setter oss til bords kl 18. Går fra bordet igjen kl 18:20.  Kl 18:45 begynner vi leggestell.  Dette holder vi på med mer eller mindre konstant frem til kl 20 (tre barn en etter den andre).  Enten så må det gå svært kort tid fra middag til kveldsmat, eller så må vi f.eks utsette leggetiden til mellomste slik at vi rekker å lage kveldsmat mellom første og andre leggestell.

Du bruker 1 time og tre kvarter på å legge tre barn? Kanskje du skal se litt på hvordan du bruker tiden din. Hva om alle får en brødskive 19.30. Eller er dette for liberalt og ettergivende? De har jo da allerede ikke spist på 2 1/2 time.

Jeg håper du leser lenken over fra Helse-Norge.....

(Og slutt med fjerne eksempler som ikke henger på greip. Skal man liksom tolke det slik at foreldre som lar barna gå sultne er de samme som er overbeskyttende...??Motsatt? Hva er sammenhengen??.. Aner ikke hva du mener, best å la det der ligge.)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan ikke lære rting man ikke har forutsetninger for å lære.

Eksemplene dine er helt elendig.

Barn slutter ikke å løpe selv om det er en risiko for å falle. Dette er helt uavhengig av om foreldrene løper etter.

Hva er det du mener at barnet ikke har en forutsetning for å lære?

Jeg forsøker bare å påpeke at mange sider av det å vokse opp gjør vondt.  Ditt argument mot å legge barnet sultent var at det gjorde vondt.  Jeg kan være enig i at det er ubehagelig, men ikke at det er skadelig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er visst flere som helle burde søke proffesjonelle råd fremfor å leke psykologer og ernæringsfysiologer.

http://www.helse-stavanger.no/no/OmOss/Avdelinger/barneklinikken/Sider/Måltidsråd-til-foreldre.aspx

 

Jeg ser ingen som er uenig i noe av dette.  Denne siden, og den tilhørende brosjyrer, snakker om spedbarn.  I denne tråden diskuterer vi barn som nekter å spise ny mat på trass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en fireåring som i over ett år har nektet å spise middag med mindre det har vært de typiske favorittene pasta, pizza, pannekaker og pølser. Før det var hen altetende.

Nå har vi fått tips om å tilby middagen som kveldsmat. Vel å merke middag som barnet pleide å spise før. Men det går ikke helt etter planen. Hen er sta og vil ikke spise til kvelds heller. Påstår at hen ikke er sulten. 

Nå er barnet i seng og jeg føler meg direkte slem. Det må jo være sultent! To brødskiver og en yoghurt er jo ikke nok for en dag! 

Dette er vel ikke så veldig god idé... Men etter et år med middagsnekt er vi litt desperate. Tidligere har barnet fått brødmat til kvelds.

Anonymkode: 72e20...d25

hva med å la barnet velge middag fra et utvalg på tet par alternativer som du bestemmer?

Anonymkode: 8bcbc...389

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ingen som er uenig i noe av dette.  Denne siden, og den tilhørende brosjyrer, snakker om spedbarn.  I denne tråden diskuterer vi barn som nekter å spise ny mat på trass.

Det er jo enkelt å kalle barna trassig og la de legge seg sultne. Da slipper man jo billig unna både det ene og det andre.

Barnet får skylden og ansvaret for å oppdra seg. Gratulerer.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er jo enkelt å kalle barna trassig og la de legge seg sultne. Da slipper man jo billig unna både det ene og det andre.

Barnet får skylden og ansvaret for å oppdra seg. Gratulerer.

Mener du at du ikke klarer å se forskjell på om barnet ditt trasser eller om det er noe faktisk galt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener du at du ikke klarer å se forskjell på om barnet ditt trasser eller om det er noe faktisk galt?

Hersketeknkken din fungerer ikke på meg.

Det er noen basisprinsipper man bør lære seg som forelder. Ett av de er å gi trass svært liten lass til å blomstre.

Jeg har oppdratt 3 barn uten å måtte straffe de fysisk eller løpe etter de på lekeplassen (...) 

Hvis man som voksen skal gå inn i lange, pågående maktkamper som ender i straff så er det noe galt, er det ikke?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vi har en fireåring som i over ett år har nektet å spise middag med mindre det har vært de typiske favorittene pasta, pizza, pannekaker og pølser. Før det var hen altetende.

Nå har vi fått tips om å tilby middagen som kveldsmat. Vel å merke middag som barnet pleide å spise før. Men det går ikke helt etter planen. Hen er sta og vil ikke spise til kvelds heller. Påstår at hen ikke er sulten. 

Nå er barnet i seng og jeg føler meg direkte slem. Det må jo være sultent! To brødskiver og en yoghurt er jo ikke nok for en dag! 

Dette er vel ikke så veldig god idé... Men etter et år med middagsnekt er vi litt desperate. Tidligere har barnet fått brødmat til kvelds.

Anonymkode: 72e20...d25

Det? Litt av en måte å omtale barnet sitt på..

Gi barnet hva det enn måtte ville ha. Selv sjokolade er bedre enn ingenting for en skrott i vekst. Slutt åvære så rigid.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen ganger bør man innse at diskusjonen er tapt.

Barn skal ha mat!

(selv om de kan få vondt ellers også :murvegg: )

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hersketeknkken din fungerer ikke på meg.

Det er noen basisprinsipper man bør lære seg som forelder. Ett av de er å gi trass svært liten lass til å blomstre.

Jeg har oppdratt 3 barn uten å måtte straffe de fysisk eller løpe etter de på lekeplassen (...) 

Hvis man som voksen skal gå inn i lange, pågående maktkamper som ender i straff så er det noe galt, er det ikke?

Hva mener du er en lang kamp? Tenker du da timer, eller uker/måneder?  Jeg tror jeg har vært tydelig på at dette selvfølgelig ikke er en løsning som skal brukes i lange perioder.  Dersom man ender opp i en situasjon der barnet legger seg sultent hver kveld i mange uker, eller der det begynner å gå utover barnet fysisk er det åpenbart at man er på villspor.  Mitt argument har hele tiden vært at et barn ikke tar skade av å legge seg sultent en gang i blant.  I vårt hushold får ikke barn som trasser sitte ved bordet sammen med oss andre.  Som regel får de da tre valg.  Slutte å trasse, vente til de andre har gått ifra og spise selv da, eller legge seg sultent.  Når det er andre ting enn trass som er den bakenforliggende årsaken til at barnet ikke vil spise så fokuserer vi selvfølgelig på å løse den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du er en lang kamp? Tenker du da timer, eller uker/måneder?  Jeg tror jeg har vært tydelig på at dette selvfølgelig ikke er en løsning som skal brukes i lange perioder.  Dersom man ender opp i en situasjon der barnet legger seg sultent hver kveld i mange uker, eller der det begynner å gå utover barnet fysisk er det åpenbart at man er på villspor.  Mitt argument har hele tiden vært at et barn ikke tar skade av å legge seg sultent en gang i blant.  I vårt hushold får ikke barn som trasser sitte ved bordet sammen med oss andre.  Som regel får de da tre valg.  Slutte å trasse, vente til de andre har gått ifra og spise selv da, eller legge seg sultent.  Når det er andre ting enn trass som er den bakenforliggende årsaken til at barnet ikke vil spise så fokuserer vi selvfølgelig på å løse den.

Det ble vel svart for lenge siden at du kan preke alt du gidder... Barn på 3-4 år skal ikke legge seg sultne. Det er ingen lærdom i det uavhengig av hvor mye du forsvarer deg så tar du feil!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...