Gå til innhold

"Moral" og "egoisme" ved jobbsøking og graviditet


Gjest reebok

Anbefalte innlegg

Gjest reebok

Jeg har lest mange tråder som omhandler graviditet og jobbsøking; dame er gravid og søker jobb, skal hun fortelle det under jobbsøking/ansettelsesprosessen og risikere å miste jobben/ikke bli ansatt, eller skal hun tie om graviditeten i det lengste.

Jeg reagerer på at mange sier det er umoralsk å "lure" arbeidsgiver ved å unnlate å fortelle om graviditeten, og at hadde de selv vært arbeidsgiver ville de tenkt sitt om den gravide med tanke på egoisme og moral.

Nå har det seg slik at damen er allerede gravid, og prøver å faktisk jobbe i dette samfunnet, både for seg selv og for barnet, slik at hun skal slippe å måtte gå på sosialen/dagpenger eller hva nå enn slags ordninger som finnes i etterkant av fødselen.

Mener noen virkelig at det er umoralsk og egoistisk av damen å prøve sitt beste å få seg en jobb for å forsørge seg selv og barnet når hun faktisk allerede er blitt gravid? Er det ikke bedre for både henne, barnet og ikke minst samfunnet at hun finner seg en jobb i stedet for å gå måtte gå på diverse trygdeordninger i etterkant? Jeg blir litt sjokkert, jeg må si det, etter å ha hørt hva mange mener om slike gravide damer som er under en jobbsøkingsprosess.....

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tja... Hvis hun skaffer seg noen falske vitnemål, er det også greit? Hun gjør det jo tross alt bare for å forsørge seg selv og barnet.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Allergikeren

Hadde det ikke vært for at sjansene for å få jobb synker veldig hvis man sier sannheten, tror jeg det er langt flere som hadde vært åpne om det. Var det ikke derfor det egentlig ikke er lov for arbeidsgiver å spørre om barn og graviditet lenger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er liksom vitsen med en nyansatt som må i permisjon om noen få måneder?

Hvis du lyver/holder tilbake graviditeten så har du vist at du er en person som man ikke kan regne med.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe krav om at man skal fortelle at man er gravid når man søker jobb. Det har ingenting å si, det skal ikke ha noe å si, man kan like gjerne tie om det.

Anonym poster: a65f721f887ae6daea0eeed41056adb8

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe krav om at man skal fortelle at man er gravid når man søker jobb. Det har ingenting å si, det skal ikke ha noe å si, man kan like gjerne tie om det.

Anonym poster: a65f721f887ae6daea0eeed41056adb8

Det kan man fanden ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva er liksom vitsen med en nyansatt som må i permisjon om noen få måneder?

Hvis du lyver/holder tilbake graviditeten så har du vist at du er en person som man ikke kan regne med.

Skal man ikke like gjerne, i samme slengen, nevne at man har allergier, at man kan bli forkjølet, få influensa siden man ikke pleier å ta influensavaksinen om høsten, begynner å bli skallet eller blør mye under menstruasjonen? Eller kanskje sliter med luft i magen?

Hvorfor skal man ikke ta opp disse tingene, det har jo veldig mye med jobben å gjøre ? :)

Anonym poster: a65f721f887ae6daea0eeed41056adb8

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja... Hvis hun skaffer seg noen falske vitnemål, er det også greit? Hun gjør det jo tross alt bare for å forsørge seg selv og barnet.

Å skaffe seg falske vitnemål er noe ganske annet..

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe krav om at man skal fortelle at man er gravid når man søker jobb. Det har ingenting å si, det skal ikke ha noe å si, man kan like gjerne tie om det.

Anonym poster: a65f721f887ae6daea0eeed41056adb8

Klart det har noe å si at man kommer til å bli borte fra jobb i en lengre periode.

Å skaffe seg falske vitnemål er noe ganske annet..

Begge deler er å feilaktig fremstille seg selv som en bedre kandidat enn man egentlig er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart det har noe å si at man kommer til å bli borte fra jobb i en lengre periode.

Begge deler er å feilaktig fremstille seg selv som en bedre kandidat enn man egentlig er.

Å skaffe seg falske vitnemål er straffbart, det er ikke å la være og fortelle om en graviditet i f.eks 2. Måned. Ingen som kan bevise heller at man selv visste om graviditeten da man var på intervju. At det er moralsk riktig er en annen ting - men det kan ikke sammenlignes med falske dokumenter!

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal man ikke like gjerne, i samme slengen, nevne at man har allergier, at man kan bli forkjølet, få influensa siden man ikke pleier å ta influensavaksinen om høsten, begynner å bli skallet eller blør mye under menstruasjonen? Eller kanskje sliter med luft i magen?

Hvorfor skal man ikke ta opp disse tingene, det har jo veldig mye med jobben å gjøre ? :)

Anonym poster: a65f721f887ae6daea0eeed41056adb8

Å være gravid vil jo ha noe med jobben å gjøre. Det vil ha stor betydning for antall sykemeldinger som må betales av arbeidsgiver f.eks.

Endret av Gjest
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å skaffe seg falske vitnemål er straffbart, det er ikke å la være og fortelle om en graviditet i f.eks 2. Måned. Ingen som kan bevise heller at man selv visste om graviditeten da man var på intervju. At det er moralsk riktig er en annen ting - men det kan ikke sammenlignes med falske dokumenter!

Det trenger ikke å være ulovlig for å være galt. Og det blir ikke mindre galt av at det finnes noe som er "mer" galt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest reebok

Damen som er gravid kanskje gå på dagpenger (hvis hun har en slik mulighet). NAV kommer til å pushe på at hun søker seg alle slags typer jobber, og kan faktisk ha lov til å stoppe dagpengene hvis de ser at hun ikke søker seg til jobber.

Slik jeg ser det vil hun bare ha mulighet til å gå hjemme og drive dank og gå på sosialen (ja jeg sier driver dank, for egentig er hun i full stand til å jobbe).

Er det virkelig sånn at det er mer moralsk riktig for henne å gå på sosialen og la skattebetalerne finansiere dette, i stedet for å jobbe som hun faktisk kan??

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enig med deg Reebok. Og man er kun pliktig til å fortelle at man er gravid 3 mnd før svangerskapspermisjonen starter, så man er faktisk ikke pliktig til å fortelle det før, så hvorfor ødelegge for seg selv med å si det? Samtlige arbeidsgivere her i landet gir ikke jobb til en gravid som sier at de er gravid på intervjuet eller har en godt synlig babymage, noen unntak kanskje men det er når det f.eks er bare en søker på jobben og hun er gravid. Ei jeg jobber med er gravid og fikk ikke jobbe videre der som vikar som hun var muntlig lovet når kontrakten gikk ut, vikariatet videre ble gitt til ei som hadde jobbet der mye kortere og som selvsagt ikke var gravid. Det var ikke snakk om et langt videre vikariat, bare tre mnd til, og det går ut før svangerskapspermisjonen hennes starter.

Anonym poster: bbae2d911ec48a874fdd4d38c47b83b3

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig ønsker man ikke kvinner - gravide kvinner over på sosialen, men i "den lille verden" en bedriftsleder står i med den problemstillingen med store utgifter på en nettopp ansatt kvinne,nettopp investert i med grundig tidskrevende opplæring, må nå inn med vikar, med ny tidskrevende opplæringav sannsynligvis samme kollega en gang til. Mye penger,og mye uroligheter og kluss på arbeidsplassen.

Det kan jeg forstå ar arbeidsgivereikke ønsker og unngår om de kan, det hadde jeg også mest sannsynligvis også gjort om jeg eide en bedrift.

Jeg for min del, hadde aldri turd å sittet på intervju og holdt tilbake en slik stor nyhet som er så omfattende for en arbeidsgiver.. komme et par/tre måneder etterpå å si at jeg er gravid! Nei, det hadde jeg ikke turd,føre noen bak lyset slik,på noe som er stor økonomisk utgift for bedriften.

Anonym poster: a88e23590fa3cfc1e5bfe08ee0e57271

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er liksom vitsen med en nyansatt som må i permisjon om noen få måneder?

Hvis du lyver/holder tilbake graviditeten så har du vist at du er en person som man ikke kan regne med.

Så du mener egentlig at kvinner ikke skal jobbe du da? Eller at de skal gjøre seg ferdig med barn før de får seg jobb? Eller at de ikke skal få barn?

Hva er det som er så vanskelig med å skjønne at arbeidsgiver ikke har lov til å ta med en graviditet i beregningen når de vurderer søkere opp mot hverandre. Når de ikke har lov til det spiller det jo ingen rolle om man forteller om graviditet eller ikke. Selvsagt forteller man ikke, all den tid man vet at det gir arbeidsgiveren en mulighet til å diskriminere!

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Å være gravid vil jo ha noe med jobben å gjøre. Det vil ha stor betydning for antall sykemeldinger som må betales av arbeidsgiver f.eks.

Og det vil ikke en eventuell influensa, forkjølelse, eller kanskje til og med migrene?

Anonym poster: a65f721f887ae6daea0eeed41056adb8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det hadde jeg ikke turd,føre noen bak lyset slik,på noe som er stor økonomisk utgift for bedriften.

Anonym poster: a88e23590fa3cfc1e5bfe08ee0e57271

Så man skal prioritere en bedrift foran seg selv og muligheten til å forsørge barnet sitt? Bedrifter MÅ ta høyde for at folk skal ut i mammaperm og pappaperm! Hvis ikke kan de ikke ha ansatte.

Drøyt at du faktisk sier at du ville diskriminert gravide om du fikk sjansen.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha!

Uansett hva gravide damer gjør, vil det bli galt i andres øyne uansett ;)

Det er både galt av dem å søke seg jobber som gravid, i så måte som at de må leve på engangsstønader osv. For da lever hun liksom på skattebetalerne..

Jaja, gravide mødre skal visst uglesees på alle tenkelige måter..

Anonym poster: eed8fe2fc43995c5a69f36eb466b2301

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du mener egentlig at kvinner ikke skal jobbe du da? Eller at de skal gjøre seg ferdig med barn før de får seg jobb? Eller at de ikke skal få barn?

Hva er det som er så vanskelig med å skjønne at arbeidsgiver ikke har lov til å ta med en graviditet i beregningen når de vurderer søkere opp mot hverandre. Når de ikke har lov til det spiller det jo ingen rolle om man forteller om graviditet eller ikke. Selvsagt forteller man ikke, all den tid man vet at det gir arbeidsgiveren en mulighet til å diskriminere!

Og det vil ikke en eventuell influensa, forkjølelse, eller kanskje til og med migrene?

Anonym poster: a65f721f887ae6daea0eeed41056adb8

Den her AB-brukeren sa det så bra at vi repeterer:

Selvfølgelig ønsker man ikke kvinner - gravide kvinner over på sosialen, men i "den lille verden" en bedriftsleder står i med den problemstillingen med store utgifter på en nettopp ansatt kvinne,nettopp investert i med grundig tidskrevende opplæring, må nå inn med vikar, med ny tidskrevende opplæringav sannsynligvis samme kollega en gang til. Mye penger,og mye uroligheter og kluss på arbeidsplassen.

Det kan jeg forstå ar arbeidsgivereikke ønsker og unngår om de kan, det hadde jeg også mest sannsynligvis også gjort om jeg eide en bedrift.

Jeg for min del, hadde aldri turd å sittet på intervju og holdt tilbake en slik stor nyhet som er så omfattende for en arbeidsgiver.. komme et par/tre måneder etterpå å si at jeg er gravid! Nei, det hadde jeg ikke turd,føre noen bak lyset slik,på noe som er stor økonomisk utgift for bedriften.

Anonym poster: a88e23590fa3cfc1e5bfe08ee0e57271

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...