Gå til innhold

Drapet på Hilda Feste


*melis*

Anbefalte innlegg

Gjest Nuppdupp

. Dersom du følger med

På saken så har du sikkert fått med deg at 18-åringen hat sagt at han aldri har vært tilstede i leiligheten hennes?

aldri? trodde han kjente henne. ok akkurat det fikk jeg ikke med meg. jeg leter og leter, men finner ikke det du påstår. hvor er det?

Endret av Nuppdupp
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

dna kan man finne i evigheter etter at personen har vært der . jeg tror ikke det er han.. følger med på saken.

det jeg synes er rart med saken, er at de ikke har testet dna funn på henne. men er vel mye de ikke sier. får håpe de har gjort det

De hadde jo ikke testet random folks DNA som hadde vært i området den kvelden hvis de ikke hadde noe å teste det opp mot.

Det tar en stund å få frem DNA ,det er ikke gjort over natten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Theodosius

aldri? trodde han kjente henne. ok akkurat det fikk jeg ikke med meg. jeg leter og leter, men finner ikke det du påstår. hvor er det?

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Os-drapet---18-aringen-forlot-fest-i-sinne-like-for-drapet-6769469.html#.T0e-T_W2bDc

- Han sier han vet hvem Hilda Feste er. Han kjenner flere i nabolaget, blant annet fordi han har vært avisbud der. Men han er veldig klar på at han aldri har vært i leiligheten hennes, sier Knudsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eller :http://wap.nrk.no/m/distrikt/artikkel.jsp?art_id=18007846

-Og til dere som hevder at det er fullt mulig å glemme et drap(en ting er å få blackout av alkohol, men det jeg mener er at dersom man utfører en såpass alvorlig handling så skal det godt gjøres å ikke huske et eneste glimt tror jeg.) :http://www.bt.no/nyheter/lokalt/--Glemmer-ikke-et-drap-2658933.html#.T0fBBpg7wjI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det dere må tenke på er at politiet vet mye mer enn oss. Ja, de har funnet DNA. Hvor? På toalettet? Kanskje han har vært inne på do før han har gått videre? Eller har de funnet hans DNA i form av sæd eller spytt når der har undersøkt offeret? Det er to veldig forskjellige ting.

VI vet ikke hva og hvor de har funnet det, men politiet vet og det er derfor de sier de er sikre i sin sak og de har etter all sannsynlighet gode nok beviser når de får medhold i varetektsfengsling.

De har funnet håndavtrykk, fingeravtrykk og DNA. DNA har vært såkalt ufullstendig profil, men de kan sjekke opp mot andre åsteder og DNA som de har samlet inn.

Den ufullstendige DNA-profilen skal politiet mene at tilhører gjerningsmannen. Selv om det bare er en delvis profil, kan politiet bruke den til å sjekke opp mot andre åsteder og personer de har tatt prøver av.

Min lenke

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke helt koblingen, det blir sagt at voldelige hendelser huskes bedre enn andre generelt, men når rusen kobler om hjernen slik at det ikke blir imprintet riktig ( i mangel på bedre ord) vil man da få samme resultatet?

Og hun sier at man ofte får blackout i flere uker hvis man først får det, men for de fleste jeg kjenner dreier det seg om blackout fra et bestemt tidspunkt på kvelden og fram til man våkner kvelden før.

Og ikke minst, baserer man forskningen på "at mange sier de selv ikke husker, men mener mange andre lyver om at de ikke husker", eller er dette bare dårlig avisgjengiving av forskningen? For det var tynt synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Veninna mi kjenner han som drepte.. Hun sier at han alltid har vært en kjekk og oppegående gutt. Hun har vært med han etter nyttårsaften (før han ble tatt), og verken hun, eller andre merket noe annerledes med han etterpå..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke helt koblingen, det blir sagt at voldelige hendelser huskes bedre enn andre generelt, men når rusen kobler om hjernen slik at det ikke blir imprintet riktig ( i mangel på bedre ord) vil man da få samme resultatet?

Og hun sier at man ofte får blackout i flere uker hvis man først får det, men for de fleste jeg kjenner dreier det seg om blackout fra et bestemt tidspunkt på kvelden og fram til man våkner kvelden før.

Og ikke minst, baserer man forskningen på "at mange sier de selv ikke husker, men mener mange andre lyver om at de ikke husker", eller er dette bare dårlig avisgjengiving av forskningen? For det var tynt synes jeg.

-Ja, men hvis du leser artikkelen godt nok så ser du at det da vil være tale om blackouts som følge av rus som i narkotiske stoffer, ikke kun alkohol. alkohol alene kan ikke gi blackouts i flere uker.

Det fremgår videre ikka av artikkelen hvilke metoder de har benyttet seg av, men det er seriøs forskning de driver med og fremgangsmetodene deres kan man ikke lese om i artikkelen. det blir altså feil av deg å si at dette er for tynt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-Ja, men hvis du leser artikkelen godt nok så ser du at det da vil være tale om blackouts som følge av rus som i narkotiske stoffer, ikke kun alkohol. alkohol alene kan ikke gi blackouts i flere uker.

Flere uker som i at det er svart i flere uker, eller at man begynner å huske igjen etter noen uker?

Jeg husker hvertfall ikke de 5-6 timene jeg har fått blackout på nå 12 år senere. Og det sier jeg ikke forid jeg gjorde noe dumt eller noe sånt. Jeg aner seriøst ikke hva jeg har drevet med eller hvor jeg har vært.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

-Ja, men hvis du leser artikkelen godt nok så ser du at det da vil være tale om blackouts som følge av rus som i narkotiske stoffer, ikke kun alkohol. alkohol alene kan ikke gi blackouts i flere uker.

Det fremgår videre ikka av artikkelen hvilke metoder de har benyttet seg av, men det er seriøs forskning de driver med og fremgangsmetodene deres kan man ikke lese om i artikkelen. det blir altså feil av deg å si at dette er for tynt.

Og hvis du leser hva jeg skriver

Og ikke minst, baserer man forskningen på "at mange sier de selv ikke husker, men mener mange andre lyver om at de ikke husker", eller er dette bare dårlig avisgjengiving av forskningen? For det var tynt synes jeg.

Så ser du at jeg tar forbehold om at det var dårlig gjengivning av avisen, som var årsaken til at jeg syntes det var litt tynt :roll:

Men alkohol alene kan da gi blackouts en kveld, eller hevder de at det ikke er mulig? Det er jo et interessant område, men jeg vet lite om det, annet enn at det har skjedd både meg og andre jeg kjenner at vi ikke husker noen ting fra en kveld. I mitt tilfelle har det skjedd et par ganger, og jeg må sies å ha vært relativt velfungerende, da jeg til og med skiftet på senga og satte på vaskemaskinen i ett tilfelle. Husker fortsatt ikke en døyt av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere uker som i at det er svart i flere uker, eller at man begynner å huske igjen etter noen uker?

Jeg husker hvertfall ikke de 5-6 timene jeg har fått blackout på nå 12 år senere. Og det sier jeg ikke forid jeg gjorde noe dumt eller noe sånt. Jeg aner seriøst ikke hva jeg har drevet med eller hvor jeg har vært.

-Men som sagt, en ting er å ha blackouts. men en annen ting er å utføre et DRAP og ikke huske NOE som helst av det. det er en såppas alvorlig handling at det skal godt gjøres å ikke huske noe av det. Jeg kan tro på at noen kan glemme det dersom de har vært involvert i alvorlige handlinger i rus. men da er det snakk om psykose/og eller narkotikarus som tillegg.

-For å ta et eksempel: han som drepte kameraten på bislet 30. oktober var i en førstegangspsykose, han hadde i tillegg trolig en gående hasjrus. men til og med han husket hendelsesforløpet og tilsto drapet umiddelbart etter at han kom til bevissthet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvis du leser hva jeg skriver

Så ser du at jeg tar forbehold om at det var dårlig gjengivning av avisen, som var årsaken til at jeg syntes det var litt tynt :roll:

Men alkohol alene kan da gi blackouts en kveld, eller hevder de at det ikke er mulig? Det er jo et interessant område, men jeg vet lite om det, annet enn at det har skjedd både meg og andre jeg kjenner at vi ikke husker noen ting fra en kveld. I mitt tilfelle har det skjedd et par ganger, og jeg må sies å ha vært relativt velfungerende, da jeg til og med skiftet på senga og satte på vaskemaskinen i ett tilfelle. Husker fortsatt ikke en døyt av det.

Hehe... jeg prøver for 3.gangen... : ALKOHOL kan gi BLACKOUTS. du kan glemme at du kysset kompisen din. du kan glemme at du la an på sjefen din. MEN. tror du at du hadde glemt det hvis DU hadde DREPT noen? neppe. og det er også det forskningen har kommet frem til, ved bruk av ulike metoder som avisartikkelen ikke sier så mye om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvis man har blackout av alkohol, som gjør at hjernebaner ikke fungerer og minner ikke blir lagret, hvorfor skulle det være en forskjell på en taxitur hjem og en voldelig handling? Det hadde vært interessant å vite.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hehe... jeg prøver for 3.gangen... : ALKOHOL kan gi BLACKOUTS. du kan glemme at du kysset kompisen din. du kan glemme at du la an på sjefen din. MEN. tror du at du hadde glemt det hvis DU hadde DREPT noen? neppe. og det er også det forskningen har kommet frem til, ved bruk av ulike metoder som avisartikkelen ikke sier så mye om.

Du må gjerne linke til forskning eller noe som underbygger det du sier da, for avisartikkelen var i så måte litt tynn ;)

Jeg vil gjerne vite hva forskningen sier om det, ikke hva du og en avisartikkel hevder er blitt funnet i forskning. Jeg vil vite hvorfor en mer alvorlig handling gjør at hjernebaner som ikke funker ved mindre alvorlige handlinger plutselig funker igjen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opplevde å få total blackout i 8 timer sammenhengende da jeg var russ. Og da mener jeg at jeg husker absolutt ingenting.. har aldri fått noen glimt av disse timene tilbake, og det er 11 år siden jeg var russ!

Jeg hadde drukket endel shotter og annen sprit, blandet med cider, rusbrus osv. Ingenting sterkere. Våknet kl 7 neste morgen og husket INGENTING etter kl 11 kvelden før. Ante ikke hvem jeg hadde vært med, hvor vi hadde vært, hva jeg hadde gjort,, hvorfor jeg våknet der jeg gjorde.. det var ganske ekkelt. Hadde heldigvis vært med ei venninne hele tiden så jeg hadde ikke gjort noe dumt, men var så usannsynlig full at jeg bare ravet rundt og klarte ikke å snakke forståelig, sovnet flere ganger på de rareste plasser osv.

Så det går faktisk an å ikke huske noe selv om en bare drakk alkohol. Jeg tåler ikke shotter og holder meg laaaangt unna..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meg fra innlegg 75 igjen. Hadde selvsagt ikke klart å gjennomført noe drap i den tilstanden, kunne jo knapt stå på beina..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Men hvis man har blackout av alkohol, som gjør at hjernebaner ikke fungerer og minner ikke blir lagret, hvorfor skulle det være en forskjell på en taxitur hjem og en voldelig handling? Det hadde vært interessant å vite.

Les artikkelien en gang til. Dette kan skje ved bruk av tabeletter/narkotiske stoffer ja. det er en annen gruppe. dette er, eller skulle i utgangspunktet være en diskusjon om hvorvidt en person kan drepe i alkoholrus og ikke huske liten ting av det.

-i psykologien har jeg lært at man husker alvorlige hendelser bedre og mer detaljert enn andre hendelser(22. juli, 11.september osv.)

Dersom en person begår et drap eller gjør noen veldig alvorlig type kriminelt i fylla så er det nærliggende å tro at vedkommede husker dette bedre enn at han fortalte en vulgær vits eller hvordan han kom seg hjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-Helt ut av kontekst her, men hvorfor skriver dere som anonym bruker her? er det flaut å diskutere omstendigheter rundt et drap?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må gjerne linke til forskning eller noe som underbygger det du sier da, for avisartikkelen var i så måte litt tynn ;)

Jeg vil gjerne vite hva forskningen sier om det, ikke hva du og en avisartikkel hevder er blitt funnet i forskning. Jeg vil vite hvorfor en mer alvorlig handling gjør at hjernebaner som ikke funker ved mindre alvorlige handlinger plutselig funker igjen.

faen, hver gang jeg skal svare deg kommer jeg borti like-knappen. Jeg har ikke sagt noe utover det som står i den artikkelen så det er jo ingen grunn til at jeg skal begynne å dra frem artikler. hvis du vil lese mer om temaet så kan du jo søke etter artikler i forskningsdatabaser f.eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Les artikkelien en gang til. Dette kan skje ved bruk av tabeletter/narkotiske stoffer ja. det er en annen gruppe. dette er, eller skulle i utgangspunktet være en diskusjon om hvorvidt en person kan drepe i alkoholrus og ikke huske liten ting av det.

-i psykologien har jeg lært at man husker alvorlige hendelser bedre og mer detaljert enn andre hendelser(22. juli, 11.september osv.)

Dersom en person begår et drap eller gjør noen veldig alvorlig type kriminelt i fylla så er det nærliggende å tro at vedkommede husker dette bedre enn at han fortalte en vulgær vits eller hvordan han kom seg hjem.

Men man skiller også mellom to typer alkoholrelaterte blackouts, en der man faktisk ikke husker noenting selv når man blir påminnet det, og en der man husker en hendelse ved påminnelse men ikke husker hendelser man ikke er påminnet om.

Jeg tviler ikke på at man husker alvorlige hendelser bedre enn andre i en normaltilstand, jeg lurer bare på hvorfor hendelsens alvorlighetsgrad skulle avgjøre om man husker noe i en total alkoholrelatert blackout.

Og hvorfor noen velger å være anonyme her inne er et spørsmål som har vært diskutert opp og ned og i mente, og som moderatorer har kommet fram til at er lov og at man slipper å forklare seg :) Ligger helt sikkert en tråd om det på ris/ros/tips!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...