Gå til innhold

brystreduksjon


LilleSissi

Anbefalte innlegg

Nå er jeg ferdig operert! Jeg var skikkelig nervøs da jeg var på vei til Aleris. De som jobbet der var veldig hyggelige og passet godt på meg så jeg følte meg trygg.

For de som lurer på hvordan det var og hva som skjedde så kommer hele forløpet her:

Jeg kom inn på et rom der jeg skiftet til en skjorte og fikk noen tabletter mot smerte og betennelse og hevelser. Så kom jeg inn på operasjonssalen der jeg fikk en veneflon i armen med beroligende og ble vasket med sprit på overkroppen. Så fikk jeg bedøvelse og så fort jeg hadde fått på med oksygenmasken sovnet jeg. Det var veldig rart å våkne for jeg merket jo ikke at jeg sovnet. De har fjernet 200 gr på det ene brystet og 238 på det andre.

Jeg ble trillet inn på et rom der jeg fikk hvile, spise og drikke litt.

Jeg hadde ikke noe vondt rett etter operasjoen. Det begynte å gjøre litt vondt i det ene brystet og det blødde litt, men jeg fikk en pinex forte og så gikk det bra. Det vondeste var egentlig veneflonene i armen og hånda.

Om to dager skal jeg tilbake og ta av bandasjen og om to uker igjen skal jeg tilbake for å fjerne teipen.

Akkurat nå ser det litt rart ut for brystene et dytta ganske langt opp på grunn av bandasjen. Jeg er veldig spent på å se hvordan det ser ut når jeg tar den av.

Dere som venter på operasjon trenger ikke grue dere. Det er utrolig deilig å få det overstått!

Lykke til Marielle!

Meg går det fortsatt bra med. Tok av bandasjen i dag! Det var deilig å bli kvitt den. I dag har jeg ikke tatt noe smertestillende i det hele tatt og tok trikken og gikk ned til Aleris helt selv. Jeg har sovet godt hele natten og føler meg ganske bra. Det er selvfølgelig fortsatt ømt og hovent og det vil det være i et par uker til i følge sykepleieren jeg var hos i dag. Om en uke skal jeg tilbake for å få hjelp til å bytte teip. Sykepleieren sa at jeg måtte være forberedt på at det kommer til å se helt merkelig ut. Det tar litt tid før brystene finner tilbake formen sin igjen og så var det det med den folden som man kanskje må fjerne.

Så langt er jeg positivt overrasket over hvor greit det går og hvor lite vondt det gjør!

Hei Anonym!

Jeg ble for litt over 3 uker siden operert på Aleris av dr. Bugge. Jeg fjernet dobbelt så mye som deg (gikk fra G til B/C cup). Jeg er kjempefornøyd.

Tenkte bare jeg ville si at det blir merkbar forandring etterhvert. Den "ekstra puppen"/folden under selve brystet blir mindre og mindre for hver dag som går. Jeg må innrømme at jeg selv fikk litt sjokk første gang jeg så hvordan jeg så ut...For det ser merkelig ut! Men nå ser jeg at det går rette veien og at det blir et veldig fint bryst med fin fasong og at jeg slipper dette arret som går rundt hele undersiden av brystet (når man bruker ankermetoden).

Den stikker og prikker en del i brystene. Men jeg har fått beskjed om at det bare er fordi det gror innvendig, og det er vanlig sånn ca 3 uker etter operasjon. Det er også litt hardt på siden og under brystet (der hvor det er fettsugd), men det går også bedre og bedre. Masserer litt i varm dusj for å hjelpe på prosessen.

Jeg var i jobb igjen 2 uker etter operasjonen. Ikke noe problem.

Nå gleder jeg meg veldig til å kjøpe nye bikinier til sommeren!!! Og masse nytt undertøy - og klær forøvrig!! Deilig å kunne kjøpe overdeler som er i str 38! Tenk på det!!! Nå er jeg str. 38 i hele kroppen!!! Trenger ikke kjøpe str. 44 i overdeler - bare fordi det skulle passe over brystet! Mange som (ikke vet at jeg er operert) tror jeg har slanket meg. Fordi man ser jo anderledes og slankere ut når man bruker klær som sitter pent, istedenfor store tunikaer som gjør at en ser stor ut fordi brystene tar så mye plass.

For dere som har muligheten og som får det dekket - GJØR DET! Det eneste jeg angrer på er at jeg ikke gjorde det før (jeg er 45).

Når det gjelder mot-argumentene til gjest-hmm:

- Skjærer på kroppen

- Handicappet etter operasjon

- Arr

- Miste følelse

- Miste muligheten til å amme?

- Andre komplikasjoner

Det må at noen skulle skjære i kroppen min var ikke noe jeg tenkte på engang. Du kjenner det jo ikke. Og når bandasjen blir fjernet så ser du bare at det er fine sting. Men jeg kjenner jo selvsagt at det er blitt "romstert" der inne. Men det er ikke vondt.

Handicappet? Nei egentlig ikke. Jeg måtte ha hjelp til det meste de første dagene. Kunne gå på kjøkkenet og lage meg en kopp te og bære den inn i stua. Kunne både kle på og av meg selv.

Arr? Jeg får et arr rundt brystvorten og et nedover fra brystvortet til folden under. Det ser ut til å gro veldig pent. Er man flink til å tape arrene og bruke sunblock når man soler seg kan det bli veldig bra (men selvsagt individuelt - hvordan har andre arr blitt? Hva slags hud har du?)

Miste følelse? Jeg har faktisk allerede følelse i brystvortene. Kjenner at jeg tar på de.

Miste mulighet til å amme? Mange gjør det. Ikke noe tema for meg da jeg har fått de barna jeg skal ha. Men om så ikke var tilfelle: Hadde jeg visst at jeg skulle ha barn i løpet av de neste par årene så hadde jeg ventet. Om jeg hverken hadde mann eller planer om barn med det første så hadde jeg tatt operasjonen.

Andre komplikasjoner? Jeg har ikke hatt noen. Alt har gått fint.

Endret av Lizzee
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest anonym

Så bra at du er forøyd! Selv er jeg er veldig fornøyd så langt og det blir sikkert bare bedre med tiden!

Du skriver at du fikk igjen følelsen i brystvorten, var den borte rett etter operasjonen? Jeg har følelse i den ene, men ikke den andre. Det er ikke noe jeg bryr meg så voldsomt mye om, men det hadde jo vært greit om jeg fikk tilbake følelsen i den andre også. Nå har det jo bare gått fem dager siden operasjonen min da...

For å berolige det enda mer Hmm, så var det eneste jeg trengte hjelp til (etter operasjoen) å komme meg opp av senga den første dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra at du er forøyd! Selv er jeg er veldig fornøyd så langt og det blir sikkert bare bedre med tiden!

Du skriver at du fikk igjen følelsen i brystvorten, var den borte rett etter operasjonen? Jeg har følelse i den ene, men ikke den andre. Det er ikke noe jeg bryr meg så voldsomt mye om, men det hadde jo vært greit om jeg fikk tilbake følelsen i den andre også. Nå har det jo bare gått fem dager siden operasjonen min da...

For å berolige det enda mer Hmm, så var det eneste jeg trengte hjelp til (etter operasjoen) å komme meg opp av senga den første dagen.

Brystene var jo ømme og hovne de første dagene (er det litt fortsatt). Jeg tok av bandasjen etter 4 dager og kunne da såvidt føle noe da jeg tok på brystvorten. Nå føler jeg litt mer. For meg så betyr dette heller ikke så mye. Jeg var forberedt på å miste følelsen helt, og det hadde vært helt ukomplisert for meg.

Jeg trengte også kun hjelp til å komme opp av senga.

I tillegg må man selvsagt ha hjelp hvis man skal ha noe ned fra øverst i et kjøkkenskap eller om man må ha løftet noe tungt. Man må også ha hjelp til å bære handleposer og sånn. Men utover det så er man ikke handikappet. Jeg gjorde alt som normalt bare at jeg ikke kunne strekke meg så mye eller løfte tungt. Så om man bor alene så må man kanskje planlegge litt på forhånd og ellers få litt hjelp til å handle matvarer og hjelp til klesvask.

Endret av Lizzee
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for at dere deler erfaringer og meninger ;)

Ja, har også funnet ut at de MOT-argumentene mine er viktige, men at de ikke overveier FOR.. Det vil rett og slett gjøre livet mitt bedre på lengre sikt og også i hverdagen.. Merker jo hver dag at jeg gleder meg litt til å bli ferdig med operasjonen :)

Ser begge dere har blitt operert ved Aleris, omtrent hvor lang tid tok det før dere fikk beskjed om operasjonsdato?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for at dere deler erfaringer og meninger ;)

Ja, har også funnet ut at de MOT-argumentene mine er viktige, men at de ikke overveier FOR.. Det vil rett og slett gjøre livet mitt bedre på lengre sikt og også i hverdagen.. Merker jo hver dag at jeg gleder meg litt til å bli ferdig med operasjonen :)

Ser begge dere har blitt operert ved Aleris, omtrent hvor lang tid tok det før dere fikk beskjed om operasjonsdato?

Det viktigste å tenke på er at man etter operasjonen må være veldig tålmodig. Det tar en stund før brystene er "ferdige", hvis du skjønner. Men jeg opplevde umiddelbart etter operasjonen at skuldrene var lettere! Bokstavlig talt! Nå (etter 3 uker) vet jeg at det kommer til ta tid før sårene gror helt, men jeg kan leve helt normalt. Må bare gå med sports-bh og være litt forsiktig. Jeg ser STOR forskjell på brystene nå i dag fra den dagen jeg tok av bandasjen.

Jeg kan ikke svare på hvor lang tid det normalt tar å få operasjon ved Aleris. Jeg fikk operasjon der via en Helseforsikring jeg har, og alt ble ordnet for meg via forsikringen som garanterer meg behandling innen 20 dager. Jeg skulle egentlig opereres på Ullevål, men der fikk jeg beskjed om at ventetiden var ca 1 år. Er veldig glad for at jeg kom på Aleris, de var utrolig profesjonelle og hyggelige der. Følte meg godt tatt vare på. Nå etterpå har de også vært veldig hjelpsomme når jeg har hatt spørsmål.

Endret av Lizzee
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for at dere deler erfaringer og meninger ;)

Ja, har også funnet ut at de MOT-argumentene mine er viktige, men at de ikke overveier FOR.. Det vil rett og slett gjøre livet mitt bedre på lengre sikt og også i hverdagen.. Merker jo hver dag at jeg gleder meg litt til å bli ferdig med operasjonen :)

Ser begge dere har blitt operert ved Aleris, omtrent hvor lang tid tok det før dere fikk beskjed om operasjonsdato?

Har ikke operert enda, men ringte Aleris for å høre når jeg kunne forvente operasjon. Hun sa jeg skulle få brev i posten sånn ca 1 mnd før! Men siden jeg først ringte fikk jeg datoen pr tlf, og skal opereres 15 mai =)Er kjempespent!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest

Hva slags type helseforsikring og hvilket selskap? Lurer på om dette er noe jeg har i min forsikring..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anonym

Jeg fikk beskjed om operasjonsdato tre uker etter konsultasjonen, fire uker før operasjonen.

I dag var jeg og skiftet teip! Det ser ut til å gro fint. Det så litt rart ut nå, men det blir helt sikkert bra! Det viser seg at jeg ikke tåler vanlig plasterteip og må bruke silketeip i steden..Håper jeg ikke reagerer på den også..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kan jeg vel forvente å få den omtrent fire uker før operasjon da. Greit å vite så jeg slipper å vente sånn på det... ;)

Så bra, anonym! Hvordan er det med den teipen egentlig? Er det mye styr og irriterende å ha på...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marielle

Æsj så dumt! Sa de noe om ny ventetid da? Det kan jo hende at du slipper å vente så lenge og da går det vel bra? Jeg krysser fingerne for deg!

Takk for det :o) Det var utrooolig frustrerende! Jeg hadde liten tro på at det evetuelt kunne gjøres i løpet av sommeren. Det passer utrolig dårlig i studiet som sykepleierstudent og ikke kunne være aktiv stort sett hele tiden :P Mye praksis!

Men har snakket med Riksen, og jeg har fått en ny midlertidig dato 6 juli, så får jeg krysse fingrene for at det blir da :o) Så rekker jeg forhåpentligvis at sårene gror til jeg reiser til Malawi i september..

Til dere som har gjennomgått operasjonen, hvor mange uker tok det før sårene var grodd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags type helseforsikring og hvilket selskap? Lurer på om dette er noe jeg har i min forsikring..

Vertikal Helseforsikring

Jeg fikk dekket alt rundt operasjonen så lenge det var medisinsk nødvendig og jeg hadde henvisning fra lege. jeg løftet ikke en finger for å ringe noe sted - min kontakt i Vertikal ordnet alt for meg, bestilte time til mammografi (som man må ha når man er over 40) og har ringt og fulgt opp alt. Jeg har også fått igjen for de utleggene jeg selv har hatt til såpen jeg skulle vaske meg med før operasjon, smertestillende, tape osv som jeg har kjøpt. Har heller ikke måttet betale noen egenandeler på Aleris (ellers er det jo egenandel både ved operasjonen og ved etterkontroller)

Endret av Lizzee
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk beskjed om operasjonsdato tre uker etter konsultasjonen, fire uker før operasjonen.

I dag var jeg og skiftet teip! Det ser ut til å gro fint. Det så litt rart ut nå, men det blir helt sikkert bra! Det viser seg at jeg ikke tåler vanlig plasterteip og må bruke silketeip i steden..Håper jeg ikke reagerer på den også..

Samme her. Jeg reagerte litt på vanlig papirtape og fikk på silketape når sykepleieren på Aleris skiftet. Hun sa at det var greit så lenge sårene var fine og man ikke blødde noe.

Etterpå har jeg brukt papirtape igjen. Rundt brystvortene klødde det veldig inntil for en uke siden (da var det gått 3 uker fra operasjon), men det har nok også sammenheng med at sårene gror. Jeg har klippet tapen på langs slik at den blir smalere og kun dekker selve sårkanten og da føles det bedre.

Nå, 4 uker etter operasjon, følers det helt fint. Klør ikke noe og kan bruk papirtape.

Hvordan er folden din under brystet? Min minskes sakte men sikkert. Men på den ene siden er det også veldig "skrukkete" (om du forstår) helt ytterst (inn mot armhulen). Det blir bedre og bedre det også. Men det ser jo rart ut...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det :o) Det var utrooolig frustrerende! Jeg hadde liten tro på at det evetuelt kunne gjøres i løpet av sommeren. Det passer utrolig dårlig i studiet som sykepleierstudent og ikke kunne være aktiv stort sett hele tiden :P Mye praksis!

Men har snakket med Riksen, og jeg har fått en ny midlertidig dato 6 juli, så får jeg krysse fingrene for at det blir da :o) Så rekker jeg forhåpentligvis at sårene gror til jeg reiser til Malawi i september..

Til dere som har gjennomgått operasjonen, hvor mange uker tok det før sårene var grodd?

Du kan jo høre med andre sykehus da - ettersom det er fritt sykehusvalg. Har du forsøkt Aleris?

Jeg ble operert første uken i april og har fått beskjed om at det ikke vil være noe problem for meg å reise til syden i juli.

Etter 4 uker er sårene rundt brystvorten grodd så og si helt (sårskorpen er borte men det er jo litt rødt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Marielle

Du kan jo høre med andre sykehus da - ettersom det er fritt sykehusvalg. Har du forsøkt Aleris?

Jeg ble operert første uken i april og har fått beskjed om at det ikke vil være noe problem for meg å reise til syden i juli.

Etter 4 uker er sårene rundt brystvorten grodd så og si helt (sårskorpen er borte men det er jo litt rødt).

Takk for raskt svar :o) Da må det jo gå greit for meg også :o)

Jeg har en blødersykdom som gjør at det er tryggest å gjøre det der hematologene er ;o) Ellers hadde jeg nok fått gjort dette for leeenge siden!! :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anonym

Så bra, anonym! Hvordan er det med den teipen egentlig? Er det mye styr og irriterende å ha på...?

Nei jeg syns egentlig ikke det. Nå har jo jeg bare byttet en gang, men man må bytte en gang i uka en god stund. Jeg husker ikke helt hvor lenge de anbefalte at man gjør det, men jeg tror det er sånn at jo lengre jo bedre. Jeg kjenner ikke at jeg har den på så det er helt greit.

Hvordan er folden din under brystet? Min minskes sakte men sikkert. Men på den ene siden er det også veldig "skrukkete" (om du forstår) helt ytterst (inn mot armhulen). Det blir bedre og bedre det også. Men det ser jo rart ut...

Jeg har ikke studert det så nøye, har bare så vidt sett det da jeg var hos sykepleier og byttet teip. Jeg skal ikke påstå at det var et vakkert syn (hehe) men det blir nok bra med tiden. Det var ganske skrukkete under begge bryst og litt sånn klumpete og rart. Jeg har fått et lite søkk inn, et hakk på en måte, i det ene brystet som heller ikke er spesiellt lekkert, men det blir vel borte det og.

Fikk du luft inni under brystet? Det har nemlig jeg fått! Når jeg stryker på det kommer det en skikkelig ekkel romle eller surkle lyd. Da sykepleieren oppdaget det sto vi og lo lenge begge to. Det er heldigvis ikke noe farlig, bare litt ekkelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke studert det så nøye, har bare så vidt sett det da jeg var hos sykepleier og byttet teip. Jeg skal ikke påstå at det var et vakkert syn (hehe) men det blir nok bra med tiden. Det var ganske skrukkete under begge bryst og litt sånn klumpete og rart. Jeg har fått et lite søkk inn, et hakk på en måte, i det ene brystet som heller ikke er spesiellt lekkert, men det blir vel borte det og.

Fikk du luft inni under brystet? Det har nemlig jeg fått! Når jeg stryker på det kommer det en skikkelig ekkel romle eller surkle lyd. Da sykepleieren oppdaget det sto vi og lo lenge begge to. Det er heldigvis ikke noe farlig, bare litt ekkelt.

Er klompete og rart under mine også. Men det blir bedre og bedre ettersom tiden går. Absolutt ikke vakkert. Da jeg skiftet tape første gang selv syntes jeg det så forferdelig ut. Hva har jeg gjort, tenkte jeg. Men så, når jeg skiftet tape en uke senere så jeg at det var stor forbedring. Så det er bare å være tålmodig.

Jeg dro til Aleris i forrige uke fordi jeg hadde litt smerter i det ene brystet (på siden inn mot armhulen), ble sjekket av avdelingssykepleier som beroliget meg med at det bare var det innvendige som var i ferd med å gro. Klompene (under og på siden) er etter fettsugingen, og det hjelper å massere når man står i varm dusj.

Jeg har hatt noe luft slik du beskriver. Men litt søkk ytterst på den ene brystet har jeg hatt. Men det har blitt mer og mer borte (jeg er jo et par uker lengre enn deg så jeg kan love deg at det blir finere og finere etterhvert!!!)

Godt å "snakke" med noen som har opplevd det samme synes jeg!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest anonym

Ja helt enig. Det blir nok fort litt mye puppesnakk for samboeren min stakkars, så det er godt å få det ut her og få litt mer respons.

Så bra at det blir bedre. Jeg var veldig forberedt på at dette kom til å se rart ut en god stund så ble verken sjokkert eller bekymret da jeg så brystene uten teip. Jeg syns at de har vært veldig flinke til å både informere og følge opp på Aleris.

Teiper du fortsatt ganske langt ned under brystet? Jeg kom til å tenke på at litt av tipen kommer til å stikke ut under bikinien til sommern. Ikke at det er så farlig, i værste fall får jeg ta på meg badedrakt i steden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Momo

Hei. Noen som har tatt operasjon før de fikk barn? Hvordan ser puppene dine ut nå?

Hvor lenge må man vente til man kan ha sex elller trene osv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anonym

Hei. Noen som har tatt operasjon før de fikk barn? Hvordan ser puppene dine ut nå?

Hvor lenge må man vente til man kan ha sex elller trene osv?

Jeg har ikke fått barn men ble operert for bare to uker siden. Akkurat nå ser brystene litt rare ut, men jeg regner med at de kommer til å bli normale med tiden. Ang trening fikk jeg beskjed om å vente et par måneder. Man skal også ungå å løfte tungt den første måneden. Sex kan du ha når du vil, der er det bare hvor vondt du eventuellt har som begrenser deg, men det er nok lurt å være litt forsiktig og ikke ta helt av (for å si det sånn) ettersom at man som sagt skal vente en god stund med å trene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå etter 1 mnd har jeg begynt å gå turer.

Trening som går på overkroppen er ikke smart ennå. Man kjenner veldig fort om man gjør noe som ikke er bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...