Gå til innhold

Du er behandlingsresistent!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fikk jeg høre av en psykologspesialist på DPS. 

Ble nedbrutt av å høre det. Har aldri tenkt at jeg var resistent, men at jeg i  likhet med andre er et kompleks tilfelle. 

Uansett hvordan man vrir og vender på det så føler jeg jo at han legger skylda på meg, for at jeg ikke har blitt frisk.  Jeg synes ikke akkurat at behandlingen i spesialisthelsetjenesten har klart å fange meg opp og jeg har heller aldri  fått et evalueringsskjema for å gi tilbakemelding på det jeg synes ikke har fungert. 

Hvordan ville dere følt dere hvis dere fikk høre at dere var resistente? Er det naturlig å bli såret og lei seg? 

 

Anonymkode: 154e7...5e6

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fikk jeg høre av en psykologspesialist på DPS. 

Ble nedbrutt av å høre det. Har aldri tenkt at jeg var resistent, men at jeg i  likhet med andre er et kompleks tilfelle. 

Uansett hvordan man vrir og vender på det så føler jeg jo at han legger skylda på meg, for at jeg ikke har blitt frisk.  Jeg synes ikke akkurat at behandlingen i spesialisthelsetjenesten har klart å fange meg opp og jeg har heller aldri  fått et evalueringsskjema for å gi tilbakemelding på det jeg synes ikke har fungert. 

Hvordan ville dere følt dere hvis dere fikk høre at dere var resistente? Er det naturlig å bli såret og lei seg? 

 

Anonymkode: 154e7...5e6

Har fått høre det noen ganger og ja det er helt naturlig å bli såret,men ikke la det få knekke deg.Brett opp ermene og vis vedkommende fingeren. Bytt behandler.Finn noen som har troa på deg.

Anonymkode: 6c95b...0da

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde tatt det med en klype salt. Er ikke overvettes imponert av helsevesenet generelt. 

Anonymkode: ef9db...221

  • Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde tatt det med en klype salt. Er ikke overvettes imponert av helsevesenet generelt. 

Anonymkode: ef9db...221

Takk det var fint sagt:) 

Anonymkode: 154e7...5e6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje psykologen er pasientresistent

Lurer litt på hva hensikten var med å si det. Hvor lenge har du gått der? Hadde han tenkt at du skulle begynne på medisin eller avslutte behandling siden han tok det opp?

Anonymkode: f78de...6e8

  • Liker 10
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje psykologen er pasientresistent

Lurer litt på hva hensikten var med å si det. Hvor lenge har du gått der? Hadde han tenkt at du skulle begynne på medisin eller avslutte behandling siden han tok det opp?

Anonymkode: f78de...6e8

Ja kanskje han var mest resistent? Han bedrev i hvertfall ikke med noe positiv psykologi. Arbeidslivet hadde ikke fungert for meg før, var det da noe poeng å prøve igjen? Han snakket om historikken min som talte sitt tydelige språk 

Jeg kom til dps fordi jeg ønsket gruppeterapi for å jobbe med mine relasjonelle problemet. Jeg skulle begynne i en privat gruppe, men siden noen kjente meg i gruppa så måtte jeg henvises videre.siden alle med avtale ikke hadde kapasitet så fikk jeg napp hos DPS

Jeg gikk der et halvt år i utredning i påvente av gruppeterapi. Han mente at jeg ikke passet inn i gruppeterapi og at jeg skulle ha individualterapi istedenfor. 

Så fikk jeg vite at min riktige diagnose var generalisert angstlidelse, men at nesten alt som kunne forsøkes var forsøkt. Det eneste som sto igjen var tilbud om innleggelse på Modum Bad i to måneder i Vikersund. Da jeg sa at ikke følte meg klar for det, så var jeg visst enda vanskeligere. 

Så kanskje han påpekte dette med resistens så jeg skulle dra til Modum Bad?

 

 

Anonymkode: 154e7...5e6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kanskje dere ikke er god match men at du behandlingsbar med Annen behandler/metode eller senere i livet. 

Anonymkode: 6a107...cdf

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja kanskje han var mest resistent? Han bedrev i hvertfall ikke med noe positiv psykologi. Arbeidslivet hadde ikke fungert for meg før, var det da noe poeng å prøve igjen? Han snakket om historikken min som talte sitt tydelige språk 

Jeg kom til dps fordi jeg ønsket gruppeterapi for å jobbe med mine relasjonelle problemet. Jeg skulle begynne i en privat gruppe, men siden noen kjente meg i gruppa så måtte jeg henvises videre.siden alle med avtale ikke hadde kapasitet så fikk jeg napp hos DPS

Jeg gikk der et halvt år i utredning i påvente av gruppeterapi. Han mente at jeg ikke passet inn i gruppeterapi og at jeg skulle ha individualterapi istedenfor. 

Så fikk jeg vite at min riktige diagnose var generalisert angstlidelse, men at nesten alt som kunne forsøkes var forsøkt. Det eneste som sto igjen var tilbud om innleggelse på Modum Bad i to måneder i Vikersund. Da jeg sa at ikke følte meg klar for det, så var jeg visst enda vanskeligere. 

Så kanskje han påpekte dette med resistens så jeg skulle dra til Modum Bad?

 

 

Anonymkode: 154e7...5e6

Jeg har hatt sterkt hemmende generell angst, nå har jeg ikke det. Det er håp.: ) 

Anonymkode: ef9db...221

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fikk jeg høre av en psykologspesialist på DPS. 

Ble nedbrutt av å høre det. Har aldri tenkt at jeg var resistent, men at jeg i  likhet med andre er et kompleks tilfelle. 

Uansett hvordan man vrir og vender på det så føler jeg jo at han legger skylda på meg, for at jeg ikke har blitt frisk.  Jeg synes ikke akkurat at behandlingen i spesialisthelsetjenesten har klart å fange meg opp og jeg har heller aldri  fått et evalueringsskjema for å gi tilbakemelding på det jeg synes ikke har fungert. 

Hvordan ville dere følt dere hvis dere fikk høre at dere var resistente? Er det naturlig å bli såret og lei seg? 

 

Anonymkode: 154e7...5e6

Orker ikke å lese svarene til de som eventuelt forsvarer DPS her, så jeg svarer uten å ha lest de øvrige postene.

Dette er en velkjent "lame excuse" fra DPS, for å a) slippe å ta ansvar, b) slippe å gjøre noe med seg selv c) få pasienter ut av systemet.

Ja, de legger skylda på deg, på pasientene, du er ikke alene. Skjønner godt at du er skuffet. Er mange som aldri har fått evalueringsskjema, eller fått ha et ord med i laget. Det er noe som heter brukermedvirkning, et ord de smykker seg med men ikke tar i bruk i praksis.

Norsk psykiatri er på det laveste nivå i verden, rett og slett på grunn av de ansatte. Det er menneskene i stillingene der som gjør tjenesten dårlig, selv om de klandrer alt annet. DPS er med på å senke nivået, helt klart.

Anonymkode: 2eb71...55d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

 

. Er mange som aldri har fått evalueringsskjema, eller fått ha et ord med i laget. Det er noe som heter brukermedvirkning, et ord de smykker seg med men ikke tar i bruk i praksis.

 

Jeg var på et 12 ukers mentaliseringskurs. Syntes det var veldig rotete og uorganisert. Hørte deltakere i pausen si at « dette forsto jeg ikke bæret av»  kursholder leste fra fagbok den første timen. 

min behandlingskontakt på DPS spurte om hva jeg syntes om kurset og jeg sa helt ærlig at jeg syntes det var uforståelig. Da ble det også brukt mot meg, at jeg slet med mentalisering. 

Siste kursdag var jeg forberedt på et evalueringsskjema men kursholderne spurte bare muntlig i plenum hva vi syntes om kurset. Det virket heller ikke som hun egentlig ønsket å høre tilbakemeldingene og tok ikke selvkritikk på de få tilbakemeldingene hun fikk.  Målgruppen var forøvrig folk med pf og sosial fobi, det er vel heller ikke å forvente at de tør å kritisere kurset foran alle andre?

Hadde dette vært et kurs i en annen regi hadde det vært rart å ikke skulle gi en anonym skriftlig tilbakemelding. 

Til sammenlikning var jeg på et strikkekurs via Norges Husflidlag. Der var det et omfattende evalueringsskjema som jeg brukte god tid til å sette meg inn i og krysse av. 

Anonymkode: 154e7...5e6

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså...ingen andre kan gjøre deg frisk. Den jobben må du selv ta. Helsevesenet er til for å veilede deg dit. Så om du motarbeider dem og ikke gjør din del av jobben, så er du jo resistent. 

Anonymkode: 9bf3c...e09

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også fått høre dette av en psykolog, vedkommende ga meg opp, og avsluttet behandlingen på dps på grunn av det. En stund etter dette møtte jeg en psykiater (utenfor dps) som hadde tro på meg. Jeg har ikke hatt denne psykiateren lenge, men hun hjalp meg til å få et nytt håp. Jeg er ikke frisk enda, men jeg har det litt bedre nå. Takket være denne psykiateren. Jeg har virkelig tro på at hun kan hjelpe meg. Så jeg ville byttet behandler hvis jeg var deg, gjerne til en utenfor dps. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Psykologen din prater tull. Det jeg ser utifra det lille du har skrevet er at behandlingen du har fått ikke har fungert og at du ikke er mottakelig/klar for behandling akkurat nå. Jeg har vært syk i mange år og først nå har jeg funnet noe som fungerer for meg. Du skal heller ikke bli frisk, for hva er egentlig det? Du skal lære deg å takle angsten og dempe den og få et bedre liv. 

Bytt behandler og ikke gi opp pga det her. 

Anonymkode: 3d658...496

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva mente behandleren? At du er psykopat siden psykopati ikke lar seg behandle? Dette ville jeg tatt opp og fått skriftlig. Det var et frekt utsagn.

Anonymkode: 80ac6...6fb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med fare for å være alt for direkte; hvorfor tror du han sa dette til deg hvis du er 100% ærlig med deg selv.
Kan det være du har en form for vegring for å ta ibruk de verktøy (om jeg kan kalle det for det) som du blir presentert med fordi det er skummelt at ting endrer seg i fht at det slik du har det nå tross alt er kjent selv om du vil ha hjelp vil du kanskje ikke ha hjelp om du skjønner?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jegskulleønskeat

Det synes jeg var slemt sagt... Tror jeg hadde falt sammen om de hintet til at det ikke var noe å gjøre med meg. "Jeg kan jo ikke ha det sånn", tenker sikkert du også. Jeg forstår deg. Synes ikke behandlere burde si noe sånt, la pasientene miste håpet på en slik måte. Det er som å si til en 20-åring: "Du har en kraftig depresjon, og det kan være du alltid vil forbli deprimert". Jeg kjenner ei jente som fikk høre det av legen sin og jeg synes det et en hinsides ting å si...

Aldri tenk at det du gjør når er din siste sjanse til å få det bedre. Det finnes alltid håp❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja kanskje han var mest resistent? Han bedrev i hvertfall ikke med noe positiv psykologi. Arbeidslivet hadde ikke fungert for meg før, var det da noe poeng å prøve igjen? Han snakket om historikken min som talte sitt tydelige språk 

Jeg kom til dps fordi jeg ønsket gruppeterapi for å jobbe med mine relasjonelle problemet. Jeg skulle begynne i en privat gruppe, men siden noen kjente meg i gruppa så måtte jeg henvises videre.siden alle med avtale ikke hadde kapasitet så fikk jeg napp hos DPS

Jeg gikk der et halvt år i utredning i påvente av gruppeterapi. Han mente at jeg ikke passet inn i gruppeterapi og at jeg skulle ha individualterapi istedenfor. 

Så fikk jeg vite at min riktige diagnose var generalisert angstlidelse, men at nesten alt som kunne forsøkes var forsøkt. Det eneste som sto igjen var tilbud om innleggelse på Modum Bad i to måneder i Vikersund. Da jeg sa at ikke følte meg klar for det, så var jeg visst enda vanskeligere. 

Så kanskje han påpekte dette med resistens så jeg skulle dra til Modum Bad?

 

 

Anonymkode: 154e7...5e6

Vittig for jeg var på dps men nektet gruppeterapi hvilket min fastlege var helt enig i at ikke var noe for meg. Men å gi meg individuell terapi var ikke aktuelt for dps......     så da ble det ingen behandling...  (og jeg trenger virkelig behandling, det er d ingen tvil om.)

Anonymkode: 69608...fd1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Carrot skrev:

Med fare for å være alt for direkte; hvorfor tror du han sa dette til deg hvis du er 100% ærlig med deg selv.
Kan det være du har en form for vegring for å ta ibruk de verktøy (om jeg kan kalle det for det) som du blir presentert med fordi det er skummelt at ting endrer seg i fht at det slik du har det nå tross alt er kjent selv om du vil ha hjelp vil du kanskje ikke ha hjelp om du skjønner?

enig i den. Var også slik, tok litt tid før jeg innså det. Jeg var problemet, ikke psykologene (fikk høre det av 2). Nå har jeg kommet langt, fordi jeg endelig tørr og bli frisk. 

Anonymkode: 4264f...745

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også fått beskjed om det. For rundt ett år siden. Det meste var prøvd, men med dårlig effekt. Ble dog ikke såret av det..Hadde et kjempegodt forhold til behandleren min og han gjorde alt han kunne for å hjelpe meg. 

Dessverre var jeg fortsatt så akutt syk at jeg klarte ikke å ta i bruk den hjelpen og støtten jeg fikk på en god nok måte. Det klarer jeg i større grad nå og har hatt en del framskritt etter at jeg klarte å virkelig begynne å jobbe med tankene jeg har og hvordan jeg håndterer dem. 

Ofte er det slik at man rett og slett ikke er klar til å ta i mot hjelp. Jeg ville jo ha hjelp, var jo innlagt i et halvt år, men det var noe i meg som gjorde at jeg ikke var klar til å ta grep. For selv om jeg prøvde ut flere medisiner, elektrosjokkterapi og masse masse samtaler osv. Så var jeg ikke i rett modus til å klare å ta min del av ansvaret i egen tilfriskning. 

Er fortsatt langt fra frisk, men en anelse bedre går det i det minste.. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Carrot said:

Med fare for å være alt for direkte; hvorfor tror du han sa dette til deg hvis du er 100% ærlig med deg selv.
Kan det være du har en form for vegring for å ta ibruk de verktøy (om jeg kan kalle det for det) som du blir presentert med fordi det er skummelt at ting endrer seg i fht at det slik du har det nå tross alt er kjent selv om du vil ha hjelp vil du kanskje ikke ha hjelp om du skjønner?

1. Noen mennesker er så syke at det er vanskelig for dem å gå mot å bli frisk. For mennesker som har det verst, så kan det ofte være tilfelle, og det er da en del av jobben til psykologen å finne ut hvordan hjelpe pasienten komme til et punkt der den klarer å være mer aktiv selv. Hva er vitsen med psykiatri og psykologer dersom de bare kan hjelpe frustrerte husmødre som sliter litt med mangel på sex i forholdet eller som stresser litt ekstra på jobb? 

2. Ser det ut som TS er i ferd med å bli friskere eller har blitt hjulpet av den kommentaren, om den skulle være sann eller usann? Selv om noe er sant, så betyr ikke det at det hjelper pasienten å si det. Man kan for eks tenke at pasienten har lav selvinnsikt, men om man sier det til en suicidal person som har veldig lavt selvbilde og hater seg selv, så er ikke det god terapi

Dette virker mer for meg som en psykolog som er irritert på TS og sier dette i frustrasjon. Han sier det ikke for å hjelpe pasienten. 

Anonymkode: f78de...6e8

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...