Gå til innhold

Slutt med lekser, nå!


AnonymBruker

?  

82 stemmer

  1. 1. ?

    • Ja
      37
    • Nei
      45


Anbefalte innlegg

1 time siden, Peaches skrev:

Du sammenligner fysisk vold med lekser?

Sammenligner argumentene "det var greit før". Jeg bruker vold for å sette det litt på spissen så du skjønner at det ikke er et gyldig argument.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, GiftMann38 skrev:

Man skulle nesten tro at du finner på dine egne fakta. Ser du på lenkene postet tidligere i tråden så vil du se at lekser faktisk har en positiv effekt på resultatene til elevene.

i tillegg har både jeg og min kone fullført to veldig krevende studier, så vi vet hva som kreves på toppnivå. Gode arbeidsvaner er ekstremt viktige og da holder det ikke om barna er vant til at arbeidsdagen er over klokken 15:00.

Nei, lekser har ikke positivt effekt. Tvert imot, man får bedre resultater uten lekser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, jabx skrev:

Sammenligner argumentene "det var greit før". Jeg bruker vold for å sette det litt på spissen så du skjønner at det ikke er et gyldig argument.

Noen liker lekser, andre ikke. Lekser har eksistert i mange mange tiår, hvorfor har det plutselig blitt et problem de siste årene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til dere som mener at lekser bør avskaffes: 

hvordan vil dere da få oversikt over hva barna holder på med på skolen, og om de holder tritt faglig?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GiftMann38
2 hours ago, jabx said:

Nei, lekser har ikke positivt effekt. Tvert imot, man får bedre resultater uten lekser.

Tøv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, ewzp0xo3hlgove skrev:

Poenget er at foreldre med høyere utdanning vil gi bedre hjelp til barna sine, og dermed vil klasseforskjellene øke.

Det er alltid en ulempe at noen har flinkere eller mer engasjerende og motiverende foreldre enn andre.  Kanskje noen barn har mange søsken og ikke får så mye tid til leksehjelp som andre. 

Nå er det såpass mange frivillige aktører som bedriver leksehjelp for barn at foreldrenes utdanningsnivå ikke burde være så viktig.  Har selv jobbet frivillig med dette, og det var et tilbud som både sterke og svake elever benyttet seg flittig av. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg syns at hvis man skal gi lekser, så kan man sette av en time til lekser på skolen, f.ex. første time, så kan man få hjelp fra en lærer om man står fast. Undervisningsopplegget er skolens, foreldre har ikke vært med på å bestemme det, så hvorfor skal de belastes ekstra med det når de allerede har nok å gjøre som foreldre?

Anonymkode: e8e1b...ff0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg syns at hvis man skal gi lekser, så kan man sette av en time til lekser på skolen, f.ex. første time, så kan man få hjelp fra en lærer om man står fast. Undervisningsopplegget er skolens, foreldre har ikke vært med på å bestemme det, så hvorfor skal de belastes ekstra med det når de allerede har nok å gjøre som foreldre?

Anonymkode: e8e1b...ff0

Da må vi ha større lærertetthet isåfall. En lærer på 30 elever kommer ikke til å kunne hjelpe alle sammen i løp av en enslig time. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ewzp0xo3hlgove
1 time siden, Pipaluk skrev:

Det er alltid en ulempe at noen har flinkere eller mer engasjerende og motiverende foreldre enn andre.  Kanskje noen barn har mange søsken og ikke får så mye tid til leksehjelp som andre. 

Nå er det såpass mange frivillige aktører som bedriver leksehjelp for barn at foreldrenes utdanningsnivå ikke burde være så viktig.  Har selv jobbet frivillig med dette, og det var et tilbud som både sterke og svake elever benyttet seg flittig av. 

 

 Det eneste jeg sier er at lekser øker klasseforskjellen, ikke at dette betyr at lekser burde fjernes. Helt enig i at noen vil ha fordeler uansett, spørsmålet er hva vi gjør med dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel mer spørsmål om hvordan leksene bør være enn om det bør være lekser. 

Hvis man fjerner lekser helt, vil de ressurs sterke gi barna sine "lekser" selv. At det å jobbe med et fag er den beste måten å bli bedre i det på. Men det noen måter som er bedre og gir mer læring. Det utfordrende er at det som fungerer for en ikke nødvendigvis fungerer for alle. 

Der kan man jo prøve å finne andre måter å jobbe faglig på. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...