Gå til innhold

Student, må betale husleie til han med fast jobb


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja folkens, nå må dere lese! De deler alle utgifter likt, i tillegg vil han ha 3000 i leie. Dette taper TS på. Jeg har selv bodd på studenthybel med eget bad, og jeg betalte rundt 3000 i mnd. Dette inkluderte strøm og intenett, og sikkert noe innboforsikring i tillegg. Jeg synes ikke samboeren skal gå i pluss i forhold til hvis ikke TS bodde der. Det er jo mye billigere for samboeren at TS bor der, da de fleste utgifter langt fra dobler seg når man er to. Kommunale avgifter og eventuelle fellesutgifter til sameiet vil ikke stige av at de er to. De bruker heller ikke så mye mer strøm av å være to, og mye av strømregningen er uansett strømleie. Internett og TV er også samme prisen uansett. Samboerens utgifter vil derfor stige minimalt, men summen han må ut med er bare halvparten av det den var før. Han sparer mye utenom denne husleien. 

Anonymkode: 92006...eb6

Nettopp, hadde ikke hun bodd der så måtte han betalt alle andre utgifter alene. Han tjener på at hun bor der uansett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror at hvis dere hadde leid en plass sammen så ville det vært naturlig å dele 50/50, men med tanke på å han eier og velger å eie så skal du ikke bli sett på som en leieboer. Du skal dele 50/50 på det du bruker. Halvparten av strøm, TV, Internett, vann, mat. Men det er det. Du skal ikke måtte betale halvparten av det og så 3k i tillegg. Håper dere får orden på dette.

Noe noen andre har gjort er å dele likt på % slik at dere begge får litt sparepenger i slutten av måneden.

Anonymkode: 37168...b84

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Tutte skrev:

Nettopp, hadde ikke hun bodd der så måtte han betalt alle andre utgifter alene. Han tjener på at hun bor der uansett.

Ja. Men skal man betale husleie av kjæresten? 

Anonymkode: 37168...b84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om TS nå ikke betalte husleie, og de to gjorde det slutt etter en tid, så ville samboeren sitte igjen og vite at han effektivt hadde sponset TS gjennom studietiden. Når TS betaler for seg så utnytter hun ham i hvert fall ikke, og forholdet blir mer likeverdig. Så blir spørsmålet også hvordan TS selv disponerer resterende sum. Går hun for de mest økonomiske alternativene i matveien, for eksempel? Den parten som bevisst velger å kjøpe det dyreste bør selvfølgelig betale slikt selv.

Anonymkode: cb301...85f

Det er jeg ikke helt enig i. Ts og samboeren deler på øvrige utgifter, og ts betaler selv sine personlige utgifter (hadde hun sluppet å betale de 3000 i husleie hadde hun hatt mer penger igjen til mat også). Så han taper ingenting på å la henne bo "gratis". Han har tvert i mot en samboer som bidrar til å dele på utgiftene.

Hadde han forsørget henne, betalt all maten og alle hennes personlige utgifter så hun skulle slippe studielån, hadde det vært noe annet. Da hadde jeg skjønt at det hadde vært bittert om hun gjorde det slutt når hun var ferdig med studiene ...

42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror ikke hun ville hatt stort mer å rutte med. De fleste studenthybler koster mer enn 3000 og det er langt fra sikkert hun ivlle fått studenthybel, dem er det kamp om. Private hybler koster vanligvis mye mer.

Anonymkode: 2b15e...c0b

Hun hadde nok ikke hatt stort mer å rutte med selv om hun fikk studenthybel. Kanskje omtrent det samme. Men han hadde fått mindre, siden han ikke hadde noen å dele utgiftene med. Og det må være bedre å bo alene og ha dårlig råd enn å bo sammen med en med god råd og selv ha dårlig råd. Å dele bord og seng, mens den ene parten ikke har råd til mat og den andre ikke vil dele sin ...

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det koster å bo, enten man er singel eller samboer. Om TS ikke betaler husleie, så er det jo i praksis samboeren som dekker husleieposten hennes. Jeg synes helt ærlig talt at en hver bør tilstrebe å dekke egen husleie, uavhengig av inntekt.

Anonymkode: cb301...85f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja. Men skal man betale husleie av kjæresten? 

Anonymkode: 37168...b84

Nei, det synes jeg absolutt ikke når hun betaler halvparten av alt annet med den lille inntekten hun har. Høres ut som en skikkelig gnier denne mannen. Og i tillegg er huset hans. Avdrag han betaler som går rett i hans lomme og fortjeneste. Hadde de enda leid eller eid et sted sammen, hadde det vært litt annerledes.

Endret av Tutte
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo verdens latteligste problemstilling. Har dere et normalt oppegående forhold så snakket dere om dette før dere ble samboere, og snaket om hvilke forventninger dere hadde.

Hadde jeg vært deg, hadde jeg sagt "da kan vi heller betale hver vår mat, for ellers har jeg ikke råd til å bo sammn med deg"

Eller: " Kanskje jeg skal få meg hybel, så kan jeg bruke pengene mine på det jeg vil, og kanskje klare å spare litt. "

Anonymkode: 1dacf...e75

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bodd sammen med typen i 3,5 år og aldri betalt husleie:fnise: skal heldigvis kjøpe meg inn i boligen om ikke så lenge.

Likevel betalte han alt av strøm, internett og fellesutgifter. Tilbudte meg å bidra mer, men han mente at det ville jevne seg ut etterhvert når jeg var ferdig og fikk jobb. Overførte alltid noen tusen her og der hvis jeg fikk ekstra stipend eller sommerjobb, og vi delte ganske greit på mat og andre forbruksvarer. 

Tror det er rimelig varierende på hva folk mener funker for dem. 

Anonymkode: ea7e6...7af

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter min mening blir det unaturlig å skulle betale husleie til en samboer. Selvsagt skal de dele på utgiftene, og om de synes det er mest praktisk at den ene parten betaler den andre en fast månedlig sum, så får det være opp til dem. Jeg synes det er mest naturlig å dele på de faktiske utgiftene på en slik måte at begge parter tjener/sparer på det. At partene bidrar etter evne dersom det er stor forskjell på inntektsnivået. Jeg skjønner at de fleste ikke ønsker å forsørge en samboer/ektefelle. Men den som ikke er villig til å betale mesteparten av utgiftene bør faktisk ikke bli sammen med, og ihvertfall ikke flytte sammen med en som tjener mye mindre enn seg selv. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Så er det klart at om den ene parten ønsker felles økonomi (alt mitt er ditt, delt konto osv.) mens den andre ønsker å holde dette separat, så må man kanskje ta en prat om forventninger.

Anonymkode: cb301...85f

Å dele de faktiske utgiftene etter inntektsnivå er etter min mening naturlig i et samboerforhold. Men å ha felles konto er vel å dra det litt langt ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skriver flere at hun ville ha måtte betalt uansett hvor hun bodde? Det er jo kjæresten og hans egoisme jeg reagerer på. Kan han virkelig ikke la kjæresten bo der uten å betale "husleie"? Fyfader,ddt er så dårlig med tanke på at hun faktisk deler utgifter og mat ellers. Ikke sånn at hun vil unndra seg sånt,og hva er i underkant av 8000 mot 30000? Og det er hans hus. Nei,syns det er egoistisk av ham! 

Profitt i kjæresten liksom....nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns i utgangspunktet at man skal betale noe for å bo - selv om det er hos kjæresten. Men jeg syns også at diverse fellesutgifter og husholdningsting og mat skal deles etter inntekt, ikke 50/50. Hadde de skjevdelt disse utgiftene ville det også vært mer naturlig med en symbolsk sum i husleie. 

Ellers hører samboeren svært gnien ut - hvem nekter å kjøpe mat til kjæresten sin? Av prinsipp? HVis man velger å bo sammen, så velger man også å dele livet. Man må ikke dele alle pengene sine - men man ønsker vel kjæresten sin alt vel? 

Må ærlig innrømme at jeg ikke skjønner hvorfor man skal være samboer og kjærester når det viktigste er meg-meg-meg og " jeg skal iallfall ikke gi noe som kanskje kommer kjæresten til gode". Når det viktigste blir å passe på som en smed at man ikke gir for mye, at alt skal deles nøyaktig på midten (som i praksis ikke er rettferdig heller) så bør man like godt bo alene. Da trenger man bare å ta hensyn til seg selv. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutes ago, Thyra said:

Å dele de faktiske utgiftene etter inntektsnivå er etter min mening naturlig i et samboerforhold. Men å ha felles konto er vel å dra det litt langt ...

Jeg er enig, jeg påpekte bare at noen foretrekker å disponere en felles konto med transparente transaksjoner. Om en part vil ha én økonomi i husstanden og den andre vil holde alt separat, så oppstår gjerne lignende problemstillinger.

Anonymkode: cb301...85f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ja, som overskriften sier: Jeg er fulltidsstudent med 7900 kr i mnd, han har fast jobb med en lønn på ca. 30.000 i mnd. 

Vi bor sammen i hans hus.
Deler alt av faste utgifter i to, samt mat. 

Likevel mener han at jeg må betale 3000 kr til han i husleie kun for å ha tak over hodet.
Jeg mener det er urimelig når jeg har så lite penger i måneden og spesielt når han tjener så godt at de 3000 går rett inn på hans sparekonto og jeg må snu på hver krone resten av mnd..

Har jeg ikke råd til å kjøpe inn mat en dag, nekter han å kjøpe inn noe også for at det skal være likt. 

Er det normalt å ha det sånn i et samboerskap?? Jeg trodde man skulle være et team da. 

Anonymkode: 98d4a...db9

Du er mindreverdig i forholdet. 

Hvor er fellesskapet og kjærligheten - det eneste jeg leser er ensomhet.

Jeg foreslår dere betaler PROSENTVIS det samme av det dere begge har inn hver måned - om det skulle være noen fornuftige og følelsemessige grunner til at dere er sammen. Han er rett og slett slem med deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes det er sjokkerende at du i det hele tatt nøler. Om du ikke vil betale for tak over hodet får du flytte hjem til foreldra dine! 
En student hybel er dyrere enn det der, og han tilbyr deg å bo i et HUS til 3000 kr i mnd - du skulle betalt og priset deg lykkelig! Ikke noe å nøle eller krangle på ! 

Anonymkode: fa79c...c52

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest 007_008_007
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ja, som overskriften sier: Jeg er fulltidsstudent med 7900 kr i mnd, han har fast jobb med en lønn på ca. 30.000 i mnd. 

Vi bor sammen i hans hus.
Deler alt av faste utgifter i to, samt mat. 

Likevel mener han at jeg må betale 3000 kr til han i husleie kun for å ha tak over hodet.
Jeg mener det er urimelig når jeg har så lite penger i måneden og spesielt når han tjener så godt at de 3000 går rett inn på hans sparekonto og jeg må snu på hver krone resten av mnd..

Har jeg ikke råd til å kjøpe inn mat en dag, nekter han å kjøpe inn noe også for at det skal være likt. 

Er det normalt å ha det sånn i et samboerskap?? Jeg trodde man skulle være et team da. 

Anonymkode: 98d4a...db9

Hvorfor skal du bo gratis? Og hva er argumentet om at han ikke trenger din del av potten fordi han tjener mer? Har du tenkt å leve gratis? Nei, han gjør helt rett i å kreve at du også bidrar. Man må dra lasset sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, Tutte skrev:

Har du lest hva TS har skrevet? De deler på alt av faste utgifter og nå forlanger han at hun skal betale 3000 i husleie i tillegg. Og at du jobber 100% ved siden av det å være student, høres jo veldig imponerende ut.

Gnien type ja, rimelig usexy. Men samtidig koster det å bo. Hun måtte ha betalt husleie uansett i tillegg til "vanlige utgifter" strøm, mat, tv++. Alternativet er vel kanskje et bøttekott på 10 kvm til 3000 i mnd? I min by er det hvertfall dyrt å bo.

Som voksen er det helt horribelt å tro man alene overlever på under 8000 i mnd. Alle jeg kjenner greier minimum en helgestilling på annenhver helg; BAM så har de 4000 mer i mnd å rutte med. Aftenvakter lar seg ofte kombinere med studier. Enda mer penger i potten. Mange har jo ikke forelesninger hver dag heller...

Ja, jeg jobber 100 og studerer 75% på 2 året. I tillegg er jeg alene med barna. Absolutt alt går om man vil. 

Er dette et problem for henne ville jeg flyttet ut. I et forhold synes jeg man skal bidra omtrent likt økonomisk. Sykdom eller lignende som gjør at en ikke kan jobbe og bidra til felleskassa er en ting, men studier er helt frivillig. 

Anonymkode: 407ac...833

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Gnien type ja, rimelig usexy. Men samtidig koster det å bo. Hun måtte ha betalt husleie uansett i tillegg til "vanlige utgifter" strøm, mat, tv++. Alternativet er vel kanskje et bøttekott på 10 kvm til 3000 i mnd? I min by er det hvertfall dyrt å bo.

Som voksen er det helt horribelt å tro man alene overlever på under 8000 i mnd. Alle jeg kjenner greier minimum en helgestilling på annenhver helg; BAM så har de 4000 mer i mnd å rutte med. Aftenvakter lar seg ofte kombinere med studier. Enda mer penger i potten. Mange har jo ikke forelesninger hver dag heller...

Ja, jeg jobber 100 og studerer 75% på 2 året. I tillegg er jeg alene med barna. Absolutt alt går om man vil. 

Er dette et problem for henne ville jeg flyttet ut. I et forhold synes jeg man skal bidra omtrent likt økonomisk. Sykdom eller lignende som gjør at en ikke kan jobbe og bidra til felleskassa er en ting, men studier er helt frivillig. 

Anonymkode: 407ac...833

Men at han nekter kjøpe inn mat er jo rimelig horribelt da, sier meg faktisk enig der. Skaff deg jobb, forsørg deg selv og flytt ut.

Anonymkode: 407ac...833

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg syntes det er sjokkerende at du i det hele tatt nøler. Om du ikke vil betale for tak over hodet får du flytte hjem til foreldra dine! 
En student hybel er dyrere enn det der, og han tilbyr deg å bo i et HUS til 3000 kr i mnd - du skulle betalt og priset deg lykkelig! Ikke noe å nøle eller krangle på ! 

Anonymkode: fa79c...c52

3000 kr mnd + halvparten av alle felleskostnader.

Dette kan fort beløpe seg på mer enn 2/3 av TS månedlige utbetalinger, og så kommer maten i tillegg.
Da kunne hun bodd langt billigere enten gjennom studentsamskipnaden, eller i kollektiv. (Og da måtte han stå for alle utgifter alene)

Jeg vil også legge til at da mannen min (samboer på det tidspunktet) ble arbeidsledig uten dagpengerettigheter betalte jeg alt for oss begge med mitt studielån, og da jeg noen år etterpå ble syk uten sykepengerettigheter var han den som dro lasset.

Når man lever i et romantisk fellesskap mener jeg det er viktig at begge parter bidrar etter evne.
Her har vi det fremdeles slik, etter 25 års ekteskap, at vi begge har en sum til "lommepenger", og resterende går i den store potten.
Slik har vi hatt det fra vi etablerte oss som samboere sammen.
Det passer ikke for alle, andre må finne ut hvordan de ønsker å ha det, men det er ikke riktig at den ene skal leve på luft og kjærlighet, mens den andre lever på champagne og kaviar.

Anonymkode: 2324b...ec6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...