Gå til innhold

Kollega sa at jeg stinker


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Synes også du burde gå til leder ang dette. Synes det er en ufin måte å si noe betent på. Og hun kunne i det minste sagt hva det er som lukter istedet for å snakke om ei eim.

Hvis du holder til i min by så kan jeg gladelig prøve å finne ut av mysteriet.

Jeg har en enorm luktesans og har også hatt nødt til å informere et par forskjellige i løpet av årene, men da på en skånsom og effektiv måte.

Nedpsyking er det hun der kollegaen dun driver med. 

  • Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 minutter siden, Silje Lien skrev:

Spiser du noe sterk mat? Har du husdyr? Helt ærlig hadde jeg aldri klart å ta opp en sånn ting med noen. Det er drøyt, spør du meg. Folk må få lukte som de vil.

Nå lukter folk sjelden vondt av egen vilje da. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei! 

Okei, kanskje dramatisk tittel men vet da søren hva jeg skal gjøre. 

Jeg er en ung kvinne, begynte nytt arbeidssted for halvannet år siden. Både kvinner og menn der. Kontorlandskap og en del fellesmøter, og "vandring" forbi hverandres arbeidssted og samarbeid så vi omgås hverandre relativt "nært". 

For litt siden tok en kollega "en prat" med meg. Hun holdt meg igjen etter et gruppemøte, lukket døren bak oss og ba meg sette meg ned. Grunnen til at jeg beskriver dette er for at dere skal se det for dere. Hun la virkelig opp til at nå skulle noe fortrolig skje. Jeg ble redd for at det var noe alvorlig med et familiemedlem eller ja, ble bekymret. Og så sier hun nesten ganske nøyaktig dette "Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal si dette,  men det er noe som har plaget meg og flere andre en stund nå. Det er ingen fin måte å si det, men vi kan ikke ha det sånn her. Vet ikke om du sliter psykisk eller kanskje du ikke kjenner det selv men altså ja, jeg føler meg ekkel som sier det men noen måtte ta ansvar. Du stinker. Ja, altså jeg skulle sikkert sagt det finere, men du virkelig stinker og lukter skikkelig ille og det sjenerer skikkelig på kontoret. Vet ikke om du er klar over det ..." og fortsatte litt med hvorfor hun sa det og at hun ikke syns jeg skulle bli lei meg at det hadde sikkert en forklaring og hun foreslo at jeg kunne prøve en annen deodprant og whatnot, jeg sona etter hvert litt ut. Jeg så sikkert ut som en gullfisk på land. På spørsmål om det var noe de alle hadde snakket om sa hun at de absolutt ikke hadde baksnakke meg med at det hadde vært flere som utrykte seg. Jeg gikk hjem for dagen og tok en lang dusj og bare gråt. Jeg har følt meg så jævlig ekkel de siste dagene.  Synes det er ekkelt å gå på jobb. 

Men jeg har tenkt mye på dette. Og greia er at jeg vet faktisk ikke om jeg stinker likevel. Jeg vet at noen "ser seg blind" på sin egen lukt, men jeg dusjer stort sett hver dag, spiser sunt og trener, bruker ingen medisiner og vasker klærne mine det jeg vil si er regelmessig. Jeg merker jo av og til at jeg lukter svette, eller at "nå må denne på vask", men jeg har alltid tenkt at jeg har god hygiene og lukter ... godt? Om det går an å si det om seg selv. Og at jeg har god luktesans. 

Det jeg spør om er vel både er det mulig at jeg faktisk ikke lukter at jeg stinker? Hvordan finne det ut? (Jeg har tenkt på å spørre noen andre men jeg har ingen som er så nære at jeg et komfortabel med å spørre og trygg på å få et ærlig svar, besøker mine foreldre i november, men jeg kan ikke ha det sånn som dette så lenge.) 

Og så lurer jeg på hva jeg skal gjøre i forhold til jobb? Jeg får ikke sove om kvelden, gruer meg til å gå på jobb, og føler at jeg nærmest er blitt litt paranoid. Jeg trodde jeg var generelt godt likt. Men nå vet jeg ikke. Og så er det en frykt i meg for ... hva om hun har funnet på dette? 

Jeg vet ikke jeg, men jeg føler at jeg ikke blir ren. Og at jeg er ekkel. Er skikkelig redd for at alle bare tenker "å, der er hun som stinker". 

Anonymkode: 10506...b52

Tørker du klærne inne uten avfukting/god lufting?  Jeg kjente ei engangs om stinket fordi klærne hennes var sure, da jeg var oppi leiligheten hennes skjønte jeg hvorfor, hele leiligheten luktet surt pga av fuktigheten fra klesvasken.  

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei! 

Okei, kanskje dramatisk tittel men vet da søren hva jeg skal gjøre. 

Jeg er en ung kvinne, begynte nytt arbeidssted for halvannet år siden. Både kvinner og menn der. Kontorlandskap og en del fellesmøter, og "vandring" forbi hverandres arbeidssted og samarbeid så vi omgås hverandre relativt "nært". 

For litt siden tok en kollega "en prat" med meg. Hun holdt meg igjen etter et gruppemøte, lukket døren bak oss og ba meg sette meg ned. Grunnen til at jeg beskriver dette er for at dere skal se det for dere. Hun la virkelig opp til at nå skulle noe fortrolig skje. Jeg ble redd for at det var noe alvorlig med et familiemedlem eller ja, ble bekymret. Og så sier hun nesten ganske nøyaktig dette "Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal si dette,  men det er noe som har plaget meg og flere andre en stund nå. Det er ingen fin måte å si det, men vi kan ikke ha det sånn her. Vet ikke om du sliter psykisk eller kanskje du ikke kjenner det selv men altså ja, jeg føler meg ekkel som sier det men noen måtte ta ansvar. Du stinker. Ja, altså jeg skulle sikkert sagt det finere, men du virkelig stinker og lukter skikkelig ille og det sjenerer skikkelig på kontoret. Vet ikke om du er klar over det ..." og fortsatte litt med hvorfor hun sa det og at hun ikke syns jeg skulle bli lei meg at det hadde sikkert en forklaring og hun foreslo at jeg kunne prøve en annen deodprant og whatnot, jeg sona etter hvert litt ut. Jeg så sikkert ut som en gullfisk på land. På spørsmål om det var noe de alle hadde snakket om sa hun at de absolutt ikke hadde baksnakke meg med at det hadde vært flere som utrykte seg. Jeg gikk hjem for dagen og tok en lang dusj og bare gråt. Jeg har følt meg så jævlig ekkel de siste dagene.  Synes det er ekkelt å gå på jobb. 

Men jeg har tenkt mye på dette. Og greia er at jeg vet faktisk ikke om jeg stinker likevel. Jeg vet at noen "ser seg blind" på sin egen lukt, men jeg dusjer stort sett hver dag, spiser sunt og trener, bruker ingen medisiner og vasker klærne mine det jeg vil si er regelmessig. Jeg merker jo av og til at jeg lukter svette, eller at "nå må denne på vask", men jeg har alltid tenkt at jeg har god hygiene og lukter ... godt? Om det går an å si det om seg selv. Og at jeg har god luktesans. 

Det jeg spør om er vel både er det mulig at jeg faktisk ikke lukter at jeg stinker? Hvordan finne det ut? (Jeg har tenkt på å spørre noen andre men jeg har ingen som er så nære at jeg et komfortabel med å spørre og trygg på å få et ærlig svar, besøker mine foreldre i november, men jeg kan ikke ha det sånn som dette så lenge.) 

Og så lurer jeg på hva jeg skal gjøre i forhold til jobb? Jeg får ikke sove om kvelden, gruer meg til å gå på jobb, og føler at jeg nærmest er blitt litt paranoid. Jeg trodde jeg var generelt godt likt. Men nå vet jeg ikke. Og så er det en frykt i meg for ... hva om hun har funnet på dette? 

Jeg vet ikke jeg, men jeg føler at jeg ikke blir ren. Og at jeg er ekkel. Er skikkelig redd for at alle bare tenker "å, der er hun som stinker". 

Anonymkode: 10506...b52

Jeg vil tro at du er godt likt som person, og synes det var bra av kollegaen din å ta det opp med deg hvis det oppleves som et problem. 

Det er fullt mulig å være immun mot egen lukt. Men så må du jo finne forklaringen... sa de noe om hva du luktet?

Tar du noen rare kosttilskudd? Er du i ketose (det kan virkelig stinke)? Lar du klærne ligge lenge i maskinen før de henges opp?

Anonymkode: 075ae...f86

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tøymykner og skyllemiddel er faktisk fyfy, det kapsler på en måte lukt inne i plagget til plagget blir varmt opp av kroppen for så da å frigi lukt.

 

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutes ago, AnonymBruker said:

Huff, kjip situasjon.

Jeg kom til å tenke på noe, men bet ikke om det kan være noe som gjelder i ditt tilfelle. Jeg har en kollega på jobb som iblant lukter litt surt på en måte. Det er imidlertid ikke hun som lukter, men klærne hennes. Er ganske sikker på at årsaken er at ren klesvask er blitt liggende alt for lenge i vaskemaskinen før det er blitt hengt opp/tromlet. Jeg bruker alltid å ta klesvasken innen en halvtime etter den er ferdig for å unngå dette.

Anonymkode: 4fafc...01f

Kan det være at TS bor i et gammelt hus eller har klærne på soverommet? Kan det ha noe å si?

Selv leier jeg et eldre hus, hender at jeg synes et plagg lukter "gammelt hus". Men er ikke så mye som kan gjøres med det

Anonymkode: 2341f...81d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Problemet her synes ikke jeg er at det ble tatt opp. Bedre at det blir tatt opp før det eskalerer blant alle på arbeidsplassen. Hadde i hvertfall kikke tenkt meg selv at noen sa det dersom jeg var problemet. Det som ikke er greit i denne situasjonen, er at hun hentyder til psykiske problemer. Det synes ikke jeg er så veldig greit. Det er på grensen til frekt, og temmelig usaklig og sårt. 

Nesten som Ts sier at hun ville gni det inn. Virker ikke å være en real kollega til syvende og sist. Ment godt eller ikke, så tråkker man ikke bare på folk slik... 

  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette høres merkelig ut... Rart at du plutselig får vite at du "stinker" ( herlighet for en måte å ordlegge seg på..!!). Hygienen din høres helt normal ut. Kan det være noen spesielle kremer eller lignende du bruker som reagerer med kroppslukten din? Eller kan det være en lukt i huset/leiligheten din som setter seg i klærne? 

God ide å gå til legen. 

Jeg har kjent noen som luktet vondt tidligere, den ene brukte spesielle kremer mot allergi/utslett, og den andre kjente ikke egen svettelukt. 

Anonymkode: e609a...61a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En tidligere kollega luktet rett og slett helt grusomt, lukt satt igjen i bilen lenge osv. Usikker på om hun kjente det selv men innimellom dynket hun seg i parfyme, mistenkte noen ganger at det var for å prøve skjule lukten. Hun hadde mange katter og mistenker at det var synderen, lukten var helt ubeskrivelig men tror den kom fra klærne og tingene hennes og ikke henne direkte. 

Anonymkode: 896bb...196

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg må si meg uenig. Det kommer gjerne ikke gjennom men det oppleves ikke fint. Det opplevde som at hun gjorde seg litt til martyr. Nå kommer jo ikke tone og sånn frem gjennom skjerm men det var, for alt hun sa var sånn "jeg er snill og grei og mener ingenting vondt", likevel gnei hun det inn at det var skikkelig ille. Det skjønner jeg vel uansett hvis hun nevner det. Men skjønner jo at utifra ordene virker hun hyggelig. Det bare ... var ikke det. Men det kan jo hende er fordi jeg kjenner henne, evt. bare ford jeg kjenner meg ydmyket. Men kjenner ikke flere til sånne snillhetsmartyrer som egentlig ikke er noe hyggelig? 

TS

Anonymkode: 10506...b52

Ikke meg du siterte, men det er jo ikke videre kjekt å måtte si til en kollega at de lukter vondt. Det er jo et brudd inn i en privat sfære, så jeg kan godt forstå at kollegaen kvidde seg og ga uttrykk for at hun ikke syns det var noe å glede seg til. Men hadde du syns det var bedre om ingen sa noe og alle kommenterte det bak ryggen din? Og så kom det kanskje ut på julebordet med ørten i promille at "hey, der er stinkende stine jo, husket deoen eller?" Selv om det var en ubehagelig opplevelse så gir det deg jo muligheten til endring, det bør du faktisk sette pris på. 

Anonymkode: 934a9...758

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men det er jo sånt som dette som gjør at jeg åpenbart tar det personlig. Klart jeg BRUKER deodorant og vasker klærne mine skikkelig! Bruker heller ikke hvitløk. Og pusser som alle andre normale voksne folk tennene mine. Når kollegaen min antar at jeg sliter psykisk og at jeg må prøve en annen deodorant føler jeg det virkelig går på mine evner til å være en skikkelig oppegående person. Jeg kler meg pent/skikkelig på jobb og ser da ikke uselt ut. 

TS

Anonymkode: 10506...b52

Akkurat den kommentaren hørtes veldig merkelig ut ja... 

Få en second opinion av en annen kollega HI. 

Men enda et tips: Vasker du forresten bluser og gensere på 60 grader? Svettelukt som har satt seg i armhulene der forsvinner ikke ved 40 grader. 

Anonymkode: 075ae...f86

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Setter pris på mange svar her, siden det ble så mange tar jeg litt oppsamling her. 

1. Jeg er ikke overvektig, svetter lite, bortsett fra ved trening, da kan jeg kjenne det som er "fersk" svettelukt, dusjer alltid etter trening. 

2. Har ikke dyr. 

3. Når man får forslag som bytt undertøy og sokker hver dag er det vel ikke rart jeg tar det ille? Det er jo innlysende! 

4. Jeg har svært sjelden utflod, kun rundt eggløsning. 

5. Henger opp klærne rett etter at det piper. Har godt inneklima og god lufting. 

6. Kjenner aldri svettelukt uten at jeg sniffer meg selv under armene og da kun etter trening, ellers lukter det som deodoranter min. 

7. Reagerer som folk flest på andres svettelukt, ergo trodde jeg at nesen min funker. Jeg dusjer stort sett hver dag og blir jo dermed ikke desensitivert av drittlukten... 

8. Jeg VET ikke om de andre snakker om det. Ville jeg ikke merket noe? Merket at de ikke ville stå tett inntil meg? Unngikk kroppskontakt? At datene jeg har vært på ikke hadde ønsket å kysse meg? Hvordan kan man ikke kjenne at man STINKER? 

9. Hun sa lukten var vanskelig å sette fingeren på. Kunne ikke si om det var ånde, mage, eller hva, men det var meg og ikke parfyme. 

10. Bruker head and shoulders, elvital balsam, sterilan rosa deo stick og lilla palmolive dusjsåpe. 

Kan jo også si nå, i utgangspunktet var jeg redd for å si det i tilfelle det skulle styre svarene for mye, men nå må jeg fordi jeg synes jo ikke det var hyggelig måten hun gjorde det på. At det er jo andre grunner i hvordan ting har vært siden jeg begynte som fikk meg etter den første reaksjonen til å vurdere om det var løgn. Det er så gjennomført hyggelig ikke sant, sånn man ikke kan ta noen på fordi hun er så søt og snill og tar ansvar, men det var ikke sånn det oppfattes likevel. Ville det ikke være mer naturlig at sjefen tok det? 

Jeg skal ringe legekontoret i morgen. Takk for mange forslag og innspill. Kan man være så døv på sin egen lukt når man lukter godt ellers? 

TS

Anonymkode: 10506...b52

  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten så var dette en veldig uhøflig måte å ta det opp på synes jeg. Hun kunne sagt at hun har merket at du har en ubehagelig lukt eller noe, helt forferdelig å si til et annet menneske at de stinker, spør du meg.

Anonymkode: 95141...f2e

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"men vi kan ikke ha det sånn her. Vet ikke om du sliter psykisk"

Syns det var en sinnsykt drøy ting å si.
Husker vi hadde en i klassen som luktet veldig til tider og ble enige om å ta dette opp med vedkommende.
Dette var i 8. klasse og vi ble enige om en i klassen som skulle si ifra. Hun sa dette "du, dette er veldig vanskelig å ta opp og jeg er veldig lei for å gjøre det for jeg er veldig redd du skal bli lei deg - det er overhodet ikke personlig ment - men til tider lukter du sjenerende". Og that's it. Det holdt i massevis. Hun luktet aldri igjen etter dette.

Og JA, jeg tror det er en sjanse for at du IKKE stinker - men det kan jo også hende. Hvordan er tannrutinene? Vet min man lukter dritt av hele seg fordi han har så dårlig ånde. Så det er jo også et aspekt. 

Anonymkode: 4091c...61f

  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Jabbadabbaduu skrev:

PS. Igjen. 

Kom på at jeg har en annen venninne som har fått seg en ny parfyme som rett og slett lukter en blanding av råtten frukt og billig manneparfyme. I følge henne er det en trendy duft, men jeg synes faktisk det er litt ubehagelig å være for nær, da den råtne lukta blir for voldsom. Jeg har ekstra følsom luktesans, men likevel. Kan det tenkes du har en sånn litt spesiell parfyme?

Parfymelukta av Chance av Chanel er for meg helt grusom og lukter egentlig dårlig kroppslukt.  Var en periode alle på jobben brukte den, grøss!!!!!!    Andre grusomme parfymer er Cerrutti 1881 og Carolina Herrera 212.  Helt jævlig lukt!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får litt dårlige vibber her... 

Hun tar deg til side, "overdriver" noe voldsomt med å lukke døren og virke "fortrolig" før hun oppfører seg nedlatende og frekt...

Er du sikker på at hun ikke driver et kynisk og skittent spill for å psyke deg ut eller sette deg ut av spill? Dette skulle hun isåfall gått til leder/verneombud/tillitsvalgt med. Ikke ta deg off guard på det viset...

Du er ny, er du i en stilling som truer henne på noe vis? 

Du har aldri hørt andre si slikt, du mener selv du har god hygiene. Jeg får som sagt dårlige vibber av den kjærringa. Jeg ville gått til lederen ogfortalt hva hun gjorde, og bedt lederen ta det opp med flere. Det trenger ikke være noen som mene du lukter, det kan være din "hjelpsomme" kollega som bruker hersketeknikker mot deg med ett mål for øye: å sette deg ut av spill og om mulig fjerne deg fra arbeidsplassen.

Anonymkode: 20631...f66

  • Liker 41
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Forresten så var dette en veldig uhøflig måte å ta det opp på synes jeg. Hun kunne sagt at hun har merket at du har en ubehagelig lukt eller noe, helt forferdelig å si til et annet menneske at de stinker, spør du meg.

Anonymkode: 95141...f2e

Helt enig, ordet stinker er et skjellsord i mine ører. 

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

3. Når man får forslag som bytt undertøy og sokker hver dag er det vel ikke rart jeg tar det ille? Det er jo innlysende! 

Anonymkode: 10506...b52

Må bare kommentere denne, men nei det er slett ikke alle som bytter sokker og undertøy hver dag. Jeg jobber i helsevesenet, et sted der folk ofte kommer uplanlagt, og veldig mange kommer med skitne sokker som stinker tåfis og undertøy som ikke var byttet hverken samme dag eller dagen før. Alle aldergrupper og begge kjønn sådan. 

Anonymkode: 934a9...758

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Perelandra skrev:

Er kollegaen din gravid TS? Har aldri vært gravid selv, men har skjønt at noen blir ekstra følsomme for lukt under svangerskapet

Hva slags vaskepulver bruker du? Jeg har selv opplevd at billigmerker ga sur lukt i tøyet. Da jeg gikk tilbake til Omo forsvant lukta igjen. 

Ikke gravid. Og hun SA at det var flere og nærmest som det var utbredt enighet og at hun var den som fikk oppgaven om å ta det opp. Kjenner jeg spyr av hele greianå. Blir så stressa. 

Bruker vanlig vaskepulver. Omo color, om hvitt og tøymykner. 

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du fått noen signaler fra andre kollegaer at de trekker seg litt unna deg?

Anonymkode: fb6c9...b46

Det er det jeg ikke har. Jeg var på en date for 3 uker siden og han kysset og klemte og vi satt nært. Uten at han sa noe eller virket ... Frastøtt. 

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan er miljøet ditt nedentil? Tenkte på om du kanskje kan ha bakteriell vaginose, for det stinker. Eller har du kanskje en sykdom i mage-tarmkanalen? Da kan man nemlig i noen tilfeller få en ånde som lukter avføring. Om det kommer fra armhulene og du sjekker deg hos lege at du er frisk og ikke har diabetes for eksempel så finnes det deodorant beregnet for sånt på apoteket. Tror den heter STOP eller noe sånt. 

Anonymkode: f2165...3ce

Okei. Intim informasjon incoming.  Jeg synes ikke jeg lukter vondt nedentil. Har forstått det sånn at bakteriell vaginose lukter fisk. Jeg liker min egen lukt. Og av og til når jeg onanerer smaker jeg til og med på meg selv. Det kan da ikke være det da! 

Må sjekke dette med ånden hos legen. 

TS

Anonymkode: 10506...b52

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det mulighet for at du kan spørre noen andre om dette? Har du for eksempel en kollega du kjenner veldig godt, som du kan spørre om det hun sier er sant?

Anonymkode: 95141...f2e

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...