Gå til innhold

Kollega sa at jeg stinker


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Dette var veldig god løsning. Enten kan han avkrefte det eller så er det noe galt med meg, for hygienen er det ikke noe feil med. Herlighet for en ting å gå til legen med men dette går virkelig inn på meg. Jeg blir helt sånn "kjenner jeg ikke selv at jeg lukter!?" samtidig som jeg er redd for at hun finner det på. 

Takk for fint svar!

Anonymkode: 10506...b52

Det er en helt ok ting å gå til legen med! Gjør det! Det kan jo evt være at du har en eller annen (begynnende) sykdom, lurt å få behandling tidlig hvis det er tilfelle. Du kan jo også evt få avkreftet at du lukter. Men som noen andre sa, lurt å få en time litt sent på dagen. Ikke dusj rett før og ikke skift klær før du går dit. Bare gjør og vær som du pleier.

Lykke til! 😊

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Den personlige hygienen din høres helt normal ut. Ville derfor tatt en tur til fastlegen faktisk. Fordi det er veldig sjeldent noen ville sagt at en person "stinket" om det ikke var tilfelle på den måten der. Men det er tvilsomt at det har med hygienen din å gjøre. Sa hun noe om hva hun mente med stank? De tingene som kan lukte: hormonell forstyrrelse altså kroppslukt (svært stram svettelukt), ånde pga f.eks problemer i mage,svelg eller munn, underlivssykdommer. 

Anonymkode: 5cd60...495

Ja. Jeg mener også at hygienen er grei. Og det var noe av det som såret at hun foreslo at jeg er psykisk syk, og insinuasjoner om at jeg må ordne hygienen min. 

Jeg spurte om hvordan type lukt det var, gård, skitten, svette, promo, ånde. Hun sa noe ala "Nei, det er vanskelig å sette fingeren på. Men det er som en eim rundt deg av ubehagelig lukt, ja ... stank". Det var som ... okei, jeg skjønner utifra dere som leser at dere forstår henne, men det var virkeli som at hun gnei det inn. Og herregud, jeg vil ikke ha EIM forbundet med meg. :spy:

Jeg ringer fastlegen i morgen. Jeg hadde faktisk ikke tenkt på ham som et alternativ.  Hurra for å få en kjekk mann til å lukte på meg! :(

TS

Anonymkode: 10506...b52

  • Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville kuttet ut all parfyme. Jeg har en venn som bruker ørten forskjellige parfymerte produkter, bl.a. mye skyllemiddel, mye hårspray med parfyme, body lotion med parfyme og sprayer seg attpåtil med parfyme til slutt, og det stinker! Det blir altfor mange forskjellige lukter på en gang. Det beste er å ikke lukte noe, altså helt vanlig, ren kroppslukt. 

Anonymkode: cfdf5...e66

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kollegaen din ville ikke at du skulle ta det personlig og du reagerer med å ta det kjempepersonlig.. prøv heller å begynne å bruke deo/bytt deo du bruker. Skyllemiddel i klær, puss tenner og ikke spis så mye hvitløk eller annen mat som setter lukt. Og ikke ta det som at hun hater deg, hun hjelper deg jo ved å si ifra! 

Anonymkode: 23aa1...88d

Klart hun tar det personlig. De aller fleste spiser både makrell i tomat og hvitløk uten å stinke. Så om man har normal hygiene som ts sier at hun har så skjønner jeg at hun reagerer som hun gjør. Om det faktisk er slik at hun lukter vondt på tross av normal hygiene bør hun jo kontakte lege.. da er det jo noe som ikke er som det skal

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uffameg, for en grusom situasjon å stå i! Føler med deg. Jeg ville også foreslå en tur til fastlegen (ikke møt opp rett fra dusjen), men det er det jo andre som har skrevet.

Det må være så fælt å lure på på om kollegaen din driver et slags sykt spill med deg. Det kan jo være tilfelle, men jeg håper ikke det er sånn! Ellers vil jeg tillate meg å komme med en "historie fra virkeligheten". Jeg har ei venninne som er helt normal, klarer seg veldig bra på jobb og privat, har mann og barn, dusjer nesten hver dag, er sunn etc. Hun lukter altså ofte en veldig stram svettelukt, som jeg ikke kan forestille med hun er klar over selv. Det lukter sånn "stressvette", ikke "treningssvette", hvis du forstår hva jeg mener. Det KAN jo også være du har noen sånne tendenser... 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Foreløpig løsning: Ha med klut, dusjsåpe og deodorant, og vask deg et par ganger i løpet av arbeidsdagen. Regner med at det er armhulene som er problemet, og det går jo fort å vaske dette. Ellers bør du bytte til en sterkere deodorant, en med mer aluminium. Jeg synes også du bør ta dette med legen. Kom etter en vanlig arbeidsdag, og hør hvor ille det er. Legen vil vite hva som må til utfra hvor mye du lukter. 

Jeg har også hørt at man kan bli blind på egen lukt, men jeg trodde ofte dette gjaldt folk som ikke brydde seg så mye og ikke var så bevisst. Det høres ikke ut som du er en av disse. Men, noen sliter dessverre veldig med svette uten noen logisk grunn. Det vil si at dusjing osv. ikke hjelper stort. Igjen, så synes jeg du bør snakke med legen. 

Anonymkode: 3477c...a9e

Jeg svetter ikke mye. Får aldri svetteringer på jobb. Merker kun til svette på veldig varme dager om sommeren og når jeg trener. Da svetter jeg en del. 

Jeg trodde som deg at man da f.eks hadde dårlig luktesans eller ikke brydde seg så mye eller ikke hadde energi til å fokusere på sånt. Eller ble så vant til det hvis man ikke klarte å holde hygienen noenlunde. 

Skal ta med klut og sånt fra i morgen av. 

TS

Anonymkode: 10506...b52

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville kuttet ut all parfyme. Jeg har en venn som bruker ørten forskjellige parfymerte produkter, bl.a. mye skyllemiddel, mye hårspray med parfyme, body lotion med parfyme og sprayer seg attpåtil med parfyme til slutt, og det stinker! Det blir altfor mange forskjellige lukter på en gang. Det beste er å ikke lukte noe, altså helt vanlig, ren kroppslukt. 

Anonymkode: cfdf5...e66

Da burde vedkommende sagt det.fpr man høre st man stinker tror man jo at man lukter skittent

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten, hvordan er munnhygienen din? Børster eller skraper du vekk bakterier fra tungen? 

Anonymkode: cfdf5...e66

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns faktisk det var fint gjort av kollegaen din jeg, hun tok det under fire øyne bak lukket dør. Når du lukter sånn at det blir snakket om blandt kollegene så er det jo bra at du får beskjed, fremfor at folk begynner å unngå deg. Skjønner at det er en kjip beskjed å få altså, men det er jo bra at folk tør å ta samtalen. Du sier du vasker klær når du kjenner at de begymner å lukte, da er det for sent. Du er den siste som kjenner din egen sure svettelukt, da har de andre kjent den for lenge siden. Hvis du ikke syns genseren er "skitten nok" for maskinen, så legg den til side og bruk en dag du bare er hjemme eller ikke er med andre. Gå alltid med ren overdel og rene sokker på jobb og bytt undertøy hver dag. Kan det være du bruker shampo, dusjsåpe, deo e.l. som andre syns lukter vondt? Surner klærene i maskinen? Har du svette i ytterjakken som fester seg i klærene? Har du dårlig ånde? Veldig få forstår det selv, men det lukter jævlig for de som er rundt. Hvis du ikke finner årsaken kan du jo spørre kollegaen din hva det lukter, og forklare at du forsøker å finne ut av det. Evt så får du ta deg en tur til legen for en sjekk, men først må du være brutalt ærlig med deg selv om du har så god hygiene som du tror. 

Anonymkode: 934a9...758

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, kjip situasjon.

Jeg kom til å tenke på noe, men bet ikke om det kan være noe som gjelder i ditt tilfelle. Jeg har en kollega på jobb som iblant lukter litt surt på en måte. Det er imidlertid ikke hun som lukter, men klærne hennes. Er ganske sikker på at årsaken er at ren klesvask er blitt liggende alt for lenge i vaskemaskinen før det er blitt hengt opp/tromlet. Jeg bruker alltid å ta klesvasken innen en halvtime etter den er ferdig for å unngå dette.

Anonymkode: 4fafc...01f

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg må faktisk skryte av din kollega og si at hun tok det på en bra måte. Hun annonserte det ikke foran hele arbeidsplassen men tok det med deg privat. Det er det ikke alle som gjør, og det kunne ha blitt mye mer ubehagelig. 

Gå til legen, noe er galt. Sliter du med utflod og at dette kan være noe av årsaken til lukt? 

Anonymkode: d4adb...074

Jeg må si meg uenig. Det kommer gjerne ikke gjennom men det oppleves ikke fint. Det opplevde som at hun gjorde seg litt til martyr. Nå kommer jo ikke tone og sånn frem gjennom skjerm men det var, for alt hun sa var sånn "jeg er snill og grei og mener ingenting vondt", likevel gnei hun det inn at det var skikkelig ille. Det skjønner jeg vel uansett hvis hun nevner det. Men skjønner jo at utifra ordene virker hun hyggelig. Det bare ... var ikke det. Men det kan jo hende er fordi jeg kjenner henne, evt. bare ford jeg kjenner meg ydmyket. Men kjenner ikke flere til sånne snillhetsmartyrer som egentlig ikke er noe hyggelig? 

TS

Anonymkode: 10506...b52

  • Liker 36
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

PS. Igjen. 

Kom på at jeg har en annen venninne som har fått seg en ny parfyme som rett og slett lukter en blanding av råtten frukt og billig manneparfyme. I følge henne er det en trendy duft, men jeg synes faktisk det er litt ubehagelig å være for nær, da den råtne lukta blir for voldsom. Jeg har ekstra følsom luktesans, men likevel. Kan det tenkes du har en sånn litt spesiell parfyme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er kollegaen din gravid TS? Har aldri vært gravid selv, men har skjønt at noen blir ekstra følsomme for lukt under svangerskapet

Hva slags vaskepulver bruker du? Jeg har selv opplevd at billigmerker ga sur lukt i tøyet. Da jeg gikk tilbake til Omo forsvant lukta igjen. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du fått noen signaler fra andre kollegaer at de trekker seg litt unna deg?

Anonymkode: fb6c9...b46

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Kariannne

Noen lukter svette fortere enn andre. Jeg syntes man bør dusje daglig, med såpe, deretter ta på en deodorant som hindrer lukt i 12 timer, kjøp en på apoteket. Klær bør skiftes daglig, ihvettfall, overdel da svette kan sette seg i klærne.

Noen mener det er unødvendig å dusje hver dag, ja mulig for noen eller de fleste. Personlig må jeg dusje hver morgen før jobb. Jeg lukter fort svette og ufresh hvis ikke. Det hjelper ikke å bare vaske med klut under armene og nedentil.

Har du sjekket at ikke skoene dine lukter? Man kan fort bi litt vant til egen lukt, andre kjenner den ofte bedre enn deg selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, for en ubehagelig situasjon.. Skjønner at dette var en ekkel beskjed å få. Kanskje det er klærne dine som lukter? Du sier jo at du noen ganger merker at klærne må til vask. Hvor ofte vasker du klærne dine? Hvis du dusjer hver dag, pusser tenner morgen og kveld og bruker deodorant vet jeg ikke hva annet det kan være.

Anonymkode: 95141...f2e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiser du noe sterk mat? Har du husdyr? Helt ærlig hadde jeg aldri klart å ta opp en sånn ting med noen. Det er drøyt, spør du meg. Folk må få lukte som de vil.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hun kunne jo begynt med faktisk å ikke si at jeg "stinker", tror faktisk det hadde gjort hele forskjellen. I tillegg til at jeg skjønner ikke dette med at man ikke kjenner det selv. Jeg har jo luktesans? Kjenner lukt om mat er dårlig. Kjenner lukt om jeg lukter svette etter trening. Kjenner lukten av deodoranten. Jeg skjønner det ikke helt. Og er redd for at hun gjør dette som en slags syk greie... I tillegg til at det føles fælt å fortsette å møte opp på et arbeidssted der jeg har fått beskjed om at de har baksnakket meg. Er det ikke mer naturlig at sjefen tar dette f.eks? 

Ketose passer ikke. 

TS

Anonymkode: 10506...b52

Hvordan er miljøet ditt nedentil? Tenkte på om du kanskje kan ha bakteriell vaginose, for det stinker. Eller har du kanskje en sykdom i mage-tarmkanalen? Da kan man nemlig i noen tilfeller få en ånde som lukter avføring. Om det kommer fra armhulene og du sjekker deg hos lege at du er frisk og ikke har diabetes for eksempel så finnes det deodorant beregnet for sånt på apoteket. Tror den heter STOP eller noe sånt. 

Anonymkode: f2165...3ce

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...