Gå til innhold

Hvorfor må dere ikke-troende poste stygge innlegg om kristne og våres tro?


Villmark

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

4 minutter siden, Katten.2.0 skrev:

Som svar til trådens spørsmål.

Så vår tro gir ikke-troende rett til personangrep og sjikanering? Gjelder dette for alt ikke-troende er uenig i? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, Gjøksuppe said:

Så vår tro gir ikke-troende rett til personangrep og sjikanering? Gjelder dette for alt ikke-troende er uenig i? 

I det øyeblikket du stikker hodet ut for å misjonere din tro til andre mennesker, prøver å gi deg selv definisjonsmakt over andre mennesker og prøver å gi dem rettningslinjer - så inviterer du til å bli halshugget.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Katten.2.0 skrev:

I det øyeblikket du stikker hodet ut for å misjonere din tro til andre mennesker, prøver å gi deg selv definisjonsmakt over andre mennesker og prøver å gi dem rettningslinjer - så inviterer du til å bli halshugget.

Jeg baserer min tro på Bibelen, som jeg tror er Guds åpenbarte ord.  Det er Bibelen, Gud, ikke jeg som gir rettbingslinjer for menneskers livsførsel når jeg kommer med utsagn om slikt. 

Det er kanskje et vanskelig konsept å fatte om en ser på seg selv som den øverste autoritet, både på det moralske plan og annet. 

 

Endret av Gjøksuppe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Gjøksuppe skrev:

En aldeles tom påstand. Finnes det en seriøs teolog eller religionsviter som definerer religion på denne måten som du kjenner til? Jeg tviler. 

Statistikken viser at det ser dystert ut for dere ikke-troende med tanke på reproduksjon. Selv om dere kanskje klarer det GJØR dere det ikke. 

Nei, er jo religion som er tomt - greit nok at man tror på troll og spagettimonster, men det skal ikke påvirke andre enn deg selv på noe slags måte.

Nei haha, det er kun fordi en stor del av populasjonen i u-land er påtvunget religion (alle lærer jo religionen fra nærmiljøet, du hadde hatt en annen religion om du var født et annet sted)

Og det burde jo ideelt sett være litt strengere mtp hvem som får barn - folk som tvinger religion/forvridd virkelighetsoppfatning på barn, er jo barnemishandlere.

Anonymkode: 11007...498

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 9.9.2017 den 21.04, Villmark skrev:

Hvorfor kan ikke bare vi få være i fred fra deres hatefulle meninger overfor oss kristne? 

Har vi gjort dere noe vondt for at dere skal hate oss så mye? Jeg håper dere er voksne nok til å la oss være i fred, eller dere kan gjerne diskutere litt med oss, det er helt greit, men den måten dere høvler over oss på er direkte avskyelig! Vær saklige så får dere saklige svar tilbake.

husk at Gud er glad i alle, også dere som ikke vil ha noe med han å gjøre 🙂

For meg så er slike utsagn provoserende. Det gjør meg forbannet rett og slett. Fordi det er et gedigent overtramp. Hvem i helsike er du som sier at "Gud er glad i alle". Hvorfor tvinge denne fiktive "kjærligheten" på folk? SLUTT! Hold det for deg selv og spre det blant de troende. Men for guds skyld, ikke tving det over på oss andre. Respekter at vi er ikke-troende. Respekter at vi ikke tror, respekter at vi mener alt dette gud pratet bare er løgn og fanteri. Oppfunnet av en lystløgner for flere tusen år siden! Det er ikke noe mer enn et vandreeventyr som gikk alt for langt. 
Drit i å tvinge dette på andre. Jesus kjærlighet kan du stappe en viss plass, for jeg vil ikke ha den. 

Voksye opp med slike to frelserens budbringer. Hver en lille, private ting, så skulle de be for meg. Gnålet om at jeg er elsket. Var til å bli sprø av! Og ikke minst, mini bibelen hele klassen fikk utdelt vær bidige Desember i gave. Provoserende å få en religion trykket rett oppi trynet.  
Var så dum som gikk på kristen folkehøgskole. Skulle aldri ha gjort. For jeg ble kvalt av jesus' kjærlighet. Fikk det slengt etter meg daglig. Bønnegruppa tok et gedigen overtramp og tok en fellesbønn for mine private og personlige problemer. De kunne ikke fatte og forstå hvorfor jeg ble så sint. De sladret jo ikke, de ba en bønn og da måtte de vite hva de ba om. Det var snakk om private problemer innad i familien. Fortalt i fortrolighet til en av de jeg trodde var "min type"-kristen.
De prøvde også å overtale meg til noe healing greier. Da jeg slet med smerter i ryggen. De skulle da sitte rundt meg og be, slik at smertene forsvant. Maste hele året om dette. Tok aldri et nei for et nei. Veldig provoserende og irriterende. 

Må nevnes at ei av mine barndomsvenninner. Hun er kristen. Hun har aldri nevnt jesus og gud i mitt nærvær. Aldri slengt den falske kjærligheten i trynet mitt. Vi kom tidlig til en enighet om at vi står på hver vår kant, og slik er det bare. Ikke noe diskutere. Jeg kunne ikke få hun over på min side, og hun ville aldri få meg over på sin. Så religion var aldri noe vi snakket om. Hun fikk be sine bønner som hun måtte ønske, selv ved mitt eget spisebord. Men hun viste godt å ikke dra meg inni bønnene. Ihvertfall ikke fortell meg om det. Respekt fra begge og det har funket for oss. Jeg var med i noen samlinger hos og via kirken som barn. Der hvor det var minst jesus prat og bare sosialt gikk greit. Var med familien hennes i kirka rundt juletid et par ganger. Gikk greit, så lenge det ikke ble personlig. 
Mitt inntrykk er at de fleste er høylytt om sin religion. Og vil frelse alle de møter. Det er jeg imot. Møtte et par på folkehøgskolen som var som min venninne og de var hyggelige. 

Anonymkode: a3981...dc0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, er jo religion som er tomt - greit nok at man tror på troll og spagettimonster, men det skal ikke påvirke andre enn deg selv på noe slags måte.

Nei haha, det er kun fordi en stor del av populasjonen i u-land er påtvunget religion (alle lærer jo religionen fra nærmiljøet, du hadde hatt en annen religion om du var født et annet sted)

Og det burde jo ideelt sett være litt strengere mtp hvem som får barn - folk som tvinger religion/forvridd virkelighetsoppfatning på barn, er jo barnemishandlere.

Anonymkode: 11007...498

Så din påstand om hva religion er har du gitt opp og istedet kommer med noe som bare kan ses på som et lite seriøst svar?

Det kan stemme at det er mennesker som er påtvunget religiøse systemer, men ingen kan påtvinge noen tro. Og tro på en høyere makt er noe de fleste her på jorden har, uavhengig av religion. 

Hvem skal da få definisjonsmakt på hva som er en forvridd virkelighetsoppfatning? Sannsynligheten for at du selv lider offer for ditt eget ønske er stor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Religion er det værste som finnes i verden. Det ødelegger alt. Gjelder alle religioner.

Våkne opp! Det finnes ingen Gud. 

Anonymkode: ed774...9b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Gjøksuppe skrev:

Ingen ignorerer lovene og forskeiftene du finner i mosebøkene, de er bare ikke skrevet til kristne i denne tidsalder. Mosebøkene består blandt annet av lover, Israels historie og en slektsberetning. Alt dette har sin rolle som lærdom men det er da ikke sagt at vi er pålagt disse lovene i dag, heller tvert om!

Paulus, vår (hedningenes) apostel, sier at homofili er synd. Paulus er den som fikk åpenbart mysteriet fra Jesus. Det et i Paulus skrifter vi finner kristedommens forskrifter. Les Paulus om du vil forstå hva kristendom er. 

Så Paulus brev, som skal være skrevet 50 år etter Kristus +/÷, er skrevet til kristne i denne tidsalder, mener du. Ok, la gå... Fremdeles sidestilles homofili med for eksempel skilsmisse. Kristne folk skiller seg, de også. Temmelig mange av dem, faktisk. Så en skilt person har begått synd på lik linje med en praktiserende homofil mann, ifølge Paulus. Jeg finner det merkelig at mange kristne fremdeles velger seg homofili som fanesak. Følger man Paulus og uttaler seg mot homofili bør man da i akkurat like stor grad uttale seg mot skillsmisse og "drukkenbolter", som han også nevner. Hvorfor velger og vraker dere?!?!

Anonymkode: 8e672...a25

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Religion er det værste som finnes i verden. Det ødelegger alt. Gjelder alle religioner.

Våkne opp! Det finnes ingen Gud. 

Anonymkode: ed774...9b3

Nå må dere ikke komme er å misjonere denne ikke-troen deres, det er jo ikke greit i følge de andre ikke-troende her inne :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Gjøksuppe skrev:

Tja, er det egentlig det? Det avhengiger faktisk både av hvilken bibeloversettelse du baserer deg på og på hvilke måte du leser andre kapittel i første mosebok. Selv ser jeg på det som heller uproblematisk. Formet Gud dyrene først og så brakte dem til Adam, formet Gud ett sett med dyr for å vise frem til Adam ved edens hage selv om de var skapt fra før? Var plantevekstene i kapittel to landbruksvekster slik som grunnteksten kan leses? Hvordan så verden ut utenfor edens hage før syndefallet? 

Det er bedre å spørre seg hvorfor har vi fått Bibelen, og hvorfor er dette en del av den og hvordan kan vi ta lærdom av det som står skrevet. Den er Guds ord gitt til pss så vi skal kunne finne veien til frelse.

Ja, det er egentlig det, og det at du prøver å bortforklare det bare bekrefter det hele.

Du er forresten et godt svar på TS' problemstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutes ago, Gjøksuppe said:

Jeg baserer min tro på Bibelen, som jeg tror er Guds åpenbarte ord.  Det er Bibelen, Gud, ikke jeg som gir rettbingslinjer for menneskers livsførsel når jeg kommer med utsagn om slikt. 

Det er kanskje et vanskelig konsept å fatte om en ser på seg selv som den øverste autoritet, både på det moralske plan og annet. 

 

Du videreformidler den, ergo er det du som gjør det. Bare via Gud som proxy.

Om du vil få det til å faktisk fungere vil jeg anbefale deg å lede deg opp på etos, patos og logos samt generell diskusjonsetikk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

23 minutter siden, Gjøksuppe skrev:

Jeg baserer min tro på Bibelen, som jeg tror er Guds åpenbarte ord.  Det er Bibelen, Gud, ikke jeg som gir rettbingslinjer for menneskers livsførsel når jeg kommer med utsagn om slikt. 

Det er kanskje et vanskelig konsept å fatte om en ser på seg selv som den øverste autoritet, både på det moralske plan og annet. 

 

Hahahaha.  Pappa sa det, og han er pollti og mye sterkere enn pappan din.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så Paulus brev, som skal være skrevet 50 år etter Kristus +/÷, er skrevet til kristne i denne tidsalder, mener du. Ok, la gå... Fremdeles sidestilles homofili med for eksempel skilsmisse. Kristne folk skiller seg, de også. Temmelig mange av dem, faktisk. Så en skilt person har begått synd på lik linje med en praktiserende homofil mann, ifølge Paulus. Jeg finner det merkelig at mange kristne fremdeles velger seg homofili som fanesak. Følger man Paulus og uttaler seg mot homofili bør man da i akkurat like stor grad uttale seg mot skillsmisse og "drukkenbolter", som han også nevner. Hvorfor velger og vraker dere?!?!

Anonymkode: 8e672...a25

Homofili og skilsmisse er ikke sidestilt noe sted i Bibelen. Problemet for kristne er vel egentlig ikke om folk er homofile eller ei, men om denne samlivsformen på en eller annen måte skal gis Guds velsignelse. Noe som er helt absurd. 

Spørsmålet er jo for eksempel heller ikke om et menneske kan ha et psykisk "avvik", det essensielle er jo om denne psykiske tilsanden blir sett på som en sykdom eller positivt trekk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

9 minutes ago, AnonymBruker said:

Jeg finner det merkelig at mange kristne fremdeles velger seg homofili som fanesak.

Anonymkode: 8e672...a25

Kristne som har homofili som "fanesak" kan du nok telle på én hånd. De gjør kanskje mer ut av seg enn vanlige kristne, i likhet med bitte små forsamlinger av idioter som Westboro Baptist Church og denslags, men jeg tror de fleste vil forstå at det er et bitte lite mindretall om de tenker seg om. Jeg har vært omgitt av kristne hele livet, og er det i stor grad fortsatt, og jeg kjenner ikke en eneste kristen som har vært spesielt opptatt av homofili. Samfunnet rundt, derimot, har til tider vært nærmest besatt av folks legninger, og avkrevd de kristne svar på hva de mener og fortalt dem at de burde mene noe annet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Katten.2.0 skrev:

Du videreformidler den, ergo er det du som gjør det. Bare via Gud som proxy.

Om du vil få det til å faktisk fungere vil jeg anbefale deg å lede deg opp på etos, patos og logos samt generell diskusjonsetikk.

"Derfor, derfor, derfor, derfor" er et godt eksempel på slik diskusjonsetikk som du vil jeg skal lese meg opp på? 

Mennesker videreformidler hele tiden meninger og ideer. Hvor mye er det egentlig du, helt uavhengig av noen andre har kommet på? Jeg er i det minste åpen om hva jeg begrunner mit utsagn på, utover at "jeg har rett og du tar feil og er dum" slik som mange andre her inne finner for godt å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Elghund skrev:

?

Hva prøver du å si? Jeg kan ikke se hvordan det at pappaen din er politi har noe med denne diskusjonen å gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...