Gå til innhold

Hvorfor må dere ikke-troende poste stygge innlegg om kristne og våres tro?


Villmark

Anbefalte innlegg

På 1.10.2017 den 8.40, linsejesus skrev:

Det er ytterst få kristne som er spesielt opptatt av homofili, det er heller samfunnet rundt som absolutt skal mase om det. 

Hva mener du med "mase om det"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

39 minutter siden, jabx skrev:

Hvilke relevante forskjeller er det du mener finnes her da?

Autister er i det minste ærlige på at de har en diagnose.

Jeg har blitt diagnostisert med Asperger, og er ikke åpen om det. Jeg er kristen i tillegg, og forstår de fleste metaforene i bibelen også. Ikke ateist i det hele tatt. Så disse menneskene er også forskjellige. 

Anonymkode: 52082...4cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har blitt diagnostisert med Asperger, og er ikke åpen om det. Jeg er kristen i tillegg, og forstår de fleste metaforene i bibelen også. Ikke ateist i det hele tatt. Så disse menneskene er også forskjellige. 

Anonymkode: 52082...4cd

Det har du helt rett i. Når det gjelder kristne med Aspergers, så har de en tendens til å fokusere mer på systemene enn det åndelige. Kjenner du deg igjen i det? Newton var en av historiens fremste vitenskapsmenn, som man i dag mener led av Aspergers, samtidig hadde han en sterk kristentro, han skrev faktisk bøker om temaet også. Her finner vi en bokstavtro tolkning av bibelens tekster, som er karakteristisk for Aspergere (men det betyr ikke at alle bokstavtro er Aspergere).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, jabx skrev:

Jesus befaler kristne å dra ut og gjør alle folkeslag til hans disipler. Tror du på Jesus må du følge hans befaling. Og denne befalingen skaper krig og djevelskap når kristne prøver å tvinge seg på andre med ekstrem vold.

Det er simpelthen ikke mulig å bli en troende kristen gjennom tvang, så påstanden er meningsløs. Du kan jo ikke tvinge noen til å elske deg, det er en selvmotsigelse, fordi kjærlighet forutsetter frivillighet. Fundamentet i kristen tro er å elske Gud og mennesker.

2 timer siden, jabx skrev:

Er du forresten 100% sikker på at enhjørninger ikke finnes? Er du 100% sikker på at nissen ikke finnes?

Nisser og enhjørninger er ikke spørsmål om tro, så her feiler din sammenligning igjen. En hjerne som ikke intuitivt forstår distinksjonen mellom "tro" på enhjørning og en kristen tro, kan simpelthen ikke få det forklart heller. Dessverre. Da mangler hjernen evnen til å forestille seg en eksistens som ikke eksisterer i verdslig forstand. For den kristne Gud eksisterer ikke som en del av verden. Han er ikke selv en del av sitt skaperverk.

Sitat

Du er forvirret som vanlig. Vitenskap er ikke ideer, men kunnskap. Vitenskap er ingen ideologi. Det vitenskap produserer er kunnskap. Så kan man gjøre godt eller ondt basert på denne kunnskapen, men ideene/ideologien er ikke en del av vitenskapen.

Dette var da en fryktelig naiv forestilling om vitenskapens natur. Du snakker som om vitenskap er fri for føringer fra ideer og forestillinger. Det er et utopisk ideal som har religiøse undertoner.

Vedtatte sannheter i vitenskapen utgår stadig på dato. Det er ikke bare fordi vi har forsket mer, men i sterk grad fordi vi også frigjør oss fra forestillinger og ideer som hindret oss i å se det vi ser.

Endret av Horten Market
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, jabx skrev:

Jesus befaler kristne å dra ut og gjør alle folkeslag til hans disipler. Tror du på Jesus må du følge hans befaling. Og denne befalingen skaper krig og djevelskap når kristne prøver å tvinge seg på andre med ekstrem vold.

Det er mye dere ikke-kristne mener kristne MÅ gjøre, for det står jo i Bibelen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Horten Market skrev:

Det har du helt rett i. Når det gjelder kristne med Aspergers, så har de en tendens til å fokusere mer på systemene enn det åndelige. Kjenner du deg igjen i det? Newton var en av historiens fremste vitenskapsmenn, som man i dag mener led av Aspergers, samtidig hadde han en sterk kristentro, han skrev faktisk bøker om temaet også. Her finner vi en bokstavtro tolkning av bibelens tekster, som er karakteristisk for Aspergere (men det betyr ikke at alle bokstavtro er Aspergere).

Nei, jeg er veldig åndelig. 

Anonymkode: 52082...4cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva har egentlig kristne gjort dere for at dere skal bli så rasende på en liten setning? 

Vi kristne blir ikke sure på dere ureligiøse som banner, spotter og setter oss kristne til latter, vi ber heller for dere i stillheten.

Hvorfor skal det tas så ille opp at Gud er glad i alle og ønsker så mange som mulig kommer til paradiset? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Horten Market skrev:

Det er simpelthen ikke mulig å bli en troende kristen gjennom tvang, så påstanden er meningsløs. Du kan jo ikke tvinge noen til å elske deg, det er en selvmotsigelse, fordi kjærlighet forutsetter frivillighet. Fundamentet i kristen tro er å elske Gud og mennesker.

Resultatet er likevel tvang, vold og brutalitet.

Sitat

Nisser og enhjørninger er ikke spørsmål om tro, så her feiler din sammenligning igjen. En hjerne som ikke intuitivt forstår distinksjonen mellom "tro" på enhjørning og en kristen tro, kan simpelthen ikke få det forklart heller. Dessverre. Da mangler hjernen evnen til å forestille seg en eksistens som ikke eksisterer i verdslig forstand. For den kristne Gud eksisterer ikke som en del av verden. Han er ikke selv en del av sitt skaperverk.

Du bare påstår uten videre argument at det ene er et spørsmål om tro og det andre ikke. Jeg ser ikke noe konkret svar på det jeg faktisk spør om.

Sitat

Dette var da en fryktelig naiv forestilling om vitenskapens natur. Du snakker som om vitenskap er fri for føringer fra ideer og forestillinger. Det er et utopisk ideal som har religiøse undertoner.

Du er forvirret. Vitenskapen er en metode, ikke en ideologi. Så kan metoden brukes feil, som for eksempel klimanektere og kreasjoniter gjør. Men metoden er fortsatt nettopp det - en metode. Et verktøy.

Sitat

Vedtatte sannheter i vitenskapen utgår stadig på dato. Det er ikke bare fordi vi har forsket mer, men i sterk grad fordi vi også frigjør oss fra forestillinger og ideer som hindret oss i å se det vi ser.

Det er ingen "vedtatte sannheter" i vitenskapen, og det er helt feil at kunnskap i vitenskapen går ut på dato. Det er svært sjeldent. Tvert imot bygger det meste av forskning på tidligere forskning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Villmark skrev:

Hva har egentlig kristne gjort dere for at dere skal bli så rasende på en liten setning? 

Vi kristne blir ikke sure på dere ureligiøse som banner, spotter og setter oss kristne til latter, vi ber heller for dere i stillheten.

Hvorfor skal det tas så ille opp at Gud er glad i alle og ønsker så mange som mulig kommer til paradiset? 

Enda et godt eksempel på hvorfor man får religiøse opp i halsen. Nedlatende og arrogant og blind for egen fanatisme.

Du har fått svar på startinnlegget og dette allerede, men du velger å innta offerposisjonen og late som du ikke har fått svar. Ikke rart dere religiøse får kritikk slik dere oppfører dere.

Endret av jabx
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, jabx said:

Hvilke billige poenger? Hvilken kontekst og historie? Har du et par eksempler?

Med billige poenger mener jeg at folk f.eks påpeker at bibelen tar feil fordi den sier at jorden har hjørner eller at den kaller hvalen som svelget Jona for en fisk, selv om vi i dag vet at hvalen faktisk er et pattedyr.

Kontekst er alltid viktig. Det er kontekst som gjør at vi kan vite om "dere skal steine ham" er en generell oppfordring til kristne eller en spesifikk ordre til et spesifikt folkeslag i en spesifikk situasjon i en spesifikk tid. Mange ikke-kristne ser ut til å tro at bibelen er en slags lovbok som bare inneholder en liste over regler kristne skal følge.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, jabx said:

Hva mener du med "mase om det"?

Det jeg mener er at kristne sjelden går ut i media for å fortelle hva de (eller bibelen) mener om homofili. Det finnes unntak, men stort sett er det media som oppsøker kristne for å få en sak om det, eller homoaktivister som skal stille de kristne til veggs. Det har aldri vært en utpreget kristne kampsak

Personlig synes jeg hele greia er litt slitsom.Kristenheten er like dynamisk som resten av samfunnet, men de bruker ofte litt lenger tid på å skifte mening. Det er ikke så mange år siden folk flest var homofobe, og endringene har skjedd veldig raskt. Kristne samfunn bruker litt tid på å omstille seg, og i mellomtiden behandles de som om de sto fast i middelalderen, selv om det moderne synet på homofili er nettopp moderne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, Horten Market said:

Det er simpelthen ikke mulig å bli en troende kristen gjennom tvang, så påstanden er meningsløs. Du kan jo ikke tvinge noen til å elske deg, det er en selvmotsigelse, fordi kjærlighet forutsetter frivillighet. Fundamentet i kristen tro er å elske Gud og mennesker.

Da har typisk kristendom et problem, for den er ofte basert på trusselen om straff. Man skal elske Gud for å unnslippe evig tortur.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, linsejesus skrev:

Da har typisk kristendom et problem, for den er ofte basert på trusselen om straff. Man skal elske Gud for å unnslippe evig tortur.

Vel. Det sier det meste om denne gode kjærlige guden. For meg fremstår dette mere som en narsissistisk tyrann enn en kjærlighetsgud.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 hours ago, Midgard said:

Vel. Det sier det meste om denne gode kjærlige guden. For meg fremstår dette mere som en narsissistisk tyrann enn en kjærlighetsgud.

Ja, slik jeg ser det er det kraftig kognitiv dissonans hos de fleste kristne som mener både at Gud er uendelig god, at han skal dømme rettferdig, og at han samtidig skal torturere de fleste mennesker uten stans. Men det skal nevnes at ikke alle kristne tolker bibelen på denne måten.

Anonymkode: ba528...568

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutes ago, AnonymBruker said:

Ja, slik jeg ser det er det kraftig kognitiv dissonans hos de fleste kristne som mener både at Gud er uendelig god, at han skal dømme rettferdig, og at han samtidig skal torturere de fleste mennesker uten stans. Men det skal nevnes at ikke alle kristne tolker bibelen på denne måten.

Anonymkode: ba528...568

Den skulle ikke vært anonym.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Blant mange ikke-troende så er dette med religiøs tro et veldig fascinerende fenomen. At man velger å belage sin tro på fiksjon skrevet for mange tusen år siden. Man ser at dagens store religioner, har store likhetstrekk med enda eldre religioner. Blant annet dette med jomfrufødsel, som er noe som går igjen.

Det er litt sånn; jeg kopierer litt fra gamle Egygt, finner på noe selv og blander i noen røverhistorier om Jesus - og dette velger jeg å tro på og leve etter.

Sett utenfra så er religion helt absurd. Det er faktisk på lik linje som å tilbe spagettimonsteret.

Man har jo forsket på dette i psykologien, og funnet ut at religiøse meninger er noe man får i oppveksten. Gjerne da at man er oppvokst i et religiøst hjem. Så det har jo en naturlig forklaring, dette at man velger å tro på noe som er så irrasjonelt og helt på trynet. 

Anonymkode: 1d41c...c34

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.9.2017 den 18.17, Gjøksuppe skrev:

Min autoritet er Bibelen, fodi jeg tror  den er Guds inspirerte ord til mennesket og derav ufeilbarlig. 

Grunnen til at jeg siterer og referer Bibelen hvor kanskje en ikke-troende vil finne det uforståelig er rett og slett at jeg viser til min autoritet for å komme med en eller annen påstand.

Om min høyeste autoritet var meg selv, ville jeg selvsagt ikke behøvd noe videre forklaring en "jeg mener at". Dette er altså grunnen til hva du ser som misjonering.

At dine bekjente ikke snakker om tro med deg er kanskje fordi du ikke ønsker å snakke om tema og de vet dette. Dette er et åpent forum hvor alle kan lese trådene, jeg misjonerer selvsagt ikke på pm til de som ikke ønsker det. 

Men du tror jo bare på dette fordi du var så uheldig å falle i hendene på noen spm innbilte deg det.

Anonymkode: 01507...ca8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Men du tror jo bare på dette fordi du var så uheldig å falle i hendene på noen spm innbilte deg det.

Anonymkode: 01507...ca8

Og du tror alt du tror fordi? 

Jeg baserer min tro på hva jeg anser som Guds inspirerte ord ut fra Bibelens troverdighet og sannhet i alle ting. Mens noen ser ut til å ha har innbilt deg at, siden du ikke tror på Gud, du er et unikt snøflak med en ufeilbarlig moral basert ene og alene på ditt eget forgodtbefinnende. 

Endret av Gjøksuppe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man rett og slett mangler evnen til å føle "religiøsitet", så virker religiøse ganske absurde. Og har man i tillegg vokst opp med galskapen (som mange uheldigvis gjør) og blitt mast på av familie og slekt, så blir tålmodigheten ganske tynnslitt. 

 

Anonymkode: 9e1f4...407

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...