Gå til innhold

Dere som vil forby muslimske kvinner å dekke håret...


Thyra

Anbefalte innlegg

Dere som sier at å dekke håret er frivillig er helt ut i det blå.  Disse kvinnene har blitt hjernevasket siden fødselen at de skal vise respekt til mannfolk og Mohammed..og for å gjøre dette MÅ de dekke til ellers er ikke de "ekte" muslimer.  I tillegg, hvis de blir voldtatt fordi de ikke er dekket til er det deres egen skyld.  

Heldig de er å bo i Norge og har frihet til å velge, synd at mannfolkene deres ikke la de velge å IKKE dekke til uten bråk. 

Endret av Outlander
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Peanut
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Kvinner med niqab finnes det i Oslo, selv om det er ganske få av dem å se. Det er godt mulig det finnes kvinner i burka her også, men det kan virkelig ikke være mange. Og at man møter på flere nesten daglig, slik enkelte her påstår, er virkelig bare tull. 

Anonymkode: 5212a...c9e

Jeg ser dem ikke daglig, men jeg ser dem et par ganger minst. Nå er det jo også sånn at man ikke nødvendigvis legger merke til ting rundt seg fordi man er blitt vant til forskjeller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes at kommer du til norge, innretter du deg etter landet. 

Hvis noen ikke er fornøyd med hvordan landet norge er, kan de flytte til det landet som gjør dem fornøyd. 

Jeg synes det er ille at det norske folk skal bli tvunget til å innrette oss etter innvandrere og mennesker med andre kulturer/religion. 

Skole, helse, politi osv bør ansiktet vises HELT. Og politi og lærere bør være helt nøytrale, altså ikke vise hvilken religion du har. 

Jeg husker en sak noen få år tilbake, en skole som måtte male over nasse nøff, fordi de muslimske foreldrene kunne ikke la barna sine gå på skolen pga svin på veggen. Nasse nøff er som vi alle vet, en barnefigur, tegnefilm; fra ole brum universet. 

Skal du gå skole og ha utdannelse i norge, må og bør hele ansiktet vises. Skal du jobbe i offentlig sektor, bør du være nøytral. 

Liker ikke muslimer norges lover og regler pga sin religion, da får dem flytte til et land hvor deres religion er viktig. 

 

Anonymkode: 4e26c...9c5

Jeg kjente ikke igjen en muslimsk kvinne her en dag. 
Da gutten begynte i  klassen til datteren min, var hun tildekket og så veldig muslimsk ut, kunne veldig lite norsk (kun bodd her 3 mnd).
Nå har hun bodd her siden i sommer, har bleket, utslått hår og går med dongeribukser, er ikke tildekket i det hele tatt.
JEg var ikke sikker på om det var samme damen engang :)
SNakk om å bli vestlig.

Men bra for henne. 
Mannen ser fortsatt "uddis" ut med sitt skjegg, men det virker som han har blitt mer integrert han og.

Anonymkode: 4dbec...b2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå handler dette om mer enn religion. Islam er også en politisk ideologi, og hijab er et politisk symbol.

Dette er noe som er vokst frem i Midtøsten de siste tiårene. Går du tilbake til 70-tallet så du mange muslimske kvinner uten hijab. Hijab er ikke nødvendig for en muslim.

At politiske symboler skal forbys, både på skole og i jobb, er jeg 100% for.

Anonymkode: cccad...62a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er da diskutert en haug av ganger før her inne på KG.

Jeg støtter denne konklusjonen:

- Det er ikke graden av tildekning som er problemstillingen. Hvor mange kubikkcentimeter hud et tøystykke dekker er fullstendig irrelevant. 

- Det avgjørende er hvilke verdier plagget representerer.

Om man skal forby et plagg eller ikke, må avgjøres ut fra om plagget representerer verdier som er uønsket i samfunnet. 

Niqab og burka representerer verdier som helt klart er uønsket i samfunnet. Hijab er det større uenighet om, men jeg har falt ned på at de ikke representerer uønskede verdier, og bør derfor tillates. 

Eksempler på andre plagg vi forbyr på grunn av verdiene (ikke på grunn av hvor mye hud de dekker) er masken til KKK og armbindet til nazistene. 

Anonymkode: 4c3da...a95

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det har aldri vært lov å bruke hodeplagg i klasseromstimer i Norge, hvorfor skal det være unntak for noen grupper? Det er nok her problemet ligger, at det blir forskjellsbehandling og at vi må innrette oss etter grupper som har andre normer og verdier enn norske, når det bør være omvendt.

Har ingenting i mot sjal/hijab/plagg hvor ansiktet vises, men reglene i skolen må gjelde for alle. Norske ungdommer blir irettesatt om de glemmer å ta av seg lue eller caps når de kommer inn til timen, det er mange norske som synes det er ukomfortabelt å vise seg i svømmedrakt også, eller å dusje etter gymen, men får ikke fritak av den grunn. Det er viktig at alle behandles likt, uansett bakgrunn.

Hva folk gjør utenom skole/jobb bryr jeg meg ikke så mye om, eller om det er private bedrifter, min tannlege bruker f.eks hijab og det har jeg ingen problemer med, hadde jeg hatt det hadde jeg byttet tannlege.

Anonymkode: 8293b...49a

Tror reglene har endret seg litt de siste årene. Mine barn får bruke caps i timen, og mange bruker lue og. Og min datter slapp svømming nå på ungdomsskolen, da hun ikke liker å vise seg i badetøy. Hun fikk da et alternativt opplegg. Og hun dusjer ikke etter gym, alle hennes år på ungdomsskolen, så har gym vært de siste timen, så da kan de dusje hjemme. Så nei, norske ungdom tvinges ikke til ting de ikke vil. Så de behandles faktisk likt.

Anonymkode: 002f2...f50

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke folk få gjøre hva de vil med håret så lenge man ser ansiktet? Er det noen som vil bestemme om folk skal få ha på skaut eller ikke? 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

 

Tom juletrefeiring som har vært norsk tradisjon/kultur på skoler, det har en del skoler sluttet med fordi det ikke passet enkelte pga dems religion. 

 

Det er fake news fremsatt av freppere og deres likesinnede. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er bullshit. Jeg har bodd i tjukkeste Oslo øst i 20 år og den eneste gangen jeg har sett en burka live var under en performancegreie hvor jeg støtte på en gjeng med burkakledde unge menn med kameraer og plakater i parkeringshuset på Oslo S. 

Anonymkode: 5212a...c9e

Selv jeg som bare har vært innom Oslo i noen dager av gangen har altså sett mange ganger flere burkaer enn du som påstår du har bodd der i 20år? Troverdig.

Anonymkode: e86f8...2b0

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, Silfen skrev:

Det er fake news fremsatt av freppere og deres likesinnede. 

Du mener vel at det er true news fremstilt av frp'ere mens aper prøver å motbevise det ved å kalle det fake news?

Anonymkode: e86f8...2b0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Simbyxor skrev:

Kan ikke folk få gjøre hva de vil med håret så lenge man ser ansiktet? Er det noen som vil bestemme om folk skal få ha på skaut eller ikke? 

Mener du det er helt greit og legitimt å gå med full ss-uniform fra nazi tyskland også da?

Anonymkode: e86f8...2b0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 timer siden, Thyra skrev:

Nøyaktig hvilke plagg er det snakk om?

Var det f eks også kvinnediskrimmimerende når kvinner som spilte strandvolleyball var pålagt å spille i bikinitruser under en viss størrelse? Eller om kvinner i enkelte sammenhenger forventes eller kreves å gå i skjørt og/eller høye hæler?

Ja.  Det siste har vi faktisk hatt bekjempelse av i Norge.

Og kritikken fra Norge var relativt entydig i saken om strandvolleyball. Vi er ett lite ubetydelig land, så kritikken hadde ingen betydning, men det er på siden av poenget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, Silfen skrev:

Det er fake news fremsatt av freppere og deres likesinnede. 

Og det er du så skråsikker på?

Anonymkode: 8cadd...857

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selv jeg som bare har vært innom Oslo i noen dager av gangen har altså sett mange ganger flere burkaer enn du som påstår du har bodd der i 20år? Troverdig.

Anonymkode: e86f8...2b0

Ikke særlig troverdig, nei. Enten lyver du, eller så vet du ikke hva en burka er. 

Anonymkode: 5212a...c9e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

tumblr_mrwj4bIVd31rl9ip3o1_500.jpg

Vestlig kultur møter øst.

Ikke noen tvil om hva som her kler kvinnen best. Som gir henne respekt og ærefrykt.

Mens den andre kvinnen fremstiller seg som et objekt, et kjøttstykke som er servert til ville menn for deres egen tilfredsstillelse.

Anonymkode: 25f94...e1f

Jepp, den burkakledde kvinnen er redusert til et seksuellt objekt for menn, som kun eksiterer som fristelse og derfor må dekkes til. Null frihet, egne meninger, egen kropp eller kvinnerettigheter. 

 

Helt ok at man kan bruke hijab etter fyllte 18, men før det bør ingen religiøse plagg bli brukt. Og burka burde såklart være forbudt, på lik linje med finnlandshette o.l. Skal man få bruke hijab på jobb, må man også få lov å bruke julenissedrakt, klovnekostymer osv - like tullete. 

Anonymkode: 84c1d...400

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Mener du det er helt greit og legitimt å gå med full ss-uniform fra nazi tyskland også da?

Anonymkode: e86f8...2b0

Jeg hadde ikke reagert på det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jepp, den burkakledde kvinnen er redusert til et seksuellt objekt for menn, som kun eksiterer som fristelse og derfor må dekkes til. Null frihet, egne meninger, egen kropp eller kvinnerettigheter. 

 

Helt ok at man kan bruke hijab etter fyllte 18, men før det bør ingen religiøse plagg bli brukt. Og burka burde såklart være forbudt, på lik linje med finnlandshette o.l. Skal man få bruke hijab på jobb, må man også få lov å bruke julenissedrakt, klovnekostymer osv - like tullete. 

Anonymkode: 84c1d...400

Så det det handler om er at hijab er "tullete"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med å ikke ha ett forbud er at grensene stadig blir tøyd. Flere krav om tilpasninger i forhold til religion kommer, noe som igjen hindrer integreringen i samfunnet. 

Da jeg kom til Norge for snart 20år siden var mentaliteten en helt annen. Jeg kom til Norge i håp om ett bedre liv. Ja, de hadde en helt annen livsstil, mat, sett av regler å forholde seg til. For å bli integrert valgte jeg å forstå kultur og regler og respektere den. Ikke forandre den til min egen fordel. Å vise hud var ett tabu i mitt gamle hjemland. I Norge lærte jeg å få ett naturlig forhold til kroppen min. Kle meg mere praktisk eller feminin etter eget ønske, ikke det som blir tvunget på meg. Å forstå at jeg ikke er hore bare fordi jeg viste knærne mine ute o offentligheten. Det var flere innvandrere i byen jeg og min familie flyttet til og vi hadde de samme holdningene til integrering. Det var ikke snakk om å utelate oss fra svømmeundervisningene, kle seg i badedrakt eller annen aktivitet, ei heller var det ett problem å omgås det motsatte kjønn. Foreldrene våre fant seg i at Norge var annerledes og vi kom hit som gjest. 

Nå har tidene forandret seg. Det er så mye tilpasninger og år etter år merker jeg at den norske kultur og tradisjoner viskes bort. Det er forferdelig trist. 

Anonymkode: 023d8...1fd

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...