Gå til innhold

Dere som vil forby muslimske kvinner å dekke håret...


Thyra

Anbefalte innlegg

4 timer siden, Apistogramma skrev:

Nå er jo den "typisk vestlige kleskoden" veldig bred. Man kan utmerket dekke seg til såpass at de fleste vil betegne det som sømmelig, uten å stikke seg ut og uten at hverken religiøse eller politiske undertoner skinner gjennom. Dette ser jeg ikke som noe problem.

Det som skiller hijab, burka, niqab, og eks. "passende" badetøy fra vanlige klær er fremdeles ideologien bak. Og slik utviklingen har blitt er denne klart mer politisk enn religiøs. I tillegg viser bruk av dekkende plagg i vestlige samfunn at man tar avstand fra samfunnet man er ment å skulle integrere seg inn i. Plaggene skaper et synlig, visuelt skille mellom vantro og rettroende. Dette bidrar til økende segregering, stikk i strid med intensjonen til "frihetsforkjemperne".

Jeg merker meg at vestlige sekulære muslimer flest, i alle fall i miljøene jeg har kjennskap til, tar avstand til dette. De ønsker å følge vestlig levesett men en utbredt liberal aksept for streng religionsutøvelse vanskeliggjør integrering. Meg erfart er det ikke sekulære muslimer som etterspør eks. bruk av dekkende plagg, og bønnetid i skole eller arbeid. Det er den harde kjerne samt ekstremister som kjemper for dette. Og liberal retorikk og rop om aksept passer således deres formål særdeles bra.

De som taper er forfulgte sekulære muslimer som har vendt seg til vesten for å få avstand til denne problematikken, bare for å oppleve at den ideologien de har flyktet fra får fotfeste også her. Det beste vi kan gjøre for de som kjenner islamsk ekstremisme hardest på kroppen (og her er selvfølgelig muslimer selv i et overveldende flertall) er å holde hardt fast ved nettopp vestlige verdier selv om det innebærer å regulere bruk av plagg med politiske undertoner.

Jeg er delvis enig. Men jeg er ikke tilhenger av verken forbud eller påbud når det gjelder påkledning. Vanskelig å håndheve vil det også være. 

Du skrev at det vil være mulig å kle seg tilstrekkelig "sømmelig" med vestlige klær. Unntaket for mange blir kanskje håret og på stranden. For mange vil bikini eller badedrakt føles for bart. Andre dekker seg til pga komplekser eller fordi de har behov for å beskytte huden mot solen. Mener du vi bør ha "burkiniforbud" også i Norge?  Et forbud som også omfatter vanlige klær som dekker kroppen? Husker en av dem som ble omtalt i media i fjor,  hun hadde langbukse og tunika (og et tørkle på hodet) ikke burkini. Skal det være forbudt å oppholde seg på en strand eller bade i annet enn bikini/vestlig badedrakt? Er det greit så lenge man ikke dekker håret?  Så lenge man ikke ser muslimsk ut? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvis hun "riktignok ikke hadde netting foran øynene" så hadde hun ingen burka på seg. Du vet altså ikke hva en burka er. Det det kan ha vært, er en niqab? 

 

 

 

Hvis man ser et fly uten vinger er det ikke et fly, men muligens et helikopter. Og dersom man ser en sebra uten striper, er det nok helst ikke en sebra det heller, men heller en hest eller et esel. 

Anonymkode: 5212a...c9e

Jeg vet innmari godt hvordan en burka ser ut og vet hva jeg så, så spar meg for spydigheter. Hun var heldekkende og hadde en lapp mellom øynene, så det var kun en liten del av øynene som var synlig på henne. 

Anonymkode: 023d8...1fd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, ops2 skrev:

Og hvis en nonne blir bedt pent om å ta av seg hodeplagget, hva gjør hun? (For legeundersøkelse, for eksempel en mannlig lege)

Og hvis en muslimsk kvinne blir bedt om det samme................................?

Forskjellen på å være et fritt menneske som tror på Gud, eller en slave for en "reigion" som er regler og tvang.

Slik jeg fikk forklart det av en muslimsk kvinne skal de helst ha kvinnelig lege. Men om det ikke erulig, eller den kvinnelige legen ikke er like flink,  skal de ta en mannlig lege. Og kle av seg det som er nødvendig. For helsen kommer først. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg å er største utfordringen med muslimske hodeplagg for kvinner, hva det sier om moralen til de kvinnene som ikke bruker det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Thyra skrev:

.. vil dere også forby gifte ortodokse jødiske kvinner det samme? De dekker også håret av religiøse årsaker. Enten med parykk eller tørkle. Også hos kristne grupper som amish,  hutteritter og mennonitter dekker de mesteparten av håret i kyser. Det har også en veldig streng kleskode. Dette er ikke akkurat valgfritt for kvinnene i disse miljøene. Dette er riktignok ikke så aktuelt for Norge,  bortsett fra ortodokse jøder,  det har vi vel her også. Men hva tenker dere? Er det bare muslimske kvinners hodeplagg som provoserer? 

Ja, hvor var dette med at jødiske kvinner kan bruke parykk i stedet for hodeplagg?

Anonymkode: 4dbec...b2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det har jeg ikke sagt. Jeg sa jeg hadde tigode å ha sett dette.

Du sett mye av dette her i landet eller?

Anonymkode: 8cadd...857

Og hvor mange med niqab og finlandahette har du sett?

Anonymkode: 1e7ea...d11

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bare å ta deg en tur til Oslo øst, her er det mange av dem. 

Anonymkode: 5d499...104

Jeg har bodd i Oslo øst de siste 15 år,  og har ikke sett en eneste burka. Noen få ganger har jeg sett nikab (hvor mange av "observasjonene" som var samme person, er selvsagt umulig å i).

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Peanut
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er bullshit. Jeg har bodd i tjukkeste Oslo øst i 20 år og den eneste gangen jeg har sett en burka live var under en performancegreie hvor jeg støtte på en gjeng med burkakledde unge menn med kameraer og plakater i parkeringshuset på Oslo S. 

Anonymkode: 5212a...c9e

Jeg bor på Frogner (i Oslo) og har sett både burka og niqab, de 20+ årene jeg har bodd her. 

Et av problemene knyttet til er vel at man ikke ser hva (hvem) som er under burka/ niqab. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, hvor var dette med at jødiske kvinner kan bruke parykk i stedet for hodeplagg?

Anonymkode: 4dbec...b2d

Slik jeg har forstått det tolker mange muslimer det som at de skal skjule håret og halsen,  mens de gifte ortodokse jødiske kvinnene kun skal skjule håret (og det meste av kroppen), derfor velger mange av dem å bruke parykk. Da skjuler de sitt eget hår uten at det syns. Mange av dem bruker også tørkle på hodet. På youtube er det mange videoer av ortodokse jødiske kvinner som viser hvordan de knyter sin tichel. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg bor selv på vestkanten og senest forrige uke så jeg en kvinne i burka. Hun hadde riktignok ikke netting foran øynene, men det var burka. Hun satt med sin mann på toget til Gardermoen. 

Anonymkode: 023d8...1fd

Da var det nikab. Det finnes noen få av dem. Burka har jeg aldri sett annet enn på TV. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes at kommer du til norge, innretter du deg etter landet. 

Hvis noen ikke er fornøyd med hvordan landet norge er, kan de flytte til det landet som gjør dem fornøyd. 

Jeg synes det er ille at det norske folk skal bli tvunget til å innrette oss etter innvandrere og mennesker med andre kulturer/religion. 

Skole, helse, politi osv bør ansiktet vises HELT. Og politi og lærere bør være helt nøytrale, altså ikke vise hvilken religion du har. 

Jeg husker en sak noen få år tilbake, en skole som måtte male over nasse nøff, fordi de muslimske foreldrene kunne ikke la barna sine gå på skolen pga svin på veggen. Nasse nøff er som vi alle vet, en barnefigur, tegnefilm; fra ole brum universet. 

Skal du gå skole og ha utdannelse i norge, må og bør hele ansiktet vises. Skal du jobbe i offentlig sektor, bør du være nøytral. 

Liker ikke muslimer norges lover og regler pga sin religion, da får dem flytte til et land hvor deres religion er viktig. 

 

Anonymkode: 4e26c...9c5

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet innmari godt hvordan en burka ser ut og vet hva jeg så, så spar meg for spydigheter. Hun var heldekkende og hadde en lapp mellom øynene, så det var kun en liten del av øynene som var synlig på henne. 

Anonymkode: 023d8...1fd

Du beviser nok en gang at du ikke vet hva en burka er, siden det du beskriver er en niqab. Spydig eller ikke, det er nå bare sånn det er. 

Jeg har som Thyra ALDRI sett en kvinne med burka i Norge (heller ikke i Tyrkia, Egypt, Tunisia, Marokko, Libanon, Palestina, Qatar, eller Emiratene som er de mer eller mindre muslimske landene jeg har besøkt), men jeg har derimot sett kvinner i niqab. Det har jeg sett kanskje 20-25 ganger her i Norge i løpet av de siste 20 åra, og flere av gangene var det samme kvinner. Kvinner med abaya/chador, derimot, ser jeg jevnlig, og hijaber ser jeg naturligvis daglig. Jeg ser også diverse andre ikke-muslimske varianter av hårtildekking jevnlig. 

 

Anonymkode: 5212a...c9e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Peanut skrev:

Jeg bor på Frogner (i Oslo) og har sett både burka og niqab, de 20+ årene jeg har bodd her. 

Et av problemene knyttet til er vel at man ikke ser hva (hvem) som er under burka/ niqab. 

Kvinner med niqab finnes det i Oslo, selv om det er ganske få av dem å se. Det er godt mulig det finnes kvinner i burka her også, men det kan virkelig ikke være mange. Og at man møter på flere nesten daglig, slik enkelte her påstår, er virkelig bare tull. 

Anonymkode: 5212a...c9e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes at kommer du til norge, innretter du deg etter landet. 

Hvis noen ikke er fornøyd med hvordan landet norge er, kan de flytte til det landet som gjør dem fornøyd. 

Jeg synes det er ille at det norske folk skal bli tvunget til å innrette oss etter innvandrere og mennesker med andre kulturer/religion. 

Skole, helse, politi osv bør ansiktet vises HELT. Og politi og lærere bør være helt nøytrale, altså ikke vise hvilken religion du har. 

Jeg husker en sak noen få år tilbake, en skole som måtte male over nasse nøff, fordi de muslimske foreldrene kunne ikke la barna sine gå på skolen pga svin på veggen. Nasse nøff er som vi alle vet, en barnefigur, tegnefilm; fra ole brum universet. 

Skal du gå skole og ha utdannelse i norge, må og bør hele ansiktet vises. Skal du jobbe i offentlig sektor, bør du være nøytral. 

Liker ikke muslimer norges lover og regler pga sin religion, da får dem flytte til et land hvor deres religion er viktig. 

 

Anonymkode: 4e26c...9c5

Hva med norske konvertitter? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tumblr_mrwj4bIVd31rl9ip3o1_500.jpg

Vestlig kultur møter øst.

Ikke noen tvil om hva som her kler kvinnen best. Som gir henne respekt og ærefrykt.

Mens den andre kvinnen fremstiller seg som et objekt, et kjøttstykke som er servert til ville menn for deres egen tilfredsstillelse.

Anonymkode: 25f94...e1f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Thyra skrev:

Hva med norske konvertitter? 

Det gjelder dem også om dem ikke kan akseptere yrker hvor en ikke kan vise/yttre sin tro. 

Tom juletrefeiring som har vært norsk tradisjon/kultur på skoler, det har en del skoler sluttet med fordi det ikke passet enkelte pga dems religion. 

Mangfold er greit det, men det som er norskt skal få være norsk uavhengig om noen fra hvilket som helst land med hvilken som helst religion/kultur føler seg støtt av hvordan folk/barn/stat er i selve norge. 

Hvis norge ikke passer seg for din tro, religion, kultur og "lovverk"; så flytt til det landet hvor det du synes er viktig, blir ivaretatt. 

Anonymkode: 4e26c...9c5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kvinner med niqab finnes det i Oslo, selv om det er ganske få av dem å se. Det er godt mulig det finnes kvinner i burka her også, men det kan virkelig ikke være mange. Og at man møter på flere nesten daglig, slik enkelte her påstår, er virkelig bare tull. 

Anonymkode: 5212a...c9e

Jeg har innvandret fra ett land hvor burka er flittig brukt, så ja, jeg vet innmari godt hvordan en burka ser ut. 

Jeg støtter også forslaget om å forby dette plagget, hvis det skulle være i tvil. 

Anonymkode: 023d8...1fd

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser tre problemer med tildekking.

Det ene er frivillighet, for når selv barn utstyres med hijab kan man jo lure på hvor frivillig det egentlig er.

Det andre er hvordan det påvirker vårt samfunn, for det følger en del utfordringer med det. Det er ikke bare tildekkingen av håret det handler om, for målet med tildekkingen er jo å skape større avstand til det motsatte kjønn. Vi vil kanskje ende opp med et atskillig mer segregert samfunn enn vi er vant til, med egne fasiliteter for kvinner og menn. Vi ser jo allerede at det begynner å skje, med svømmehaller som har kjønnsdelte åpningstider og treningsstudioer som har egne treningsrom med kodelås for kvinner. Jeg ønsker ikke et mer kjønnsdelt samfunn, for jeg elsker det vi har hatt til nå der både kvinner og menn kan bevege seg fritt de fleste steder. 

Det tredje er at det bidrar til å markere et skille mellom "oss" og "dem". Gode kvinner, dårlige kvinner, rene og urene,  rett religion og feil religion. 

Hvis det bare var noen tøystykker hadde jeg ikke hatt noe problem med dem, men det er så mye som følger med dem. Når det er vevd religion og politikk inn i stoffene blir det hele mer komplisert.

Anonymkode: f7299...70d

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

6 timer siden, Thyra skrev:

Godt poeng. Ingen har foreslått å nekte nonner å nruke nonnedrakt/dekke håret på offentlig sted. 

Ingen ber nonnene å dekke håret for å forhindre voldtekt og å bli kalt horer.  De dekker håret ut av respekt til Gud.  Muslimer dekker håret ut av respekt til andre menn - stor forskjell

Endret av Outlander
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...