Gå til innhold

Bli kjent med min tidligere lege


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du plages, så nå du lavære å lese. Grunnen til at det blir så mye, er nettopp pga dette! Mye irritasjon/diskusjon og frekke meninger. Som jeg sa så har jeg fått et svar, så trenger ikke å kverulere mer i det;) 

Ja hvis jeg får datet han ei gang i tiden, så kanskje jeg skal skrive det her. Om ikke det er en solskinnshistorie for deg, er det kanskje det for andre??😄 Gøy hadde vært uansett.  

 

Anonymkode: d7c54...da7

Hva er svaret? Jeg er så nysgjerrig. Jeg er i samme situasjon men jeg var bare på legevakten, møtte ham tilfeldig liksom så kanskje reglene ikke er så strenge som med fastlege. Jeg har ikke barn da

Jeg tenker helt likt som deg! Man vil ha de man ikke kan få

Anonymkode: 6de94...b8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva er svaret? Jeg er så nysgjerrig. Jeg er i samme situasjon men jeg var bare på legevakten, møtte ham tilfeldig liksom så kanskje reglene ikke er så strenge som med fastlege. Jeg har ikke barn da

Jeg tenker helt likt som deg! Man vil ha de man ikke kan få

Anonymkode: 6de94...b8a

Rådets uttalelse

For en fastlege har Rådet for legeetikk tidligere uttalt at det anser det som brudd med de etiske reglene å innlede et seksuelt forhold til en pasient som står på legens liste, uavhengig av hvor mye kontakt det har vært i lege-pasient-relasjonen (2). Det samme må gjelde for behandlingsforhold i spesialisthelsetjenesten. Hvor lang tid det bør gå fra et avsluttet lege-pasient-forhold til legen kan tillate seg å innlede et nært vennskaps- eller kjærlighetsforhold, må avhenge av om det kan oppstå et avhengighetsforhold i forhold til hva som var grunnlaget for lege-pasient-kontakten. Legen har ansvaret for å gjøre denne vurderingen.

I forhold til de konkrete spørsmålene mener rådet at i et lege-pasient-forhold der det utvikler seg et vennskap mellom lege og pasient, vil § 7 ikke sette noe forbud mot dette, men en relasjon utover et lege-pasient-forhold må ikke brukes til legens fordel, m.a.o. føre til utnytting av pasient.

Hvorvidt det er akseptabelt å utvikle et kjærlighetsforhold til en tidligere pasient, mener rådet vil avhenge av hva slags lege-pasient-forhold det har dreid seg om. Hvis for eksempel en kirurg opererte en pasient for en tilstand som pasienten fullt ut ble helbredet for, og det siden ikke har vært noen lege-pasient-relasjon, mener rådet at § 7 ikke er til hinder for at det kan utvikles et kjærlighetsforhold relativt kort tid etter operasjonen.

Hvis legen derimot har hatt en pasient i psykoterapi over tid, vil det å utvikle et kjærlighetsforhold på et senere tidspunkt kunne være brudd på § 7. I psykoterapeutiske fagmiljøer er det noe ulike synspunkter på dette. Noen vil mene at det er uetisk å utvikle et kjærlighetsforhold noensinne til en pasient som man har hatt i psykoterapi over tid. Det vil alltid være en spesiell følelsesmessig binding (overføring/motoverføring) og et ujevnt maktforhold mellom de to. Pasienten vil i tillegg bli berøvet muligheten for ny behandling hos legen på et senere tidspunkt hvis legen innleder et kjærlighetsforhold til pasienten. I en slik kjærlighetsrelasjon kan det dessuten ved et eventuelt senere brudd komme en anklage fra pasienten om utnytting, en anklage som legen kan ha vanskelig for å forsvare seg mot. Andre mener at det kan aksepteres at legen innleder et forhold til en tidligere psykoterapipasient etter en karensperiode av en viss varighet (ett eller flere år) der det ikke er noen kontakt mellom partene.

Med utgangspunkt i det ovenfornevnte mener rådet at leger bør frarådes å innlede forhold til en pasient der det har vært en psykoterapirelasjon over tid. I slike sammenhenger kan det være nyttig å søke veiledning hos erfaren kollega, eventuelt i Legeforeningen.

Rådet har her skissert to ytterpunkter i lege-pasient-relasjoner der svaret på legens spørsmål vil se noe forskjellig ut. Igjen vil rådet anbefale at legen finner en erfaren kollega å drøfte situasjonen med hvis han/hun kommer i slike dilemmaer. Enkelte leger markerer avslutning av lege-pasient-forholdet ved en skriftlig erklæring som begge underskriver når relasjonen er i ferd med å endre karakter. Rådet ser at det kan være en hensiktsmessig ordning.

Utvikling av et privat forhold mellom lege og pasient behandles også i helsepersonelloven § 4 om krav til faglig forsvarlig virksomhet (3). Statens helsetilsyn publiserte i 2005 en artikkel i Tidsskriftet om tilbakekalling av autorisasjon hos helsepersonell. Seksuell relasjon mellom pasient og behandler var nest hyppigste årsak til slik tilbakekalling (4). I de sakene som ble omtalt, ble seksuelt forhold innledet mens det var et pågående behandlingsforhold."

Anonymkode: d7c54...da7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg sendte deg over var de nærmeste reglene jeg fant rundt dette. I ditt tilfelle, som ikke er din fastlege, er det ingen problem. Hvis du alikavel forholder deg til han, er det lurt å bytte fortest mulig. Det er klart det gir litt ekstra nysgjerrighet rundt de man ikke kan få. Aldri om jeg hadde trodd jeg skulle falle pladask for han, men jo, det skulle jeg! 

#kjekkelegensindet 😁😍

Anonymkode: d7c54...da7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det jeg sendte deg over var de nærmeste reglene jeg fant rundt dette. I ditt tilfelle, som ikke er din fastlege, er det ingen problem. Hvis du alikavel forholder deg til han, er det lurt å bytte fortest mulig. Det er klart det gir litt ekstra nysgjerrighet rundt de man ikke kan få. Aldri om jeg hadde trodd jeg skulle falle pladask for han, men jo, det skulle jeg! 

#kjekkelegensindet 😁😍

Anonymkode: d7c54...da7

Hva gjør du videre med det? Hvordan skal du ta kontakt? Utfra det som står kan jo du også oppsøke din når du avslutter behandlingsforholdet. Ble lettet over at jeg kan gå for min også :P haha grusomt å være så betatt. 

Anonymkode: 6de94...b8a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva gjør du videre med det? Hvordan skal du ta kontakt? Utfra det som står kan jo du også oppsøke din når du avslutter behandlingsforholdet. Ble lettet over at jeg kan gå for min også :P haha grusomt å være så betatt. 

Anonymkode: 6de94...b8a

Aner ikke....:bond: er veldig usikker på om jeg skal fortsette hos han eller ikke, merker det bare blir værre og værre for hver gang jeg har sett han. Har ikke rent ned dørene, men han fikk meg mye til kontroll i begyngelen(uten at jeg bestillte). Han var nøye om alt var greit ifh til graviditet jeg var i den gang. Tenker også at jeg ikke har lyst å bytte lege, for da er det vel siste gang jeg ser han. (om ikke jeg forteller dette til han da) - Det klarer jeg ikke på legekontoret altså, syntes jeg ser meg selv.. hoho!:flau:

Må finne ut av dette neste gang tror jeg! Men håper jo på å merke noe på han, å  det er jo umulig i arbeidstiden hans. I forhold til reglene, er det lov ja, men det er også opp til legen selv å avgjøre det. Det er nok lettere om det er  gjensidig. Men de fleste som forteller legen dette, får nok helt sikkert avslag. 

Hva vil du gjøre? Føler du han liker deg å er dette en du kjenner/vet hvem er?:D 

Spennende er det jo:hjerter:

Anonymkode: d7c54...da7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Aner ikke....:bond: er veldig usikker på om jeg skal fortsette hos han eller ikke, merker det bare blir værre og værre for hver gang jeg har sett han. Har ikke rent ned dørene, men han fikk meg mye til kontroll i begyngelen(uten at jeg bestillte). Han var nøye om alt var greit ifh til graviditet jeg var i den gang. Tenker også at jeg ikke har lyst å bytte lege, for da er det vel siste gang jeg ser han. (om ikke jeg forteller dette til han da) - Det klarer jeg ikke på legekontoret altså, syntes jeg ser meg selv.. hoho!:flau:

Må finne ut av dette neste gang tror jeg! Men håper jo på å merke noe på han, å  det er jo umulig i arbeidstiden hans. I forhold til reglene, er det lov ja, men det er også opp til legen selv å avgjøre det. Det er nok lettere om det er  gjensidig. Men de fleste som forteller legen dette, får nok helt sikkert avslag. 

Hva vil du gjøre? Føler du han liker deg å er dette en du kjenner/vet hvem er?:D 

Spennende er det jo:hjerter:

Anonymkode: d7c54...da7

Føler at han liker meg ja, vi hadde en ganske intens blikkontakt både i gangen og inne på legekontoret. Han holder liksom blikket lenger enn hva som er normalt. 

Hva føler du om din? Liker han deg tilbake? 

Anonymkode: 6de94...b8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Føler at han liker meg ja, vi hadde en ganske intens blikkontakt både i gangen og inne på legekontoret. Han holder liksom blikket lenger enn hva som er normalt. 

Hva føler du om din? Liker han deg tilbake? 

Anonymkode: 6de94...b8a

Er det å være innbilsk om jeg føler ett blunk med smil var et lite tegn? Dette skjedde da jeg skulle gå ut ifra gangen. Også at jeg kan merke det er "noe i lufta" på en måte, uten at jeg kan beskrive det. Kan liksom ikke si altfor mye, redd han vil kjenne seg igjen😄

Mulig det er noe mellom dere, det kjenner du til best selv. Ta kontakt med han? Du er garantert tøffere enn meg på dette:-)

Anonymkode: d7c54...da7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Føler at han liker meg ja, vi hadde en ganske intens blikkontakt både i gangen og inne på legekontoret. Han holder liksom blikket lenger enn hva som er normalt. 

Hva føler du om din? Liker han deg tilbake? 

Anonymkode: 6de94...b8a

Har også en lege som holder blikket unormalt lenge. Stirrer meg i senk gang på gang. Kanskje vi har samme lege. Kanskje det er personligheten hans, med tanke på at de er disiplinerte nok til å ha kontroll på seg selv. : ) 

Anonymkode: ca896...99b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har også en lege som holder blikket unormalt lenge. Stirrer meg i senk gang på gang. Kanskje vi har samme lege. Kanskje det er personligheten hans, med tanke på at de er disiplinerte nok til å ha kontroll på seg selv. : ) 

Anonymkode: ca896...99b

Så du tror at stirringen betyr noe? Det må jo nesten det? Disiplinerte nok til å ikke spørre oss ut mener du? Kanskje de har lyst men pga etiske regler så kan de ikke. Har du også tenkt å spørre?

Anonymkode: 6de94...b8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så du tror at stirringen betyr noe? Det må jo nesten det? Disiplinerte nok til å ikke spørre oss ut mener du? Kanskje de har lyst men pga etiske regler så kan de ikke. Har du også tenkt å spørre?

Anonymkode: 6de94...b8a

Åå, det skulle gjerne vært SÅ enkelt, men det er det ikke desverer. Selv om min Lege også kikker meg dypt i øynene, smiler og at det ligger noe i lufta mellom meg og han, så må det nok mer til for meg enn det til å tro at han liker meg.

Skjønner at det er fort for en pasient å tenke slikt. Men de vet inderlig godt at de kan miste autorisasjonen sin ved å innlede noe med sin pasient, men kanskje de har et ønske av og til om at en person de liker skal avslutte lege/pasient-forholdet å utvikle privat kjennskap til hverandre. Det er det jeg tenker kan være mulighet. Du som er betatt av en lege, ikke din fastlege, må jo bare kjøre på. Av og til må en prøve, det værste som kan skje er et Nei. Du vet nok best selv om du føler det er "noe" mellom dere, å det kan godt hende!:-) 

Hilsen Ts;) 

Anonymkode: d7c54...da7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på butikken igår, å traff på legen min. Han bor ikke langt unna meg, så det var ikke så rart. Da han gikk forbi, så jeg ikke han med det første, (han så nok meg da). Jeg la ikke merke til at det var han før det var en god avstand mellom oss, å da la jeg merke til at han kikket bort på meg og blunket å smilte litt lurt før han gikk videre. Hva mener dere et blunk vil si? Bare vennlighet, eller er det noe annet? Tenkte ikke noe særlig på det før jeg kom hjem, å ble litt fornøyd med at han gjorde det...ble litt glad inni meg:) 

Anonymkode: d7c54...da7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Var på butikken igår, å traff på legen min. Han bor ikke langt unna meg, så det var ikke så rart. Da han gikk forbi, så jeg ikke han med det første, (han så nok meg da). Jeg la ikke merke til at det var han før det var en god avstand mellom oss, å da la jeg merke til at han kikket bort på meg og blunket å smilte litt lurt før han gikk videre. Hva mener dere et blunk vil si? Bare vennlighet, eller er det noe annet? Tenkte ikke noe særlig på det før jeg kom hjem, å ble litt fornøyd med at han gjorde det...ble litt glad inni meg:) 

Anonymkode: d7c54...da7

Det betyr at han hadde lyst å pule deg over kjøttdisken

Anonymkode: 4bc81...cc9

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det betyr at han hadde lyst å pule deg over kjøttdisken

Anonymkode: 4bc81...cc9

😂😂 Absolutt ønsketenking det!

Anonymkode: d7c54...da7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Åå, det skulle gjerne vært SÅ enkelt, men det er det ikke desverer. Selv om min Lege også kikker meg dypt i øynene, smiler og at det ligger noe i lufta mellom meg og han, så må det nok mer til for meg enn det til å tro at han liker meg.

Skjønner at det er fort for en pasient å tenke slikt. Men de vet inderlig godt at de kan miste autorisasjonen sin ved å innlede noe med sin pasient, men kanskje de har et ønske av og til om at en person de liker skal avslutte lege/pasient-forholdet å utvikle privat kjennskap til hverandre. Det er det jeg tenker kan være mulighet. Du som er betatt av en lege, ikke din fastlege, må jo bare kjøre på. Av og til må en prøve, det værste som kan skje er et Nei. Du vet nok best selv om du føler det er "noe" mellom dere, å det kan godt hende!:-) 

Hilsen Ts;) 

Anonymkode: d7c54...da7

Så du synes ikke det er noe problem i det hele tatt siden han aldri var fastlegen min? Kun et par tilfeldige møter på legevakten? Hvordan bør jeg ta kontakt? Facebook?

Anonymkode: 6de94...b8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så du synes ikke det er noe problem i det hele tatt siden han aldri var fastlegen min? Kun et par tilfeldige møter på legevakten? Hvordan bør jeg ta kontakt? Facebook?

Anonymkode: 6de94...b8a

Det er i utgangspunktet ikke problem, nei. Så lenge han ikke er fastlegen din så trenger du ikke gjøre noe med det iallefall. Er det en tilfeldig lege på et lege-kontor dette? Har du hatt en time hos noengang, eller pratet med han? Jeg er i en mye værre situasjon enn deg, siden han er min fastlege og har vært det en stund! 

Syntes du kan finne ut om han er singel først, noe han sikkert er siden han sjekker deg opp på den måten du forteller. evt søke opp navnet på Google, så finner du fort ut av det om han har adresse med andre;) 

Deretter prøv face kanskje? 

Anonymkode: d7c54...da7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.6.2017 den 14.49, AnonymBruker skrev:

Var på butikken igår, å traff på legen min. Han bor ikke langt unna meg, så det var ikke så rart. Da han gikk forbi, så jeg ikke han med det første, (han så nok meg da). Jeg la ikke merke til at det var han før det var en god avstand mellom oss, å da la jeg merke til at han kikket bort på meg og blunket å smilte litt lurt før han gikk videre. Hva mener dere et blunk vil si? Bare vennlighet, eller er det noe annet? Tenkte ikke noe særlig på det før jeg kom hjem, å ble litt fornøyd med at han gjorde det...ble litt glad inni meg:) 

Anonymkode: d7c54...da7

Dette gjør min fastlege også, om jeg treffer ham tilfeldig andre steder enn på legekontoret. Han har både blunket og smilt. Han gjør det nok som et tegn for å hilse Han er en overvektig godt gift mann rundt 60 :)

Tror ikke det er så uvanlig.

Anonymkode: fb18a...2c1

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette gjør min fastlege også, om jeg treffer ham tilfeldig andre steder enn på legekontoret. Han har både blunket og smilt. Han gjør det nok som et tegn for å hilse Han er en overvektig godt gift mann rundt 60 :)

Tror ikke det er så uvanlig.

Anonymkode: fb18a...2c1

Det er nok ikke så uvanlig nei. Du vet alt man legger merke til betattheten tar overhånd;D Men for all del, det er jo enkelte leger som har falt for sin pasient. Vi mennesker har lett for å bli forelsket. Om de merker noe der, vil de nok avslutte lege/pasient-forholdet, eller skru av følelsene. De er flinke til det! 

Han jeg har er i midten 30-årene. 

Anonymkode: d7c54...da7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er i utgangspunktet ikke problem, nei. Så lenge han ikke er fastlegen din så trenger du ikke gjøre noe med det iallefall. Er det en tilfeldig lege på et lege-kontor dette? Har du hatt en time hos noengang, eller pratet med han? Jeg er i en mye værre situasjon enn deg, siden han er min fastlege og har vært det en stund! 

Syntes du kan finne ut om han er singel først, noe han sikkert er siden han sjekker deg opp på den måten du forteller. evt søke opp navnet på Google, så finner du fort ut av det om han har adresse med andre;) 

Deretter prøv face kanskje? 

Anonymkode: d7c54...da7

Ja møtte ham tilfeldigvis på legevakten. Så møtte jeg ham igjen utenfor nær en butikk og vi fikk en lang blikkontakt og jeg følte det var noe der. Han kjente meg altså igjen etter en måned! Men vi sa ingenting, han virker litt sjenert? I tillegg stirret han skikkelig da jeg var hos ham. Unormal øyekontakt.

Han har iallefall ikke noen bilder av seg med en dame på Facebook eller insta og hadde ikke ring så tror han er singel.

så hva bør jeg skrive på face? Blir jo ganske flaut. Tror du han sier ja?

hva er din plan for å ta kontakt? 

Anonymkode: 6de94...b8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så du synes ikke det er noe problem i det hele tatt siden han aldri var fastlegen min? Kun et par tilfeldige møter på legevakten? Hvordan bør jeg ta kontakt? Facebook?

Anonymkode: 6de94...b8a

Nei, null problem. Facebook er sikkert lurest å bruke, da virker du ikke så stalker. Send en hyggelig melding der du ber han på kaffe

Anonymkode: 4bc81...cc9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, null problem. Facebook er sikkert lurest å bruke, da virker du ikke så stalker. Send en hyggelig melding der du ber han på kaffe

Anonymkode: 4bc81...cc9

Ironisk? Hvorfor er FB så stalker?

Anonymkode: 6de94...b8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...