Gå til innhold

MÅ stebarn være med på ferier?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei det MÅ de ikke. 

Jeg er også stemor til to. 

Har to egne som ikke har noen annen far en stepappan sin, og vi har ett barn sammen. 3 som bor fast og to annen hver helg.

Jeg er uføretrygdet og mannen betaler 7500kr i mnd på sine barn til sin ex. Vi har utrolig trang økonomi og har derfor ikke råd eller mulighet å spytte ut slikt i barnebidrag PLUSS ha med hans barn på ferie i tillegg. Slik er realiteten.

Vi sparer slik at vi klarer å gi barna som bor med oss, får en ferie hver sommer, så da får mor, som har hovedomsorgen sørge for at de to andre får en ferie eller ikke. Det er ikke vårt problem hvis mannen sin eks ikke velger å dra på ferie med sine barn.

Det står ingen skreven lov om at dere MÅ ha med eller bruke mer penger enn det som er fastsatt ved barnebidrag.

Barnebidraget skal dekke alt det mor "trenger" til barna sine, så med den summen hun får, skal hun fordele slik at det dekker alle behovene til barna. Samt ferie.

Anonymkode: 1c215...e9e

Så mannen din skal forsørge DINE barn som har en egen far, ta de med på ferie- men ikke de han selv er pappa til? Hva slags logikk er dette ?

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vel, nei - jeg og kjæresten min unner oss noen ganger kjæresteferie når barnet mitt er hos far, men vi får begge dårlig samvittighet for at ungen ikke er med. Når vi har gjort det passer vi på å gjøre ting vi vet ar barnet ikke har lyst til... Han har ikke egne barn men han ser sønnen min som sin egen. Aldri har han sagt noe om å ha fri fra guttungen, aldri har han ytret ønske om at vi ikke skal drasse på ungen min, tvert imot. Er så uendelig glad han ser oss som familien sin, både sønnen min og meg. 

Synes ikke det er så galt at dere tar noen ferier uten å være hele storfamilien, verre at du ikke ser de som familie, trist synes jeg. 

Anonymkode: 9d8da...22e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kommer jo litt an på, hvis dere har mulighet til å dra på mange ferier så nei. Men er det en hovedferie - så nei! du kan ikke utelukke stebarna. 

Vi har et barn fra før begge to og vi har fått en sammen. Vi har barna to uker om sommeren også er de hos den andre foreldren sin to uker. Vi tar ferien når vi har alle ungene. Men det hender at vi tar en liten ferie med bare oss tre og når de andre barna er på ferie med den andre forelderen. Og det er ikke urettferdig. Da har vi allerde vært på en stor ferie med alle barna, de to andre barna er på ferie med de andre.

Anonymkode: 719eb...d08

Det er sånn det skal gjøres :):) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest making.a.mess

Dere tar litt av. Litt synd på ts om jeg har forstått ting rett. 

-Det er lov å ikke ha LYST til å ta med stebarna på tur. Føler du det slik så er det sånn. De bør imidlertid aldri aldri MERKE det. 

- Barna har en mor de er på ferier med også. Dere må ikke ha dem med hver gang, men dere må gjøre noe gøy/turer med dem. Har dere fellebarnet med på en tur i sommerferien så må dere også ta med stebarna på en tur. Det er ikke dermed sagt at dere må la fellebarnet være hjemme denne turen, men stebarna bør være litt i fokus. 

-Dere har et liv når stebarna ikke er hos dere også. Det betyr selvsagt at dere kan gjøre fine ting da uten at dere må være opptatt av at alt skal være likt. Barnet gjør sikkert hyggelige ting hos moren sin som ikke fellesbarnet får vært en del av. Den samme tiden har deres fellesbarn tilgode med bare dere. 

Om stebarna bor hos dere 100% så har jeg forstått alt feil. Da må dere ta med alle tre på alt, eller hvertfall få fordelt turene likt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt beste tips er å ikke kategorisere barna. Tenk på alle barna som deres barn, da blir det litt lettere å finne svarene.

Hadde du villet reist uten et av dine barn? Vi har reist på ferie en gang uten stebarna, da var de 3 uker i USA med mor, besteforeldre, tanter og onkler. Likevel syntes vi det var litt trist å reise uten dem, og måtte sitte i tenkeboksen en stund.

Det koster så lite å inkludere alle, og det gir så stor gevinst...

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kun lest TS sitt hovedinnlegg.

Virkelig provoserende tittel, mitt mammahjerte gråter for alle barna som vokser opp hos steforeldre der de ikke er ønsket. Har du tenkt tanken TS, kan du tenke tanken om et barnesinn, hva det gjør med et barn å bli avvist, hva det gjør med en ungdom å bli avvist? 

Går man inn i forhold med en person som har barn fra før, så må man ta hele pakken. Ikke kun verne om (som kvinne) sitt nye barn med mannen i sitt liv, å stenge ute de allerede eksisterende barna hans. Han er 3 barnspappa, ikke 1 barnspappa!

Anonymkode: 0ceb8...f80

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da eksen min var yngre, typ ungdomsskole kid ble han plutselig utelatt fra ALLE utenlandsferier med familien.. Hans eneste hel-søster har alltid fått være med på turene, selv nå som de er i tyveårene begge to. 

Jeg personlig synes det er ugreit å unnlate å ta med ungene til den man er sammen med på ferie. 

Eksen min har aldri følt seg som et fullverdig medlem av familien pga det. Blir aldri invitert på turer, aldri innvitert på middag eller på kosedag med familien.. Ved mindre de trenger hjelp til noe da.. da blir han invitert og overtalt til å fikse ditt og datt.

 

Stebarn er familie de og, jeg jeg vil tro de får en følelse av at de ikke er en del av familien eller bra nok hvis de aldri får være med på tur pga "den nye dama til pappa"

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, Chibi skrev:

Tja..
Enkelte menn gjør dumme valg under kjærlighetensrus ;) 
Og enkelte kvinner er mestere på manipulering :) 

Så kvinner er onde og manipulerende og menn er offere?

Det kunne ikke være så enkelt som at kvinnen var i kjærlighetsrus og ønsket tid alene med mannen? 

Tross alt, det er far som er far. Det er far som har hovedansvaret for sine barn. 

Anonymkode: 970f1...8e3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, xinnia skrev:

Så mannen din skal forsørge DINE barn som har en egen far, ta de med på ferie- men ikke de han selv er pappa til? Hva slags logikk er dette ?

Hennes barn har ingen far, skriver hun. Det hender fedre dør, skjønner du.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Arabella skrev:

Hennes barn har ingen far, skriver hun. Det hender fedre dør, skjønner du.

Og? Det betyr ikke at stefar skal nedprioritere sine barn fordi nydama sine barn ikke har en far. Det er ikke hennes stebarns feil at hennes biologiske barn ikke har en far. Derfor skal de heller ikke straffes for det.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Maleficenta skrev:

Og? Det betyr ikke at stefar skal nedprioritere sine barn fordi nydama sine barn ikke har en far. Det er ikke hennes stebarns feil at hennes biologiske barn ikke har en far. Derfor skal de heller ikke straffes for det.

Har jeg skrevet det? Mitt innlegg var til Xinnia.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Arabella skrev:

Har jeg skrevet det? Mitt innlegg var til Xinnia.

Ja og? Du var jo ikke enig i at det var galt av far å forsørge stebarna sine og stille mer opp for stebarna sine enn egne barn. Du unnskyldte det med at stebarnas far var død. Eller misforstod jeg?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Maleficenta skrev:

Ja og? Du var jo ikke enig i at det var galt av far å forsørge stebarna sine og stille mer opp for stebarna sine enn egne barn. Du unnskyldte det med at stebarnas far var død. Eller misforstod jeg?

Ja, du misforstod. Du trekker konklusjoner ut av løse luften. Jeg har ikke unnskyldt noe som helst. Dette skrev Xinnia, som jeg svarte på:

"Så mannen din skal forsørge DINE barn som har en egen far, ..."

Endret av Arabella
Rettet en bokstav.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 minutter siden, Arabella skrev:

Ja, du misforstod. Du trekker konklusjoner ut av løse luften. Jeg har ikke unnskyldt noe som helst. Dette skrev Xinnia, som jeg svarte på:

"Så mannen din skal forsørge DINE barn som har en egen far, ..."

Ah. Beklager

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i huset bor det tre barn, den ene bor her bare litt mindre. Sånn er det. Vi har tre barn selv om jeg kun har to biologiske. Det spiller ingen rolle. Barnet til min samboer er min lille øyesten hun også og det hadde ikke falt meg inn å skulle ekskludere henne. Mitt ene har ikke en far så situasjonen er litt lik den ab illustrerer lengre oppe. Bortsett fra å kreve at samboer betaler alskens for mitt barn og ekskluderer sitt fordi hun har en mor også. Hadde jeg sagt noe sånt tror jeg han hadde dratt vekk et par dager og revudert forholdet. Forståelig nok. Stebarn er familie. Det er fars eller mors barn som du har tatt til deg den dagen du valgte å bli sammen med forelderen. Og du har å inkludere det barnet ts! 

Jeg er så lei slike tråder og generelt at slike holdninger finnes og blir foreviget på nettet. Det ødelegger så mye for oss som genuint elsker bonusbarna våre. Stemor er et ord man omtrent brekker seg av. Det er dårlig gjort men forståelig når slike holdninger som dette frontes. Et skilsmissebarn kan ha et flott liv og nye partnere kan bli en ressurs og en ekstra omsorgsperson. En lekekamerat som samtidig rettleder. En ekstra god klem og en som lærer bort nye ting. En som lytter og som prater. Men med slike holdninger.. Vel.. Jeg får bare vondt. 

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

56 minutter siden, Mrs.Purdey skrev:

Dere tar litt av. Litt synd på ts om jeg har forstått ting rett. 

-Det er lov å ikke ha LYST til å ta med stebarna på tur. Føler du det slik så er det sånn. De bør imidlertid aldri aldri MERKE det. 

- Barna har en mor de er på ferier med også. Dere må ikke ha dem med hver gang, men dere må gjøre noe gøy/turer med dem. Har dere fellebarnet med på en tur i sommerferien så må dere også ta med stebarna på en tur. Det er ikke dermed sagt at dere må la fellebarnet være hjemme denne turen, men stebarna bør være litt i fokus. 

-Dere har et liv når stebarna ikke er hos dere også. Det betyr selvsagt at dere kan gjøre fine ting da uten at dere må være opptatt av at alt skal være likt. Barnet gjør sikkert hyggelige ting hos moren sin som ikke fellesbarnet får vært en del av. Den samme tiden har deres fellesbarn tilgode med bare dere. 

Om stebarna bor hos dere 100% så har jeg forstått alt feil. Da må dere ta med alle tre på alt, eller hvertfall få fordelt turene likt. 

Er det greit å ikke ha lyst til å ha stebarn med på ferie, så lenge de ikke merker det??? Du tror ikke de merker det når de aldri får bli med på ferie? Er det greit å mislike dem også, så lenge du ikke sier det til dem? Ærlig talt, hvis man har så anstrengt forhold til stebarn, så bør man holde seg unna en mann som har barn fra før!

Anonymkode: de2b5...171

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei, 

jeg bare lurer på hvordan det er med stebarn og ferier... Samboeren min har to barn (en tenåring og en barnehagekid), jeg er nå gravid. Er det slik at stebarna mine bestandig må være med på alle ferieturer som samboeren min og min kommende baby skal dra på? Jeg må være ærlig å si at jeg helst hadde reist uten dem

Anonymkode: 99995...241

Foreslår at far reiser på ferie med barna og barnas mor, så kan du reise på ferie med dine kids/kidza dine? 

Anonymkode: 1c2ef...f8d

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest making.a.mess
46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det greit å ikke ha lyst til å ha stebarn med på ferie, så lenge de ikke merker det??? Du tror ikke de merker det når de aldri får bli med på ferie? Er det greit å mislike dem også, så lenge du ikke sier det til dem? Ærlig talt, hvis man har så anstrengt forhold til stebarn, så bør man holde seg unna en mann som har barn fra før!

Anonymkode: de2b5...171

I alle dager å du drar ting helt ut av proporsjoner da. 

Har en ikke lyst så har en ikke lyst. Like godt å vedkjenne seg dette ovenfor seg selv. Skal hun gå å føle seg som en dritt til evig tid isteden? Bringer det noe bra med seg? Eller er det bedre å erkjenne følelsen og gjøre sitt beste for at andre ikke merker noe. En får jo ikke gjort noe med hva en føler. 

Og sa jeg at man derfor aldri skal ta de med på ferie?? Vet ikke om du muligens trenger en optiker for det var slett ikke det jeg skrev. 

Missliker man noen så gjør man det. Ingen vits å lyve for seg selv. Hva en har i eget hode er privat heldigvis. Hvis en erkjenner en følelse er det lettere å gjøre noe med den enn om man skal si til seg selv at den følelsen ikke er der. Hva skal en endre om man sier til seg selv at følelsen ikke finnes? 

Forsåvidt så sa ikke ts at hun mislikte dem.det er stor forskjell på å ikke ville dele hver ferie med noen og å missliker dem. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Arabella skrev:

Hennes barn har ingen far, skriver hun. Det hender fedre dør, skjønner du.

Hva har det med saken å gjøre?!

Anonymkode: b61df...e19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...