Gå til innhold

MÅ stebarn være med på ferier?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

E du helt fette skada?

Ikke gå inn i et forhold med en som har barn fra før hvis du har et så forskrudd syn på ting!!

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei, 

jeg bare lurer på hvordan det er med stebarn og ferier... Samboeren min har to barn (en tenåring og en barnehagekid), jeg er nå gravid. Er det slik at stebarna mine bestandig må være med på alle ferieturer som samboeren min og min kommende baby skal dra på? Jeg må være ærlig å si at jeg helst hadde reist uten dem

Anonymkode: 99995...241

Om det er fatens tur til å ha feriesamvær så ja. Håper alle disse stebarntrådene er trolleri altså. Hvorfor blir dere sammen med menn som har barn fra før når dere ikke vil ha de med på noe?

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei det MÅ de ikke. 

Jeg er også stemor til to. 

Har to egne som ikke har noen annen far en stepappan sin, og vi har ett barn sammen. 3 som bor fast og to annen hver helg.

Jeg er uføretrygdet og mannen betaler 7500kr i mnd på sine barn til sin ex. Vi har utrolig trang økonomi og har derfor ikke råd eller mulighet å spytte ut slikt i barnebidrag PLUSS ha med hans barn på ferie i tillegg. Slik er realiteten.

Vi sparer slik at vi klarer å gi barna som bor med oss, får en ferie hver sommer, så da får mor, som har hovedomsorgen sørge for at de to andre får en ferie eller ikke. Det er ikke vårt problem hvis mannen sin eks ikke velger å dra på ferie med sine barn.

Det står ingen skreven lov om at dere MÅ ha med eller bruke mer penger enn det som er fastsatt ved barnebidrag.

Barnebidraget skal dekke alt det mor "trenger" til barna sine, så med den summen hun får, skal hun fordele slik at det dekker alle behovene til barna. Samt ferie.

Anonymkode: 1c215...e9e

Man behandler barna likt. Om den andre forelderen bruker penger på ferie eller ikke, er ikke særlig relevant. 

Barnas trivsel i ny familiesitusjon er viktigere enn penger.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Chibi skrev:

Vet du TS, jeg hadde en far en gang i tiden som prioriterte slik du ønsker at din mann skal prioritere...
Min far tok med barna til samboeren, hver eneste sommer. Bare ikke meg.
Dette fordi han hadde fått ny familie og vi kunne heller treffes i juleferie, helst i romjula fordi heksa ikke ville ha noe med meg å gjøre :/  Jeg var jo ikke "hennes familie" hvorfor skulle hun bruke tid og energi på meg...

Det endte tilslutt med at jeg mistet kontakten mer og mer med min egen far.
Og når det ble slutt mellom min far og "Heksa", så var det ingen far-datter forhold å gå tilbake mer =) 
For min far prioriterte alt for stebarna, de fikk sertifikat fordi heksa mente det var rett, hun hadde jo ikke råd selv.
Han hjalp de inn på boligmarket....For det var rett og rimelig, de var jo gift, felleskonto og hun bestemte over økonomien...

TS;
Ikke vær heksa, la far bruke tid med barna om det er så ille å ha med seg barna hans, så burde du egentlig gå fra ham med en gang, er du helt ærlig villig til å splitte opp forholdet din far har med barna sine?

For det er utrolig sårt..
Og jeg kunne ønske fatter'n hadde baller nok til å stå imot kravene til heksa...
 

Helt greit at hun var heksa, men faren din kunne også sagt i fra. Han er et voksent menneske!

Anonymkode: b61df...e19

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Noen ganger ja - andre ganger nei. Nå må folk skjerpe seg altså!

Jeg antar at barna også har en mor? Hun har også ansvar for å ta med barna på ferie. De må ikke nødvendigvis reise utenlands med begge foreldre samme sommer.

Så lenge dere også finner på noe med dem i løpet av sommeren og har de med på noen ferier, så kan dere også noen ganger være bare dere på tur.

Det er som regel folk som aldri har opplevd å være steforelder med eget barn med forelderen som også har de sterkeste meningene om dette - og det er en vanskelig situasjon da man faktisk trenger å være bare dere noen ganger.

Vi har vært utenlands både med og uten stebarna, det går helt fint og både de og moren deres skjønner at det er Ok.

Anonymkode: adfc7...020

Jeg hsr en stedatter. Hun har ingen mor så hun er selvsagt med selv om jeg skulle fått et som biologisk var mitt også.

Legger til st msn selv velger å bli stemor, da det er helt frivillig å inngå forhold med noen som har barn fra før.

Endret av Maleficenta
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg leser slike tråder er jeg så utrolig takknemlig for stemoren til mitt barn :)

 

Din plan om at du og fellesbarn skal være viktigst kan du bare legge fra deg. Far er like glad i alle tre, og du er nok prioritert sist. Legg om stilen og vær med å skape en hel familie.

Anonymkode: 1db92...98d

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei det MÅ de ikke. 

Jeg er også stemor til to. 

Har to egne som ikke har noen annen far en stepappan sin, og vi har ett barn sammen. 3 som bor fast og to annen hver helg.

Jeg er uføretrygdet og mannen betaler 7500kr i mnd på sine barn til sin ex. Vi har utrolig trang økonomi og har derfor ikke råd eller mulighet å spytte ut slikt i barnebidrag PLUSS ha med hans barn på ferie i tillegg. Slik er realiteten.

Vi sparer slik at vi klarer å gi barna som bor med oss, får en ferie hver sommer, så da får mor, som har hovedomsorgen sørge for at de to andre får en ferie eller ikke. Det er ikke vårt problem hvis mannen sin eks ikke velger å dra på ferie med sine barn.

Det står ingen skreven lov om at dere MÅ ha med eller bruke mer penger enn det som er fastsatt ved barnebidrag.

Barnebidraget skal dekke alt det mor "trenger" til barna sine, så med den summen hun får, skal hun fordele slik at det dekker alle behovene til barna. Samt ferie.

Anonymkode: 1c215...e9e

Skjønner meg ikke på argumentasjonen din? Du mener altså det er en selvfølge at far skal spare til dine to biologiske barn som han ikke er far for (?!!!!), mens mor har ansvar for å gi hans biologiske barn ferie?!! Noe sier meg at du ikke får mye motstand når du ytrer meningene dine, fra noe som helst hold, de tankene og meningene du har er helt absurde.

 

Anonymkode: b61df...e19

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei det MÅ de ikke. 

Jeg er også stemor til to. 

Har to egne som ikke har noen annen far en stepappan sin, og vi har ett barn sammen. 3 som bor fast og to annen hver helg.

Jeg er uføretrygdet og mannen betaler 7500kr i mnd på sine barn til sin ex. Vi har utrolig trang økonomi og har derfor ikke råd eller mulighet å spytte ut slikt i barnebidrag PLUSS ha med hans barn på ferie i tillegg. Slik er realiteten.

Vi sparer slik at vi klarer å gi barna som bor med oss, får en ferie hver sommer, så da får mor, som har hovedomsorgen sørge for at de to andre får en ferie eller ikke. Det er ikke vårt problem hvis mannen sin eks ikke velger å dra på ferie med sine barn.

Det står ingen skreven lov om at dere MÅ ha med eller bruke mer penger enn det som er fastsatt ved barnebidrag.

Barnebidraget skal dekke alt det mor "trenger" til barna sine, så med den summen hun får, skal hun fordele slik at det dekker alle behovene til barna. Samt ferie.

Anonymkode: 1c215...e9e

Dette dere gjør her er utrolig slemt mot mannen din sine barn.

Dere indirekte straffer de ved at de aldri får være med dere på ferie pga faren betaler bidrag. Et bidrag han er lovpålagt å betale, og som er regnet ut etter gjeldende satser. 

Så; han er den eneste "faren" som dine biologiske barn har. Og dine barn får være med på ferie. Mens han sine barn får ikke være med, noensinne. Hvis  økonomien er så skral at mannen din sine barn aldri får være med faren sin på ferie mens dine sine biologiske får så burde dere strengt tatt ikke fått flere barn sammen. 

Anonymkode: 191ce...7ef

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De to stebarna er jo søsken til ditt barn. Tror nok barnet ditt gjerne vil på ferie med søsknene av og til. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Helt greit at hun var heksa, men faren din kunne også sagt i fra. Han er et voksent menneske!

Anonymkode: b61df...e19

Tja..
Enkelte menn gjør dumme valg under kjærlighetensrus ;) 
Og enkelte kvinner er mestere på manipulering :) 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei det MÅ de ikke. 

Jeg er også stemor til to. 

Har to egne som ikke har noen annen far en stepappan sin, og vi har ett barn sammen. 3 som bor fast og to annen hver helg.

Jeg er uføretrygdet og mannen betaler 7500kr i mnd på sine barn til sin ex. Vi har utrolig trang økonomi og har derfor ikke råd eller mulighet å spytte ut slikt i barnebidrag PLUSS ha med hans barn på ferie i tillegg. Slik er realiteten.

Vi sparer slik at vi klarer å gi barna som bor med oss, får en ferie hver sommer, så da får mor, som har hovedomsorgen sørge for at de to andre får en ferie eller ikke. Det er ikke vårt problem hvis mannen sin eks ikke velger å dra på ferie med sine barn.

Det står ingen skreven lov om at dere MÅ ha med eller bruke mer penger enn det som er fastsatt ved barnebidrag.

Barnebidraget skal dekke alt det mor "trenger" til barna sine, så med den summen hun får, skal hun fordele slik at det dekker alle behovene til barna. Samt ferie.

Anonymkode: 1c215...e9e

Så alle dine tre barn får alltid ferie? Og mannen MÅ velge bort sine 2 barn fra før, for de må mor ta seg av?? Mannen din må med andre ord betale for de to barna DU har fra før, men får ikke lov å ta med SINE EGNE barn på ferie, bare fordi han betaler barnebidrag?? Du er uføretrygdet, og det går ut over HANS barn fra før, mens DINE barn fra før får alt.... Dette er virkelig trist å lese :( Er selv stemor til 2, og de har ALLTID vært med på ferie. Noen ganger, mens jeg har vært arbeidsledig, har vi latt vær å reise på ferie det året... Hadde aldri kunnet gjort forskjellsbehandling der. For meg er det utrolig viktig at våre felles barn ikke skal kalle de to eldste for stesøsken/halvsøsken! Alle betyr like mye for far! Han ønsker det samme for alle barna sine! Det er synd når det sitter en stemor og styrer alt :( 

Det koster å ha barn - man setter ikke barn til verden hvis man ikke har råd! Og man må spesielt planlegge når en av partene har barn fra før! Hadde jeg vært mannen din, hadde jeg ALDRI betalt ferie for dine to barn, og utelatt mine egne to barn fra før...... :(:( Jeg hadde skilt meg på flekken, hvis partneren min hadde ment at det var riktig prioritering. Barnebidrag dekker det det koster å ha et barn i dagliglivet. Ikke ferie! Men det det derimot ikke er en skreven lov for, er at barn ikke har lovfestet rett til å reise på ferie!! Har man ikke råd, har  man ikke råd! Dere kunne reist på ferie annenhvert år, og dermed hatt råd til å ha stebarna med! 

Anonymkode: dc549...74c

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker som enkelte stemødre aksepterer stebarna helt til de får barn selv. Liksom som at de endelig får den ekte og varige familien sin, og kan ignorere de "midlertidige" barna. Slik kan alt bli som det var ment til å bli, og kjernefamilien kan gjøre familieting, mens stebarna skal holdes unna kjernefamilien. 

Anonymkode: 6962b...a4f

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud folk på chille. Dere kan dra på ferie alene bare dere to - alle trenger alenetid og romantikk og det er ingenting galt med det, dere kan dra med dere to + barnet deres - helt forståelig, og dere kan dra med alle barna - også kjempekos og helt ok. Der evelger det helt selv. Bare pass på å ikke få noen av barna til å føle seg uønsket. De kan da være med mor når dere er på ferie osv, helt ok ofc, skjønner ikke hva folk maser om

Anonymkode: 46bb2...7fc

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

53 minutter siden, SpankMe skrev:

Det undrer meg at så mange av dere henger dere opp i dette med ferie, og at det ikke er menneskerett med to ferier når man er skilsmissebarn etc. Akkurat som om det er luksus å få tilbringe tid sammen med foreldrene sine. For det er det som er det viktige her. Som skilsmissebarn så har man kanskje 50% mindre tid med hver av foreldrene sine. Alt man før gjorde sammen gjør man nå hver for deg, og da er det naturlig å få dra på ferie med både mamma og pappa, om så hver for seg.

Det som skinner igjennom fra TS er en uvilje mot hans barn, og det er bekymringsverdig. Hva sier far? Vil han ha med seg barna sine på ferie, mens TS ikke vil? Eller er han enig med henne? 

Jeg kan ikke forstå at denne ideen kommer fra ham. Om man helst drar på ferie uten noen av barna sine foran andre, så er ikke det greit etter min mening. Det handler om å tilbringe tid med hverandre som man ikke får i en hektisk hverdag. Dessuten er det en delikat situasjon når pappa (eller mamma) får ny partner og barn. Da er det viktig å inkludere barna som er der fra før og gjøre det så greit som mulig for dem. Det er dem det skal tas hensyn til og ikke en sjalu og barnslig fjolle som ikke er voksen nok til å forstå hva hun har begitt seg inn på. TS har valgt en mann med familie, da får hun innrette seg etter det.  

Er forsåvidt enig, men når noen ALLTID prioriterer bort stebarna sine (som regel fordi STEMOR ikke vil at mannen skal bruke penger på de han har fra før....), da er det ikke riktig! Har man barn fra før, har man alle med i planleggingen av f.eks ferie. Så går det jo an å tenke at dette året skal stebarna med mor til syden i 2 uker, så kanskje de heller kan være med oss på ferien neste år... :)  Det er lov å være fornuftig, og ikke alle tilbringer feriene sammen uansett. Det jeg reagerer på er totale forskjellsbehandlingen som ofte ALLTID går på bekostning av barna mann har fra før.... :( Det gjør meg sint når stemor gjør sånne bestemmelser, og mener hennes unger ALLTID er viktigst!!! 

Anonymkode: dc549...74c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er det mulig å skrive ""Må stebarn være med på ferier" om sin egne? Det er sånne holdninger som ødelegger ungene psykisk.

Anonymkode: dbf2d...384

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer jo litt an på, hvis dere har mulighet til å dra på mange ferier så nei. Men er det en hovedferie - så nei! du kan ikke utelukke stebarna. 

Vi har et barn fra før begge to og vi har fått en sammen. Vi har barna to uker om sommeren også er de hos den andre foreldren sin to uker. Vi tar ferien når vi har alle ungene. Men det hender at vi tar en liten ferie med bare oss tre og når de andre barna er på ferie med den andre forelderen. Og det er ikke urettferdig. Da har vi allerde vært på en stor ferie med alle barna, de to andre barna er på ferie med de andre.

Anonymkode: 719eb...d08

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

21 minutter siden, Chibi skrev:

Tja..
Enkelte menn gjør dumme valg under kjærlighetensrus ;) 
Og enkelte kvinner er mestere på manipulering :) 

Og det er greit mener du?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette dere gjør her er utrolig slemt mot mannen din sine barn.

Dere indirekte straffer de ved at de aldri får være med dere på ferie pga faren betaler bidrag. Et bidrag han er lovpålagt å betale, og som er regnet ut etter gjeldende satser. 

Så; han er den eneste "faren" som dine biologiske barn har. Og dine barn får være med på ferie. Mens han sine barn får ikke være med, noensinne. Hvis  økonomien er så skral at mannen din sine barn aldri får være med faren sin på ferie mens dine sine biologiske får så burde dere strengt tatt ikke fått flere barn sammen. 

Anonymkode: 191ce...7ef

Eller så kunne de bytta på, annenhvert år der de sørger for at alle får like mye ferie hver med far. 

Anonymkode: dfb6a...b04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei det MÅ de ikke. 

Jeg er også stemor til to. 

Har to egne som ikke har noen annen far en stepappan sin, og vi har ett barn sammen. 3 som bor fast og to annen hver helg.

Jeg er uføretrygdet og mannen betaler 7500kr i mnd på sine barn til sin ex. Vi har utrolig trang økonomi og har derfor ikke råd eller mulighet å spytte ut slikt i barnebidrag PLUSS ha med hans barn på ferie i tillegg. Slik er realiteten.

Vi sparer slik at vi klarer å gi barna som bor med oss, får en ferie hver sommer, så da får mor, som har hovedomsorgen sørge for at de to andre får en ferie eller ikke. Det er ikke vårt problem hvis mannen sin eks ikke velger å dra på ferie med sine barn.

Det står ingen skreven lov om at dere MÅ ha med eller bruke mer penger enn det som er fastsatt ved barnebidrag.

Barnebidraget skal dekke alt det mor "trenger" til barna sine, så med den summen hun får, skal hun fordele slik at det dekker alle behovene til barna. Samt ferie.

Anonymkode: 1c215...e9e

Synes utrolig synd på de andre barna.. så lite velvilje som stemor huff 

Anonymkode: dd691...f5b

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Chibi skrev:

Tja..
Enkelte menn gjør dumme valg under kjærlighetensrus ;) 
Og enkelte kvinner er mestere på manipulering :) 

Leit å lese, men ikke legg alt ansvaret på henne. Faren din er en drittsekk og tar dette valget selv, om enn påvirket av dama han er sammen med.

Anonymkode: a8bdd...368

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...