Gå til innhold

Tiggermiljøet i Bergen avslørt


Callisto83

Anbefalte innlegg

Gjest Newroz
10 timer siden, Drizzt skrev:

Holdningene bør endres absolutt. Men hvordan endre holdninger når de er dypt forankret i egen kultur? Det er jo rene rasismen å kreve at noen gir avkall på sin kultur bare fordi den er uforenelig med storsamfunnet man lever i. Spør alle NGOene som stadig truer med søksmål og svartmaler regjeringens forsøk på å rydde opp i dette. Dessuten så er det langt ifra så mange som vil drive med jordbruk og være bønder. 

Historien har vist at tvang fungerer (kommunismetiden da alle måtte på jobb og sende barna på skolen og ingen kunne gjemme seg bak kultur og levemåte)

Det er jo ikke rasisme å forsøke og endre holdninger som skader andre mennesker. Da ville det feks vært rasisme å jobbet for at kvinneundertrykkelse i feks Afghanistan skal opphøre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, Newroz skrev:

Det er jo ikke rasisme å forsøke og endre holdninger som skader andre mennesker. Da ville det feks vært rasisme å jobbet for at kvinneundertrykkelse i feks Afghanistan skal opphøre. 

Nettopp! Kultur og ukultur er to vidt forskjellige ting. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Den Lille Heksa

Har hatt en umiddelbar motvilje mot å gi penger til romfolk, og nå ser jeg jo hvorfor etter å ha sett begge dokumentarene. Har ellers gitt til både alkiser og narkomane og kjøper alltid bladet deres. Men har gått omveier rundt Folk er Folk-selgerne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ingen tiggere i BG sentrum de siste dagene, det er litt befriende uten og få en klirrende kaffekopp opp i fjeset eller se de sitte og tigge, det er virkelig ikke stygt ment, men jeg får dårlig samvittighet når jeg ikke bidrar, så jeg har gitt en del oppgjennom.

Så nå er det liksom litt friere.

Anonymkode: b65c4...47f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

BG sentrum? Hvor er det? Hvis du mener Bergen så har jeg sett flere de siste dagene. Men jeg er enig i at det var befriende å slippe den koppen noen dager. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Drizzt skrev:

Holdningene bør endres absolutt. Men hvordan endre holdninger når de er dypt forankret i egen kultur? Det er jo rene rasismen å kreve at noen gir avkall på sin kultur bare fordi den er uforenelig med storsamfunnet man lever i. Spør alle NGOene som stadig truer med søksmål og svartmaler regjeringens forsøk på å rydde opp i dette. Dessuten så er det langt ifra så mange som vil drive med jordbruk og være bønder. 

Historien har vist at tvang fungerer (kommunismetiden da alle måtte på jobb og sende barna på skolen og ingen kunne gjemme seg bak kultur og levemåte)

De trenger ikke å gi avkall på sin kultur,  bare enkelte deler av dem. De kan beholde sin identitet som romfolk,  sin musikk, dans,  og mange av sine tradisjoner selv om barna går på skole,  jentene venter noen år med å gifte seg og de får seg faste,"vanlige" jobber. De fleste kulturer forandrer seg litt for å tilpasse seg samfunnet og tiden de lever i. 

Som han nordmannen som drev førskole sa: han var ikke der for å forandre deres kultur,  men det var også mye ukultur der. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 timer siden, The Kitten skrev:

BG sentrum? Hvor er det? Hvis du mener Bergen så har jeg sett flere de siste dagene. Men jeg er enig i at det var befriende å slippe den koppen noen dager. 

 

Bergen sentrum:)men det visste du!

Anonymkode: b65c4...47f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

 .....jeg får dårlig samvittighet når jeg ikke bidrar, så jeg har gitt en del oppgjennom.

Anonymkode: b65c4...47f

Jeg får litt dårlig samvittighet enten jeg gir eller ikke. Tiggerne er en påminnelse på all fattigdommen,  elendigheten og urettferdigheten i verden. Enten man går rett forbi eller gir de noen få mynter man har til overs er det ikke noe å skryte av akkurat... 

Anonymkode: 4e26c...623

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg får litt dårlig samvittighet enten jeg gir eller ikke. Tiggerne er en påminnelse på all fattigdommen,  elendigheten og urettferdigheten i verden. Enten man går rett forbi eller gir de noen få mynter man har til overs er det ikke noe å skryte av akkurat... 

Anonymkode: 4e26c...623

Jeg vet.

Anonymkode: b65c4...47f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg vet.

Anonymkode: b65c4...47f

Det værste jeg vet er urettferdighet, kan beskrive det som raseri i sjelen så forb urettferdig og meningsløst, noe jeg ikke aldri vil forstå eller godta.

Dette har og vært mennesker i ekstrem fattigdom. Uansett hvilke meninger man har, alle kan være enige om at og sitte på gaten med en kaffekopp dag ut og inn i møkkavær ikke er noe særlig morsomt liv.

Det var likevel behagelig med en pause, for tiggingen har vært påtrengende, av og til føler jeg de peiler seg ut meg og går direkte mot meg som et åpent smil. ( Som om det står i pannen min: hun her gir ) 

Og jeg har gitt, uten og føle meg bedre ;)

Anonymkode: b65c4...47f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Thyra skrev:

De trenger ikke å gi avkall på sin kultur,  bare enkelte deler av dem. De kan beholde sin identitet som romfolk,  sin musikk, dans,  og mange av sine tradisjoner selv om barna går på skole,  jentene venter noen år med å gifte seg og de får seg faste,"vanlige" jobber. De fleste kulturer forandrer seg litt for å tilpasse seg samfunnet og tiden de lever i. 

Som han nordmannen som drev førskole sa: han var ikke der for å forandre deres kultur,  men det var også mye ukultur der. 

Så hvordan kommer du til å få dem til å frivillig gi avkall på så viktige deler av sin kultur? I så fall kontakt relevante myndigheter i landene det gjelder og gi dem dine råd for dette er et mangeårig problem som tydeligvis ikke løses ved å satse på frivillighet fra denne gruppens side, pøse med penger for diverse prosjekter og vente på at ting bare skjer.

''De fleste kulturer forandrer seg litt for å tilpasse seg samfunnet og tiden de lever i'', skriver du og her er essensen. Noen kulturer gjør ikke det på egen hånd og holder fast på å ikke forandre seg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...