Gå til innhold

Blir nødt til å melde min venninne inn til NAV kontroll.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Og jeg mener at all kriminalitet er ille. 

Anonymkode: 103a1...7b5

Ja, men da er du jo rett og slett veldig lite reflektert. Synd for deg.

Anonymkode: 2deb5...1ad

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, tussi84 skrev:

Jo da.. men ting er ikke svart hvitt her i verden. Noen har kanskje et behov for de pengene. Det vet man ikke. Er det ikke bedre at ts heller tar dette opp med venninnen sin? 

Noen melder også uføre til NAV fordi dem ser uføre jobbe ut i hagen, eller fordi de er ute og farter og vedkommende er i da i deres øyne friske nok til å jobbe også. Rett og slett fordi de har en sykdom som ikke ses. 

Det er noe som heter ikke bland deg inn i noe før du har alle faktaene på bordet. Det kan ligge mer bak enn det du ser. 

Noen har behov for å svindle altså? Og det virker som ts har mer kjennskap til venninnens økonomi enn noen her tror. 

Anonymkode: 103a1...7b5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Calleia skrev:

Hvem trenger fiender med venner som deg....

Nettopp. Stakkars venninna til TS.

Anonymkode: 2deb5...1ad

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Noen har behov for å svindle altså?

Fattigdom fører til desperasjon.

Jeg skjønner at du aldri har hatt det særlig vanskelig i livet ditt.

Anonymkode: 2deb5...1ad

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ja, men da er du jo rett og slett veldig lite reflektert. Synd for deg.

Anonymkode: 2deb5...1ad

Hehe, eller er jeg rett og slett bare litt mer oppegående og vil bidra til samfunnet, i stedet for å rive det ned? 

Anonymkode: 103a1...7b5

  • Liker 20
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dere kan kalle meg hva dere vil, det er helt greit, men det er ikke jeg som gjør noe ulovlig her. Hvorfor skal hun få sjansen til å avslutte snyltingen nå, når hun med vel og viten har fått penger hun strengt talt ikke har krav på. Jeg er en dårlig venninne, jeg ser den. Jeg kommer til å melde til NAV og hvis hun nevner tilbakebetaling kommer jeg til å være ærlig og si at det var jeg som meldte henne inn.

Jeg vet at ting ikke er svart/hvitt, men jeg vet meget godt at hun ikke er noen alenemor. 

Anonymkode: cba8a...b84

  • Liker 39
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hehe, eller er jeg rett og slett bare litt mer oppegående og vil bidra til samfunnet, i stedet for å rive det ned? 

Anonymkode: 103a1...7b5

Hvis du ikke klarer å se forskjellen mellom ulike typer kriminalitet er du rett og slett dum. 

Anonymkode: 2deb5...1ad

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg kommer til å melde til NAV og hvis hun nevner tilbakebetaling kommer jeg til å være ærlig og si at det var jeg som meldte henne inn.

Flott. Jeg tenker hun kan være glad for å bli kvitt deg.

Anonymkode: 2deb5...1ad

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint om du gir NAV en melding, det er en del av samfunnsplikten vi alle har til å hjelpe til og sørge for at ingen snylter av fellesskapets midler. Dette er et stort samfunnsproblem og venninne eller ei, hun får jobbe for en ærlig inntekt. 

 

Det er ikke kult å skryte av at man lurer NAV, systemet er til for å hjelpe de som har reelt behov for hjelp og økonomisk støtte. Det kan jo hende venninnen din har rett på andre stønader, men å late som man er alenemor...:fy_fy:

  • Liker 30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Dere kan kalle meg hva dere vil, det er helt greit, men det er ikke jeg som gjør noe ulovlig her. Hvorfor skal hun få sjansen til å avslutte snyltingen nå, når hun med vel og viten har fått penger hun strengt talt ikke har krav på. Jeg er en dårlig venninne, jeg ser den. Jeg kommer til å melde til NAV og hvis hun nevner tilbakebetaling kommer jeg til å være ærlig og si at det var jeg som meldte henne inn.

Jeg vet at ting ikke er svart/hvitt, men jeg vet meget godt at hun ikke er noen alenemor. 

Anonymkode: cba8a...b84

Det er bra. Stå for det du gjør. Jeg ville imidlertid gitt henne en sjanse først. Si det til henne, at du kommer til å melde henne hvis hun ikke ordner det selv. En god venn ville gitt henne en sjanse først.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Amaha skrev:

Det er ikke kult å skryte av at man lurer NAV

Hvor i denne tråden står det at hun har skrytt til TS?

Anonymkode: 2deb5...1ad

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde også varslet, for slik skal man ikke bruke systemet. Jeg er selv alenemor, men får ingen stønad (joda, stønad til barnetilsyn og utvidet barnetrygd, også bostøtte, men ingen overgangsstønad/utdanningsstøtte/reisekostnader til barnehage/småbarnstillegg), fordi jeg er student og går et masterløp. Fikk vedtatt jeg har fått for mye utbetalt og fått krav om tilbakebetaling, (overgangsstønad en mnd) og sliter selvsagt med å få betalt dette tilbake da det har gått til det det skal gå til. Synes det er fryktelig urettferdig at de som ikke har krav på det, som hun her som faktisk ikke bor alene, får penger og de som faktisk har krav på det ikke gjør det. 

Min egen situasjon er at jeg er alene med et barn på 2 år, går 100% studier, har 3 deltidsjobber for å få det til å gå rundt, men nav mener at studiene mine ikke er "nødvendige og hensiktsmessige" (går lektor, de mener jeg må kunne forsørge meg selv etter 4 fullførte år). Spurte jo selvsagt før jeg startet opp på siste året i høst, og de på nav sa at det kom ikke til å bli et problem. De gir ulike beskjeder, og selvsagt lider man for det. Jeg biter tennene sammen og skal fullføre dette studiet, snart må jo alle lærere ha master, og nav tok avgjørelsen etter jeg hadde samlet datamateriale til oppgaven min. Jeg har åpnet BSUen (betalt tilbake skattelettet), brukt opp alle sparepenger og tatt opp forbrukslån og privatlån for å leve. 

Vet ikke hvorfor jeg tømte meg i denne tråden, føler bare at alt er veldig urettferdig. Men skulle frem til at hun kommer til å gå igjennom en forferdelig periode, for hun må tilbakebetale alle kroner hun har fått for mye, også skatten må tilbakebetales(den får hun jo igjen senere, ved å kontakte skatteetaten). 

Synes kanskje du burde varslet henne, slik at hun kan melde seg selv. Mulig de ser litt annerledes på det da, iallefall er litt snillere i ordlyden. Lykke til! Men dette MÅ varsles om altså, enten på den ene eller andre måten.

 

Anonymkode: 5419e...5c4

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvis du ikke klarer å se forskjellen mellom ulike typer kriminalitet er du rett og slett dum. 

Anonymkode: 2deb5...1ad

Jeg ser absolutt forskjell på kriminalitet, og det er derfor det også er ulike straffer. Har du lyst til å betale mer skatt for at noen skal få snyte på NAV, fordi de føler et behov for mer penger? Hva om noen stjeler identiteten din, og sørger for at du sitter med 1 million i forbruksgjeld. Det skal ikke straffes? 

Anonymkode: 103a1...7b5

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ikke bry deg om hva de andre sier her. vist hun får stønader som alenemor når hun ikke er det så er det grov økonomisk svindel. du gjør smfunnet en tjeneste og rapporterer det anonymt. jeg har selv gjort det og hun fikk seg en ordentlig lærepenge. det var faktisk bra for hennes eget beste også, nå har hun både jobb og utdanning. hadde det ikke vært for at jeg hadde rapportert henne så hadde hun forsatt sittt hjemme og hevet stønader

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

15 minutter siden, tussi84 skrev:

Jeg hadde aldri meldt i fra om venner eller familie. Velger heller å beholde en god tone med folk istedenfor å skape dritt. Hadde meldt i fra om det var snakk om politisaker som ran, tyveri,. Voldtekt etc. Men jeg tenker at noen kanskje har behov for de ekstra pengene de får hos nav selv om det ikke er lovlig. Man vet ingenting uten i fra om økonomien til folk. Jeg vil ikke være med på å delta i at noen skal få dårligere økonomi fordi det går igjen utover barna. Ja så klart det skaper sjalusi fra en del andre men om du er venninne med denne personen ta og det ikke er snakk om at million beløp. La være å si noe. Behold vennskap isteden. 

Å svindle på staten er ran. Og det er kriminelt. Nav sender saken til politet etter de har gjort sitt dersom de mener det er såpass graverende. Dersom hun med vilje svindler til seg stødnader som hun egentlig ikke har rett, må hun faktisk belage seg på å bli politianmeldt.

All grunn til  å melde henne!

Anonymkode: b2faa...b91

  • Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Noen har behov for å svindle altså? Og det virker som ts har mer kjennskap til venninnens økonomi enn noen her tror. 

Anonymkode: 103a1...7b5

Jeg sier ikke at svindel er bra, men at det kan forstås i en rekke tilfeller.  Er virkelig et vennskap eller et forhold til et familie medlem så lite verdt for folk at dem er villig til å kaste det vekk ved å melde i fra?  Fordi jeg tviler sterkt på at noen gidder å bli venner med noen igjen som sladrer på dem. Da er du ingen god venn. Menneskelige relasjoner er mye mer verdt enn penger. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dere kan kalle meg hva dere vil, det er helt greit, men det er ikke jeg som gjør noe ulovlig her. Hvorfor skal hun få sjansen til å avslutte snyltingen nå, når hun med vel og viten har fått penger hun strengt talt ikke har krav på. Jeg er en dårlig venninne, jeg ser den. Jeg kommer til å melde til NAV og hvis hun nevner tilbakebetaling kommer jeg til å være ærlig og si at det var jeg som meldte henne inn.

Jeg vet at ting ikke er svart/hvitt, men jeg vet meget godt at hun ikke er noen alenemor. 

Anonymkode: cba8a...b84

gi oss enoppdatering på hvordan det gikk:)

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...