Gå til innhold

Far har tappet min konto.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. 

 

Min far har i perioden fra jeg var 10-18 år brukt min penger. Han har brukt pengene på elektronikk, bil og ferie. Kontoen stod i mitt navn men både han og mamma har hatt tilgang. Mamma kom til meg for en uke siden og fortalte meg at pappa har brukt opp mine og mine søsken sine penger. Dette dreier seg om rundt 170 000 kroner. Jeg har spart penger til jeg skal flytte ut, spart alle mine bursdagspenger, konfirmasjon og lignende. 

Jeg lurer egentlig på; er dette lov? Jeg er så sint. Jeg har jobbet sommerjobber, gått med avis på søndager og har prøvd å være flink til å spare til studier. Men nå får jeg egentlig beskjeden om at de pengene er borte.

Anonymkode: 6438a...617

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fy faen. Enig med AB over. Anmeld.

Anonymkode: 85f84...0f8

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei. 

 

Min far har i perioden fra jeg var 10-18 år brukt min penger. Han har brukt pengene på elektronikk, bil og ferie. Kontoen stod i mitt navn men både han og mamma har hatt tilgang. Mamma kom til meg for en uke siden og fortalte meg at pappa har brukt opp mine og mine søsken sine penger. Dette dreier seg om rundt 170 000 kroner. Jeg har spart penger til jeg skal flytte ut, spart alle mine bursdagspenger, konfirmasjon og lignende. 

Jeg lurer egentlig på; er dette lov? Jeg er så sint. Jeg har jobbet sommerjobber, gått med avis på søndager og har prøvd å være flink til å spare til studier. Men nå får jeg egentlig beskjeden om at de pengene er borte.

Anonymkode: 6438a...617

Om han har brukt pengene til eget forbruk så ville jeg anmeldt han.

Det jeg finner merkelig her er at med den summen du oppgir så skulle overformynderiet vært inne i bildet, forutsatt at kontoen sto i ditt navn.

Om kontoen ikke sto i ditt navn men der er var en enighet imellom din mor og din far om at de pengene som sto der var dine så ville jeg bedt din mor om at anmelde han

 

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Fru Uperfekt skrev:

Om han har brukt pengene til eget forbruk så ville jeg anmeldt han.

Det jeg finner merkelig her er at med den summen du oppgir så skulle overformynderiet vært inne i bildet, forutsatt at kontoen sto i ditt navn.

Om kontoen ikke sto i ditt navn men der er var en enighet imellom din mor og din far om at de pengene som sto der var dine så ville jeg bedt din mor om at anmelde han

 

Jeg hadde ca 100 000 på min og mine søsken hadde 70 000 til sammen hver. Min mor sier kontoen stod i mitt navn, men jeg vet ikke hvordan jeg kan sjekke dette? Jeg fikk kontoen når jeg var 12 når jeg begynte å jobbe.

Anonymkode: 6438a...617

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå på politistasjonen å anmeld han

Anonymkode: c3130...aa0

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde ca 100 000 på min og mine søsken hadde 70 000 til sammen hver. Min mor sier kontoen stod i mitt navn, men jeg vet ikke hvordan jeg kan sjekke dette? Jeg fikk kontoen når jeg var 12 når jeg begynte å jobbe.

Anonymkode: 6438a...617

Om et er arbeidsinntekt som du kan dokumentere så faller litt av foreldres råderett over barns penger bort.

Om du hadde 75k eller mer pr 01012013 og kontoen sto i ditt navn så skulle overformynderiet gått inn og styrt pengene.

I 2013 ble grensen økt til 170k

Vil anbefale deg å anmelde din far for økonomisk utroskap/underslag.

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.ung.no/oss/rett/125119.html

Frem til du er 15. År råder du ikke over egne penger. Da du fylte 15. År burde du ha disponert over pengene selv. 

Ikke mye du kan gjøre med dette, utover å gå videre en erfaring klokere. 

Å anmelde sine egne foreldre, slik noen over anbefaler, er jo å skape splid uten sidestykke innad i en familie. Moren har og et ansvar her. Og foreldelsesfrister kommer til anvendelse. 

Anonymkode: 4b659...d02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Fru Uperfekt skrev:

Om et er arbeidsinntekt som du kan dokumentere så faller litt av foreldres råderett over barns penger bort.

Om du hadde 75k eller mer pr 01012013 og kontoen sto i ditt navn så skulle overformynderiet gått inn og styrt pengene.

I 2013 ble grensen økt til 170k

Vil anbefale deg å anmelde din far for økonomisk utroskap/underslag.

Da høres det ut som at pengene faktisk står (har stått i mitt navn). Jeg vet at i 2015 var det ca 65 000 kroner på konto. Jeg begynte å jobbe to dager i uka og annen hver helg da. Endel penger har gått til kjøreskole og det kan jeg dokumentere. Jeg kan også dokumentere lønnsinntekter (har endel lønnslipper, samt attester. Vil det holde?)

Jeg vil egentlig bare ha pengene tilbake. Dette var penger som skulle gå meg til gode når jeg skulle studere. :(

Anonymkode: 6438a...617

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

https://www.ung.no/oss/rett/125119.html

Frem til du er 15. År råder du ikke over egne penger. Da du fylte 15. År burde du ha disponert over pengene selv. 

Ikke mye du kan gjøre med dette, utover å gå videre en erfaring klokere. 

Å anmelde sine egne foreldre, slik noen over anbefaler, er jo å skape splid uten sidestykke innad i en familie. Moren har og et ansvar her. Og foreldelsesfrister kommer til anvendelse. 

Anonymkode: 4b659...d02

Vil si at det er far som har gjort feilen her, og må stå til rette for sine feil.

Foreldelsesfristen er i utgangspunktet 3år.

Ja moren har ett visst ansvar og burde tatt tak i dette tideligere.

En rår ikke helt over sine egne penger før fylte 18 år, f.eks kan ikke min datter på 17 bruke f.eks 100k på bil uten at jeg gir tillatelse til det.

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Fru Uperfekt skrev:

Om et er arbeidsinntekt som du kan dokumentere så faller litt av foreldres råderett over barns penger bort.

Om du hadde 75k eller mer pr 01012013 og kontoen sto i ditt navn så skulle overformynderiet gått inn og styrt pengene.

I 2013 ble grensen økt til 170k

Vil anbefale deg å anmelde din far for økonomisk utroskap/underslag.

Tusen takk for at du hjelper forresten. Jeg aner ikke hvem jeg skal vende meg til, og det er så kjekt at noen svarer meg. Føler meg forrådt av faren min og egentlig mamma og.

Anonymkode: 6438a...617

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Da høres det ut som at pengene faktisk står (har stått i mitt navn). Jeg vet at i 2015 var det ca 65 000 kroner på konto. Jeg begynte å jobbe to dager i uka og annen hver helg da. Endel penger har gått til kjøreskole og det kan jeg dokumentere. Jeg kan også dokumentere lønnsinntekter (har endel lønnslipper, samt attester. Vil det holde?)

Jeg vil egentlig bare ha pengene tilbake. Dette var penger som skulle gå meg til gode når jeg skulle studere. :(

Anonymkode: 6438a...617

Ja det vil holde som dokumentasjon.

Som sagt så er det din far som har gravd graven så han må nesten stå for det han har gjort og ta sin evt straff.

 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan vel vøre vanskelig å dokumentere at det er han som har gjort overføringen? Å lage en sak som skal være solid trenger jo mye dokumentasjon

Anonymkode: 80d38...25c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fylkesmannen er et kontor som har ansvar for at verger gjør det de skal. De kan svare på spørsmål om penger og rettigheter. De kan også hjelpe deg med å få tilbake penger som foreldre har tatt, skriver Barneombudet

Jeg regner med at kontoret Barneombudet viser til er Overformynderiet i kommunen din. Overformynderiet kan gi deg svar på råd om hva du bør gjøre videre.

Hvis du lurer på om kontoen står i ditt navn, må du spørre moren din om hvilken bank du skal kontakte og spørre. Du kan også spørre banken om det foreligger en formell avtale om at faren din skal ha tilgang til å ta ut penger fra din konto. Hvis det viser seg at han ikke har tilgang til disse pengene bør du rette en klage til banken. 

Hvis du synes dette er veldig vanskelig å ordne opp i alene, har du kanskje en person du stoler på som du kan be om hjelp til undersøkelser.

Anonymkode: 13f40...407

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Fy faen for en dretballe. Anmeld! Han må betale tilbake hver krone pluss renter.

Anonymkode: 21556...b44

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Da høres det ut som at pengene faktisk står (har stått i mitt navn). Jeg vet at i 2015 var det ca 65 000 kroner på konto. Jeg begynte å jobbe to dager i uka og annen hver helg da. Endel penger har gått til kjøreskole og det kan jeg dokumentere. Jeg kan også dokumentere lønnsinntekter (har endel lønnslipper, samt attester. Vil det holde?)

Jeg vil egentlig bare ha pengene tilbake. Dette var penger som skulle gå meg til gode når jeg skulle studere. :(

Anonymkode: 6438a...617

Da må du kontakte advokat og få vurdert 1. Foreldelsesfristen, 2. Muligheten for å gå til et privatrettslig søksmål, 3. Om din far er søkegod, 4. Om din mor er medansvarlig og søkegod, 5. Om du har penger som trengs for å gå til søksmål. 

Sist men ikke minst om verdien av det omtvistede beløpet er stort nok til å få saken inn i tingretten, du må begynne i Forliksrådet, men denne typen saker blir vanligvis henvist til Tingretten uten avgjørelse fra Forliksrådet. 

Om din far eller mor er villig til å gi deg pengene uten noen diskusjon, har du snakket med dem om det? 

Bankkontoer kan vanligvis dokumenteres 10 år bakover i tid. 

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det tror jeg far har klart helt fint på egenhånd.

Anonymkode: 6b1c4...33c

Jeg tror dette svaret må være bassert på uvitenhet. 

Bor ts hjemme fortsatt? Det vil og være av betydning. Hvordan mor og far står sammen med eller mot hvem er og av betydning her. 

Anonymkode: 4b659...d02

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir fort vanskelig å bevise at din far ikke har hatt tillatelse til å ta ut pengene, da han jo har hatt disposisjonsrett. 

Anonymkode: 8708e...706

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg flytter ut i august for å studere.

 

Mor og far er ikke villige til å gi tilbake penger. De har ingen grunn til dette. De nekter å prate om det.

 

Jeg skal sjekke banken. Jeg er ganske sikker på at den står i midt navn. 

Anonymkode: 6438a...617

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...