Gå til innhold

Xx


gazza

Anbefalte innlegg

Ikke minipiller! Du kan ikke regne med at en 13-åring klarer å holde styr på dem, Pearl Index (måler hvor sikkert et prevensjonsmiddel er) er ikke bra. Gå for p-sprøyte eller implantat i stedet. Det er krise hvis en 13-åring blir gravid! Kondom alene er også risikabelt.

Anonymkode: f908f...c85

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det virker som at dere tror at 13-åringer ikke har sex, fordi de fremdeles er å betrakte som barn. Sannheten er at veldig mange begynner å eksperimentere med sex i denne alderen. Når jeg gikk på ungdomsskolen, så var det både gutter og jenter som hadde sex i 13-14-års alderen. Jeg sier ikke at det er greit, da seksuell lavalder er 16 år, men det hjelper ingenting at dere fornekter at det forekommer, for det gjør det. Du har tilsynelatende et nært og godt forhold til datteren din, fordi hun velger å dele denne informasjonen med deg. Du kan godt fortelle henne at du ikke er komfortabel med situasjonen og at du ønsker at de venter til hun fyller 16 år, men sjansen er liten for at de klarer å overholde dette når de allerede har begynt å ha sex. Du har satt henne på minipillen og det var nok et godt valg. Dessuten syns jeg at du skal snakke med kjæresten til datteren din, samt foreldrene til denne gutten. Det er viktig at dere har en åpen dialog.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er bra du passer på, og enda bedre at hun føler hun kan snakke med deg om sånt! Selv var jeg 15 år første gangen jeg hadde sex, gravid ett år etter (på Loette 28). Tok abort. Moren min vet ingenting. 

Men enig med andre her; P-piller er ikke så lett å huske hver dag, spesielt ikke når alt er så nytt. 

Endret av 2nje
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg startet mitt seksualliv med kjæresten min da jeg var 14. Bestilte selv time hos legen og fikk p-piller. Kjæresten min brukte kondom i tillegg og var 15 år. Begge bar klar over faren ved å ha sex, hvorpå graviditet var der vi bekymret oss mest for, derfor doblet vi prevensjonen. Kjønnsykdommer var egentlig ikke et tema, vi var begge vår første .

Vi hadde 7 fine år sammen, 3 som samboere. Etter dette har jeg på mine 35 leveår hatt 4 seksualpartnere tilsammen. 

Å ha sex tidlig, når man er klar for det betyr ikke at man blir en løs tøs.

Anonymkode: e7e49...b9e

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Uredd skrev:

Jussen er i denne tråden et blindspor... :murvegg:

Loven om seksuell lavalder er til for å beskytte barn mot å bli seksuelt utnyttet av voksne. Ferdig snakka.

Denne tråden handler om tenåringers utvikling av seksualitet. :opplyser:

 

Man kan ikke hoppe over det kriminelle aspektet og late som det ikke er der. Det er der likefullt. Å late som det ikke er kriminelt er å akseptere det. Å ignorere loven er manglende respekt for vårt rettssystem.  Ellers vil jeg minne om at det er ulovlig å oppfordre til lovbrudd i følge KGs regler.

Anonymkode: 7d75e...b36

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.2.2017 den 11.29, gazza skrev:

Fikk kjennskap til at min datter på 13 år har begynt å ha sex!!!!! Hun har en kjæreste som er 15. Har jo snakket med henne på forhånd om sex,beskyttelse og alt som hører med der, men tydeligvis har det ikke gått inn. Hun er såpass åpen at hun fortalte at de bruker beskyttelse (kondom) men jeg var jo likevel livredd for at hun skal bli gravid, så tok henne med til legen å fikk satt henne på minipiller. Forklarte henne at jeg ikke gjorde det for at jeg syntes det var greit, men pga frykten for å bli bestemor. Gav henne streng beskjed om å fortsette med kondom.

Jeg skjønner jo at toget har gått, for de kommer jo til å ha sex uansett. Men syns det er altfor tidlig. Er redd for at hun kommer til å få mange partnere i ung alder. Noen som har erfaringer med samme "problem"? Hva kan man si for å få de til å forstå?

Huff, hun er bare et lite barn...! Trist! 😢😠😡😤😲😳

Anonymkode: 22fc9...35e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Huff, hun er bare et lite barn...! Trist! 😢😠😡😤😲😳

Anonymkode: 22fc9...35e

Glemte å legge til:

dette er ulovlig. Det er kriminelt! Fin datter bryter med norsk lov og kan anmeldes.

Anonymkode: 22fc9...35e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Man kan ikke hoppe over det kriminelle aspektet og late som det ikke er der. Det er der likefullt. Å late som det ikke er kriminelt er å akseptere det. Å ignorere loven er manglende respekt for vårt rettssystem.  Ellers vil jeg minne om at det er ulovlig å oppfordre til lovbrudd i følge KGs regler.

Anonymkode: 7d75e...b36

Det mener jeg absolutt man kan og bør i dette tilfellet.

Hvis man leser forarbeidene til loven er det helt klart at lovens hensikt ikke er å begrense ungdommers seksualitet, men å forhindre voksne fra å ha sex med barn. Nettopp derfor er grensen satt ved 16 år og ikke mye lavere. Man valgte formuleringen slik og la i stedet inn føringer for hvordan dette skulle tolkes og praktiseres. Eksempler på det ser vi tidligere i tråden.

Det viktigste poenget er dog at å true med lovverket og anmeldelse i dette tilfellet er garantert å traumatisere  et stakkars barn som nettopp har våknet seksuelt. At det i det hele tatt nevnes i denne saken finner jeg meget skremmende.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.2.2017 den 20.26, MrGreen skrev:

Jo ei 13 år gammel jente er et barn. Uansett om de liker det eller ikke så er de barn fram til de er 18 år. Tidlig i tenåra er de fortsatt barn. 

Nei hun er ikke et barn. Hun føler seg voksen og ønsker å være voksen - hun er ungdom ikke barn. 

På 23.2.2017 den 20.35, AnonymBruker skrev:

Litt spesielt å kalle det å skambelegge sex å fraråde barn å delta i ulovlig sex? Er det galt om folk eventuelt får skamfølelse av å bryte loven?

Anonymkode: 7d75e...b36

Du kan fraråde, og gjør gjerne det - men bruk logisk og grei argumentasjon. Om du forbyr det, blir sint og sier at hun ikke får lov - er du med på å gjøre seksualitet til noe skummelt, skittent og ulovlig. Det er å skambelegge det. Det er ingen som bryter loven her - hvertfall ikke den 13 år gamle jenta. 

Anonymkode: 365f4...75e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Om du forbyr det, blir sint og sier at hun ikke får lov - er du med på å gjøre seksualitet til noe skummelt, skittent og ulovlig. Det er å skambelegge det. Det er ingen som bryter loven her - hvertfall ikke den 13 år gamle jenta. 

Anonymkode: 365f4...75e

Ja men det er jo tydelig ulovlig i følge lovens bokstav! Det er meningsløst å snakke om at man gjør det ulovlig ved å forby det når det allerede er ulovlig i utgangspunktet. Det er ikke vår oppgave å "rettferdiggjøre" lovbrudd når loven er så klar. Det er heller ikke noe stort problem om noen får dårlig samvittighet for å bryte loven.

Hvis noen mister gleden av å kunne bruke en bil hvis du sier at de ikke må stjele den men vente til de kan kjøpe den, så er det helt greit.

Anonymkode: 7d75e...b36

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du kan fraråde, og gjør gjerne det - men bruk logisk og grei argumentasjon.

Anonymkode: 365f4...75e

At noe er ulovlig og behovet for å ha felles lover for alle er tilstrekkelig logisk og grei argumentasjon.

Anonymkode: 7d75e...b36

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.2.2017 den 14.56, WubWub skrev:

Det står at de ikke nødvendigvis går etter alder - men modenhet. Noen 13 åringer kan være langt mer kjønnsmodne enn 16 åringer. Ser ut som du bare plukker ut biter av artikkelen så hoppet over resten

Mental modenhet er vel viktigere enn kroppslig midenhet. 

Anonymkode: 70794...0ca

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er altfor tidlig. En 13-åring er ikke moden nok til å takle en graviditet/abort. Dessuten øker faren for å få livmorshalskreft i ung alder.

Anonymkode: ec95f...124

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ikke lest hele tråden, men ser flere mener man skal anmelde? 😳 Jeg kan forstå hvorfor enkelte reagerer, og joda, det er tidlig å ha sex som 13-åring. Men har dere glemt hvordan det er å være tenåring? 

For all del, nekt tenåringene deres å ha sex, bli sinte og frustrerte - anmeld for "lovbruddet". Men jeg kan garantere at det eneste det ødelegger er forholdet til barna deres, for de kommer like fullt til å ha sex. 

Jeg syns du har gjort rett, TS. At datteren din føler seg trygg til å fortelle deg dette sier veldig mye om forholdet deres, og det viktige er at hun fortsatt vil føle deg trygg til å gå til deg for råd. Helt greit å ikke like det, og fortelle henne at du ikke syns dette er OK i en så ung alder, og det regner jeg med at datteren din var forberedt på. Likevel fortalte hun deg det, og ut ifra hva jeg leser i HI tror jeg du tok vare på det ved å handle slik du gjorde. Datteren din er ikke ansvarsløs selv om hun har sex, hun og kjæresten var fornuftige nok til å ta ansvar ved å beskytte seg. 

Jeg hadde sex første gang da jeg var 13, med kjæresten min. Og jeg har aldri angret. Og det beste ved det hele var at det skjedde i trygge omgivelser, med en jeg stolte på. Og jeg håper mine fremtidige barn får en like trygg første gang. Den neste kjæresten hadde jeg ikke sex med fordi det aldri føltes rett, og siden det har jeg aldri ligget med andre enn de jeg har datet en stund og ting har begynt å bli mer seriøst med. Tross for "venner" som maser, presser på, mobber og ler av at jeg ikke "lever livet", og har ligget med få, men står imot uansett hvor kjekke de som prøver seg er. Så nei, det trenger det ikke bety at hun kommer til å bli lett på tråden bare fordi hun debuterte som 13-åring. Hun hadde ikke sex med hvem som helst, men med kjæresten sin - som hun sikkert føler seg trygg på og stoler på, og forhåpentligvis på et sted hun føler seg trygg. 

Alle er forskjellige, men jeg tror at hvor og hvordan det skjedde har mye mer å si enn når det skjedde. Og TS, jeg syns du skal være stolt av deg selv, og stolt av datteren din for forholdet og tryggheten dere har til hverandre. Jeg tror du er en veldig god mor. :smilyblomst:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det sunt for et barn å få tilførsel av hormoner (minipillen)?

Anonymkode: ec95f...124

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.2.2017 den 11.52, Uredd skrev:

Hun har da vitterlig tatt ansvar og bruker kondom!

Hvorfor er det så om å gjøre å forhindre en ung kvinnes seksualitet? Tonen så langt her i tråden er at dette må stoppes for enhver pris! I mitt hode vil det være en glimrende metode for å gi denne jenta et problematisk forhold til egen seksualitet.

Hva med heller å prøve å legge til rette for at hun kan ha en positiv utforskning. Sammen med en partner på samme nivå? Jeg savner her mors fokus på hvem denne gutten er og hva er datterens motivasjon. Gjør hun det fordi hun har lyst? Skjer det på hennes premisser og i hennes tempo? Dette er mye viktigere enn å fokusere på å forhindre.

I mitt hode er det mye bedre å legge til rette. Gi ungene fred og trygghet. Dermed kan man faktisk ha en åpenhet som gjør at denne jenta kan spør om ting hun lurer på i stedet for å bli presset til ting hun egentlig ikke er klar for ennå.

En ung kvinne? Hun er fremdeles ett barn. Jeg blir sjokkert over hvor tidlig enkelte debuterer nå for tiden. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er stor forskjell å debutere når man er mentalt klar for det med en som er på samme nivå som seg selv, og på å bli presset til noe man absolutt ikke vil og ikke er føler seg klar til å gjennomføre, kanskje med en ganske mye eldre partner. Det viktigste for meg når jeg har hatt "praten" med ungene, er at de kjenner på hva som føles riktig for seg selv og partneren. Og at man bruker rett, og nok beskyttelse. Ikke at man skal telle ned dager til man blir 16 år. Det finnes 16-åringer som ikke er klar for et sexliv på mange år enda! Og det finnes 16-åringer som allerede har hatt et godt sexliv i et par år. Men man skal kjenne på det selv!

Anonymkode: e7e49...b9e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ikke så lett. Det blir galt uansett hva du gjør som mor. 

Det er stor forskjell lå trettenåringer i forhold til hva de er mentalt og fysisk klare for. Jeg jobber med ungdommer i denne aldersgruppen og min erfaring er nok at de som er seksuelt aktive ofte har forsert utviklingen sin noe. Ofte ligger det ansre ubevisste grunner bak behovet for å ha sex. Det å beholde kjæresten er en av de vanligste grunnene, de tror de må ha sex fordi det er forventet av dem. Andre grunner er lengselen etter nærhet og bekreftelse som de føler at sex kan gi dem. 

Jwg vet ikke hva du bør gjøre for frykten for å skyve henne fra deg hvis du tar kampen er relativt stor, særlig hvis det hun finner i forholdet til kjøresten er noe som er livsviktig for henne.

Snakk med henne om hva sex skal være og forsikre deg om at hun vet at dette er noe som handler om lyst. Vær også tydelig på at dette ikke er greit for deg, men uten å skyve henne fra deg. 

 

Anonymkode: 72ba1...c59

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja men det er jo tydelig ulovlig i følge lovens bokstav! Det er meningsløst å snakke om at man gjør det ulovlig ved å forby det når det allerede er ulovlig i utgangspunktet. Det er ikke vår oppgave å "rettferdiggjøre" lovbrudd når loven er så klar. Det er heller ikke noe stort problem om noen får dårlig samvittighet for å bryte loven.

Hvis noen mister gleden av å kunne bruke en bil hvis du sier at de ikke må stjele den men vente til de kan kjøpe den, så er det helt greit.

Anonymkode: 7d75e...b36

Dette er ikke ulovlig. Du har tydeligvis latt være å lese det i loven angående likesinnet og lik modenhet? En 13 år gamlel jente og en 15 år gammel gutt er som regel like modne. Det er heller ikke forbudt for en 13 år gammel jente å ha sex. Det eneste som er ulovlig - som du er så opptatt av - er for voksne og ha sex med en 13 år gammel jente. Situasjonen ts beskriver er IKKE ulovlig. Viser til link lenger oppe. Det argumentet kan du legge fra deg, det gjelder ikke her.

Anonymkode: 365f4...75e

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kun i USA at denne loven er bokstavelig, i Norge er det flere nyanser som spiller inn, som modenhet og det faktum at de er 2 samtykkende ungdommer som er i et forhold. Den er ikke en bastant lov som sier at 16-åringen skal straffes fordi han har samtykkende sex med sin 14-år gamle kjæreste.

Anonymkode: e7e49...b9e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...