Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er vel heller misunnelig jeg.. var klar for sex i den alderen, men var kvisete og hadde ingen å gjøre det med.. ble 18 år før det skjedde...

Anonymkode: f981e...d5d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg debuterte som 13 åring. Det var alt for tidlig, det ser jeg jo i ettertid. Nå hadde vi sex 2-3 ganger, han var 14. Vi visste egentlig ikke hva vi dreiv med. Men det er ikke dermed sagt at man vil få mange partnere i ung alder. Jeg er 35 og har tilsammen hatt 4 partnere og vært gift med min mann i 13 år. 

Men at man er for ung til å ha et sexliv som 13 åring, så absolutt. Men å nekte er ikke stedet å gå. Sett deg heller ned og snakk med henne om konsekvenser som graviditet (som man kan bli uansett prevensjon, feil skjer) og kjønnssykdommer. 

Anonymkode: 09857...98b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

På 2/23/2017 den 19.27, Spiteful skrev:

Oi, 13 syns jeg var tidlig... Er 18 og fortsatt jomfru jeg da. Tror ikke engang jeg visste helt 100% sikkert hva sex var før jeg var 14 år jeg heheh

Det er nok fordi du var oppdratt av flink foreldre som var opptatt med din velvære....de andre som svarer her inne tror jeg har hatt det helt motsatt.  

Anonymkode: c55ba...b3f

• Liker 2
Gjest padawan
Skrevet
På 20.2.2017 den 11.35, gazza skrev:

Hen får ikke lov å henge ute om kveldene. Er streng på det. Er alltid hjemme når kjæresten er her på besøk, men de har tydeligvis fått det til likevel!! Hun har også vært hjemme hos han på besøk, så tror nok det er der det har skjedd!

Når barn er stille er det trøbbel på gang. Dette gjelder også tenåringer som lurer seg unna på rommet med kjæresten for å pule. 

Det er enkelte som begynner tidlig med sex fordi de modnes raskere enn jevnaldrende. Slik har det alltid vært og slikt vil det alltid være. Heldigvis hadde datteren til TS såpass åpent forhold til moren sin at hun tok det opp selv. Hadde det vært bedre om hun hadde holdt kjeft og gjort det i skjul? 

AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, Uredd skrev:

Er det da ikke lurere å ta den praten med henne for å forsikre deg om at hun gjør det fordi hun har lyst selv?

Det er nettopp dette som er mitt underliggende budskap. Problemet ditt blir at ved å legge ned forbud vil ikke en trettenårig sitte med et inntrykk av at du vil hennes beste. Dermed hindres alle kommunikasjon, og når hun virkelig trenger hjelp, vil hun ikke komme til deg...

Og nei, loven er ikke for å hindre tenåringer å eksperimentere seksuelt.

Absolutt ikke. Samleie er ikke å "eksperimentere seksuelt". Man kan bli gravid av det, og hva gjør du da? Tvinger henne til abort(!) eller lar henne bære frem barnet(!)?

Sikkert mange barn som har lyst til å droppe skolen og slå seg på fylla også. Det er derfor vi har voksne, for å lede de til en trygg start på livet.

Det er en grunn til at vi har lover i dette landet, nedre seksuell aldersgrense og for ekteskap. Om du kan slå i bordet med forskning som viser at barn - og særlig jentebarn - som har sex eller gifter seg tidlig klarer seg godt her i livet, så kom med den.

Anonymkode: bd2d1...833

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er nok fordi du var oppdratt av flink foreldre som var opptatt med din velvære....de andre som svarer her inne tror jeg har hatt det helt motsatt.  

Anonymkode: c55ba...b3f

Nemlig. Foreldre som skal være så kule at de glemmer å ta ansvar.

AnonymBruker
Skrevet
På 20. februar 2017 den 12.45, AnonymBruker skrev:

Sjokkerende å lese her inne at folk aksepterer dette. Hun er et barn!! Hun synes nok selv at hun er mer enn stor non til å knulle, men er jo ikke i stand til å reflektere over hva konsekvensene kan bli. Det kan gå bra, men i verste fall kan hun få store problemer. 

For øvrig er det slik at i det øyeblikket kjæresten hennes fyller 16 så bryter han loven om de har sex. Siden hun er under 14 er det ekstra alvorlig. Fortsetter han å pule datteren din etter at han fyller 16 må du anmelde han. 

Anonymkode: e535f...921

Helt enig. At man kaller en trettenåring for "en ung kvinne" er intet mindre enn horribelt. Man kan fort ende opp med å viske ut hva som er så galt med barneekteskap og pedofili når man kaller barn for mann og kvinne, som om hjernene deres og kroppene deres er lik en voksens, bare litt mindre.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan er du så sikker på at gutten presser henne til å ha sex? Det vet du da ingenting om. Hva om dette er noe hun selv vil? Vi aner ingenting om denne datteren, eller gutten, eller forholdet dems. Kanskje er hun moden for alderen, og selv ønsker å utforske sex med kjæresten hun føler seg trygg på. 

Akkurat hva mener du moren skulle gjort for å få satt en stopper for dette? Ufattelig hvor mange steder man kan ha sex, og det er da bedre at det skjer i trygge omgivelser - da er det også større sjans for at ingen av dem føler seg presset til noe, eller får en ubehagelig opplevelse rundt det. 

Det viktige her er da å forsikre seg om at datteren føler seg trygg. Og ved å sette seg på bakbena vil ihvertfall ikke datteren se at moren vil hennes beste, og vil mest sannsynlig ikke komme til moren med andre ting.

Anonymkode: 3f530...679

Tøys. Det er de foreldrene som bryr seg om at ungene er trygge som får de beste forholdene til sine barn. Om man så må stripse de fast til veggen, så kommer de fort nok til å forstå at det var av en hensikt.

Kule foreldre er ikke de som ender opp med trygge unger.

Skrevet (endret)
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Absolutt ikke. Samleie er ikke å "eksperimentere seksuelt". Man kan bli gravid av det, og hva gjør du da? Tvinger henne til abort(!) eller lar henne bære frem barnet(!)?

Sikkert mange barn som har lyst til å droppe skolen og slå seg på fylla også. Det er derfor vi har voksne, for å lede de til en trygg start på livet.

Det er en grunn til at vi har lover i dette landet, nedre seksuell aldersgrense og for ekteskap. Om du kan slå i bordet med forskning som viser at barn - og særlig jentebarn - som har sex eller gifter seg tidlig klarer seg godt her i livet, så kom med den.

Det uthevede er jeg fullstendig enig i.

At dette oppnåes ved å kjøre en altfor autoritær linje tror jeg derimot ikke et øyeblikk på.

Som foreldre har vi en tendens til å mene vel og tro at alt er altfor tidlig. Jeg har en mistanke om at det i de fleste tilfeller er for tidlig for oss... ikke nødvendigvis for barna. Vi kan ikke holde dem borte fra vann til de kan svømme. Vi må la dem forsøke med vår veiledning og støtte når de selv føler seg klar. Det ligger mye undervurdert læring i å feile også. Og når de feiler er det vår jobb å støtte. Ikke kritisere. 

Endret av Uredd
Kom på mer lurt å si...
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
23 minutter siden, Uredd skrev:

Det uthevede er jeg fullstendig enig i.

At dette oppnåes ved å kjøre en altfor autoritær linje tror jeg derimot ikke et øyeblikk på.

Som foreldre har vi en tendens til å mene vel og tro at alt er altfor tidlig. Jeg har en mistanke om at det i de fleste tilfeller er for tidlig for oss... ikke nødvendigvis for barna. Vi kan ikke holde dem borte fra vann til de kan svømme. Vi må la dem forsøke med vår veiledning og støtte når de selv føler seg klar. Det ligger mye undervurdert læring i å feile også. Og når de feiler er det vår jobb å støtte. Ikke kritisere. 

Svar meg på hva du gjør NÅR HUN BLIR GRAVID.

a) lar den unge kvinnen/det stakkars barnet (legger merke til at du bruker begge termene om en trettenårig jente) fullbyrde svangerskapet?

b) presser henne til abort?

c) blåser på og håper at det går over?

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Svar meg på hva du gjør NÅR HUN BLIR GRAVID.

a) lar den unge kvinnen/det stakkars barnet (legger merke til at du bruker begge termene om en trettenårig jente) fullbyrde svangerskapet?

b) presser henne til abort?

c) blåser på og håper at det går over?

Nå later du som at du er dum...

Hensikten med veiledning i forkant er å opplyse om denne risikoen. Prevensjon er forholdsvis utbredt metode for å unngå nettopp det. Vi lever heldigvis ikke i Vatikanet...

Skulle prevensjonsmidler svikte er det viktigere enn noen gang at hun tør å fortelle det fremfor å holde det skjult.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Uredd skrev:

Hensikten med veiledning i forkant er å opplyse om denne risikoen. Prevensjon er forholdsvis utbredt metode for å unngå nettopp det. Vi lever heldigvis ikke i Vatikanet...

Skulle prevensjonsmidler svikte er det viktigere enn noen gang at hun tør å fortelle det fremfor å holde det skjult.

Det gjør jeg aldeles ikke. Men nå har jeg spurt deg to ganger, og du svarer som en ekte tåkefyrste.

Du vet tydeligvis ikke hva du ville ha gjort.

Som voksen må man VITE hva man gjør i slike tilfeller.

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det gjør jeg aldeles ikke. Men nå har jeg spurt deg to ganger, og du svarer som en ekte tåkefyrste.

Du vet tydeligvis ikke hva du ville ha gjort.

Som voksen må man VITE hva man gjør i slike tilfeller.

Svaret er helt klart abort, men jeg ser ikke hvorfor det eventuelt skulle være en stor forskjell enten hun er 13 eller 16 år. Min mening er at ingen bør få barn særlig før de er 20 hvis du skulle lure.

Poenget er allikevel at sannsynligheten for at akkurat det skal skje er mye lavere hvis man kan snakke med tenåringen... Akkurat det ser du ut til å ignorere. Å legge ned forbud er bare å lure deg selv.

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Uredd skrev:

Og PS vi lever i et opplyst land hvor vi kjemper MOT barneekteskap. Å legge til rette for at en trettenårig jente skal ha sex med en to år eldre gutt er ikke i stil med et opplyst samfunn. Det er ingen kvinner som har nytte av den erfaringen. Grunnene til at en tretten år gammel jente har sex med en eldre gutt er neppe at hun er kåt og maser seg til det, og hun lærer fint lite om din egen kropp. Antageligvis gjør hun det for å beholde han som kjæreste. Han derimot, har kanskje bedre grunner og han slipper å tenke på å bære frem et barn eller ta abort.

Tidlig seksuell debut henger ikke sammen med ellers gode livsvilkår. Det er sikkert mange her som tenker annerledes. Kom med forskning!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Svaret er helt klart abort, men jeg ser ikke hvorfor det eventuelt skulle være en stor forskjell enten hun er 13 eller 16 år. Min mening er at ingen bør få barn særlig før de er 20 hvis du skulle lure.

Poenget er allikevel at sannsynligheten for at akkurat det skal skje er mye lavere hvis man kan snakke med tenåringen... Akkurat det ser du ut til å ignorere. Å legge ned forbud er bare å lure deg selv.

Det er helt på trynet. Presse en jentunge på 13 til å ta abort fremfor å vise at man er glad nok i henne til å nekte henne å ha sex.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Her er det mange som ikke aner hva de snakker om..

Det nytter ikke å sperre en 13 år gammel jente inne i huset døgnet rundt. Ja hun er ung og skal ha innetider! Nei, hun skal ikke overnatte hos kjæresten - men det er rart med det.. man trenger ikke å vente til etter kl 21 for å ha sex.

Det er da mye bedre at moren tar ansvar og skaffer p piller, enn at jenta blir gravid! Sex kommer hun uansett til å ha..

Anonymkode: 3ae0a...4a0

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er helt på trynet. Presse en jentunge på 13 til å ta abort fremfor å vise at man er glad nok i henne til å nekte henne å ha sex.

Nå må du slutte med stråmennene dine. En dialog sikrer at hun gjør det nettopp fordi hun har lyst. Legger du ned forbud vil hun gjøre det uten at du vet det og dermed utenfor din støtte og påvirkning.

Abort er det eneste rette hvis hun mot alle odds skulle bli gravid. Nå er sjansen i mitt tilfelle for akkurat det minimal. Når mener du at man er gammel nok til å få barn, og skal man vente til da med å ha sex?

De aller fleste mennesker har faktisk sex av andre grunner enn at de ønsker seg barn...

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Her er det mange som ikke aner hva de snakker om..

Det nytter ikke å sperre en 13 år gammel jente inne i huset døgnet rundt. Ja hun er ung og skal ha innetider! Nei, hun skal ikke overnatte hos kjæresten - men det er rart med det.. man trenger ikke å vente til etter kl 21 for å ha sex.

Det er da mye bedre at moren tar ansvar og skaffer p piller, enn at jenta blir gravid! Sex kommer hun uansett til å ha..

Anonymkode: 3ae0a...4a0

Poenget til svært mange her er at det ikke er hvilke som helst trettenåringer (jenter) som havner i den situasjonen at de føler for å ha sex med eldre gutter. Hvordan de har det hjemme, og hva de har lært seg at sex kan gjøre, har mye å si for hva slags situasjoner de havner i i ungdomstiden.

AnonymBruker
Skrevet

Nå må du slutte med stråmennene dine. En dialog sikrer at hun gjør det nettopp fordi hun har lyst. Legger du ned forbud vil hun gjøre det uten at du vet det og dermed utenfor din støtte og påvirkning.

Abort er det eneste rette hvis hun mot alle odds skulle bli gravid. Nå er sjansen i mitt tilfelle for akkurat det minimal. Når mener du at man er gammel nok til å få barn, og skal man vente til da med å ha sex?

De aller fleste mennesker har faktisk sex av andre grunner enn at de ønsker seg barn...

Hvordan kan hun velge når hun bare er tretten? Hun er ikke gammel nok til å samtykke til sex en gang.

Du har noen helt uhyrlige tanker om hvordan en trettenårig jente tenker. Og det at du både kaller henne stakkars barn og ung kvinne sier meg at du egentlig ikke har så mye peiling på hva det er hun er, hvordan hjernen hennes fungerer modningsmessig og hva hun siden kommer til å være glad for at hun opplevde.

Jeg blir så utrolig kvalm av å se hvordan det er i stor grad menn som argumenterer for hva jentunger føler, så jeg gir meg i tråden nå.

• Liker 1
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Poenget til svært mange her er at det ikke er hvilke som helst trettenåringer (jenter) som havner i den situasjonen at de føler for å ha sex med eldre gutter. Hvordan de har det hjemme, og hva de har lært seg at sex kan gjøre, har mye å si for hva slags situasjoner de havner i i ungdomstiden.

Dette er bare tullprat og i beste fall utrolig naivt. Du må gjerne tro at du er en perfekt forelder som kan bestemme når ungene dine debuterer. Jeg håper for din egen skyld at ungene får lært det de skal på skolen....

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...