AnonymBruker Skrevet 26. februar 2017 #121 Skrevet 26. februar 2017 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette er ikke så lett. Det blir galt uansett hva du gjør som mor. Det er stor forskjell lå trettenåringer i forhold til hva de er mentalt og fysisk klare for. Jeg jobber med ungdommer i denne aldersgruppen og min erfaring er nok at de som er seksuelt aktive ofte har forsert utviklingen sin noe. Ofte ligger det ansre ubevisste grunner bak behovet for å ha sex. Det å beholde kjæresten er en av de vanligste grunnene, de tror de må ha sex fordi det er forventet av dem. Andre grunner er lengselen etter nærhet og bekreftelse som de føler at sex kan gi dem. Anonymkode: 72ba1...c59 Takk! Dette tror jeg er veldig.viktig for voksne å ha i bakhodet. Se bare denne tråden, det virker jo som om "alle" har debutert når de var 13. Men gjennomsnittsalder for debut er vel ca 17, noe som betyr at mange også er eldre enn det. Jo yngre man er, jo større sannsynlighet for å debutere av feil grunn - f eks fordi man tror at " alle andre gjør det". Anonymkode: 33f7c...e69 1
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2017 #122 Skrevet 26. februar 2017 Hadde ungen min hatt sex som 13 år gammel hadde jeg feilet som forelder ett eller annet sted. Anonymkode: e6afa...bc5 3
BeautyBox Skrevet 26. februar 2017 #123 Skrevet 26. februar 2017 På 20.2.2017 den 11.52, Uredd skrev: Hun har da vitterlig tatt ansvar og bruker kondom! Hvorfor er det så om å gjøre å forhindre en ung kvinnes seksualitet? Tonen så langt her i tråden er at dette må stoppes for enhver pris! I mitt hode vil det være en glimrende metode for å gi denne jenta et problematisk forhold til egen seksualitet. Hva med heller å prøve å legge til rette for at hun kan ha en positiv utforskning. Sammen med en partner på samme nivå? Jeg savner her mors fokus på hvem denne gutten er og hva er datterens motivasjon. Gjør hun det fordi hun har lyst? Skjer det på hennes premisser og i hennes tempo? Dette er mye viktigere enn å fokusere på å forhindre. I mitt hode er det mye bedre å legge til rette. Gi ungene fred og trygghet. Dermed kan man faktisk ha en åpenhet som gjør at denne jenta kan spør om ting hun lurer på i stedet for å bli presset til ting hun egentlig ikke er klar for ennå. Spot on! Kunne ikke ha vært mer enig 3
EvaLena Skrevet 26. februar 2017 #124 Skrevet 26. februar 2017 Her synes jeg du som mor skal la henne utforske. Jo mer du skulle legge hindringer i veien, jo mer spennende blir det. 1
Dolly-Duck Skrevet 26. februar 2017 #125 Skrevet 26. februar 2017 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk! Dette tror jeg er veldig.viktig for voksne å ha i bakhodet. Se bare denne tråden, det virker jo som om "alle" har debutert når de var 13. Men gjennomsnittsalder for debut er vel ca 17, noe som betyr at mange også er eldre enn det. Jo yngre man er, jo større sannsynlighet for å debutere av feil grunn - f eks fordi man tror at " alle andre gjør det". Anonymkode: 33f7c...e69 Det er vel lite sannsynlig at hun har sex fordi alle andre har det, for de fleste på hennes alder, har jo ikke sex. Hun er forelsket, har en kjæreste som hun stoler på, etterhvert vil man gjøre med enn å kline. Jeg synes for all del dette er for tidlig, men nå er det gjort. Mor kommer ikke til å klare å få datteren til å slutte. Når man først har begynt å kose seg meg sex, så stopper man ikke, så lenge man har en kjæreste. Det er veldig viktig å håndtere dette riktig, snakk om det. Snakk mye om hvor ødeleggende kosekvensene faktisk kan bli. Ikke sett jenta di på mini piller, de må tas på samme tidspunkt til enhver tid, det hadde ikke jeg klart å huske en gang, og jeg har gått på p piller i mange år. P piller må jo også tas hverdag, men man har et mye større slingringsmonn der. P- plaster byttes en gang i uken, kanskje det kunne vært noe? Fortell uansett at hormonell prevensjon ikke er helt sikker, og at hun må bruke kondom i tilegg. Å ta abort er ikke en god reserveløsning, det kan være utrolig tøft.
SardintrollReturns Skrevet 26. februar 2017 #126 Skrevet 26. februar 2017 Det er helt klart ikke en gunstig alder å begynne på, men det er nok dessverre mer vanlig enn som så. Noe du skal være glad for er at hun bruker beskyttelse, som allerede nevnt, og at det faktisk er en kjæreste hun holder på med, og ikke ligger rundt med alle. 3
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2017 #127 Skrevet 26. februar 2017 På 23.2.2017 den 12.23, AnonymBruker skrev: Jeg ville ikke behandlet 13-åringen annerledes eller gitt henne strengere regler. Det er kjempeflott at hun er åpen og jeg regner med at du ønsker at det gode forholdet deres skal fortsette å være så tillitsbasert og godt som mulig Når det er sagt ville jeg hatt en skikkelig detaljert prat om prevensjon og risiko. Les deg opp på forhånd og ta opp ting som kanskje virker som en selvfølge. Det er mye feilinformasjon der ute og det er lett å gjøre feil. Vær f.eks. tydelig på at ingen prevensjonsmidler er 100% sikre, selv om de brukes riktig, og det er i tillegg veldig lett å bruke dem feil. Hun må ha alarm på telefonen slik at hun husker å ta pillen til samme tid hver dag f.eks., og du må informere om alle tingene som kan gi nedsatt funksjon av pillen, f.eks. andre medisiner eller om hun er dårlig i magen. Hun må lese pakningsvedlegget nøye og spørre deg/lege om noe er uklart. Spør om hun har kontroll på syklusen sin, spør om hva hun tenker om abort, og si at ved den minste mistanke om graviditet må hun teste seg så fort som mulig. Om hun synes det er flaut å kjøpe graviditetstest selv kan hun spørre deg eller dra til helsesøster på skolen. Påpek at "hoppe av i svingen" ikke er en gyldig prevensjonsmetode, og hvorfor (jeg har møtt voksne menn som mener at hoppe av i svingen ikke er noe problem, for de er så "flinke til å holde seg"). Forklar hvordan kondom brukes riktig, hvordan man tar det av og på, på riktig måte, at de ikke skal bruke samme kondom to ganger, at å bruke to kondomer IKKE er dobbelt så trygt, det er derimot mye mindre sikkert fordi det ikke er slik de er beregnet til å brukes. At kondomer kan sprekke pga friksjon når det ikke er vått nok osv. Si at hun ikke kan legge ansvar for riktig kondombruk over på kjæresten og bare anta at han gjør alt riktig, og at det er mange voksne menn som også har store hull i kunnskap om sex og prevensjon (altså det er ikke kjæresten det er noe galt med siden du antar at han ikke vet dette, det er et generelt samfunnsproblem). Jeg ville også gå inn på temaene samtykke og at sex bare skal være noe som er godt for begge parter. Sex er ikke noe hun "gir" til kjæresten eller at det er ting han kan gjøre for å fortjene eller forvente det. Hun skal aldri ha dårlig samvittighet om hun ikke vil ha sex, uansett grunn eller hvor langt inn i "akten" hun eventuelt ombestemmer seg (og hun skal heller ikke presse andre). Jeg hadde ikke sex før jeg var en del eldre men jeg har hørt fra flere venner om hvor pushy unge gutter kan være til tider. Og mange av dem mener til og med fortsatt at det var deres egen feil når en gutt maser og insisterer, selv om hun gråter og ber om å få gå hjem. Hvis hun synes det er flaut eller too much så får du bare si at dette er ditt ansvar som mor siden hun er så ung som hun er. Du MÅ være supertydelig fordi konsekvensene kan være så store. Anonymkode: f9cc2...11c Nå som hun er så voksen (og har sex) får hun få mer ansvar som husstell, matlaging, smøre egen matpakke osv. Hun er jo moden for å ha sex og da er hun jo moden for andre voksen oppgaver også. Dette er jo vinn vinn for seg som mor. Uansett bedre å bruke kondom enn p-piller siden det er slurv med pillen som gir uønsket graviditet ofte. Får ha en angrepille liggende da tilfellet kondomet sprekker. Anonymkode: a0599...bb6 1
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2017 #128 Skrevet 26. februar 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er stor forskjell å debutere når man er mentalt klar for det med en som er på samme nivå som seg selv, og på å bli presset til noe man absolutt ikke vil og ikke er føler seg klar til å gjennomføre, kanskje med en ganske mye eldre partner. Det viktigste for meg når jeg har hatt "praten" med ungene, er at de kjenner på hva som føles riktig for seg selv og partneren. Og at man bruker rett, og nok beskyttelse. Ikke at man skal telle ned dager til man blir 16 år. Det finnes 16-åringer som ikke er klar for et sexliv på mange år enda! Og det finnes 16-åringer som allerede har hatt et godt sexliv i et par år. Men man skal kjenne på det selv! Anonymkode: e7e49...b9e Når de er ferdig med sexen så kan de gå ut i sandkassen og bake sandkaker... Anonymkode: a0599...bb6 3
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2017 #129 Skrevet 26. februar 2017 30 minutter siden, AnonymBruker skrev: Når de er ferdig med sexen så kan de gå ut i sandkassen og bake sandkaker... Anonymkode: a0599...bb6 Akkurat. Verden er svart/hvitt for deg ser jeg. Heldigvis har livet flere nyanser for de fleste av oss. Anonymkode: e7e49...b9e 2
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2017 #130 Skrevet 26. februar 2017 32 minutter siden, AnonymBruker skrev: Når de er ferdig med sexen så kan de gå ut i sandkassen og bake sandkaker... Anonymkode: a0599...bb6 Tror du forresten at flertallet av 13-åringer i dag leker i sandkassa? 😂 Anonymkode: e7e49...b9e 5
lokmeister2016 Skrevet 27. februar 2017 #131 Skrevet 27. februar 2017 Faen for noen hjernevaska jævler dere er ikke det dolk er deprimerte når andre folk og loven skal bestemme over livene til et individ . Så lenge henne tr ansvar så burde henne få lov og ha sex . Syns de er trist at foreldre tror ungene er noe de eier som de skal bestemme over . Blir kvalm kjenner jeg . Syns mange foreldre er for dominerende og kontrollerende jeg er barneverns barn men . Tar dattera di ansvar og er sammen me fyren bør hu få lov bedre de en at hu puler rundt uten beskyttelse 4
GenialGalning Skrevet 27. februar 2017 #132 Skrevet 27. februar 2017 På 2/26/2017 den 16.53, AnonymBruker skrev: Nå som hun er så voksen (og har sex) får hun få mer ansvar som husstell, matlaging, smøre egen matpakke osv. Anonymkode: a0599...bb6 Du får ikke pule hvis du ikke har ryddet rommet ditt først? 6
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2017 #133 Skrevet 27. februar 2017 På 2/20/2017 den 14.29, sommermor skrev: Hjelp! En jente på bare 13 år er alt for ung til sex, galskap at hun har hatt det. Jeg er mamma til en jente på 13 år selv. De er bare barn ennå,alt for unge til kjærester og sex. Den seksuelle lavalder er satt for en grunn, nemlig for å beskytte barna våre. Riktig, men fortsatt feil. Den seksuelle lavalder er satt for å forhindre at voksne mennesker forgriper seg på ungdom og barn, men er ikke for å hindre at to på f.eks 14 har sex med hverandre, eller to som mentalt er på samme stadie. dvs at en på 17 kan ha sex med en på 15 uten å bli straffet, det samme kan en på 16 med en som er 15. Anonymkode: 90552...538 2
Druid Skrevet 2. mars 2017 #134 Skrevet 2. mars 2017 På 26.2.2017 den 17.07, AnonymBruker skrev: Når de er ferdig med sexen så kan de gå ut i sandkassen og bake sandkaker... Anonymkode: a0599...bb6 Dette er faktisk en intersant nyanse jeg ikke helt ser hvor kommer fra. Hvis to 5 åringer har det gøy og leker doktor, så har det høyere aksept enn hvis to 13 åringer gjør det. (Jeg snakker populasjonsstatistisk, jeg vet at svært mange er sterkt kritiske til at barn utforsker kroppen med andre.) Mellom disse aldrene er det stort sett en reell risiko som har kommet til, og det er muligheten for barn. Og det er helt greit; jeg skjønner at dette er en big deal, selv om vi idag faktisk har ganske gode verktøy for å ta vare på dette. Men jeg skjønner ikke det som pleier være det BÆRENDE argumentet nemlig at 13-åringer ikke er MENTALT KLAR for å ha sex. Og jeg opplever at svært mange faktisk opplever det slik ; "De skulle ønsket at de ventet." Ett konsept jeg ikke helt klarer rotere hodet rundt. Der er gjerne en utvikling i sexen mellom 5 og 13 år, og det er penetreringsex. Så man kan snakke om en fysisk utvikling her. Men den kommer på veldig forskjellig tidspunkt, og er rent individuelt. OG selvfølgelig kan vi diskutere hormonutviklingen, men igjen, vi har en svært pussig samfunnsnorm på at det er greit at barn har sex (og ja, det kan defineres som sex. Enkel test : Ville du akseptert at din partner lekte slik med en annen, eller ville du definert det som utroskap?), mens når de kommer i ungdomen og tenårene, en periode i vårt utvikling der kroppen herjes av hormoner som SKRIKER etter sex, så har vi satt en dato, og har strenge normative regler rundt det. Som sagt, jeg skjønner hvor normene kommer fra, jeg skjønner bare ikke hvorfor de ikke har blitt vannet ut ettersom vi har utviklet oss med større grad av sexualundervisning og tilgang til beskyttelse. Vi vet at dette virker og er spesielt effektivt hos barn. I stedet sere jeg styrking av normene med dyp romantisering av sex som del av det endelige parforhold, helt til det lallende idiotiske. (Jepp, hvis du tar den i toern for å være jomfru på ektenatta, er du en tulling.) Jeg debuterte når jeg var 14. Jeg sier alltid at det var ett år for sent, for jeg var egentlig klar for ungdomssex når jeg var 13. Når jeg var blitt 14 var jeg på mange måter over leken og utforskingen og mere på "få noe kjøtt på kølla". Nå skal vi ikke bruke meg som noe godt eksempel. Jeg var relativt moden for alderen og hadde av ulike grunner større ansvar enn en 13 åring skulle ha. Men jeg sitter likevel med inntrykket at svært mange venter med å debutere med sex, til ETTER den tiden der det er uskyldig lek på eget premiss og uten følelsen av press. Og vi appluderer det, hvilket er enda pussigere, for i praksis ødelegger vi sex for ungdom. Jeg tror mye av grunnen til at sex er blitt akseptabel betalingsmiddel, med sexbytte, sugarbabes og annen form for prostitusjon er at når vi endelig kommer i posisjon til å ha sex, har den mindre verdi for oss enn andre, mer sosiale verdier, og det derfor blir uproblematisk å bytte sex mot noe som har større personlig verdi. Og jeg tror en god del (ikke alle) av de som sier de debuterte for tidlig, egentlig debuterte for sent. Det handler ikke om å begynne med sex når man har modnet, det handler om å få sin oppfatning av sex inn i modningen av deg selv som individ. 2
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2017 #135 Skrevet 2. mars 2017 På 20.2.2017 den 11.52, Uredd skrev: Hvorfor er det så om å gjøre å forhindre en ung kvinnes seksualitet? Tonen så langt her i tråden er at dette må stoppes for enhver pris! I mitt hode vil det være en glimrende metode for å gi denne jenta et problematisk forhold til egen seksualitet. Fordi hun er et barn. Og fordi vi som kvinner vet at det neppe er henne som er pådriver for dette. Det er en grunn til at vi har lover i dette landet. Hadde det vært meg som var datteren hadde jeg vært glad om noen hadde satt en stopper for det. Anonymkode: bd2d1...833 1
Chiubi Skrevet 2. mars 2017 #136 Skrevet 2. mars 2017 På 24.2.2017 den 23.52, AnonymBruker skrev: Glemte å legge til: dette er ulovlig. Det er kriminelt! Fin datter bryter med norsk lov og kan anmeldes. Anonymkode: 22fc9...35e Det er ikke straffbart å ha sex før man fyller 16 år. 1
Uredd Skrevet 2. mars 2017 #137 Skrevet 2. mars 2017 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Fordi hun er et barn. Og fordi vi som kvinner vet at det neppe er henne som er pådriver for dette. Det er en grunn til at vi har lover i dette landet. Hadde det vært meg som var datteren hadde jeg vært glad om noen hadde satt en stopper for det. Anonymkode: bd2d1...833 Er det da ikke lurere å ta den praten med henne for å forsikre deg om at hun gjør det fordi hun har lyst selv? Det er nettopp dette som er mitt underliggende budskap. Problemet ditt blir at ved å legge ned forbud vil ikke en trettenårig sitte med et inntrykk av at du vil hennes beste. Dermed hindres alle kommunikasjon, og når hun virkelig trenger hjelp, vil hun ikke komme til deg... Og nei, loven er ikke for å hindre tenåringer å eksperimentere seksuelt. 2
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2017 #138 Skrevet 2. mars 2017 28 minutter siden, AnonymBruker skrev: Fordi hun er et barn. Og fordi vi som kvinner vet at det neppe er henne som er pådriver for dette. Det er en grunn til at vi har lover i dette landet. Hadde det vært meg som var datteren hadde jeg vært glad om noen hadde satt en stopper for det. Anonymkode: bd2d1...833 Hvordan er du så sikker på at gutten presser henne til å ha sex? Det vet du da ingenting om. Hva om dette er noe hun selv vil? Vi aner ingenting om denne datteren, eller gutten, eller forholdet dems. Kanskje er hun moden for alderen, og selv ønsker å utforske sex med kjæresten hun føler seg trygg på. Akkurat hva mener du moren skulle gjort for å få satt en stopper for dette? Ufattelig hvor mange steder man kan ha sex, og det er da bedre at det skjer i trygge omgivelser - da er det også større sjans for at ingen av dem føler seg presset til noe, eller får en ubehagelig opplevelse rundt det. Det viktige her er da å forsikre seg om at datteren føler seg trygg. Og ved å sette seg på bakbena vil ihvertfall ikke datteren se at moren vil hennes beste, og vil mest sannsynlig ikke komme til moren med andre ting. Anonymkode: 3f530...679 2
tussi84 Skrevet 2. mars 2017 #139 Skrevet 2. mars 2017 Det forundrer meg hvor mange her inne som synes ts er en dårlig mor fordi hun lar datteren på 13 år ha sex med sin 15 år gamle kjæreste. Jeg er sikker på at hadde hennes kjæreste vært over 16 så hadde moren anmeldt han på flekken. Noen skriver at man skal nekte datteren å ha sex fordi hun er så ung. Jeg vil nok anta at ingen foreldre hadde vært veldig glad om din datter eller sønn debuterte så tidlig. Men nekte dem? Hvordan skal man få til det mener dere? Ungene kan ha sex hvor som helst og de får det til om de vil. Hvis skaden allerede har skjedd er det derfor det mest riktige å sørge for at ungene får vite om prevensjon og at man er behjelpelig med å skaffe det også. Samt er det viktig at man igjen tar praten om sex og graviditet osv. Jeg kan ikke se at ts har gjort noe feil her. Hennes datter har sex med en som er to eldre. Mange påstår at det er ulovlig. Ulovlig er det ikke, siden de er jevngamle. Om det er etisk riktig er en annen sak. Hadde derimot gutten vært 16 og over og jenta 13 ja da blir det ulovlig. Når jenta blir 14 og han 16 regnes det forsåvidt som ulovlig, men det vil ikke skje noe da de regnes som jevngamle.
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2017 #140 Skrevet 2. mars 2017 åherregud, jeg blir helt matt av alle de rare svarene som kommer fra de gamle kråkene her inne Jeg hadde sex for første gang da jeg var 13 med kjæresten min. Jeg gikk på p-piller og vi brukte kondom. Det var en veldig spennende og fin opplevelse og jeg følte meg ikke presset i det hele tatt. Jeg var klar for å ha sex når jeg var 13, jeg snakket med kjæresten min og vi snakket om hva vi likte og hva vi ikke likte. Det var aldri noen problemer og når en av oss ikke hadde lyst så respekterte vi det. Foreldrene mine var ikke åpne til sex, men vi klarte alltid å få det til. Jeg sa jeg sov hos venninde, men jeg sov egentlig hos kjæresten min eller jeg sa jeg skulle være med vennina mi hjem fra skolen osv. Jeg skulle virkelig ønske at jeg hadde foreldre som jeg kunne snakke med sånne ting om når jeg var på den alderen. Heldigvis så fant jeg mye info på nettet, klara klok, i topp bladene osv Jeg er i dag 20 år og har aldri hatt noen vonde sex opplevelser og aldri noen jeg angrer på og jeg er veldig trygg på min egen kropp. Det er jo ikke alle som er klare når de er 13 år, men datteren din virker veldig fornuftig som har tatt ansvar og det er kjempebra at hun er åpen og snakker med deg! Jeg opplevde heller aldri noe sexpress på ungdomsskolen heller, noen venta og noen hadde sex og det var noe vi respekterte innad i vennegjengen hvertfall. Den dagen jeg får barn og han eller hun føler seg klar for sex så skal jeg veilede og snakke med han/hun om det og være en god mor slik at barnet føler det kan snakke med meg om det føler seg presset eller det har skjedd noe! Jeg vet hvertfall i hjem der sex er forbudt til man er 18 eller 18 år så tørr ikke barna å snakke med foreldrene hvis de har opplevd noe vondt eller føler press eller har spørsmål når det gjelder sex, fordi de vet at de ikke har lov. Så da leser dem heller på nettet eller snakker med venner og mye info som står på nett eller som de kan få av venner kan være feil. Det beste er å lytte til barnet når det føler seg klar, informere på best mulig måte og lære barnet å kjenne sin egen kropp! Anonymkode: 404ef...e37 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå