Gå til innhold

Xx


gazza

Anbefalte innlegg

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

https://www.ung.no/sexogsamliv/2422_Seksuell_lavalder_-_hva_sier_loven.html

Her tror jeg du må lese deg opp. Når den yngste parten er så ung som 13-14 år, regnes de ikke som jevngamle når den andre parten er 2 år eldre. Jo yngre den yngste er, jo mindre aldersforskjell godtas.

En 13 åring er et barn og hvis kjæresten fortsetter å ha sex med henne, kan han straffes med inntil 6 år i fengsel. 
Kriminelle lavalder er vel 15 år, så jo han ligger tynt av hvis han blir anmeldt.

 

Anonymkode: db51d...e7a

Leste du artikkelen som du linket til? Den motbeviser jo det du påstår ;

  • Hvis en 15-åring har frivillig sex med sin 17 år gamle kjæreste vil i de fleste tilfeller straffen falle bort fordi de som regel anses jevnbyrdige i alder og utvikling.

Noen ganger har foreldre anmeldt dette til politiet, eller en av ungdommene har anmeldt forholdet fordi de ikke har følt at det er frivillig. Hvis politiet ikke regner det som sannsynlig at noen blir dømt fordi de som har sex regnes som jevnbyrdige, vil de ikke bruke tid og ressurser på å etterforske saken eller fremme saken for retten.

Det betyr at hvis den yngste parten har lav alder, for eksempel 13 år, godtar retten mindre aldersforskjell enn om den yngste parten var 15 år. Når aldersforskjellen vurderes, må også modenheten til de som har sex vurderes. Hvis for eksempel den yngste parten er veldig moden for alderen, vil en større aldersforskjell kunne godtas.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

6 minutter siden, WubWub skrev:

Leste du artikkelen som du linket til? Den motbeviser jo det du påstår ;

  • Hvis en 15-åring har frivillig sex med sin 17 år gamle kjæreste vil i de fleste tilfeller straffen falle bort fordi de som regel anses jevnbyrdige i alder og utvikling.

Noen ganger har foreldre anmeldt dette til politiet, eller en av ungdommene har anmeldt forholdet fordi de ikke har følt at det er frivillig. Hvis politiet ikke regner det som sannsynlig at noen blir dømt fordi de som har sex regnes som jevnbyrdige, vil de ikke bruke tid og ressurser på å etterforske saken eller fremme saken for retten.

Det betyr at hvis den yngste parten har lav alder, for eksempel 13 år, godtar retten mindre aldersforskjell enn om den yngste parten var 15 år. Når aldersforskjellen vurderes, må også modenheten til de som har sex vurderes. Hvis for eksempel den yngste parten er veldig moden for alderen, vil en større aldersforskjell kunne godtas.

Det er stor forskjell på en 15 åring som har sex med en på 17 år, og en 13 åring som har sex med en på 15 år. Leste ikke du hele artikkelen?

 

Anonymkode: db51d...e7a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er stor forskjell på en 15 åring som har sex med en på 17 år, og en 13 åring som har sex med en på 15 år. Leste ikke du hele artikkelen?

 

Anonymkode: db51d...e7a

Det står at de ikke nødvendigvis går etter alder - men modenhet. Noen 13 åringer kan være langt mer kjønnsmodne enn 16 åringer. Ser ut som du bare plukker ut biter av artikkelen så hoppet over resten

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, LittleBabyBlue skrev:

Hadde vært klar på konsekvensene. 

1. Ikke under mitt tak

2. Blir du gravid må du ordne opp selv og jeg tar ikke ansvar for ditt barn. Er du gammel nok til å ha sex får du faen meg ta konsekvensene av det selv. 

3. Kjæresten er ikke velkommen i mitt hus

4. Er du voksen nok til å ha sex trenger du ikke penger fra meg lenger. Du får et tak over hodet, mat, klær og skoleutstyr, men kan se lenge etter snop, lommepenger, sminke, hjelp til lappen osv. Enten tar du hele voksenpakka eller så får du bare innse at du fortsatt er et barn.

Dette er oppskriften på å ødelegge forholdet mellom mor og datter. Datteren kommer da bare til å lyve og fortsette å ha sex, men i det skjulte, og vil ikke tørre å komme til moren om det skulle oppstå noen problemer. F.eks. om hun blir gravid vil hun kanskje skamme seg så mye at hun ikke tør å ta en test og dermed venter så lenge at fristen for abort går ut. Eller om hun blir utsatt for ekstremt sexpress/voldtekt av kjæresten vil hun ikke tørre å snakke om det fordi hun tror at da vil hun få straff fordi hun har hatt sex likevel. Ved å nekte kjæresten inn i huset vil du også gå glipp av eventuelle faretegn som at han f.eks. er ekstremt eiesjuk/kontrollerende. Du vil ikke ane om de har et godt og sunt forhold eller et forhold som potensielt kan skade henne for livet både mentalt og fysisk.

Tenker du i det hele tatt over konsekvenser før du spyr ut råd som dette her? Jeg er enig i at sex som 13-åring ikke er optimalt men foreldre kan faktisk ikke styre barna sine sin seksualitet. Og når de prøver og sex blir tabu så blir alt mye værre - da blir kjønnsykdommer, uønsket graviditet og overgrep mer sannsynlig.

Anonymkode: f9cc2...11c

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, WubWub skrev:

Det står at de ikke nødvendigvis går etter alder - men modenhet. Noen 13 åringer kan være langt mer kjønnsmodne enn 16 åringer. Ser ut som du bare plukker ut biter av artikkelen så hoppet over resten

Men du leser det jo som om alle 15 åringer som har sex med 13 åringer er fritatt. Poenget er at selv om det i noen tilfeller kan bli vurdert dit hen at den yngste er moden for alderen. Så er det ikke rettesnoren.
 

Anonymkode: db51d...e7a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynte også å ha sex da jeg var 13 år gammel. At hun er åpen og ærlig med deg, burde du ta som et positivt tegn. Hun er også ansvarlig, som bruker beskyttelse. Den seksuelle lavalder er satt for å beskytte barn mot overgrep fra folk som er eldre, ikke for å forhindre at en 13-åring skal ha sex med kjæresten som er 2 år eldre. Jeg er nå 17 år, og har et sunt sexliv. Min mor skulle selvfølgelig ønske at jeg var avholds, men det er ikke realistisk. Jeg bruker p-piller og kondom, for å beskytte mot graviditet og kjønnssykdommer. 13-åringer er tenåringer, og noen føler seg klar for sex i den alderen. Du som forelder kan ha dine meninger om det, men støtte vil gi bedre resultater enn å gå i krig mot henne. Når min mor fikk vite at jeg hadde fått kjæreste, og at vi var intime, satt hun meg ned og snakket med meg. Hun forklarte hvor viktig samtykke var, at jeg aldri måtte føle meg presset til noe og at det var lov å si nei, selv om jeg tidligere hadde sagt ja. Vi ble enige om at jeg skulle begynne på p-piller som ekstra beskyttelse, men også bruke kondom, for sikkerhetsskyld. Hadde jeg noen problemer, skulle jeg enten gå til henne eller helsesøster på skolen, og det gjorde jeg. Min mor lærte meg at jeg ikke skulle skamme meg, og at jeg alltid kunne komme til henne med problemene mine angående sex eller intimitet, og at hun aldri ville kjefte eller straffe meg, men gi meg råd og veiledning. Vi har idag et utrolig bra forhold pga denne åpenheten. Ikke kjeft på din datter og steng henne ute, gi henne heller støtte. 

Anonymkode: ec060...36f

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er oppskriften på å ødelegge forholdet mellom mor og datter. Datteren kommer da bare til å lyve og fortsette å ha sex, men i det skjulte, og vil ikke tørre å komme til moren om det skulle oppstå noen problemer. F.eks. om hun blir gravid vil hun kanskje skamme seg så mye at hun ikke tør å ta en test og dermed venter så lenge at fristen for abort går ut. Eller om hun blir utsatt for ekstremt sexpress/voldtekt av kjæresten vil hun ikke tørre å snakke om det fordi hun tror at da vil hun få straff fordi hun har hatt sex likevel. Ved å nekte kjæresten inn i huset vil du også gå glipp av eventuelle faretegn som at han f.eks. er ekstremt eiesjuk/kontrollerende. Du vil ikke ane om de har et godt og sunt forhold eller et forhold som potensielt kan skade henne for livet både mentalt og fysisk.

Tenker du i det hele tatt over konsekvenser før du spyr ut råd som dette her? Jeg er enig i at sex som 13-åring ikke er optimalt men foreldre kan faktisk ikke styre barna sine sin seksualitet. Og når de prøver og sex blir tabu så blir alt mye værre - da blir kjønnsykdommer, uønsket graviditet og overgrep mer sannsynlig.

Anonymkode: f9cc2...11c

Sorry, men jeg tror ikke på å la unger holde på som de vil uten konsekvenser av frykt. De fleste forskningsrapporter viser at barn har det best i faste rammer, ikke ved å ha et venninneforhold  til mamma med masse friheter. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er oppskriften på å ødelegge forholdet mellom mor og datter. Datteren kommer da bare til å lyve og fortsette å ha sex, men i det skjulte, og vil ikke tørre å komme til moren om det skulle oppstå noen problemer. F.eks. om hun blir gravid vil hun kanskje skamme seg så mye at hun ikke tør å ta en test og dermed venter så lenge at fristen for abort går ut. Eller om hun blir utsatt for ekstremt sexpress/voldtekt av kjæresten vil hun ikke tørre å snakke om det fordi hun tror at da vil hun få straff fordi hun har hatt sex likevel. Ved å nekte kjæresten inn i huset vil du også gå glipp av eventuelle faretegn som at han f.eks. er ekstremt eiesjuk/kontrollerende. Du vil ikke ane om de har et godt og sunt forhold eller et forhold som potensielt kan skade henne for livet både mentalt og fysisk.

Tenker du i det hele tatt over konsekvenser før du spyr ut råd som dette her? Jeg er enig i at sex som 13-åring ikke er optimalt men foreldre kan faktisk ikke styre barna sine sin seksualitet. Og når de prøver og sex blir tabu så blir alt mye værre - da blir kjønnsykdommer, uønsket graviditet og overgrep mer sannsynlig.

Anonymkode: f9cc2...11c

Takk AB. Dette er det viktigste elementet som de bestyrtede ser ut til å ignorere.

Det er Alfa og Omega at datteren her føler at moren er på hennes side. Kun slik er det i det hele tatt mulig å ha en positiv inflytelse på barna og kun slik er forholdene best for at hun utvikler et positivt forhold til sin egen seksualitet.

Jeg er faktisk litt skremt over hvor lett man bruker ens egen bestyrtelse til å potensielt ødelegge et ungt menneskes utvikling.

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men du leser det jo som om alle 15 åringer som har sex med 13 åringer er fritatt. Poenget er at selv om det i noen tilfeller kan bli vurdert dit hen at den yngste er moden for alderen. Så er det ikke rettesnoren.

Anonymkode: db51d...e7a

Spiller ingen rolle. Dette har ingenting i rettsystemet å gjøre i det hele tatt. En anmeldelse og påfølgende prosess er garantert flere dekader mer skadelig enn den sexen disse unge måtte ha.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men du leser det jo som om alle 15 åringer som har sex med 13 åringer er fritatt. Poenget er at selv om det i noen tilfeller kan bli vurdert dit hen at den yngste er moden for alderen. Så er det ikke rettesnoren.
 

Anonymkode: db51d...e7a

Det beror på kjønnsmodenheten til 13 åringen. Skal SVÆRT mye til før 2 jevnaldrende blir dømt for et frivillig samliv uten press eller tvang. En 13 åring og en 15 åring er sånn ca like langt i utviklingen, faktisk tør jeg påstå at jenta på 13 oftest har kommet lengre enn en gutt på 15 i modenhet da jenter utvikler seg raskere og tidligere.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, LittleBabyBlue skrev:

Sorry, men jeg tror ikke på å la unger holde på som de vil uten konsekvenser av frykt. De fleste forskningsrapporter viser at barn har det best i faste rammer, ikke ved å ha et venninneforhold  til mamma med masse friheter. 

Men slik du legger det opp og ikke støtter datteren din i dette hypotetiske scenarioet så vil jo barnebarnet ditt havne i et fosterhjem og båndet med datteren din vil være brutt for livet ut. Er prinsipper viktigere enn kjærlighet?

Hva angår fosterhjem så er det mange grusomme skjebner der. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, LittleBabyBlue skrev:

Sorry, men jeg tror ikke på å la unger holde på som de vil uten konsekvenser av frykt. De fleste forskningsrapporter viser at barn har det best i faste rammer, ikke ved å ha et venninneforhold  til mamma med masse friheter. 

Det er stor forskjell på å ha et bestis forhold med sin mor, og å være satt i faste rammer. Denne jenta er så heldig som har en mamma hun kan snakke med, og som responderer slik hun gjør. Jeg snakket ikke med min mor om noe som helst, det var en hel enorm mur mellom oss. Hva er egentlig å foretrekke for vår barn syns du? 

Anonymkode: c9a00...22b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, LittleBabyBlue skrev:

Sorry, men jeg tror ikke på å la unger holde på som de vil uten konsekvenser av frykt. De fleste forskningsrapporter viser at barn har det best i faste rammer, ikke ved å ha et venninneforhold  til mamma med masse friheter. 

Poenget er at barna kommer til å holde på som de vil uansett. Faste rammer er fint men jeg tror ikke du vil finne forskning som støtter deg i at det er lurt av foreldre å prøve å kontrollere barnas (tenåringenes) seksualliv.

Når alt kommer til alt handler valget om man skal gjøre damage control og sikre at barnets helse blir ivaretatt, eller om man skal helle bensin på bålet og gjøre ting enda mer risikofylt fordi man har et prinsipp om at "barn er barn" og ikke ser at tenåringer faktisk ikke er barn lenger - de er på vei til å bli voksne. Det er en overgang som går veldig gradvis og det nytter ikke si "enten må du la meg behandle deg som en 6-åring og detaljstyre livet ditt - eller så kan du leke voksen men da får du klare deg selv."

Anonymkode: f9cc2...11c

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om man synes 13-åringer er for unge til å ha sex, betyr det ikke at sex er skambelagt eller tabu? Merkelige konklusjoner noen trekker her, altså..

Men jeg synes det er litt synd å gå glipp av hele prosessen med å kikke på gutter, drømme om dem, såvidt tørre å snakke med dem, danse med dem, få en klem, leies i smug, få et kyss....at man går rett på sex virker unødvendig, forhastet.... Barndommen er så kort, voksenlivet kommer altfor fort med alt sitt alvor. 

Onani er jo noe annet, involverer ikke andre mennesker og relasjoner man ikke er klar for å håndtere. Det er det som er det store aberet - ikke moral, men at barna skal være modne nok til å håndtere det følelsesmessige som følger med et seksuelt forhold.

Anonymkode: 33f7c...e69

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

48 minutter siden, WubWub skrev:

Det beror på kjønnsmodenheten til 13 åringen. Skal SVÆRT mye til før 2 jevnaldrende blir dømt for et frivillig samliv uten press eller tvang. En 13 åring og en 15 åring er sånn ca like langt i utviklingen, faktisk tør jeg påstå at jenta på 13 oftest har kommet lengre enn en gutt på 15 i modenhet da jenter utvikler seg raskere og tidligere.

Mener du moden eller kjønnsmoden? Det er jo to vidt forskjellige ting.

Anonymkode: 33f7c...e69

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonGangerTo
3 timer siden, LittleBabyBlue skrev:

Hadde vært klar på konsekvensene. 

1. Ikke under mitt tak

2. Blir du gravid må du ordne opp selv og jeg tar ikke ansvar for ditt barn. Er du gammel nok til å ha sex får du faen meg ta konsekvensene av det selv. 

3. Kjæresten er ikke velkommen i mitt hus

4. Er du voksen nok til å ha sex trenger du ikke penger fra meg lenger. Du får et tak over hodet, mat, klær og skoleutstyr, men kan se lenge etter snop, lommepenger, sminke, hjelp til lappen osv. Enten tar du hele voksenpakka eller så får du bare innse at du fortsatt er et barn.

Fy faen for en drittsekk av en mor du er! Du er et godt eksempel på mennesker som aldri burde fått barn her i verden. Jeg kunne aldri oppført meg slik overfor min datter på 15 (eller når hun var 13). 

Skam deg! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.2.2017 den 11.29, gazza skrev:

Fikk kjennskap til at min datter på 13 år har begynt å ha sex!!!!! Hun har en kjæreste som er 15. Har jo snakket med henne på forhånd om sex,beskyttelse og alt som hører med der, men tydeligvis har det ikke gått inn. Hun er såpass åpen at hun fortalte at de bruker beskyttelse (kondom) men jeg var jo likevel livredd for at hun skal bli gravid, så tok henne med til legen å fikk satt henne på minipiller. Forklarte henne at jeg ikke gjorde det for at jeg syntes det var greit, men pga frykten for å bli bestemor. Gav henne streng beskjed om å fortsette med kondom.

Jeg skjønner jo at toget har gått, for de kommer jo til å ha sex uansett. Men syns det er altfor tidlig. Er redd for at hun kommer til å få mange partnere i ung alder. Noen som har erfaringer med samme "problem"? Hva kan man si for å få de til å forstå?

Det ene øyeblikket sier du at det du har fortalt henne tydeligvis ikke har gått inn. Det neste øyeblikket sier du at hun bruker kondom, hvilket jo må bety at det du har sagt har gått inn. Så kanskje du som mor skal begynne å gi datteren din litt mer kredz for at hun gjør ting riktig, i stedet for bare å kritisere og kritisere og dikte opp ting for å kritisere enda mer. For den slags innbyr ikke akkurat til et fortrolig forhold mellom dere to.

Anonymkode: ed6bb...1d8

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette er oppskriften på å ødelegge forholdet mellom mor og datter. Datteren kommer da bare til å lyve og fortsette å ha sex, men i det skjulte, og vil ikke tørre å komme til moren om det skulle oppstå noen problemer. F.eks. om hun blir gravid vil hun kanskje skamme seg så mye at hun ikke tør å ta en test og dermed venter så lenge at fristen for abort går ut. Eller om hun blir utsatt for ekstremt sexpress/voldtekt av kjæresten vil hun ikke tørre å snakke om det fordi hun tror at da vil hun få straff fordi hun har hatt sex likevel. Ved å nekte kjæresten inn i huset vil du også gå glipp av eventuelle faretegn som at han f.eks. er ekstremt eiesjuk/kontrollerende. Du vil ikke ane om de har et godt og sunt forhold eller et forhold som potensielt kan skade henne for livet både mentalt og fysisk.

Tenker du i det hele tatt over konsekvenser før du spyr ut råd som dette her? Jeg er enig i at sex som 13-åring ikke er optimalt men foreldre kan faktisk ikke styre barna sine sin seksualitet. Og når de prøver og sex blir tabu så blir alt mye værre - da blir kjønnsykdommer, uønsket graviditet og overgrep mer sannsynlig.

Anonymkode: f9cc2...11c

Det gjør ikke noe det, siden moren allerede har gitt ungen så dårlig oppdragelse, siden hun vil ha sex som 13 åring. Da har noe fundamentalt sviktet i oppdragelsen.

Anonymkode: f470c...291

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan vet du at datteren din faktisk ønsker å ha sex med kjæresten sin? At hun ikke har det pga hun føler seg presset av ham eller venner og hun ikke tør si nei. At du gir henne p-piller gjør ikke saken bedre. Hun er 13 år. Alt for ung til å ha sex. Er en grunn til at seksuell lavalder her til lands er 16 år.

Anonymkode: 47a1f...5c0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Monday, February 20, 2017 den 12.45, AnonymBruker skrev:

Sjokkerende å lese her inne at folk aksepterer dette. Hun er et barn!! Hun synes nok selv at hun er mer enn stor non til å knulle, men er jo ikke i stand til å reflektere over hva konsekvensene kan bli. Det kan gå bra, men i verste fall kan hun få store problemer. 

For øvrig er det slik at i det øyeblikket kjæresten hennes fyller 16 så bryter han loven om de har sex. Siden hun er under 14 er det ekstra alvorlig. Fortsetter han å pule datteren din etter at han fyller 16 må du anmelde han. 

Anonymkode: e535f...921

Det er ulovlig allerede nå. Loven sier klart og tydelig at det er ulovlig å ha sex med noen under 16 uansett hvor gammel man selv er. Loven sier at man KAN slippe straff hvis man er jevnbyrdige i alder og modenhet men den sier ikke dermed at det er lovlig fordi de ikke blir straffet.

Argumentet med at de gjør det alikevel skulle innebære at man skulle akseptere det hvis bror og søster har sex. Er det greit? Hva med andre seksuelle aktiviteter (delta i pornofilm etc.) siden de gjør det alikevel? 

Anonymkode: 7d75e...b36

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ulovlig allerede nå. Loven sier klart og tydelig at det er ulovlig å ha sex med noen under 16 uansett hvor gammel man selv er. Loven sier at man KAN slippe straff hvis man er jevnbyrdige i alder og modenhet men den sier ikke dermed at det er lovlig fordi de ikke blir straffet.

Argumentet med at de gjør det alikevel skulle innebære at man skulle akseptere det hvis bror og søster har sex. Er det greit? Hva med andre seksuelle aktiviteter (delta i pornofilm etc.) siden de gjør det alikevel? 

Anonymkode: 7d75e...b36

Så hvis en elleveåring puler en femtenåring må jo elleveåringen bli straffet.

Var det sånn å forstå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...