Gå til innhold

Caroline Berg Eriksen


Ultiva

Anbefalte innlegg

Nytt utseende på bloggen med egen nettshop!Helt nytt oppsett hvertfall, første gang jeg ser noe slik på en blogg, kanskje det er det nye :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Hold the door

Nytt utseende på bloggen med egen nettshop!Helt nytt oppsett hvertfall, første gang jeg ser noe slik på en blogg, kanskje det er det nye :)

Jeg har heller ikke sett noe sånt på en blogg før, det så mye mer profesjonelt ut, men det skal vel fortsatt merkes som annonselenker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hold the door

Forbrukerombudet skriver her - http://www.forbrukerombudet.no/asset/5060/1/5060_1.pdf - at produkter fra egen nettbutikk også er reklame, og at det skal merkes på samme måte som annen reklame.

:)

Selv om det er en slags egen nettbutikk, så linker hun kun til produkter fra andre nettbutikker, som i de innlegga hvor hun skriver om dagens antrekk og legger ved annonselenker. Men det kan jo hende det blir ordna etter hvert, designet er vel ganske nytt. Fint var det i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forbrukerombudet skriver her - http://www.forbrukerombudet.no/asset/5060/1/5060_1.pdf - at produkter fra egen nettbutikk også er reklame, og at det skal merkes på samme måte som annen reklame.

:)

Nå er det vel bare annonselenkene med plagg som ligger der.

Tilføyelse: Smakfullt design som ser mer proft ut.

Endret av LilleSnupp
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Asti

Nå er det vel bare annonselenkene med plagg som ligger der.

Var innom og sjekket. Ser der ligger produkter på lik linje med en vanlig nettbutikk.

Ser jeg svarte litt upresist: Hvis man markedsfører sin egen nettbutikk via f.eks. blogg, facebook, instagram, twitter, da skal det merkes ifølge FO.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Var innom og sjekket. Ser der ligger produkter på lik linje med en vanlig nettbutikk.

Ser jeg svarte litt upresist: Hvis man markedsfører sin egen nettbutikk via f.eks. blogg, facebook, instagram, twitter, da skal det merkes ifølge FO.

:)

Klikker du på plagget kommer du til f.eks boozt.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun skrev på bloggen sin at dette er noe hun har fått låne uten vederlag og dermed ikke skal merke som reklame - se innlegget om raw ostekake. Jeg er usikker på om hun har rett i at det ikke skal merkes som reklame når hun har fått låne og som hun selv sier "det er ikke noe annonse med i bildet". Sier ikke FO at ting som er fått eller lånt skal merkes?

Jeg tror ikke det er en tilfeldighet at hun gjør en stor sak ut av å fortelle hvordan hun fikk låne(!?) porselenet fra butikken. Etter kimono-gate med Lindex har de sikkert erfart at leserne ikke kjøper en lite plausibel historie om at noe lå til salgs ved en feil en dag der samtlige bloggere i Norge tilfeldigvis var innom den lokale Lindex-butikken deres.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Asti

Klikker du på plagget kommer du til f.eks boozt.com

Takk for forklaringen. Var ikke helt med forstår jeg. Trodde de hadde opprettet en nettbutikk, siden de kaller den "My Shop", men det er altså en "bloggside" med affilatelenker.

Da blir svaret mitt fremdeles at hvis hun markedsfører "nettbutikken" skal det merkes.

Men skal man regne nettbutikken som en egen butikk, eller som at bedriften på denne siden lenker til produkter på bloggen sin gjennom et annonseringsnettverk? Jeg mener det, og at det da skal merkes, jfr. pkt 4 i http://www.forbrukerombudet.no/asset/5018/1/5018_1pdf

Endret av Asti
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reza08

Gi meg en liten oppdatering på Fotballfrues verk er dere snille. Har ikke vært så mye her i det siste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gi meg en liten oppdatering på Fotballfrues verk er dere snille. Har ikke vært så mye her i det siste.

Siden merkingen på bloggen virker å komme i orden har det for det meste gått i metadebatt her..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reza08

Siden merkingen på bloggen virker å komme i orden har det for det meste gått i metadebatt her..

Det er jo helt fantastisk hvis de klarer å være litt mer seriøse på den fronten. Hvordan er fruens kost for tiden da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Scenarioet:

Blogger kontaktes av selskap/merkevare. Inngår avtale om reklamering og betaling. En løsning hvor dette "bakes inn" i innlegg presenteres, og bloggeren får henvisning til hvilke lokale butikker de aktuelle produktene kan hentes på.

Shame om you Hadeland glassverk og Porsgrund porselensfabrikk, dere har også et ansvar.

Ser dere mønsteret?

Endret av Vitulina
  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror ikke det er en tilfeldighet at hun gjør en stor sak ut av å fortelle hvordan hun fikk låne(!?) porselenet fra butikken. Etter kimono-gate med Lindex har de sikkert erfart at leserne ikke kjøper en lite plausibel historie om at noe lå til salgs ved en feil en dag der samtlige bloggere i Norge tilfeldigvis var innom den lokale Lindex-butikken deres.

Fotballfrue reklamerer helt gratis, det er det nye.

Ironivarsel

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo helt fantastisk hvis de klarer å være litt mer seriøse på den fronten. Hvordan er fruens kost for tiden da?

De har nok en piasava i garasjen
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Per nå er vel den "My Shop"-greia et megabrudd på Markedsføringsloven. Lenkene er vel adlinks som jeg ikke ser er merket per nå blandet inn i en lookbook av CBE iført klærne.

Det ser veldig fint ut da, det skal hun ha!

Endret av troikaen
  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hold the door

Per nå er vel den "My Shop"-greia et megabrudd på Markedsføringsloven. Lenkene er vel adlinks som jeg ikke ser er merket per nå blandet inn i en lookbook av CBE iført klærne.

Det ser veldig fint ut da, det skal hun ha!

Ja, du har rett. Jeg så det ikke i stad, men ser nå at de har fått på plass en fin "annonse"-tag i annonseinnlegg. Hadde de villet så hadde de vel klart å lage en lignende tag på "My Shop"-sida før de byttet design.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var inne på siden til de som har laget dette oppsettet, APRL eller noe sånn. Virker som Myshop skal være en greie som går på tvers av nettbutikker,bloggere osv. Dvs at hvis man finner noe på en blogg legger man det i Myshop, så finner man noe på en nettbutikk,og legger det på Myshop. Altså slipper man å søke ting opp rundt omkring, man samler alt på samme sted. Men skjønner ikke hvordan det skal fungere med betalinger og sånn til respektive butikker da..så ja, mulig jeg ikkje skjønte det heelt :P

Edit: med andre ord tror jeg ikke Myshop er en affiliate / annonseside, men noe som er laget for "brukere" for å lette nettshopping..

Endret av Marthos
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Asti

Ja, du har rett. Jeg så det ikke i stad, men ser nå at de har fått på plass en fin "annonse"-tag i annonseinnlegg. Hadde de villet så hadde de vel klart å lage en lignende tag på "My Shop"-sida før de byttet design.

Måtte inn å sjekke. Stemmer det. Merkelig hvor mange som har fått på plass en slik "annonse" den siste tiden. ;)

Når det gjelder "My Shop" så sender jeg et tips til FO, slik de eventuelt kan se nærmere på det under det annonserte tilsynet. Tar også med at etter omleggingen merker de ikke "inneholder annonselenker" øverst hele tiden, slik de skal etter regelverket. Eksempelvis blar man seg nedover på http://carolinebergeriksen.no/og kommer til innlegget http://carolinebergeriksen.no/2015/05/05/in-stripes-and-light-blue/ er det ikke merket øverst med "inneholder annonselenker" før man klikker seg inn på det.

Men forhåpentligvis er dette bare innkjøringsproblemer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...