Gå til innhold

Hvorfor blir man kategorisert som dum hvis man tror på intelligente energier, liv etter døden, underbevissthetens makt, det "uforklarlige", det magiske osv.


Guarana

Anbefalte innlegg

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ingen som kjenner bibelen har noen gang blitt skuffet når en spådd dommedag ikke stemmer. Vi vet nemlig ikke dagen eller timen. 

Det eneste vi vet er hvilke tegn vi skal se etter. Veldig mange av disse profetiene har gått i oppfyllelse, og mer og mer tyder på at Jesu gjenkomst nærmer seg. 

Og kan noen fortelle meg hvordan mennesker som levde for to tusen år siden, kunne vite hva som kom til å skje i fremtiden da de skrev ned disse profetiene? Hvordan visste de at det ville komme hungersnød og epidemier? Jordskjelv og naturkatastrofer? Statistikk viser at antallet naturkatastrofer har økt noe ENORMT de siste årene, og kristne blir også mer og mer forfulgt i samfunnet. Som også er et endetidstegn. 

Kunnskapseksplosjon. 

Direkte global kommunikasjon? Idag kan man for eksempel skype, eller vise direktesendt TV over hele kloden. 

Som det var på noas dager? Noa advarte i årevis om at en stor flom skulle grave ned alt levende på kloden. Ingen trodde ham. Det samme skjer idag når kristne advarer om endetiden, og vi blir latterliggjort.. 

Det pengeløse samfunn? Om få år eksisterer ikke lenger kontanter. 

Kriger, og rykter om krig? Vi hører ikke om annet enn krig og elendighet på nyhetene i disse dager. 

Dette er bare noen av endetidstegnene. Så jeg spør igjen. Hvordan kunne mennesker for 2000 år siden vite dette? 

Anonymkode: 82675...479

Haha. Det er hundrevis av mer eller mindre vage profetier i eventyrboka di, så det er jo fritt frem for alle å tolke hva de vil ut av den. Når det gjelder profetiene om verdens ende så er det jo også mange du glatt hopper over som er helt feil og aldri har skjedd eller vil skje, og i tillegg skulle vel også apokalypsen komme i Jesus sin generasjon ifølge ham selv. Det begynner å bli en stund siden han døde nå. 

Dette er jo bare nok et bevis på hvordan "åpne" mennesker er sinnsykt trangsynte og lukkede og nekter å se andre ting enn det de selv har bestemt seg for at stemmer. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Etter min mening er de menneskene dumme som ikke tror på det.

Det dummer er jo å ignorere fakta, som du og dine meningsfeller er.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette er i min oppfatning veldig korttenkt. Ateister er ikke åpne for at det finnes mer mellom himmel og jord enn vi aner.

Hva "ateister" er skal ikke du uttale deg om. Det eneste ateister har felles er at de ikke tror på Gud.

Det du mener er kanskje rasjonelle mennesker. Rasjonelle mennesker er helt klare på at vi ikke vet alt, men de mener også at vi må basere oss på ekte kunnskap og ikke tulleforklaringer. Det er slike som deg som insisterer på at dere vet alt. Når det skjer noe tilsynelatende uforklarlig så sier den rasjonelle personen "jeg vet ikke, la oss prøve å finne det ut". Du og dine meningsfeller sier "du er så trangsynt! Det er selvsagt gjenferd/aliens/guder/osv.!"

Dere har alltid en forklaring, og det er uverifisert tøys som spøkelser og slikt.

Sitat

De mener religiøse tror blindt på en 2000 år gammel bok. Men ateister tror jo blindt på vitenskapen?

Man tror ikke på vitenskapen. Det blir som å si at man tror på en metode. Nei, man aksepterer resultatene av vitenskapen eller man forkaster dem.

Endret av jabx
  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, stan skrev:

En del ateister tror de er fornuftens budbringere. Ofte uten å se at de er like dogmatiske i sin "tro" som mange religiøse. 

Hvilken tro er det, og hvilke dogmer inneholder denne troen?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fordi folk flest forklarer det de ikke forstår med dumhet eller galskap.

Om du bodde med en stamme i jungelen som aldri hadde sett sivilisasjonen, så hadde de nok trodd du var gal om du forvillet deg så langt bort at du fikk sett et fly, og så kom tilbake og fortalte om det.

Anonymkode: fda9e...5e2

Ja, og han ville trodd at flyet var magi og et bevis på en overnaturlig gud. Og kanskje hadde de andre trodd på ham, og historiene om denne flyvende gjenstanden fra Gud ville blitt tatt med i religiøse verker.

Men hele tiden var det noe helt naturlig, bare et fly.

Bare fordi noe virker magisk og uforklarlig så betyr ikke det at det må stå guder eller spøkelser eller hva det nå måtte være bak.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det pengeløse samfunn? Om få år eksisterer ikke lenger kontanter. 

Penger er mer enn kontanter. De pengene som overføres elektronisk til og fra bankkontoen din er også penger. Det er ingenting som tyder på at penger vil forsvinne. Fail.

Sitat

Kriger, og rykter om krig? Vi hører ikke om annet enn krig og elendighet på nyhetene i disse dager. 

Det er fordi vi har kommunikasjonsutstyr til det. I realiteten er verden på det mest fredelige det har vært historisk sett. Det er færre konflikter nå enn før. Fail.

Sitat

Dette er bare noen av endetidstegnene. Så jeg spør igjen. Hvordan kunne mennesker for 2000 år siden vite dette? 

Det kunne de ikke. Som du kan se så har "tegnene" feilet.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vokste selv opp i et kristen miljø men brøt ut i slutten av tenårene. Jeg har fult forståelse for at folk "faller for det" ,så jeg vil ikke kalle noen dum fordi de tror. Isåfall ville jeg ha kalt hele familien min dumme. Ateister og kristiske til spiritualisme blir ofte beskylt for å være trangsynte og ikke "openminded", men en kan vel snu litt på det ... Hvorfor ikke være mer åpen til at kanskje en faktisk lurer seg selv, at det er en naturlig eller psykologisk årsak til det. Har en egentligt lest bibelen?

Ingen liker og ta feil. Det er ekstremt ubehagelig. En ender derfor opp med å tviholde på troen og kun se det som passer troen sin (bekreftelse bias). 

Anonymkode: 47839...a10

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, jabx skrev:

Hvilken tro er det, og hvilke dogmer inneholder denne troen?

Troen er jo at det ikke finnes noen Gud eller noe annet åndelig eller overnaturlig.

Et dogme er at det er umulig å både ha tillit til vitenskapen og ha en tro. (Et dogme som også endel religiøse grupper har).

Et annet at det er de er har skjønt noe som de troende ikke har. (Som er helt parallelt med hva de troende tenker om ateister / ikke-troende)

Så mange ateister framstår som like religiøse som mange troende, og ofte veldig åpne og forkynnende om sitt syn. Og vil øyeblikkelig fordømme de som tillater seg å tro. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er agonistiker men jeg tror på spøkelser siden det spøker i min leilighet.

Igår kunne jeg faktisk se en skygge på ett vindu. Det er en lyktestolpe som lyser inn vinduet.
Gardiner er trekt for det vinduet og jeg kunne se en skygge på gardinene.

Det er ett "supersolid" altså ikke solid i det hele tatt vesen. som kan gå gjennom vegger. Jeg fikk 3 søvnparalyser igår.

Det kan flytte på ting akuratt som oss. Jeg merker veldig fort når det kommer. Det lager ofte lyder i vegger.

Det hender og jeg har hørt en suselyd. Akuratt som vinden der det sier PUUUUU også stopper det som en vifte.

Det skjer selv med alle vinduer igjen. Kan selvsagt ikke utelukke at det faktisk er vinden men det er ganske typisk lyd.

Jeg husker ingenting fra klokken 03:26 til 08:00 igår. Over 4 timer jeg sov selv om spøkelset plaget vettet av meg.

Det er traumatisk og føle seg overvåket i sitt eget hjem. Jeg skulle gjerne byttet med hvem som helst som sier dette bare er tull.

Anonymkode: 4f475...26a

Hva med å sette opp noen kamera? Får du dette vitenskapelig dokumentert blir du mangemilliardær! 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Cuntzilla skrev:

Haha. Det er hundrevis av mer eller mindre vage profetier i eventyrboka di, så det er jo fritt frem for alle å tolke hva de vil ut av den. Når det gjelder profetiene om verdens ende så er det jo også mange du glatt hopper over som er helt feil og aldri har skjedd eller vil skje, og i tillegg skulle vel også apokalypsen komme i Jesus sin generasjon ifølge ham selv. Det begynner å bli en stund siden han døde nå. 

Dette er jo bare nok et bevis på hvordan "åpne" mennesker er sinnsykt trangsynte og lukkede og nekter å se andre ting enn det de selv har bestemt seg for at stemmer. 

Hadde helst sett at du kom med eksempler når du først gir deg ut for å kjenne til det som står i "eventyrboka mi" så godt ;) 

Jesus sa dessuten aldri noe om hva slags generasjon han skulle komme tilbake, ei heller sier bibelen noe om det. Annet enn "Jeg kommer snart" 

og snart kan være så mangt. "Snart" kan vi se flyvende biler. "Snart" bryter ozonlaget og når det skjer blir vi "snart" stekt levende. Og igjen; kan du i det minste prøve å vise litt respekt for andre mennesker uavhengig av tro og livssyn? Hvilken rett har egentlig du til å kalle andre mennesker indirekte for idioter? 

Anonymkode: 82675...479

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, jabx skrev:

Penger er mer enn kontanter. De pengene som overføres elektronisk til og fra bankkontoen din er også penger. Det er ingenting som tyder på at penger vil forsvinne. Fail.

Det er fordi vi har kommunikasjonsutstyr til det. I realiteten er verden på det mest fredelige det har vært historisk sett. Det er færre konflikter nå enn før. Fail.

Det kunne de ikke. Som du kan se så har "tegnene" feilet.

Vet du, du er en av dem som jeg rett og slett ikke gidder å sitte å bruke tid på å diskutere med. Holdningen din tilsier at du bare har satt deg en mening om at Gud ikke eksisterer og at bibelen er svada, og fordi du oppfatter det sånn så er det sånn. Du er ikke åpen for noen som helst andre alternativer, men bare tviholder på fornektelsen din. Og det er helt greit det, men du trenger ikke å åpenlyst se ned på andre mennesker med en annen tro og andre meninger. 

Og at tegnene feilet? Tvert imot. Menneskene som oppdro deg og dine lærere derimot? Vel. 

Anonymkode: 82675...479

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker motsatt. De som må støtte seg til vitenskapelige teorier i alt de mener og føler, dvs de kan ikke føle selv da de må ha bevis for alt, at de er mindre intelligente.

Det er jo åpenbart folkens, at det finnes mye mellom himmel og jord vi ikke kan forklare. Ingen vitenskap kan forklare alt. Det er ikke sånn det fungerer. Fordi alt er ikke synlig. Men vi vokser opp i en verden som bare erkjenner det synlige, det man kan bevise. 2+2= 4. Men sånn fungerer ikke verden. Alt går ikke opp.

Vi som tenker større, om du vil, har en dypere evne til å skjønne at der er så mye vi ikke vet, men som allikevel er her, og som påvirker oss. 

Det er også gjort nye undersøkelser på at hjernen vår er ikke bare skapt feridg som en hjerne, som noe man kan analysere og finne alle svar utifra. Det er en kraft som eksisterte før den tok plass i hjernen vår. Vi er ikke bare fysikk, men en blanding av det psykiske og det fysiske. Det gjør også undersøkelser innen f.eks helse, ofte feil, da psyken også spiller en stor rolle angående helsa, men som man da ikke kan måle på samme måte som vitenskapen ønsker å måle.

Og her har vi problemet med mange vitenskapelige undersøkelser. Vi er alle forskjellige individer, og kan ikke sammenlignes med hverandre slik vitenskapen i mange tilfeller gjør. 

Angående å føle at dete r noe mer, kontra å holde seg til en "bruksanvisning": Å ha bevis på noe er ikke ensbetydende med at det er mer "sannhet" enn og ikke ha bevis.  

Anonymkode: fa371...cad

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å ha bevis på noe er ikke ensbetydende med at det er mer "sannhet" enn og ikke ha bevis. 

Anonymkode: fa371...cad

Slike setninger gjør det vanskelig å ikke dømme intelligensen din på tynt grunnlag.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

22 minutter siden, hog skrev:

Slike setninger gjør det vanskelig å ikke dømme intelligensen din på tynt grunnlag.

Ble det for avansert/dypt for deg?

Det handler om at det er mye her som ikke er målbart.

Anonymkode: fa371...cad

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ble det for avansert/dypt for deg?

Det handler om at det er mye her som ikke er målbart.

Anonymkode: fa371...cad

Du får tolke det som du vil. Kan vanskelig utdype uten at det blir regnet som personangrep.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, jabx skrev:

Ja, og han ville trodd at flyet var magi og et bevis på en overnaturlig gud. Og kanskje hadde de andre trodd på ham, og historiene om denne flyvende gjenstanden fra Gud ville blitt tatt med i religiøse verker.

Men hele tiden var det noe helt naturlig, bare et fly.

Bare fordi noe virker magisk og uforklarlig så betyr ikke det at det må stå guder eller spøkelser eller hva det nå måtte være bak.

Så du tror man kan se alt som er her? Du tro alt kan bevises?

Vi vet ikke hva døden er. Det viser jo at det er mye vi ikke vet...Du også!

Anonymkode: fa371...cad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så du tror man kan se alt som er her? Du tro alt kan bevises?

Vi vet ikke hva døden er. Det viser jo at det er mye vi ikke vet...Du også!

Anonymkode: fa371...cad

Du vet ikke hva død er...? 

Og nei, man kan ikke se alt. Det betyr ikke at ting ikke er der. Feks mørk materie. Men man vet det er der pga måten det påvirker annet. Du kan i utgangspunktet ikke se tyngdekraften, men du "ser" den når den påvirker andre ting.

Men skjønner ikke helt behovet for å dikte opp masse svada, istedenfor å faktisk finne ut av det. 

Anonymkode: 8a4b5...c66

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At DU selv føler deg dum, bør vel få deg til å betvile troen din. Antar du føler at andre føler at du er dum...

Jeg er ateist. Jeg ser ikke på religiøse i seg selv som dumme eller mindre intelligente, men det er dessverre enkelte som oppfører som idiotiske nek. Det er for så vidt også enkelte ateister som også oppfører seg som idiotiske nek. 

Det er jo bare å lese enkelte svar i denne tråden. Når man ikke forstår dobbeltmoralen i at man beskylder den ene parten for akkurat den samme oppførselen man selv har, virker man mindre innsiktsfull. 

Jeg har vanskeligheter med å tro på noe som ikke kan bevises. Jeg har vanskelig for å tro når det finnes så mange ulike trossamfunn, som alle mener de har rett. Jeg har vanskelig for å tro da eldre trossamfunn har forsvunnet fullstendig  og nye plutselig dukker opp. Det var for eksempel mennesker lenge før kristendommen. Dette er ting som ikke gir mening for meg, men for all del må folk få lov å tro selv om jeg ikke tror.  Jeg vil bare ikke at de skal belære meg akkurat som at du ikke vil at jeg skal belære deg. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, jabx skrev:

Ja, og han ville trodd at flyet var magi og et bevis på en overnaturlig gud. Og kanskje hadde de andre trodd på ham, og historiene om denne flyvende gjenstanden fra Gud ville blitt tatt med i religiøse verker.

Men hele tiden var det noe helt naturlig, bare et fly.

Bare fordi noe virker magisk og uforklarlig så betyr ikke det at det må stå guder eller spøkelser eller hva det nå måtte være bak.

Nettopp, bare et fly. Det trenger ikke være "magi", "overnaturlig" eller ikke-eksisterende fordi man ikke har oppdaget det enda. Vitenskapen er bare litt treig, mange av oss lever allerede i et paradigme der det å leve videre etter døden, det å kommunisere med avdøde, med dyr, lese eneriger, bruke klarsynthet, intuisjon og telepati er en del av dagliglivet. Kanskje dere andre kommer etter en gang. Eller vent, det har dere jo allerede gjort. Alle bruker intuisjon men ikke alle vet at de gjør det.

Anonymkode: fda9e...5e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

mange av oss lever allerede i et paradigme der det å leve videre etter døden, det å kommunisere med avdøde, med dyr, lese eneriger, bruke klarsynthet, intuisjon og telepati er en del av dagliglivet.

Ja, dere kalles gjerne schizofrene.

Anonymkode: 03c56...dfc

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...