Gå til innhold

Gjett ordet!


Smultring

Anbefalte innlegg

1 time siden, Smultring skrev:

Et hannkjønnsord som betyr hekseri og lignende. En kan godt assosiere ordet med uling/galing. Dersom ordet opptrer som intetkjønnsord, betyr det derimot en sykdom hos hester. 

Galder

Anonymkode: a95ed...74e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • 2 uker senere...

Et synonym til ordet "taus" satt sammen med en konjunksjon gir et ord som jeg tror de aller fleste uttaler feil. I hvert fall har jeg uttalt det feil fram til nå. Ordet står for et språk som er et offisielt språk i et asiatisk land. Språket har også et annet navn. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Smultring skrev:

Et synonym til ordet "taus" satt sammen med en konjunksjon gir et ord som jeg tror de aller fleste uttaler feil. I hvert fall har jeg uttalt det feil fram til nå. Ordet står for et språk som er et offisielt språk i et asiatisk land. Språket har også et annet navn. 

Spoiler

Tagalog. Dette ordet forekommer ofte i kryssord, det er derfor jeg kjenner til det. :)

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Arabella skrev:
  Skjul innhold

Tagalog. Dette ordet forekommer ofte i kryssord, det er derfor jeg kjenner til det. :)

 

Riktig. Trykket skal være på andre stavelse har jeg skjønt.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny oppgave:

Fangstredskap. Samme ord har også en annen betydning, og ordet er noe man kan ha på bl.a. sjokolade og sex (i denne betydningen er ordet i flertall)

Setter du 1 bokstav foran ordet, får du et avføringsmiddel

Anonymkode: a95ed...74e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg legger inn en liten fasit på den siste oppgaven :)

Spoiler

Lyster

 

Anonymkode: a95ed...74e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg lot meg friste til å se på løsningen, legger jeg ille inn et svar, men en til oppgave for å blåse øitt liv i tråden igjen.

Skal frem til et ord som består av bare ett ord. 

Er enten egennavn, og da også en film- og serietittel.

Ordet brukes også som fellesnavn i noen kortspill som en slags inngangsbillett. Ordet er likt på engelsk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zumo de Melocotón
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ny oppgave:

Fangstredskap. Samme ord har også en annen betydning, og ordet er noe man kan ha på bl.a. sjokolade og sex (i denne betydningen er ordet i flertall)

Setter du 1 bokstav foran ordet, får du et avføringsmiddel

Anonymkode: a95ed...74e

Tipper Lyster. Det kan man ha på sjoko og sex og med K foran blir det Klyster. 😊

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Zumo de Melocotón skrev:

Tipper Lyster. Det kan man ha på sjoko og sex og med K foran blir det Klyster. 😊

 

Riktig! :blomst:

Anonymkode: a95ed...74e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Dr. A. Kula skrev:

Da jeg lot meg friste til å se på løsningen, legger jeg ille inn et svar, men en til oppgave for å blåse øitt liv i tråden igjen.

Skal frem til et ord som består av bare ett ord. 

Er enten egennavn, og da også en film- og serietittel.

Ordet brukes også som fellesnavn i noen kortspill som en slags inngangsbillett. Ordet er likt på engelsk.

Hei :)

Så fint at du  kommer med oppgaver! :blomst:

Jeg har ikke greie på dette så det blir vill gjetning:

Flush?

 

Anonymkode: a95ed...74e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei :)

Så fint at du  kommer med oppgaver! :blomst:

Jeg har ikke greie på dette så det blir vill gjetning:

Flush?

 

Anonymkode: a95ed...74e

 

3 timer siden, Arabella skrev:
  Vis skjult innhold

Kan det være "Uno"?

 

Ingen har rett, men AB tenker rett kortspill.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Pawn Hearts skrev:

Jeg tipper ante.

Jeg er imponert over din vide kunnskap og ferdigheter til å bruke den for å løse disse oppgavene. 

Svaret er korrekt! 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Dr. A. Kula skrev:

Jeg er imponert over din vide kunnskap og ferdigheter til å bruke den for å løse disse oppgavene. 

Svaret er korrekt! 

Takk for hyggelige ord, doktor. Du er forresten ikke helt borte selv. Men all smiger til side, her spiller vi beinhardt:

Dette ordet brukes både i sjakk og bridge, i to helt forskjellige betydninger, men så vidt jeg vet ikke i poker. Det brukes også om fugler og sengetøy og penger.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 minutter siden, Pawn Hearts skrev:

Takk for hyggelige ord, doktor. Du er forresten ikke helt borte selv. Men all smiger til side, her spiller vi beinhardt:

Dette ordet brukes både i sjakk og bridge, i to helt forskjellige betydninger, men så vidt jeg vet ikke i poker. Det brukes også om fugler og sengetøy og penger.

Impulsene: ruter, men tviler. Tenker videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drister meg til med en ny oppgave. Ordet står ikke i bokmålsorboka på nett, men har funnet det i norske tekster (Wikipedia) og andre norskretererte ordbøker. Sånn at premissene er klare.

Et matematisk utledet og relatert uttrykk for en tvangstanke. Ordet ble meg  kjent gjennom søk på "min" bakgrunn. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...