Gå til innhold

Gjett ordet!


Smultring

Anbefalte innlegg

24 minutter siden, Dr. A. Kula skrev:

"Voks" er ikke riktig, men to av bokstavene er, den ene endatil på "rett plass". Også størrelsen på ordet stemmer.

Ordet inneholder bare tre unike bokstaver.

 

Er et av forslagene mine rett? :)

Anonymkode: a95ed...74e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

33 minutter siden, Dr. A. Kula skrev:

"Voks" er ikke riktig, men to av bokstavene er, den ene endatil på "rett plass". Også størrelsen på ordet stemmer.

Ordet inneholder bare tre unike bokstaver.

 

Kopp

Sopp! :)

 

 

Anonymkode: a95ed...74e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

 

Altså ikke Kork?

Anonymkode: a95ed...74e

 

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kork kan også stemme?        @Dr. A. Kula

Anonymkode: a95ed...74e

Beklager, har ikke sett dette før nå, men kork er rett.

KORK er forkortelse for Kringkastings Orkesteret (som nytes best gjennom ørene) og materialet er kork som også er navnet på tingen kork, som også brukes om kork i gummi eller metall (skrukork)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 timer siden, Frøkensina skrev:

Satt under en korkeik.. :) 

Det tenkte jeg ikke på, så ikke sammenhengen. Men likte det.

Endret av Dr. A. Kula
Skrivefeil (ille=>ikke)
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, Dr. A. Kula skrev:

Det tenkte jeg ikke på, så ille sammenhengen. Men likte det.

Alltid likt Ferdinand :rodmer: 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I et gammelt sagn er dette noe som henger i et hestehår. Dersom det faller ned, vil personen som sitter under, dø. Ordet er sammensatt av et egennavn og et konkret fellesnavn. Aleksander den store brukte en slik gjenstand (fellesnavnet) til å løse et problem på en resolutt måte i Gordion. Når en vet hva slags gjenstand dette er, kan en hekte på riktig egennavn som forledd for å få riktig ord. 

Dette er et sjeldent ord å treffe på, men det står faktisk i Bokmålsordboka på nett. 

Endret av Smultring
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Smultring skrev:

I et gammelt sagn er dette noe som henger i et hestehår. Dersom det faller ned, vil personen som sitter under, dø. Ordet er sammensatt av et egennavn og et konkret fellesnavn. Aleksander den store brukte en slik gjenstand (fellesnavnet) til å løse et problem på en resolutt måte i Gordion. Når en vet hva slags gjenstand dette er, kan en hekte på riktig egennavn som forledd for å få riktig ord. 

Dette er et sjeldent ord å treffe på, men det står faktisk i Bokmålsordboka på nett. 

Spoiler

Jeg tenker Aleksanderhugg, som refererer til den gordiske knute, som Aleksander den store hugget tvers av istedenfor å prøve å løse den opp.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Arabella skrev:
  Skjul innhold

Jeg tenker Aleksanderhugg, som refererer til den gordiske knute, som Aleksander den store hugget tvers av istedenfor å prøve å løse den opp.

 

Jeg har ikke hørt det ordet før. Nei, det er et annet ord som er en mer passende løsning. "Aleksander" er ikke egennavnet som skal med. Egennavnet er ikke noe velkjent navn. Jeg har aldri hørt eller lest det bortsett fra i denne sammensetningen jeg tenker på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, Smultring skrev:

Jeg har ikke hørt det ordet før. Nei, det er et annet ord som er en mer passende løsning. "Aleksander" er ikke egennavnet som skal med. Egennavnet er ikke noe velkjent navn. Jeg har aldri hørt eller lest det bortsett fra i denne sammensetningen jeg tenker på. 

damoklessverd

https://no.wikipedia.org/wiki/Damokles

(Jeg måtte ha hjelp fra google)

Anonymkode: a95ed...74e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 11.9.2016 at 1.51, Dr. A. Kula skrev:

 

Beklager, har ikke sett dette før nå, men kork er rett.

KORK er forkortelse for Kringkastings Orkesteret (som nytes best gjennom ørene) og materialet er kork som også er navnet på tingen kork, som også brukes om kork i gummi eller metall (skrukork)

Takk for fin og vanskelig oppgave og omfattende forklaring om ordet! :blomst:

Anonymkode: a95ed...74e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

damoklessverd

https://no.wikipedia.org/wiki/Damokles

(Jeg måtte ha hjelp fra google)

Anonymkode: a95ed...74e

@Smultring det er stor sjanse for at jeg kom frem til feil svar. Jeg fant dessverre ingen artikkel om Aleksander den store og Damoklessverd. Men google hadde flere søkeforslag på dette.

Anonymkode: a95ed...74e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

@Smultring det er stor sjanse for at jeg kom frem til feil svar. Jeg fant dessverre ingen artikkel om Aleksander den store og Damoklessverd. Men google hadde flere søkeforslag på dette.

Anonymkode: a95ed...74e

Tror nok du har rett @Smultring skriver at det som AdS brukte til å løse knuten (sverd) må prefiks med et egennavn (ikke nødvendigvis Aleksander) for å gi løsningsordet. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, Dr. A. Kula skrev:

Tror nok du har rett @Smultring skriver at det som AdS brukte til å løse knuten (sverd) må prefiks med et egennavn (ikke nødvendigvis Aleksander) for å gi løsningsordet. 

Tusen takk! :blomst:

Anonymkode: a95ed...74e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Dr. A. Kula skrev:

Tror nok du har rett @Smultring skriver at det som AdS brukte til å løse knuten (sverd) må prefiks med et egennavn (ikke nødvendigvis Aleksander) for å gi løsningsordet. 

Ja, svaret "damoklessverd" var riktig. Ordet finnes altså i Bokmålsordboka, noe som overrasket meg:

Skjermbilde.PNG

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, Smultring skrev:

Ja, svaret "damoklessverd" var riktig. Ordet finnes altså i Bokmålsordboka, noe som overrasket meg:

Skjermbilde.PNG

Hvorfor overrasket det deg? I min utgave av Bokmålsordboka fra så langt tilbake som 1986 står det samme med nøyaktig samme ordlyd som på nettet (hvis det er det du sikter til). Dette ordet står også i Tanums, både i min utgave fra 1996 og 2008, men bare med symbol på overhengende fare. (På tide å anskaffe nye, kanskje.:))

Endret av Arabella
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...