Gå til innhold

Gjett ordet!


Smultring

Anbefalte innlegg

33 minutter siden, Dr. A. Kula skrev:

Da gjettet jeg rett ord uten å ha sjekket løsningen, og uten å være sikker på om det finnes et dyr med det navnet.

Jeg hørte om dyret for en uke siden. På engelsk heter det tarsier. Det hadde jeg heller ikke hørt før. 

Her er et bilde av skapningen:

tarsier-4.jpg

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, Dr. A. Kula skrev:

Da gjettet jeg rett ord uten å ha sjekket løsningen, og uten å være sikker på om det finnes et dyr med det navnet.

Kryssord for eksperter er en utmerket kilde til allehånde kunnskaper. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifølge en ordbok kommer ordet fra arabisk og betyr "kjeller". Ordet er et substantiv med mange betydninger. 

Her er tre synonymer til ordet: beholder, ukeblad og forretning. 

Du kan altså lese i et [ordet] om et [ordet] som har tilbud på [ordet]. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Smultring skrev:

Ifølge en ordbok kommer ordet fra arabisk og betyr "kjeller". Ordet er et substantiv med mange betydninger. 

Her er tre synonymer til ordet: beholder, ukeblad og forretning. 

Du kan altså lese i et [ordet] om et [ordet] som har tilbud på [ordet]. 

 

Magasin.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Et substantiv satt sammen av to substantiver. Deler man det feil, får man en væske der både første og andre ledd er væsker og nummer en uvegerlig fører til nummer to. Den egentlige betydningen har med våpen, jakt og krigføring å gjøre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Pawn Hearts skrev:

Et substantiv satt sammen av to substantiver. Deler man det feil, får man en væske der både første og andre ledd er væsker og nummer en uvegerlig fører til nummer to. Den egentlige betydningen har med våpen, jakt og krigføring å gjøre.

Denne var vrien. Kunne du gi et hint? Jeg som kvinne har ikke så mye greie på det du skriver i den siste setningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 7.9.2016 at 20.21, Arabella skrev:

Denne var vrien. Kunne du gi et hint? Jeg som kvinne har ikke så mye greie på det du skriver i den siste setningen.

Men dette ordet kan du garantert, for det er eldgammel teknologi og ikke typisk fagterminologi. Når det gjelder væskene, går den ene inn og den andre ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Pawn Hearts skrev:

Men dette ordet kan du garantert, for det er eldgammel teknologi og ikke typisk fagterminologi. Når det gjelder væskene, går den ene inn og den andre ut.

Vanskelig sak.

Har prøvd urin/piss/tiss/diaré for ene ordet og vann/melk/vin/øl/rom/jus/saft/saus/suppe/fløte/te/kaffe/Lake/sjy/damp for det andre og kombinert foran og bak, men ikke funnet noe som kan stemme.

Tror vi trenger mer hjelp her.

Endret av Dr. A. Kula
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Dr. A. Kula skrev:

Vanskelig sak.

Har prøvd urin/piss/tips/diaré for ene ordet og vann/melk/vin/øl/rom/jus/saft/saus/suppe/fløte/te/kaffe/Lake/sjy/damp for det andre og kombinert foran og bak, men ikke funnet noe som kan stemme.

Tror vi trenger mer hjelp her.

Det andre leddet (den væsken som går ut) er et av dem du allerede har prøvd. Du har også vært i nærheten av første ledd, men ordet er mer spesifisert enn dem du har nevnt. Hint: by i Tsjekkia.

Husk også at det ikke er denne betydningen av det sammensatte ordet (altså som væske) som står i ordbøkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 minutter siden, Bossa Nova skrev:

:bond:

Jeg forstår ikke hva denne smileyen skal forestille. Betyr det at du har løsningen, og at vi andre er trege?

Endret av Arabella
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bossa Nova
1 minutt siden, Arabella skrev:

Jeg forstår ikke hva denne smileyen skal forestille. Betyr det at du har løsningen, og at vi andre er trege?

Nei, har ikke løsningen. Alt for vanskelig for meg. Hver gang jeg klikker meg inn her håper jeg at det er noen som har klekket ut svaret. Smileyen betyr frustrert, tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Basert på tilbakemelding over, regner jeg med det dreier seg om navnet på en drikke (vin/rom/el). Jeg sjekket også byer i Tsjekkia (fant 52+Phraha), men ingen som jeg assosierer med navnet på drikke eller finner et ord som passer med hverken urin eller piss. Tenker det er urin som danner endelsen, men står også fast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Pawn Hearts skrev:

Det andre leddet (den væsken som går ut) er et av dem du allerede har prøvd. Du har også vært i nærheten av første ledd, men ordet er mer spesifisert enn dem du har nevnt. Hint: by i Tsjekkia.

Husk også at det ikke er denne betydningen av det sammensatte ordet (altså som væske) som står i ordbøkene.

Er byen Most? :klo: 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Frøkensina skrev:

Er byen Most? :klo: 

 

Nei, ikke Most. Jeg begynner å lure på om jeg har forklart dette for dårlig. Det er kanskje bedre å legge fra seg væskene og konsentrere seg om den egentlige, leksikalske betydningen av det sammensatte ordet: Det beskriver en del av et prosjektil. Første ledd er hele prosjektilet, og det kan også bety et symbol som ligner på prosjektilet. I tillegg er det navnet på en tresort. Andre ledd presiserer hvilken del av prosjektilet det er snakk om.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...