Gå til innhold

Dritt lei "ghosting"!!


Spøkelseskladden

Anbefalte innlegg

Ghosting er så forbanna dårlig gjort.

Å bare slutte og svare er feigt. Når man opplever at noen man dater/har kjent lenge bare "fader" deg ut kan det ta fryktelig lang tid å komme over det. Man begynner å tenke og fundere noe voldsomt. "Hvorfor svarer han ikke? Kanskje er han syk? Har det skjedd noe? Han svarer sikkert snart. Var det noe jeg sa? For en drittsekk!" Man kommer seg aldri videre for å starte sorgprosessen!

Å derimot få et "Hei! Beklager, men jeg har tenkt litt og tror ikke det kan bli oss bla bla" gjør vondt med en gang, men når man VET og får BESKJED kan man starte en eventuell sorgprosess, og kommer mye fortere over vedkommende.

Men mange tar den enkle utveien og ignorerer.

Jeg opplevde å bli ghostet av en mann jeg hadde flørtet med i over ett år.. Hver dag. Vi begynte å date. Så ble det helt stille. Jeg brukte unødvendig mye energi på å tenke og analysere hva som hadde skjedd. Vet fortsatt ikke hva som faltisk skjedde.. Idiot. Og menn sier de ikke er tankelesere.. Men de antar at VI automatisk skal lese tankene deres?

Anonymkode: b6c42...0a5

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

"Jeg liker deg ikke godt nok" stemmer vel ikke alltid? 

Jeg har datet menn som absolutt er bra nok. Liker de veldig godt faktisk. Men jeg er ikke tiltrukket av de på den måten. Så da avslutter jeg på en høflig måte. 

Jeg ble nylig avslått fra en fyr fordi han slet personlig. Dette var han tydelig på. Og jeg har dyp respekt for han for å være ærlig med meg. 

Anonymkode: 10f79...eca

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er da vel ikke et nytt fenomen? Jeg opplevde dette med fin første kjæreste og det var på slutten av 90-tallet...Flere andre jeg har dated har også oppført seg sånn. Kjipt for jeg vil ikke lengre binde meg eller ligge med menn ettersom de bare fordufter slik. Enig i at det sårer noe vanvittig og folk ødelegger bare for seg selv. 

 

Anonymkode: c1db3...c2d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest noe tilfeldig
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du får gjøre som kvinnene her oppfordrer til: Trakassere dem daglig i årevis etterpå...

Anonymkode: 47165...1f0

Å, buhu. Er det så jævlig slitsomt så bli voksen og avslutt ting på en skikkelig måte. 

 

1 time siden, Rammfrø skrev:

Du burde ikke kaste bort tiden på noen som ikke setter pris på din tid og som ikke respekterer deg som person. Man kan i det minste fortelle når man er opptatt men hvis man bare forsvinner så fortjener du bedre enn dette.

Om man blir ghostet ligger det til grunn at man har hatt et nære forhold (sånn som jeg oppfatter det)  vedkommende satte altså pris på deg helt opptil ettelerannet skjedde som du ikke får vite. Det er nærmest umenneskelig å danne nære relasjoner også bare automatisk slå av følelsene når den andre ghoster. Ghosting er en form for hersketeknikk. Det skaper usikkerhet og forvirring, og den som gjør det veit dette utmerket godt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Raven.WritingDesk skrev:

Ghosting er en form for hersketeknikk. Det skaper usikkerhet og forvirring, og den som gjør det veit dette utmerket godt. 

Litt usikker på om jeg kjøper den. I noen tilfeller er det nok ond vilje der, sikkert ofte også likegyldighet, men tror det er vel så vanlig at man gjør det fordi man synes konfrontasjonen er ubehagelig. Ingen vil være den slemme.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Raven.WritingDesk skrev:

Ghosting er en form for hersketeknikk. Det skaper usikkerhet og forvirring, og den som gjør det veit dette utmerket godt. 

Er jo bare at de går lei av de. TS har møtt mannen 3 ganger så da kan jeg forstå det.

Men en du har chattet på nettet ett par ganger fordufter ? big deal er jo bare å finne en ny.

Anonymkode: 898b2...094

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest noe tilfeldig
6 minutter siden, Okapi skrev:

Litt usikker på om jeg kjøper den. I noen tilfeller er det nok ond vilje der, sikkert ofte også likegyldighet, men tror det er vel så vanlig at man gjør det fordi man synes konfrontasjonen er ubehagelig. Ingen vil være den slemme.

Man er jo like "slem" når man velger å ghoste, bare les hva folk skriver her så ser man det. 

 

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er jo bare at de går lei av de. TS har møtt mannen 3 ganger så da kan jeg forstå det.

Men en du har chattet på nettet ett par ganger fordufter ? big deal er jo bare å finne en ny.

Anonymkode: 898b2...094

Det var nok ikke bakgrunnen for mitt eksempel, men så er heller ikke det poenget her. Poenget er at ghosting er ganske ryggløst og kjipt gjort, og det å heller ha en åpen og direkte dialog er som alltid langt bedre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Selvfølgelig, men har man hatt kontakt/vært sammen over en viss tid så forventes det jo at man får en grunn til hvorfor kontakten kuttes eller hvorfor det er slutt.

Anonymkode: 2624d...4e9

Jeg forventer ikke at folk skal stave ting ut for meg, føler ikke at jeg har en stor rett til det. Kan lese signaler. Kanskje problemet er hos de som ikke bryr seg om hva andre signaliserer. Hvis noen ikke finner grunn god nok til å henge med meg, så trenger jeg jo ikke en ytterligere forklaring på det. Det sier jo seg selv. 

Anonymkode: 75f59...615

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

"Jeg liker deg ikke godt nok" stemmer vel ikke alltid? 

Jeg har datet menn som absolutt er bra nok. Liker de veldig godt faktisk. Men jeg er ikke tiltrukket av de på den måten. Så da avslutter jeg på en høflig måte. 

Jeg ble nylig avslått fra en fyr fordi han slet personlig. Dette var han tydelig på. Og jeg har dyp respekt for han for å være ærlig med meg. 

Anonymkode: 10f79...eca

Det kommer jo an på hvor mye du legger i begrepet å like noen, men jeg mener det som en forenklet forklaring på grunnen til at man ikke vil date noen videre. Altså om man liker noen som en potensiell kjæreste.

Klart, man kan jo digge enkelte sider av en person, men ikke like det helhetlige bildet. Hvis du synes en fyr er morsom og hyggelig, men ikke er seksuelt tiltrukket av ham, så liker du jo ikke ham sånn helhetlig. Kanskje som en venn, men det blir jo helt irrelevant, siden det er partnere vi søker når vi dater. Du liker ham ikke som en potensiell partner, det er det det koker ned til i 99,999% av avvisningstilfeller.

Anonymkode: 4655a...30f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ghosting er så forbanna dårlig gjort.

Å bare slutte og svare er feigt. Når man opplever at noen man dater/har kjent lenge bare "fader" deg ut kan det ta fryktelig lang tid å komme over det. Man begynner å tenke og fundere noe voldsomt. "Hvorfor svarer han ikke? Kanskje er han syk? Har det skjedd noe? Han svarer sikkert snart. Var det noe jeg sa? For en drittsekk!" Man kommer seg aldri videre for å starte sorgprosessen!

Å derimot få et "Hei! Beklager, men jeg har tenkt litt og tror ikke det kan bli oss bla bla" gjør vondt med en gang, men når man VET og får BESKJED kan man starte en eventuell sorgprosess, og kommer mye fortere over vedkommende.

Men mange tar den enkle utveien og ignorerer.

Jeg opplevde å bli ghostet av en mann jeg hadde flørtet med i over ett år.. Hver dag. Vi begynte å date. Så ble det helt stille. Jeg brukte unødvendig mye energi på å tenke og analysere hva som hadde skjedd. Vet fortsatt ikke hva som faltisk skjedde.. Idiot. Og menn sier de ikke er tankelesere.. Men de antar at VI automatisk skal lese tankene deres?

Anonymkode: b6c42...0a5

Å ghoste noen etter ett år er selvsagt helt forferdelig gjort. Da har man jo knyttet seg til hverandre, og spørsmålene man sitter igjen med er store.

Men når det gjelder ghosting tidlig i datingfasen, slik TS beskriver, tenker jeg at man selv har et ansvar for å ikke la det ødelegge en helt. Jeg mener også at det finnes mer elegante måter å avvise noen enn å ghoste, men hvis man først blir utsatt for ghosting, så må man akseptere situasjonen og innse realitetene.

Ghosting ER ikke så uklar kommunikasjon som flere vil ha det til, det er egentlig krystallklart. Slutter personen å svare på meldinger og å ta kontakt, så bør man skjønne greia rimelig fort. Personen er ikke interessert, og sannsynligvis for feig til å si ifra. Man må selv starte prosessen med å komme seg videre, ikke holde fast i et fåfengt håp. Det er ikke alltid livet gir deg closure i alle situasjoner.

Jeg har også fått høflige avvisningsmeldinger, og det er selvsagt bra at mennene har sagt ordentlig ifra om at det ikke blir flere dater, men samtidig har jeg jo ikke blitt noe klokere. En melding av typen "jeg har tenkt litt og tror ikke det kan bli oss" sier jo egentlig null og niks, annet enn at han ikke er keen. "Jeg føler ikke nok kjemi" sier også ganske lite, for hva var det nøyaktig som ga ham den følelsen? Sånn sett er det ikke så veldig mye mer informativt enn ghosting.

Anonymkode: 4655a...30f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Spøkelseskladden skrev:

Nå har det faen meg skjedd igjen.. 

Jeg var på en magisk første date med en godt voksen mann. Alt bare klikka og kjemien var utrolig god. Vi møttes tre ganger til og hadde det like herlig sammen hver gang. Så ble det stilt.. Og nå har det gått 3 uker. 

Jeg ser han støtt og stadig er pålogget på datingsiden vi møttes på, men han svarer ikke på meldingene mine. Så jeg har tatt hintet og lar han være. Men fy søren så råttent av han! Og dette er tredje gangen jeg opplever at en mann jeg holder på med bare kutter kontakten. 

Går det ikke ann å bare si ifra på en voksen måte lenger? 

Jeg blir veldig oppgitt, såret og gir snart faen i detta dating-greiene. :( 

Er du en ca. 40 år gammel dame som tidligere har vært her med et annet nick?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle vært anonym.

Endret av fullførsetningen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier bare å si at jeg har vært heldig funnet noen som er MYE finere enn henne så nå må jeg dumpe deg.

Mye bedre ikke sannt kvinner?

Anonymkode: 47165...1f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er helt enig i at det er dårlig kommunikasjon å ghoste på den måten. Men tror man ikke må ta det personlig og bruke masse energi på det da det mest sannsynlig dreier seg om at man ikke vet hva man skal si for å avslutte det humant. Ikke noe unnskyldning men forklaring og ihvertfall ikke gruble det ihjel men gi en nøktern tilbakemelding som f eks på " det er helt ok og ikke ville opprettholde kontakt men det oppleves bedre for meg om du sier noe/pakker inn i noe svada. Alt vel til deg " i håp om å forbedre menneskeheten en smule ;-) 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, jabx skrev:

Er du en ca. 40 år gammel dame som tidligere har vært her med et annet nick?

Takk for at du ser det også. Hun har opprettet to tråder til i Samlivsdelen. 

Anonymkode: e53ec...89f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å ghoste noen etter ett år er selvsagt helt forferdelig gjort. Da har man jo knyttet seg til hverandre, og spørsmålene man sitter igjen med er store.

Men når det gjelder ghosting tidlig i datingfasen, slik TS beskriver, tenker jeg at man selv har et ansvar for å ikke la det ødelegge en helt. Jeg mener også at det finnes mer elegante måter å avvise noen enn å ghoste, men hvis man først blir utsatt for ghosting, så må man akseptere situasjonen og innse realitetene.

Ghosting ER ikke så uklar kommunikasjon som flere vil ha det til, det er egentlig krystallklart. Slutter personen å svare på meldinger og å ta kontakt, så bør man skjønne greia rimelig fort. Personen er ikke interessert, og sannsynligvis for feig til å si ifra. Man må selv starte prosessen med å komme seg videre, ikke holde fast i et fåfengt håp. Det er ikke alltid livet gir deg closure i alle situasjoner.

Jeg har også fått høflige avvisningsmeldinger, og det er selvsagt bra at mennene har sagt ordentlig ifra om at det ikke blir flere dater, men samtidig har jeg jo ikke blitt noe klokere. En melding av typen "jeg har tenkt litt og tror ikke det kan bli oss" sier jo egentlig null og niks, annet enn at han ikke er keen. "Jeg føler ikke nok kjemi" sier også ganske lite, for hva var det nøyaktig som ga ham den følelsen? Sånn sett er det ikke så veldig mye mer informativt enn ghosting.

Anonymkode: 4655a...30f

For min del handler det ikke om at jeg ønsker å vite HVORFOR han ikke vil mer, men heller om å faktisk FÅ den beskjeden om at han ikke vil mer. Da slipper jeg å bruke lang tid på å gruble over om han noen gang vil ta kontakt igjen, om det skjedde en misforståelse, om han bare er opptatt etc. For noen er det nok krystallklar melding når noen slutter å ta kontakt, men i tilfellene mine har det ikke vært det, av diverse grunner.

I tillegg handler det om en grunnleggende respekt for andre mennesker. Å ikke bruke en kalori på å informere meg om at jeg ikke var den rette viser at jeg og vennskapet vi hadde ikke betydde en tøddel for ham i løpet av tiden vi kjente hverandre. Å føle seg så verdiløs som menneske unner jeg ingen.

Det er også en utbredt misforståelse her ser jeg, at man er "den slemme" om man faktisk sier at man ønsker å avslutte et forhold. Vel, "den slemme" er man nok i det sekundet man bestemmer seg for å gi faen i et annet menneske ved å ignorere og behandle ham/henne som luft.

Det jeg har lært fra mine dårlige erfaringer er at jeg har vært borti drittsekker som basert på deres handlinger ikke har vært bra nok for meg. Hvem vil vel ha en konfliktsky mann? Slik velger jeg å tenke. Så jeg har nok blitt mye mer kynisk og selektiv etter dette.

Anonymkode: b6c42...0a5

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest ashanti
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg pleier bare å si at jeg har vært heldig funnet noen som er MYE finere enn henne så nå må jeg dumpe deg.

Mye bedre ikke sannt kvinner?

Anonymkode: 47165...1f0

Hvorfor gjøre ting så vanskelig for seg selv? Hva med å heller bare skrive at man ikke føler det klaffer helt, at det ikke føles riktig eller noe slikt, ja, dama blir nok fortsatt lei seg om hun veldig gjerne kunne tenke seg å fortsette datingen, men fortsatt bedre enn å bare gi silent treatment og bare kutte kontakten uten et ord. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har jeg opplevd flere ganger og. Verst var det når bestekompisen min gjennom 1 år, gjorde det. Vi hang sammen nesten hver helg, fant på så mye gøy. Han sa han var broren min, at vi alltid skulle være venner samme hva. Sa jeg reddet livet hans, da han gikk gjennom noe veldig tøft, og jeg var der. Så plutselig var han borte, og svarte ikke på meldinger mer. Dette skjedde da han fikk seg dame. Og synes det er så slem måte å gjøre det på. Dette er 2 år siden, og jeg tenker fortsatt på det.

Mens han som gjorde det etter 3 dater, husker jeg bare noen uker etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, momo skrev:

Verst var det når bestekompisen min gjennom 1 år, gjorde det. Vi hang sammen nesten hver helg, fant på så mye gøy. Han sa han var broren min, at vi alltid skulle være venner samme hva. Sa jeg reddet livet hans, da han gikk gjennom noe veldig tøft, og jeg var der. Så plutselig var han borte, og svarte ikke på meldinger mer. Dette skjedde da han fikk seg dame. Og synes det er så slem måte å gjøre det på. Dette er 2 år siden, og jeg tenker fortsatt på det.

Ja, det var virkelig slemt, kaldt.

Anonymkode: c3415...8cd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Raven.WritingDesk skrev:

Man er jo like "slem" når man velger å ghoste, bare les hva folk skriver her så ser man det. 

Ja, men i motsetning til ved direkte kontakt slipper man å ta stilling til den andres reaksjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...