Gå til innhold

Hvorfor skal bare min sønn straffes?


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Sønnen min ble tatt i å ha sex med ei jente i skoletiden for noen dager siden og ble utvist. Men hvorfor ble bare sønnen min utvist? Jenta har har ikke fått noen form for straff. Jeg fikk et brev og det stod ikke noen ting der om sexen heller (var det sønnen min som selv sa), det stod kun blant annet noe sånn som at min sønn var utvist i 2 dager for uanstendig oppførsel mot en annen elev.

Jeg har også motatt en epost av rektor der de vil ha min sønn med foreldre inn til møte for diskutere hva de skal gjøre med han. Bør jeg gå med på dette?

Kjæresten til min sønn har ikke motatt noe brev eller fått noe som helt konsekvener (noe min sønn har sagt).

Skjønner ikke noe. Er det virkelig greit å utvise elever om de blir tatt for å ha sex på skolen og er det riktig å bare straffe gutten? Har skola noe makt til å kunne gjøre slikt?

Har ringt skola for å prøve å oppklare det på telefon, men det gikk visst ikke spesielt bra. Der sa bare at det snakker vi om på møte og begynte heller å spørre meg ut om min sønn har det bra hjemme. Noe han har.

Skola har kanskje regler mot å ha sex på skola, men burde de ikke da i såfall utvist/straffet begge og blitt ferdig med det? Har skola noen rett til å følge dette opp, selv de begge er under seksuell lavalder, og kun gå etter sønnen min?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Dallandra
Sønnen min ble tatt i å ha sex med ei jente i skoletiden for noen dager siden og ble utvist. Men hvorfor ble bare sønnen min utvist? Jenta har har ikke fått noen form for straff. Jeg fikk et brev og det stod ikke noen ting der om sexen heller (var det sønnen min som selv sa), det stod kun blant annet noe sånn som at min sønn var utvist i 2 dager for uanstendig oppførsel mot en annen elev.

Jeg har også motatt en epost av rektor der de vil ha min sønn med foreldre inn til møte for diskutere hva de skal gjøre med han. Bør jeg gå med på dette?

Kjæresten til min sønn har ikke motatt noe brev eller fått noe som helt konsekvener (noe min sønn har sagt).

Skjønner ikke noe. Er det virkelig greit å utvise elever om de blir tatt for å ha sex på skolen og er det riktig å bare straffe gutten? Har skola noe makt til å kunne gjøre slikt?

Har ringt skola for å prøve å oppklare det på telefon, men det gikk visst ikke spesielt bra. Der sa bare at det snakker vi om på møte og begynte heller å spørre meg ut om min sønn har det bra hjemme. Noe han har.

Skola har kanskje regler mot å ha sex på skola, men burde de ikke da i såfall utvist/straffet begge og blitt ferdig med det? Har skola noen rett til å følge dette opp, selv de begge er under seksuell lavalder, og kun gå etter sønnen min?

Kan det være at deler av historien ikke har kommet frem, at du mangler alle fakta på bordet? Kan for eksempel jenta ha oppfattet situasjonen på en annen måte, kan hun ha oppfattet at det var tvang med i bildet?

Jeg ville gått på møtet for å komme til bunns i saken, for å finne ut hva det er som egentlig har foregått/foregår, og så ta det derfra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Robotkalle_*
Sønnen min ble tatt i å ha sex med ei jente i skoletiden for noen dager siden og ble utvist. Men hvorfor ble bare sønnen min utvist? Jenta har har ikke fått noen form for straff. Jeg fikk et brev og det stod ikke noen ting der om sexen heller (var det sønnen min som selv sa), det stod kun blant annet noe sånn som at min sønn var utvist i 2 dager for uanstendig oppførsel mot en annen elev.

Jeg har også motatt en epost av rektor der de vil ha min sønn med foreldre inn til møte for diskutere hva de skal gjøre med han. Bør jeg gå med på dette?

Kjæresten til min sønn har ikke motatt noe brev eller fått noe som helt konsekvener (noe min sønn har sagt).

Skjønner ikke noe. Er det virkelig greit å utvise elever om de blir tatt for å ha sex på skolen og er det riktig å bare straffe gutten? Har skola noe makt til å kunne gjøre slikt?

Har ringt skola for å prøve å oppklare det på telefon, men det gikk visst ikke spesielt bra. Der sa bare at det snakker vi om på møte og begynte heller å spørre meg ut om min sønn har det bra hjemme. Noe han har.

Skola har kanskje regler mot å ha sex på skola, men burde de ikke da i såfall utvist/straffet begge og blitt ferdig med det? Har skola noen rett til å følge dette opp, selv de begge er under seksuell lavalder, og kun gå etter sønnen min?

Dette høres ut som advokatmat. Første skritt kan være å snakke med elevorganisasjonen. Rektor bryr seg om å dekke lærer, som kan ha plukket ut gutten din som en syndebukk, eller funnet en høvelig anledning til å gi en ung bad boy en smekk på kukken. Det er i møte med fittemakten i skolen at unge intelligente gutter først blir introdusert med de prinsippene advokater lærer under studiet; hva som er fakta i en sak er en ting, hvordan man taktisk går fram er en annen ting. Det høres litt absurd ut at man må gå til krig mot lærere, men slik er verden. Kommer du ikke noen vei mot lærere fordi du er for ressurssvak og kunnskapsløs, eller ikke har makt nok, så går det an å leie en torpedo, skjære opp dekkene på rektors bil, osv. Bare sier at det går an, jeg oppfordrer ikke til dette, men altså til å kontakte elevorganisasjonen, og å lese opplæringsloven og relevante paragrafer, samt pugge dem utenat, gjerne printe ut, og ta med til møtet. Jeg hadde grillet dem, det er stort sett lettvektere uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sønnen min ble tatt i å ha sex med ei jente i skoletiden for noen dager siden og ble utvist. Men hvorfor ble bare sønnen min utvist? Jenta har har ikke fått noen form for straff. Jeg fikk et brev og det stod ikke noen ting der om sexen heller (var det sønnen min som selv sa), det stod kun blant annet noe sånn som at min sønn var utvist i 2 dager for uanstendig oppførsel mot en annen elev.

Jeg har også motatt en epost av rektor der de vil ha min sønn med foreldre inn til møte for diskutere hva de skal gjøre med han. Bør jeg gå med på dette?

Kjæresten til min sønn har ikke motatt noe brev eller fått noe som helt konsekvener (noe min sønn har sagt).

Skjønner ikke noe. Er det virkelig greit å utvise elever om de blir tatt for å ha sex på skolen og er det riktig å bare straffe gutten? Har skola noe makt til å kunne gjøre slikt?

Har ringt skola for å prøve å oppklare det på telefon, men det gikk visst ikke spesielt bra. Der sa bare at det snakker vi om på møte og begynte heller å spørre meg ut om min sønn har det bra hjemme. Noe han har.

Skola har kanskje regler mot å ha sex på skola, men burde de ikke da i såfall utvist/straffet begge og blitt ferdig med det? Har skola noen rett til å følge dette opp, selv de begge er under seksuell lavalder, og kun gå etter sønnen min?

dette er måten de gjør det på, i land vi ikke liker å sammenligne oss med. Eks.Kvinne voldtatt. Hun blir kastet i fengsel.

jeg spør: hvor gammel er din sønn? Og hvor gammel er din kjæreste?

Er de under 16 noen av de,så skjønner jeg møtet på skolen,men da bør foreldrene til jenta være informert.

Nå er det kansje ikke straff skolen er ut etter i første omg?

Er det en regel som sier at det ikke er lov å ha sex på skolen?

Om det jeg har skrevet ikke stemmer,så har jeg ville kontaktet noen for råd i saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Tone_*

Jeg stiller meg samme spørsmål som brukeren som svarte først i denne tråden. Kanskje har ikke hele historien kommet fram? Kanskje har jenta en annen versjon som gjør at skolen reagerer på denne måten?

Jeg ville møtt opp for å høre hva dette dreier seg om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si meg enig må ovenforstående. Mest sannsynlig har ikke alle fakta kommet deg til kjenne, men hvis situasjonen foreløp slik du beskriver nå så ville jeg råført meg med en advokat. Skolen har ingen rett til å bare straffe én part i saken hvis begge to "var like gode". Uansett vil jeg råde deg til å gå på møtet for å få et innblikk i saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Chicago

Hvorfor ikke bare møte opp og få greie på hva som har skjedd?

Det kan hende du ikke har hørt alt, som flere her sier.

Hvor gammel er sønnen din? Hvis f.eks. han er 16 og jenta er 15 så vil han pr definisjon ha brutt loven, uansett hvor mye hun var med på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge er 15.

Kjæresten til min sønn har vært på besøk senest i dag og de henger mye sammen så det er tydelig at det ikke har vært noe tvang eller noe. Jenta er selv overrasket over at kun min sønn straffes.

Har fått det meste av historien av min sønn og hans kjæreste (vi har et åpent forhold). Skolen er ikke spesielt intressert å diskutere dette og sier bare vi får ta det på møtet.

Greit nok det egentlig, men jeg reagerer egentlig mest på at det kun er min sønn som straffes. De var jo sammen om det.

Og jeg har snakket med dem begge og kjæresten til sønnen min har ikke fått noe inkallelse til noe møtet. Hennes foreldre er ikke en gang varslet. Så synes dette er veldig rart.

Får vel gå på møtet og se hva som skjer videre.

Men har skolen noe med dette å gjøre egentlig? Altså med å sette i gang møter å slikt? Har aldri vært bort i noe lignende og jeg trodde skolen bare utviste elevene og kanskje satte i gang møter ved alvorlige tilfeller. Sønnen min har jo ikke voldtatt henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har han vært i mye trøbbel tidligere? I så fall kan det jo være at de innkaller han fordi han har brukt opp kvoten sin, for å si det på en litt dum måte.

Du bør uansett gå på møtet og høre hva de har å si. Hvis de ikke har noe fornuftig å komme med kan du si i fra da hva du synes om saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge er 15.

Kjæresten til min sønn har vært på besøk senest i dag og de henger mye sammen så det er tydelig at det ikke har vært noe tvang eller noe. Jenta er selv overrasket over at kun min sønn straffes.

Har fått det meste av historien av min sønn og hans kjæreste (vi har et åpent forhold). Skolen er ikke spesielt intressert å diskutere dette og sier bare vi får ta det på møtet.

Greit nok det egentlig, men jeg reagerer egentlig mest på at det kun er min sønn som straffes. De var jo sammen om det.

Og jeg har snakket med dem begge og kjæresten til sønnen min har ikke fått noe inkallelse til noe møtet. Hennes foreldre er ikke en gang varslet. Så synes dette er veldig rart.

Får vel gå på møtet og se hva som skjer videre.

Men har skolen noe med dette å gjøre egentlig? Altså med å sette i gang møter å slikt? Har aldri vært bort i noe lignende og jeg trodde skolen bare utviste elevene og kanskje satte i gang møter ved alvorlige tilfeller. Sønnen min har jo ikke voldtatt henne.

Om de har rett til å utvise avhenger om det står noe i regelverket, vil gjette på.

Men jeg skjønner ikke helt hvorfor du reagerer på at du blir kalt inn til møte.Hva er galt i det? Synes du det er helt greit at 15-åringen din har sex på skolen? Jeg ville syntes det var rart om jeg ikke ble innkalt i en sånn situasjon. Skolen har da rett til å kalle inn til møte uansett hva det gjelder når det angåer en elev ved skolen.

Det er rart at jenta ikke er innkalt ja, men det er ikke noe rart at din sønn blir innkalt. Klart de bør kalles inn begge to, men ingenting rart i å bli kalt inn. Dra på det møtet du, så finner du ut om det har vært en misforståelse et sted.

Husk at selv om jenta innrømmer overfor deg at det var frivillig så kan skolen ha oppfattet henne annerledes. Jeg tenker at det er ganske vanlig at i en sånn situasjon så kan gutter føle behov for å tøffe seg, mens jenter ofte kan bli flaue og ta til tårer. Eller andre reaksjonsmønstre. Uansett, dra på møtet, snakk med skolen og finn ut av det. Er vel ikke verre enn det? Hvorfor så redd for møtet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at spørsmålene du stiller er spørsmål du burde ta med deg på møtet. Utenforstående som ikke vet noe om situasjonen kan ikke svare deg, dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei da, det er ikke noe galt i at vi blir innkalt til møte, det er ikke det jeg reagerer på. Det jeg reagerer på er at kun min sønn blir utvist og at kun vi blir innkalt. Jenta har ikke blitt utvist og hennes foreldre er heller ikke kontaktet (jeg har pratet med henne).

Og nei, jeg vil ikke direkte si at det er greit at min sønn har sex på skolen. Min sønn har et sexliv, noe jeg har visst lenge og er forsåvidt ok med det. Det på skola er ikke noe jeg støtter, men gidder ikke å lage noe big deal ut av det heller. At skolen har regler mot det er helt greit, men reglene må jo gjelde alle, ikke bare den ene, ikke sant?

Og han har heller ikke vært i noe bråk tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er tilfeldigvis jenta kanskje av en annen kultur som kan få henne i større problemer hjemme enn hva du har som norm hjemme med din sønn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei da, det er ikke noe galt i at vi blir innkalt til møte, det er ikke det jeg reagerer på. Det jeg reagerer på er at kun min sønn blir utvist og at kun vi blir innkalt. Jenta har ikke blitt utvist og hennes foreldre er heller ikke kontaktet (jeg har pratet med henne).

Og nei, jeg vil ikke direkte si at det er greit at min sønn har sex på skolen. Min sønn har et sexliv, noe jeg har visst lenge og er forsåvidt ok med det. Det på skola er ikke noe jeg støtter, men gidder ikke å lage noe big deal ut av det heller. At skolen har regler mot det er helt greit, men reglene må jo gjelde alle, ikke bare den ene, ikke sant?

Og han har heller ikke vært i noe bråk tidligere.

Er din sønn utenlandsk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nå er det ofte slik at barn til en viss grad oppfører seg annerledes med foreldre til stede, lærere til stede, bare jevngamle tilstede etc.

Det virker som om skolen har et annet inntrykk av sønnen din enn det du har. Da må det jo være veldig interessant å møte skolen og høre hva de har å si.

Du skal være glad for at skolen bryr seg og tar tak i dette. Det at det var andre involvert mildner ikke nødvendigvis oppførselen til sønnen din.

Videre synes jeg du skal høre nøye på hva de voksne har å si (skolen og jentas foreldre). Det er klart du hører og tror på sønnen din, men barn og tenåringen har en finurlig måte å få ting til å høres bedre ut for dem selv enn ting egentlig var.

Hva synes du selv om at sønnen din har sex i skoletiden, eller i det hele tatt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke det er rart at det blir et møte på skolen med foreldrene. Hallo, å ha sex på skolen når du går på grunnskolen er IKKE greit! (Ikke når du blir eldre heller for den del...)

Noen mener at det er greit med møtet hvis det står noe i skolens regler om at det ikke er lov å ha sex på skolen... Jeg kan ikke reglene på alle norske skoler, men det er tross alt ungdom under den seksuelle lavalder vi snakker om her. Selvfølgelig har de ikke lov til å ha sex på skolen!! Det skal ikke være nødvendig å ha en egen forskrift om dette! (Selv om det muligens finnes)Og selvfølgelig har skolen myndighet til å "forfølge" en slik sak og ta kontakt med foreldrene. Det er 15-åringer vi snakker om her. Begge under seksuell lavalder, og langt fra myndig.

Hvis det er slik du sier, at dette var frivillig fra begges side, skjønner jeg derimot ikke hvorfor det er bare guttens foreldre som er varslet, og ikke jentas. Helt uforståelig! En jente har like stort ansvar for sine handlinger som en gutt.

Om det har vært trøbbel eller ikke tidligere, er likegyldig i en slik sak, vil jeg si. Dette er såpass spesielt at det bør taes tak i ved første gang. Det er uansett ikke greit å ha sex på skolen, enten du er en "mønster-elev", eller en som har gjort andre ting tidligere.

Lykke til på møtet!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Møte er møte. Sett mp3spilleren eller telefonen på opptak, og legg den i veska mens du er inne. Det er ikke lov med private, men skole er offentlig. Så sikrer du deg god hukommelse over hva som blir sagt og ikke.

Glem om jenta har blitt innkalt eller ei. Kanskje skolen avventer dette til etter at de har samtalt med deg. Det spiller mindre rolle hva hun har gjort eller ei, og uansett en sak mellom rektor og hennes foreldre. Din sønn må ta støyten for det oppdragelsesvakumet som har oppstått. Skolen plikter og informere deg, du plikter å oppdra.

Hvis ikke der kommer fram noe på møtet som tilsier at de to dagene er for "toppen av isfjellet" men kun for denne episoden, kan du foreslå at din sønn og kjæresten "spleiser" på utvisningen med en dag hver, mot at du ikke drar til VG med denne likestillingsbomben. Men da risikerer du nok bare at de utviser henne også to dager. Og at hele kongeriket flirer av nok en mor som skylder på skolen når hun har sviktet i sin oppdragerrolle.

Endret av Kamikatze
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...