Gå til innhold

barn blir slått og truet på skolen, hvilke rettigheter har jeg?


Gjest Vinglepetra

Anbefalte innlegg

Gjest Vinglepetra

Uff, det hørtes helt forferdelig ut! Det er grusomt når barn må gå i slike forhold er sted der de hat rett til å føle seg trygge! Dessverre er det slike forhold på mange skoler nettopp fordi alle barn har rett til å gå på vanlig skole selv om de og de andre elevene hadde hatt best av å gå på en skole med større lærertetthet, kunnskap og erfaring på deres diagnose..

Her ville jeg tatt kontakt med rektor/inspektør, og bedt om et møte. Det er nemlig ikke slik at læreren har noe de skulle ha sagt i denne saken, og han/hun er sikkert like frustrert over situasjonen som det dere er.. En lærer har heller ikke lov til å snakke med andre foresatte om ulike tiltak som prøves og hva de har gjort og ikke gjort for å bedre situasjonen. Ta kontakt med ledelsen! Håper det ordner seg for stesønnen din!

Anonymous poster hash: b8b3f...826

Hvis dette er noe som skjer på flere skoler bør noen ta tak i dette. Det er vondt å sende avgårde stesønn på skolen når vi vet at han er utrygg der. Jeg er enig i at alle barn, avhengig av diagnose har rett og krav til skolegang, men det ikke dermed sagt at det samme tilbudet passerfor alle. Enhetsskolen er dessverre ikke bare positivt, det er ikke riktig at dette skal gjennomføres til enhver pris og på bekostning av andre elever.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har ringt foreldrene, fikk til svar at han ikke kan noe for det han gjør. De sa at de skulle snakke med han, men det har ikke hjulpet.

For noen foreldre. De burde ta han ut av skolen og ordnet hjemmeundervisning. Er jo tydelig at denne ungen ikke bør slippes ute alene blant folk

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vinglepetra

Jeg har en herlig gutt i nærmere familie som har adhd, store problemer med følelsesliv og impulskontroll, og som har vansker sosialt på skolen og også utagerer der. Skolen må ta det på alvor, disse barna greier ikke å korrigere seg selv, og det er et svik både mot de utsatte barna, og mot barnet som har så alvorlige atferdsproblemer og ikke får nok skjerming og hjelp sosialt. Foreldrene har lite å stiller opp med i skoletid, det er ikke manglende oppdragelse som er problemet. Jeg håper de ikke er slike som nekter medisinering, men det er ikke innenfor din kontroll. Dere må bare ansvarliggjøre skolen for å beskytte medelever.

Anonymous poster hash: 402e5...6ce

Jeg er enig i at medeleven mangler selvkontroll og evne til å korrigere seg selv, det er hovedgrunnen til at han utagerer. Men skolen bør sette inn tilstrekkelig med personalet slik at tryggheten til utsatte elever og denne eleven ivaretas. Jeg vet ikke om barnet medisineres eller ikke, det er heller ikke poenget, men måten skolen håndterer dette på. Her klandrer jeg ikke kontaktlærer, jeg har inntrykk av at hun gjør det hun kan, men uten ekstra personell så er det ikke mye man kan få gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vinglepetra

Det er ganske få plasser på skoler som spesialiserer seg på elever med atferdsproblemer. Og dersom foreldrene nekter skal det ufattelig mye til for å vedta skolebytte. Alt annet skal være prøvd først. Dessverre.

Jeg synes det er helt på trynet! Hva med tryggheten og skolehverdagen til de andre elevene? Det er ikke bare barnet som har en diagnose som har krav på skolegang, de andre ungene har krav på det samme! Det blir feil når man prioriterer enkelte på bekostning av andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig at det ikke finnes spesialskoler.

Det finnes spesialskoler, men dessverre altfor få og de har ikke kapasitet til å ta i mot så mange elever. Det er i tillegg opp til foreldrene å avgjøre om spesialskole er aktuelt, hvis de ikke vil så er det nesten ingenting å gjøre. Det er virkeligheten her til lands.

Hilsen en som har jobbet i skolen de siste ti årene. Det er virkelig ikke greit en del av det som foregår der.

Anonymous poster hash: 80fe8...022

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes det er helt på trynet! Hva med tryggheten og skolehverdagen til de andre elevene? Det er ikke bare barnet som har en diagnose som har krav på skolegang, de andre ungene har krav på det samme! Det blir feil når man prioriterer enkelte på bekostning av andre.

Vi er nok ikke uenige. Jeg bare vet hvor mye som skal til. Elevretten er sterk, og det gjelder også for utagerende barn. 

 

Det finnes en dom fra Kristiansand på akkurat dette. Der ble en elev flyttet til en annen skole. Der fikk kommunen medhold, men dommeren bemerket at skolen kunne satt iverk enda flere tiltak før vedtaket om flytting. Skolen hadde da: 3 voksne på 16 elever, flere med spesialpedagogisk utdanning, de hadde fått veiledning fra PPT, BUP og et skolemiljøteam. De hadde fått en orientering om diagnosen til barnet fra Statped. Det holdt såvidt. Skolen fikk ikke medhold i å isolere eleven fra de andre elevene i påvente av skolebyttet. Det ble et for inngripende for eleven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er nok ikke uenige. Jeg bare vet hvor mye som skal til. Elevretten er sterk, og det gjelder også for utagerende barn.

Det finnes en dom fra Kristiansand på akkurat dette. Der ble en elev flyttet til en annen skole. Der fikk kommunen medhold, men dommeren bemerket at skolen kunne satt iverk enda flere tiltak før vedtaket om flytting. Skolen hadde da: 3 voksne på 16 elever, flere med spesialpedagogisk utdanning, de hadde fått veiledning fra PPT, BUP og et skolemiljøteam. De hadde fått en orientering om diagnosen til barnet fra Statped. Det holdt såvidt. Skolen fikk ikke medhold i å isolere eleven fra de andre elevene i påvente av skolebyttet. Det ble et for inngripende for eleven.

Burde ikke retten til alle de andre elevene trumfe over en? Er det virkelig riktig at 30 stykker skal terroriseres kun for å ta hensyn til en? Null logikk spør du meg.

Anonymous poster hash: e1f00...4bb

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere ikke krav på et sånt vedtak eller hva det heter? Stesønnen din blir jo mobbet. Selv om han som plager han har en psykisk diagnose.

 

Da må du kontakte rektor og fylkesmann og så skal det gjøres et sånt vedtak (husker ikke hva det heter) der det skal stå konkret hva som skal gjøres.

 

Møter med skolen og møter MED skole og foreldrene til gutten det gjelder og møter MED foreldrene til gutten det gjelder OG gutten.

 

 

KREV KREV KREV.

 

Jeg hadde satt advokat på saken.



Anonymous poster hash: 3bcd7...f42
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Burde ikke retten til alle de andre elevene trumfe over en? Er det virkelig riktig at 30 stykker skal terroriseres kun for å ta hensyn til en? Null logikk spør du meg.

Anonymous poster hash: e1f00...4bb

Jo. Samtidig har jeg mange ganger sett at de rette tiltakene på skolen kan løse situasjonen. Assistenten som får en god tone med eleven og klarer å forebygge. Gode rutiner og struktur osv. Det er ikke så ofte jeg ser at skolebytte er den beste løsningen for en elev. Men innimellom skulle jeg ønske det var lettere.

 

Sønnen min går i klasse med en gutt med kraftig ADHD. Det er episoder innimellom, men har gått utrolig greit. Læreren er super og de har en god assistent. Foreldrene er også veldig oppegående. Og åpne på situasjonen. Siden vi er naboer hender det rett som det er at gutten er hos oss også. Han vet at dersom han ikke klarer å oppføre seg så er det rett hjem. Det er også full forståelse for at kameratene av og til trenger en time-out.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er litt merkelig om lærerne faktisk bare sier "han kan ikke noe for det... meh!" og dermed ikke gidder å gjøre noe spesielt med det?

 

Men jeg ser jo hvorfor de kommer med den kommentaren, han KAN jo faktisk ikke noe for det selv hvis det er sånn at han har en diagnose. Og adhd kan jo være alt fra "ingenting" til voldelig oppførsel. 

Også ser det o ut som skolen har prøvd da, ved å gi ham assistent. 

Så jeg syns det blir litt drøyt å anmelde skolen/rektor/lærer. Nå er det sånn at elever ikke skal skilles, og det er ønskelig at alle elever, om de er normale eller har adhd eller sjeldne sykdommer eller er mentalt handikappede, skal ha like mye mulighet til å være i klassen som alle andre. Det vil stride mot denne guttens rett på et normalt psykososialt miljø hvis han skal taes ut av klassen hele tiden. Han er ikke mentalt handikappet, han har "bare" adhd. Dette er det politikere som har bestemt, ikke den enkelte skole.

Når elever med behov som virkelig ikke fungerer sammen må være sammen, så sitter skolen der med et dilemma. Og det er ikke bare å be gutten skjerpe seg hvis han sliter mentalt. 

Og som noen andre har sagt er det ikke sånn at kommunen nødvendigvis har råd til å sørge for assistent til denne gutten hele skoledagen. Det er det heller ikke den enkelte skole som bestemmer.

Og når en lærer har 25 andre elever, kanskje med noen andre som er litt utagerende pluss andre "tilfeller" så kan det være vanskelig å være føre var hele tiden med alle disse elevene..

 

Skoler for utagerende ungdom/ungdom som sliter fins, men det er vel ungdomsskole-alder. Jeg kjenner selv noen som bodde på sånt hjem. Men jeg er usikker på aldersgrense der altså. Tviler på at barn kan sendes dit? Men det kan jo være et forslag hvis det er riktig ille. Om ikke nå, men i fremtiden.

 

 

Likevel, det er viktig at sånt taes tak i, selvfølgelig. Men oppfør deg seriøst. Jeg syns ikke du skal drive å fly til politiet. Hvis du kan få et møte med skolen, så gjør det, og hør hva slags tiltak de gjennomfører og hvordan kontakten med bup er. Så kan du også spørre evt hva det er de sliter med, hva de kunne tenkt seg å ha mer ressurser til, hva som er vanskelig for dem. For det ER vanskelig for dem og. 

Selvfølgelig, hvis de bare surrer det vekk, så ta det seriøst. Men ikke anmeld om de virkelig prøver. Hvis de ikke får nok ressurser så er det ikke deres feil, og de er like frustrerte som deg. 

 

Jeg er enig i at det burde vært skoler for utagerende elever altså. Eller egne grupper på skolen der det er litt mer undervisning ut i fra deres forutsetninger, og samtaler med spes-ped. Men å lage klasser/grupper ut ifra nivå/forutsetninger er altså ikke lov. Med mindre skolen har en god grunn, men det er nok vanskelig å få til. Som sagt, det psykosoiale miljøet til gutten vil forsvinne hvis han er eneste elev i en klasse. Eller en av to. 



Anonymous poster hash: aa1a8...20a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Burde ikke retten til alle de andre elevene trumfe over en? Er det virkelig riktig at 30 stykker skal terroriseres kun for å ta hensyn til en? Null logikk spør du meg.

Anonymous poster hash: e1f00...4bb

Ikke så logisk nei, men du får spørre disse fantastiske politikerne våre som tror de vet alt om skole..

Anonymous poster hash: aa1a8...20a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du mulighet å være med han på skolen ? Være med i klasserommet , å være ute når det er friminutt? Eller hva med å gå så langt som å bytte skole til deres gutt ? Noe må hvertfall gjøres !!!

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ganske få plasser på skoler som spesialiserer seg på elever med atferdsproblemer. Og dersom foreldrene nekter skal det ufattelig mye til for å vedta skolebytte. Alt annet skal være prøvd først. Dessverre. 

Aldri hørt om noen som har fått tilbud om spesialskole heller jeg. Hvor finnes de da?

 

Til foreldrenes forsvar; Man kan snakke seg blå hjemme, men det er skolen som har 100% ansvar for hva som foregår i skoletiden. Med slike elever er det snakk om situasjoner som må avverges og man må ligge i forkant, og det gjør man ved å være til stede og gripe inn.

 

Har dere hatt møte med rektor om dette eller ligger dere litt i startgropa fortsatt ts? Det er ikke vanskelig å få bukt med problemer rundt et barn som allerede er diagnostisert, egentlig bare plankekjøring hvis dere faktisk tar tak i det på riktig måte!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du mulighet å være med han på skolen ? Være med i klasserommet , å være ute når det er friminutt? Eller hva med å gå så langt som å bytte skole til deres gutt ? Noe må hvertfall gjøres !!!

Akkurat dette gjorde jeg da mitt barn ikke ble tatt vare på på skolen. Fikk fort orden i sakene da jeg troppet opp og fant meg en stol i klasserommet.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er som å lese om den gamle skolen til datteren vår. Samme problematikken, og jeg følte tilslutt at jeg sto og stanget hodet i veggen til rektor. 

 

Dråpen som fikk alt til å renne over var da rektor foreslo at datteren vår (hun var forsåvidt ikke den eneste som ble plaget) måtte lære seg og lese signalene til denne gutten og tåle å bli slått hvis hun ikke var flink nok til å tolke han. Da var hun 8 år....

 

Etter den beskjeden så holdt jeg henne hjemme til vi fikk plass på en annen skole til henne. Det var som å komme fra helvete til himmelen for henne, og vi fikk en helt ny unge som ikke gråt hver morgen pga hun grudde seg til skoledagen, som sov godt om nettene og ikke hadde konstant vondt i magen. 

 

Så løsningen her ble skolebytte for vår unge. Jeg hører via andre at den gamle skolen fortsatt har samme problemene.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Dette er som å lese om den gamle skolen til datteren vår. Samme problematikken, og jeg følte tilslutt at jeg sto og stanget hodet i veggen til rektor.

Dråpen som fikk alt til å renne over var da rektor foreslo at datteren vår (hun var forsåvidt ikke den eneste som ble plaget) måtte lære seg og lese signalene til denne gutten og tåle å bli slått hvis hun ikke var flink nok til å tolke han. Da var hun 8 år....

Etter den beskjeden så holdt jeg henne hjemme til vi fikk plass på en annen skole til henne. Det var som å komme fra helvete til himmelen for henne, og vi fikk en helt ny unge som ikke gråt hver morgen pga hun grudde seg til skoledagen, som sov godt om nettene og ikke hadde konstant vondt i magen.

Så løsningen her ble skolebytte for vår unge. Jeg hører via andre at den gamle skolen fortsatt har samme problemene.

Wtf! For en idiot av en rektor! :-o

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wtf! For en idiot av en rektor! :-o

Jupp, og det er et mildt uttrykk!

 

Ikke rart skolen sliter med samme problemene flere år etter. Samme rektor, samme problemer. 

 

Den akutelle ungen på skolen jenta mi gikk på hadde også egen assistent. Problemet var i tillegg til friminuttene at det var flere unger i klassen med spesielle behov som også hadde krav på egen assistent, men pga økonomi så ble den ene assistenten satt til flere unger. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat dette gjorde jeg da mitt barn ikke ble tatt vare på på skolen. Fikk fort orden i sakene da jeg troppet opp og fant meg en stol i klasserommet.

Ja har faktisk hørt om flere tilfeller om dette.selvfølgelig skulle det vært unødvendig men i dette tilfelle og mange andre så må det til.(Kan virke)

Det blir jo litt spesielt med denne saken iom at det barnet som er slem er diagnosert med flere diagnoser.selvbeherskelse er vanskelig for noen med adhd(selvfølgelig er dette også veldig individuelt)

Datteren min er gode venner med en med adhd(muligens andre diagnoser også) og han sliter med forskjellig.de er 9 år begge to.han er også av og til slem,ikke ved vold men ordbruk .jeg vet at han ikke har det helt greit på hjemmefronten,og har forklart min datter at han har det ikke så greit med at han har adhd.klart man skal ikke finne seg i alt, men ha litt takhøyde.gutten har det vanskelig

Jeg "klikker" når noen er slem med mine barn,eller andre for den sak skyld.hadde en episode der jeg hørte at en i klassen til min sønn plaget han.han sa stygge tinger,over lengere tid.det var flere som bekreftet dette, når jeg sjekket dette selv.så en dag var jeg ute og gikk med hunden min(en ganske skummel en for mange) og da så jeg denne gutten.jeg gikk bort til han,og spurte om han hadde mobbet min sønn.han avkreftet dette.jeg sa at jeg hadde hørt det fra flere barn.og da så han på meg,og sa ingenting. Jeg sa til han at neste gang jeg hørte at han var slem med min sønn ,kom jeg til å slippe hunden på han.etter dette hørte jeg ingenting.

Mange vil vell si at jeg gikk over en grensen,kanskje jeg gjorde det,men det får så være.Jeg finner meg ikke i at mine barn ,eller noen andre blir mobbet!

Å dette er noe skolen skal ta tak i.hvilken muligheter er det for å kontakte vg eller dagbladet når det gjeld udugelige skoler? Der hjelp for mobbeofre er ikke-eksisterende ?når skolen ikke bidrar i det hele tatt ? Fokus MÅ jo være på de stakkar barna som blir mobbet og har det vanskelig !!

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sa til han at neste gang jeg hørte at han var slem med min sønn ,kom jeg til å slippe hunden på han.etter dette hørte jeg ingenting.

Tror du skal være glad du ikke har ADHD-barn eller lignende selv når du kan finne på å håndtere problematikken på en sånn måte. Man sier ikke noe sånt til et barn!   :sjokkert: Ot, men ja, du gikk langt, langt over streken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...