Gå til innhold

Skravletråd juli-august 2015


Gjest Siyha

Anbefalte innlegg

Her var det ingen fødetegn eller forvarsel før jeg plutselig satt der med rier :) Følte meg i toppform og laaangt fra fødsel helt til riene kom, og da var det nesten så jeg ikke trodde på dem. Sa til mannen at det sikkert var dette som var maserier, og at de sikkert kom til å gå over. Men i og med at de etter ganske få timer var helt regelmessige og med tre minutter mellom, så dro han meg med til sykehuset - og med 5 cm åpning var det kanskje helt greit ;) Fra 5 til 10 gikk det i superfart. Jeg satt først litt på observasjon og ventet på fødestue. Jeg fikk trykketrang under en time etter at vi fikk tildelt fødestue, og hun lå på brystet mitt tre timer etter at vi var fremme på sykehuset!

 

Åh så hærlig! 

 

Gratulerer såå mye med den lilles ankomst! 

 

Hvordan er formen nå da? :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Åh så hærlig! 

 

Gratulerer såå mye med den lilles ankomst! 

 

Hvordan er formen nå da? :)

 

Formen nå er overraskende bra! Fikk noen sting, men har ikke noe ubehag fra dem. Magen er nå på dag 4 så godt som helt flat igjen (ikke like definerte magemuskler som før såklart, men ikke noe bul og ikke noe heng), og alle kroppslige funksjoner (ahem) er i gang. Det blir nok en liten stund til neste joggetur, men jeg håper å komme meg ut på rusletur med vogn i morgen :) Litt melkespreng, men håper det stabiliserer seg snart!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Formen nå er overraskende bra! Fikk noen sting, men har ikke noe ubehag fra dem. Magen er nå på dag 4 så godt som helt flat igjen (ikke like definerte magemuskler som før såklart, men ikke noe bul og ikke noe heng), og alle kroppslige funksjoner (ahem) er i gang. Det blir nok en liten stund til neste joggetur, men jeg håper å komme meg ut på rusletur med vogn i morgen :) Litt melkespreng, men håper det stabiliserer seg snart!

Så herlig at du har hatt en så fin opplevelse :) Hvordan føler du deg utenom?

Trøtthet, energi og overskudd? JM sa at det kom tilbake med en gang baby var ute...stemmer det? (Våknet akkurat fra ettermiddagsliren min som jeg ikke fungerer uten nå).

Men jeg skal iallefall jogge for (trege, haha...for nå går det tregt) livet for nå får jeg enda mer håp om at joggingen bare er positivt og kan fremskynde fødeselen. Angående joggingen så kan du faktisk jogge om en uke om formen din tillater det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så herlig at du har hatt en så fin opplevelse :) Hvordan føler du deg utenom?

Trøtthet, energi og overskudd? JM sa at det kom tilbake med en gang baby var ute...stemmer det? (Våknet akkurat fra ettermiddagsliren min som jeg ikke fungerer uten nå).

Men jeg skal iallefall jogge for (trege, haha...for nå går det tregt) livet for nå får jeg enda mer håp om at joggingen bare er positivt og kan fremskynde fødeselen. Angående joggingen så kan du faktisk jogge om en uke om formen din tillater det :)

 

Trøtt blir man, men ikke så trøtt at ikke det går! Startet med søvnløs natt pga rier før fødsel, men man har ganske masse adrenalin når man er ferdig, så det var ikke noe problem å holde seg våken etterpå likevel. Deretter ble det kanskje 2-3 timer søvn i snitt i døgnet de neste tre dagene. Da ble jeg ganske zombie, men hadde nok energi til å ta meg av lille! Etter at melkeproduksjonen kom skikkelig i gang hadde vi først en marerittnatt med vondt i magen når systemet skulle i gang, men natten etter ble veldig mye bedre med kanskje 5-6 timer søvn totalt, så dagen i dag har jeg følt meg som en ny person  :fnise:  Hun har spist masse i dag også, så jeg håper på en tilsvarende opplevelse denne natten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trøtt blir man, men ikke så trøtt at ikke det går! Startet med søvnløs natt pga rier før fødsel, men man har ganske masse adrenalin når man er ferdig, så det var ikke noe problem å holde seg våken etterpå likevel. Deretter ble det kanskje 2-3 timer søvn i snitt i døgnet de neste tre dagene. Da ble jeg ganske zombie, men hadde nok energi til å ta meg av lille! Etter at melkeproduksjonen kom skikkelig i gang hadde vi først en marerittnatt med vondt i magen når systemet skulle i gang, men natten etter ble veldig mye bedre med kanskje 5-6 timer søvn totalt, så dagen i dag har jeg følt meg som en ny person  :fnise:  Hun har spist masse i dag også, så jeg håper på en tilsvarende opplevelse denne natten.

Å misunner deg som har mini der nå ❤️ Spent på hvordan det blir å se han første gangen og om jeg får til ammingen. Kose deg masse nå da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi fikk ein sønn igår morges. Ein stor å vakker gutt.

 

Gratulerer!!  :hjerter_rundt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nettopp tilbrakt de siste 3 kvarter innelåst på badet i hikstgråt, som ble utløst av at jeg og mannen ikke ble enige om hvilken microbølgeovn vi skulle kjøpe...  :rolleyes:

 

 

Etter å ha tenkt litt så er det vel mer at jeg føler vi har så mye igjen å handle (selv om etter å ha sett på lista så må jeg innrømme at det ikke er sååå mye, og vi har planer om å dra å handle i morgen), og jeg er sliten og stresset på en gang, rett og slett litt overveldet over alt det her med baby.. 

 

 

Har heldigvis ikke hatt mange slike utbrudd i løpet av svangerskapet, stakkars mannen blir så redd og bekymret! 

 

 

7 uker igjen til termin nå, og vi kan vel konstatere at er det en ting jeg IKKE mangler, så er det humørsvingninger og hormoner!  :fnise:

Endret av Beccy87
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nettopp tilbrakt de siste 3 kvarter innelåst på badet i hikstgråt, som ble utløst av at jeg og mannen ikke ble enige om hvilken microbølgeovn vi skulle kjøpe... :rolleyes:

Etter å ha tenkt litt så er det vel mer at jeg føler vi har så mye igjen å handle (selv om etter å ha sett på lista så må jeg innrømme at det ikke er sååå mye, og vi har planer om å dra å handle i morgen), og jeg er sliten og stresset på en gang, rett og slett litt overveldet over alt det her med baby..

Har heldigvis ikke hatt mange slike utbrudd i løpet av svangerskapet, stakkars mannen blir så redd og bekymret!

7 uker igjen til termin nå, og vi kan vel konstatere at er det en ting jeg IKKE mangler, så er det humørsvingninger og hormoner! :fnise:

Huff da :( Er ikke lett dette.

Jeg var så stresset til morgenen i dag pga SF målet og bråvekket mannen(som jobber natt) og vi måtte opp på føden asap!!!! Han var trøtt og forvirret og ville sove og da elsket han verken meg eller baby :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal dere ha. Vi reiser hjem nå imorgen. Blir mer å mer forelska i ham for hver dag. En må si at ein får et helt ny tilværelse nå. Ein ny sjef i huset! Må si at jeg er glad for det norske helsevesenet. Følte meg godt ivaretatt på barsel og på den sorte fæle dagen (tok keisersnitt). Mitt store mareritt ble gjennomlevd, alt ble godt da jeg hørte vrælet i rommet :) å kjærlighet ved første blikk da han ble lagt inntil meg :)

Gleder meg til å hjem nå, sove i egen seng å skape ein ny kvardag med det lille nye familiemedlemmet.

Dere som har fått barn, jeg er så nysgjerrige på navnet på barnet. Hva gjorde at dere valgte det navnet? Vi ville ha norsk navn som ikke var vanlig og lite brukt. Samtidig hva slags betydning navnet har og at ungen kan leve i dagens samfunn med det. Han krabaten her får navnet Fartein Alver. Fartein betyr fri mann under høvding og ein sjøfarer. Alver er fra alv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk skal dere ha. Vi reiser hjem nå imorgen. Blir mer å mer forelska i ham for hver dag. En må si at ein får et helt ny tilværelse nå. Ein ny sjef i huset! Må si at jeg er glad for det norske helsevesenet. Følte meg godt ivaretatt på barsel og på den sorte fæle dagen (tok keisersnitt). Mitt store mareritt ble gjennomlevd, alt ble godt da jeg hørte vrælet i rommet :) å kjærlighet ved første blikk da han ble lagt inntil meg :)

Gleder meg til å hjem nå, sove i egen seng å skape ein ny kvardag med det lille nye familiemedlemmet.

Dere som har fått barn, jeg er så nysgjerrige på navnet på barnet. Hva gjorde at dere valgte det navnet? Vi ville ha norsk navn som ikke var vanlig og lite brukt. Samtidig hva slags betydning navnet har og at ungen kan leve i dagens samfunn med det. Han krabaten her får navnet Fartein Alver. Fartein betyr fri mann under høvding og ein sjøfarer. Alver er fra alv...

 

 

Hvordan er formen din nå?

Hører så mye negativt om hvordan mors form blir etter ks, har du veldig vondt?

 

 

Fartein er et fint og veldig uvanlig navn, jeg liker norrøne navn veldig godt selv! :)

Har dere planer om å bruke begge navnene i dagligtalen?

 

 

 

Nå er ikke vår lille født ennå, men vi har hatt navn klart siden oul.

 

For oss var det viktig med et norsk navn som ikke er på navnetoppen nå, men ikke nødvendigvis veldig sjeldent.

Vi var også klar på at ett fornavn er nok, da han blir å få to etternavn.

Den største utfordringen var å finne et navn vi begge likte og ikke allerede hadde noen assosiasjoner til, i form av venner/familie.

Navnet betyr fredelig svømmer.

Han skal hete Sondre. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer så mye med gutten, huldertussa!

Jenten vår er 11 dager i dag, og jeg er inne i en skikkelig babyboble. Koser oss veldig!

Hun sover og spiser for det meste, og virker fornøyd med tilværelsen.

Har hatt litt problemer med ammingen pga såre brystvorter, og har pumpet og gitt flaske en uke nå. Var på sykehuset og filk hjelp til å starte på nytt med ammingen i dag nå når sårene er grodd, og hun har heldigvis fremdeles godt sugetak

. Har lest og hørt så mye om sugeforvirring, så var veldig nervøs for at hun skulle nekte å ta pupp igjen.

Virkelig styrete med flasker og koking, så håper vi får til ammingen nå. Så mye mer lettvint!

Ellers kan jeg jo fortelle fødselshistorien min siden det var noen som spurte om den.

På onsdagen 8 dager før termin hadde jeg litt sterkere kynnere enn jeg har hatt tidligere og tillegg litt brun utflod. Vanskelig å beskrive, men følte litt st noe var på gang. Sendte til og med sms til kjæresten min om at jeg trodde det kom til å skje noe snart.

Natt til torsdag våknet jeg av det jeg skjønte var rier. Akkurat som litt sterke menssmerter som kom regelmessig, ca hvert 8. Minutt. Etter noen timer ringte vekkerklokken og jeg sa til kjæresten at jeg trodde vi måtte ringe sykehuset. Da kom riene med ca 3 min mellomrom, men var ikke spesielt vonde. Vi ringte føden og fikk beskjed om å komme for sjekk. På sjekken så de at jeg hadde 1 cm åpning og vi fikk beskjed om at hun nok ville bli født ila. Det neste døgnet.

Vi bestemte oss for å dra hjem å vente på at riene skulle bli sterkere. I 17 tiden dro vi tilbake. Da var riene ganske vonde. De målte 3 cm åpning og jeg ble lagt inn. Kl 22 var riene veldig vonde og de sjekket åpningen igjen - 3,5 cm... Da begynte jeg å lure på hvor dette skulle ende. Fikk akupunktur og sånne saltvannssprøyter, men hadde begrenset virkning, så til slitt gav jeg beskjed om at jeg trengte epidural. Ca kl 02 ble åpningen målt til 5 cm og jeg fikk epiduralen. Da ble livet med et mye bedre. Klarte å slappe mer av og fikk sove sånn halvveis en times tid. Plutselig våknet jeg av at riene kom uten opphold og jeg ringte på jordmor. Da hadde jeg plutselig full åpning og begynte å kjenne at jeg måtte trykke. Fikk beskjed om å vente med trykkingen en stund til. Da jeg endelig fikk lov å trykke var det veldig godt (men og utrolig vondt). Veldig merkelig følelse å kjenne hodet komme ut og få beskjed om å vente med å trykke videre til neste rie kom 🙈

Plutselig var all smerten vekke og datteren vår lå i sengen og skrek. Fikk henne på brystet og pappaen og jeg gråt sammen med henne. Hun ble født kl 7 om morgenen 6 dager før termin.

Vi fikk familierom og ble på sykehuset i 2 døgn. Veldig fornøyd med både fødselen og barseloppholdet.

Nå når jeg har fått fødselen litt på avstand kan jeg konkludere med at det var vondere enn jeg hadde trodd, men at jeg kan gjøre det igjen (selv om jeg sa til jordmor da det stod på som verst at jeg aldri skulle gjøre det igjen ;) )

Selv om det tok lang tid fra første rie tip hun var ute føler jeg at jeg hadde en relativt grei fødsel.

Nå er magen helt borte, jeg er tilbake til startvekt og vondtene i stingene er borte (fikk rift grad 2, så ikke noe ille der).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Oj, det ble langt - men lang fødsel også da

Gratulerer :) Høres ut som en lang og drøy fødsel, men premien til slutt er verdt det :)

Her er jeg superklar for å møte mini nå. Har storkost meg med å kjøpe inn babyklær og har vært flink å kjøpe størrelser som han kan vokse inn i. Det begynner å bli veldig trangt for mini nå. Armer og bein står ut og han strekker seg for harde livet. Var UL på fredag og han har laaaange bein og er generelt lang som mamma og pappa ❤

Men nå er jeg lei av å være gravid og klar for å få kroppen tilbake og holde mini i armene mine :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke det er så ille postoperativ. Var oppe å gikk samme kveld. Men det kan være individuelt. Men om noen av dere får keisersnitt, så opp å gå så tidlig som du makter. Forhindrer blodpropp, får igang tarmsystemet og smertene etter secio inngrepet går raskere over. Dess lenger tid du bruker på det jo stor sannsynlighet at du nesten opplever en fødsel når du skal på din første toalettbesøk. Hehe :) Les dere opp på hastekeisersnitt. Dere får lite info om det når dem triller dere ned. Det er vertfall tips fra meg. Kan skrive mer seinere om opplevelser. Men har ikke helt fokus på annet enn lille skjønne vennen som nå ligger oppå magen min å sover :)

Elsker ham så ❤️:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke det er så ille postoperativ. Var oppe å gikk samme kveld. Men det kan være individuelt. Men om noen av dere får keisersnitt, så opp å gå så tidlig som du makter. Forhindrer blodpropp, får igang tarmsystemet og smertene etter secio inngrepet går raskere over. Dess lenger tid du bruker på det jo stor sannsynlighet at du nesten opplever en fødsel når du skal på din første toalettbesøk. Hehe :) Les dere opp på hastekeisersnitt. Dere får lite info om det når dem triller dere ned. Det er vertfall tips fra meg. Kan skrive mer seinere om opplevelser. Men har ikke helt fokus på annet enn lille skjønne vennen som nå ligger oppå magen min å sover :)

Elsker ham så ❤️:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke det er så ille postoperativ. Var oppe å gikk samme kveld. Men det kan være individuelt. Men om noen av dere får keisersnitt, så opp å gå så tidlig som du makter. Forhindrer blodpropp, får igang tarmsystemet og smertene etter secio inngrepet går raskere over. Dess lenger tid du bruker på det jo stor sannsynlighet at du nesten opplever en fødsel når du skal på din første toalettbesøk. Hehe :) Les dere opp på hastekeisersnitt. Dere får lite info om det når dem triller dere ned. Det er vertfall tips fra meg. Kan skrive mer seinere om opplevelser. Men har ikke helt fokus på annet enn lille skjønne vennen som nå ligger oppå magen min å sover :)

Æ

Elsker ham så ❤️:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...